AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Kan ha orm i ventilationssystemet

Visad 3.601 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg31st
Postad/Inlagd2021-05-27 03:38
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320d touring - 13
Jag har en 320d - 13. Och nu ska jag berätta om något så galet att ni tror att jag driver med er. När jag idag skulle uppvakta en arbetskamrat skulle en kollega åka med mig. Han slänger in en väska i baksätet och jag tänker inte särskilt på det. Efter middagen ber han mig komma ut till bilen.

Då har den idioten tagit med sig en orm i väskan för att visa upp den! Han hade lämnat ett litet hål i dragkedjan och ormen har smitit.

Ett gediget letande men ingen orm. Den kan ju ha smitit ut när dörrarna var öppna, men...... under passagerarsätet går två rektangulära öppningar ner i golvet. Som gjort för en orm att smita ner i.

Min fråga: Vart leder dessa öppningar? De verkar gå väldigt långt. Hur ser det ut dit de leder? Kan man komma in där från andra sidan? Hur besvärligt är det att kolla igenom dessa kanaler?

Jag vet att ormen i sig är helt ofarlig och har inga problem att hugga den med händerna om den tittar fram, men........... om den inte kommer fram och dör. Leder de där kanalerna till något rörligt som kan döda ormen? Jag vill inte ha en bil som stinker död orm.

Och dummaste frågan: Var kan man ormsanera en BMW?           IP: ...[4.83.45]
Annons
Antal inlägg104 st
Postad/Inlagd2021-05-27 07:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 30e -20
Om ormen lever blir den hungrig och törstig efter ett tag, då visar den sig.
Risken är att den tar sig förbi ett öppet spjäll och blir instängd och avlider.
Torkar en död orm märks ingenting men ruttnar den blir det demontering av den kanal som lukten kommer ur.           IP: ...[221.228]
Antal inlägg3.833 st
Postad/Inlagd2021-05-27 08:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
F10 M550d 2014
jobbig sits, vad sägs om att försöka få tag i en mini kamera man kopplar i mobilen stoppar i kanalen och följer den vägen den kan smitit in.

går det kall luft där där blir ju ormen stelare och kanske stannar kvar, så jag skulle försöka hålla det varmare än vänligt så den rör på sig samtidigt försöka locka ut den med mat.

IP: ...[.182.41]
Antal inlägg1.668 st
Postad/Inlagd2021-05-27 11:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Man kanske kan locka ut den med någon sorts värmekudde, ormar gillar när det är varmt och gott           IP: ...[.120.49]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2021-05-27 12:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d touring - 13
Tack för svaren. Om inte ormjäveln kryper ut, eller hittas i spånhuvudets lägenhet (finns en chans att den smet hemma innan han klev in i bilen) måste jag ju gå till botten med ventilationssystemet. Har fått veta av BMW-verkstaden att de där kanalerna leder in i värmepaketet och hela jyttret av ventilationssystemet. Kan finnas mycket den kan fastna i.

Fruktar att detta kan bli kostsamt. Ormägaren har sagt att han ska betala, men om det blir dyrare än han trott.......? Han är bra på många sätt, men....... en aning knepig typ. Och då är vi inte ens säkra på att ormen är kvar i bilen eller smitit ut.

Vilken j....a soppa. Undrar om de fortfarande skrattar på BMW-verkstaden?           IP: ...[4.83.45]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2021-05-27 12:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
320i Touring -06
123D "1M killer" -09
Inte helt otroligt att den kröp in där då det leder till värmepaketet och ormen sökte sig säkert dit pga värmen.Värm en vetekudde och placera i baksätet på bilen ihop med lite mat så skall du nog se att den letar sig dit.Om inte så sitter den säkert fast någonstans i systemet och då får nio påbörja operation riva bil.Ormar e känsliga för temperaturskillnader..Så starta inte igång bilen utan håll den kall så kommer sormen söka sig själv till värmen (i detta fallet en varm vetekudde).

Lycka till o uppdatera oss gärna..

IP: ...[.128.62]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2021-05-27 15:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d touring - 13
Det ska jag göra. Tack för alla tips. Ska testa dem. Problemet är inte bara att jag behöver bilen. Om ormen inte finns där kommer den inte att krypa ut. Men det betyder ju inte att jag kan vara helt säker på att det inte finns en död orm där. Och det vill jag inte upptäcka först när den börjar stinka. Så har den slunkit ut i naturen så blir det ju riva bil i alla fall.

Jag har lite svårt att skriva nu utan att avslöja mina känslor. Idioten anser alltså att han är proffs på att hantera reptiler. Ett "proffs" som tycker att det är en bra ide' att transportera en orm i en väska och lämna en liten öppning i dragkedjan för att släppa in luft. Sedan slänger han in väskan i baksätet, som vilket simpelt bagage som helst, och lämnar den HELT UTAN UPPSIKT i flera timmar. Och då har han inte nämnt med ett ord till mig att han har ormen med sig.

Någon försäkring lär inte täcka det här och återstår att se hur han håller löftet att betala eventuell rivning. Han kanske underskattar kostnaden.

Mitt blodtryck är inte helt normalt just nu.           IP: ...[4.83.45]
Antal inlägg2.160 st
Postad/Inlagd2021-05-27 15:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej
Fråga Anticimex om de har ngn idé?
Bara en tanke
Lycka till           IP: ...[.153.72]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2021-05-27 15:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d touring - 13
Ingen dålig tanke. Tack.           IP: ...[4.83.45]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2021-05-27 16:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d touring - 13
Måste lägga band på mina primitiva känslor nu, men fantiserar om att en medelålders man ska hitta en myrstack i sin Subaru.

Men det är bara en fantasi.           IP: ...[4.83.45]
Antal inlägg24.387 st
Postad/Inlagd2021-05-27 16:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, nästan:
[LÄNK]

;)

Ärligt talat är detta en av, om inte roligaste, så åtminstone mest underhållande trådstarterna på länge!
Får mig att tänka på en låååång tråd för mååånga år sedan där någon hittade en diktafon insparkad i luftutsläppet under stolen på sin tyskimporterade BMW - många spekulationer om vad det var och en rafflande upplösning med avlyssning av vad som var inspelat på minnet... :)

Oavsett, får vi hoppas att ormen inte är i bilens ventilationssystem!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2021-05-27 16:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d touring - 13
Som jag sagt kan den vara ute i naturen. Tur att den är ofarlig, men den kan ju skrämma slag på människor. Och då återstår problemet hur jag ska bli säker på att den inte ligger död därinne.

Kan du förresten länka den tråden? Behöver lite underhållning nu.           IP: ...[125.126]
Antal inlägg24.387 st
Postad/Inlagd2021-05-27 17:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vassego!

[LÄNK]

Mvh
Johan B

Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2021-05-27 19:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d touring - 13
Nu är det kväll och temperaturen sjunker. Förhoppningsvis även inne i värmepaketet. Har bara flyttat bilen några hundra meter tidigare idag. Jag har lagt in en vetevärmare och en batteridriven Bucken värmeväst. Värmevästen har jag haft mycket glädje av, men aldrig, aldrig trodde jag att jag skulle använda den som ormfälla.

Önska mig lycka till. Och inte minst ormägaren med sin plånbok.           IP: ...[4.83.45]
Antal inlägg165 st
Postad/Inlagd2021-05-27 21:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 545i E61 2004
BMW 320D E91 2009
Suzuki GS1100ES

Alltså spännade.. Hoppas för både ormens , din och din vimsige reptilintresserade vän att han ringlar fram. Men alla älskar BMW och ormen lär inte överlämna Bimmern frivilligt till dig nu..

;-) ;-)

IP: ...[196.221]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2021-05-27 21:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d touring - 13
Haha. Du har nog rätt. Jag förstår att en orm som bara åkt Subaru förr inte gärna lämnar sin nuvarande plats.           IP: ...[4.83.45]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2021-05-28 00:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d touring - 13
Ingen orm har krupit fram till värmen så här strax före läggdags. Jag funderar på hur det ser ut i värmepaketet. Är det någon öppning in till motorrummet där? En sådan där slingerbult behöver väl bara en liten springa. Och kommer den in i motorrummet, ja då kommer den ju ut också.           IP: ...[4.83.45]
Antal inlägg1.607 st
Postad/Inlagd2021-05-28 08:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om den nu har krupit in i ventilationen kanske den har fastnat vid något ställe där det har blivit trångt och inte kan backa ut. Ett utrymme tillräckligt stort för att vända har jag svårt att tro att det finns.           IP: ...[.159.90]
Antal inlägg24.387 st
Postad/Inlagd2021-05-28 08:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det sitter ett friskluftfilter innan fläkten/värmeväxljaren (sett utifrån hur luften rör sig normalt), så det stoppar säkert ormen så den inte kan ta sig ut via friskluftsintaget.

Men åt andra hållet är det nog fritt fram att ta sig genom kanalerna till något utsläpp...

Frågan är som sagt om den ens finns i bilen.

Mvh
Johan B

Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2021-05-28 11:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d touring - 13
På ormfronten intet nytt. Men kryper den inte fram under helgen så blir det felsökning på måndag hos Lindholms i Ö-vik. Tack för väldigt positivt bemötande. De har fått prata med ormägaren också.

Och tack till alla vänliga själar här för er hjälp till någon med, minst sagt, udda dilemma. Som jag alltid sagt: BMW-ägare kan man alltid lita på.

Ormägaren har erbjudit mig att låna hans bil i helgen. Men....... jag är inte van att köra bilar med en motorlampa som lyser ilsket och inte ens märkesverkstaden kunnat släcka. Och Subaru......... Jag känner fler Subaruägare med stor fallenhet för alternativt tänkande. Tänk om begreppet don efter person stämmer?

Nu är det dags för motion. Boxsäcken. Gissa om det kommer att slås hårt och intensivt.           IP: ...[4.83.45]
Antal inlägg2.193 st
Postad/Inlagd2021-05-28 22:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Hoppas att de inblandade inte kommer att slingra sej... ;)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[.212.16]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2022 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 730d  -09
Pris: 169.000:-

BMW 318  -77
Pris: 90.000:-

BMW 340i  -17
Pris: 269.900:-

BMW Z3  -98