AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Försäkring och Värdering ]

Utan ersättning ifrån bmw orginal försäkring

Visad 3.287 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg53st
Postad/Inlagd2021-05-12 20:05
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535 xD -16

530 xD -17 Innovation edition
Hej!

För ett par månader sedan var jag iväg ut med 2 vänner och ena vännens sambo så vi var 4st
Började regna och var aningen kyligt.. ena polaren vars sambo klagar på att det är kallt och vill åka, erbjuder mig att starta diesel värmaren så kan hon gå och sätta sig en kort stund tills vi kommer 15-20min det ville hon gärna, så för o vara snäll sagt o gjort ger jag henne nyckeln...
5min efter hon gått klagar andra polaren på kylan inte dennes sambo han går och vi håller på och släcker brasan som vi hade gjort. Tar max 10min så hör jag en kraftig smäll i bakgrunden, ganska öde plats i sig , får riktigt bad vises där o då så hoppar i elden så den släcks och lunkar mot parkeringen där bilen nu inte står parkerad... springer bortåt det håll som är troligast dom åkt jag/vi då ena vännen är med mig. Kommer över ett krön och bilen står ute på åkern, halvt blackout för känslo stormen tog mig. När vi kommer närmare i mörkret så ser jag dom voltat för hela bilen är totalt sönder inte 1 hel yttre panel. Vi ringer 112, så polis o ambulans brandkår kommer. Dom som var i bilen åker iväg, lite ömma och omtumlande men inga skador.
Knäckt och helt förstörd så blir vi hämtade och skussade hem. Super mig helt redlös för att somna vaknar 30timmar senare fortfarande groggy och ringer försäkringsbolaget. Förklarar vad som hänt och bilen bärgas senare den dagen.
Efter 3 dagar ringer dom och invecklat Förklarar jag ej får ersättning då någon olovligen brukat bilen, fattar ingenting och lägger mig ner i en veckas tid utan att veta in eller ut för bil fsn var som ett barn gått flera månader utan något som hänt... annat än att betala räkningarna för något jag ej har kvar som någon i min värld stal och kvaddade.

Någon som har något bra tips eller råd i detta elände? Utan ersättning så jag kunnat köpa ny bil/lösa bort resterande lån. Bilen var påkostad en hel del med m performance delar, och annat gott till en tot summa för ca 800 000

IP: ...[.166.68]
Antal inlägg15.929 st
Postad/Inlagd2021-05-12 20:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
och hur full var den som körde? Den här historien låter inte som den kommer få ett särskilt lyckat slut.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg24.791 st
Postad/Inlagd2021-05-12 20:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Inte för att vara sån...men din text är oerhört svårläst och du blandar in mängder av ovidkommande fakta på ett konstigt sätt i texten...

Tolkar jag dig rätt: Du lånar ut nycklarna till två av dina vänner och de har kraschat din bil och nu vill inte försäkringsbolaget ersätta dig!?

I din försäkring har du rättsskydd - kontakta en jurist och fråga denne vad du bör göra.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2021-05-12 22:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
535 xD -16

Förstår det är är knasigt skrivet, bokstavs huvudet och alla dåliga känslor krånglar till det.
Ber om ursäkt för det ska försöka renskriva!

Men för att svara din fråga så Ja, jag gav henne nycklarna för hon skulle sätta sin hund i bagage luckan och sedan sätta sig i baksätet. Vad min nu polare och hon framför ratten hamnade vet jag ej och har ingen förklaring fått.
Fjärröppning via appen öppnar ju bara förar dörren
Mina 2 vänner drack, såg henne aldrig dricka en droppe Men hon hade druckit visade det sig sen av polisen.
          IP: ...[.166.68]
Antal inlägg2.819 st
Postad/Inlagd2021-05-13 09:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 420d -16
MB SLK 200 -06

Knepigt, men gissar att fb anser att du ska gå på den som krockade bilen. Ta det ett varv med en jurist.
          IP: ...[245.108]
Antal inlägg1.019 st
Postad/Inlagd2021-05-13 09:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Ja, man kan förstå att ditt f-bolag inte betalar. Kolla om dina 'vänner' som kört kan ta det på sina försäkringar. I vart fall tycker jag att du har hyfsat starkt case mot dem. De har inte krockat som en olyckshändelse utan satt sig bakom ratten onyktra och därmed varit vårdslösa. Det knepiga är nog att driva denna process. Men om värdet ligger på flera hundra tusen bör du konsultera en advokat tycker jag. Som sagts tidigare, hör med f-bolaget om du kan använda rättsskyddet.

IP: ...[139.118]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2021-05-13 10:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
535 xD -16

Ja den är riktigt besvärlig tyvärr, finns det någon som har vetskap om någon bra jurist/advokat för just bil relaterade problem?

Hade aldrig kunnat tro hon om någon människa skulle köra heller och varpå hon agerade nyktert såg jag inget större problem med att hon skulle sitta i bilen som ett barn och vänta en kort stund.           IP: ...[6.42.31]
Antal inlägg2.819 st
Postad/Inlagd2021-05-13 10:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 420d -16
MB SLK 200 -06

Vad säger hon som körde? Vet hon om att du kan gå på henne om detta?           IP: ...[245.108]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2021-05-13 10:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
535 xD -16

Människan säger ingenting.... Helt jävla tyst
Vill inte koka upp och skrika för att möjligen få veta något, ignorerat dessa människor sen det hände för det är bara att mycket... känt dessa 2 i 25 år nästintill.

Fk bolaget har jag visserligen rättsskydd i, men inte hittat någon som värkar vilja vara behjälplig annat än en brittisk advokat som guidat en del. Men inte värt att ta hit denne           IP: ...[6.42.31]
Antal inlägg2.819 st
Postad/Inlagd2021-05-13 10:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 420d -16
MB SLK 200 -06

I slutändan kan det nog bli tjejen som får stå för detta, antingen mot dig eller fb.           IP: ...[245.108]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2021-05-13 10:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
535 xD -16

Det är vad jag hoppas i stora hela, men att allt ska ta sådan tid och jag sitter där emellan som drabbad känns bara oerhört fel :(
          IP: ...[6.42.31]
Antal inlägg24.791 st
Postad/Inlagd2021-05-13 11:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om någon kraschat bilen på fyllan, kommer försäkringsbolaget att vägra betala ut ersättning (finns klausuler i avtalet om det).

Då hamnar du troligen i en rättstvist där du får kräva personen som kört bilen på ersättning....det kan bli bistert för den personen.
Med lite tur (för dig) kanske den personen har någon försäkring som kan ersätta dig, men försäkringsbolaget lär kräva varenda krona från personen som kört bilen i slutändan - men då kanske det inte är "ditt problem" längre...

Anlita en jurist!
Det måste finnas mängder av jurister att välja mellan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2021-05-13 12:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
535 xD -16

Absolut det förstår jag, men! Hon var nykter vad jag uppfattade och såg, ska jag göra ett alkohol kontroll på folk som sätter sig i bilen? Som bara ska sitta?

Nu kommer det aldrig hända något liknande ifrån mig. Att vara snäll emot någon och ha förtroende som ett barn nu sitter du snällt här är min enkla jämnförelse           IP: ...[6.42.31]
Antal inlägg185 st
Postad/Inlagd2021-05-13 12:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Låter som en fruktansvärt jobbig sits för dig och jag förstår att du inte mår bra. Jag förutsätter att bilen var helförsäkrad?

Ansvaret måste ligga helt på kvinnan som körde bilen. Om hon orsakat dig en ekonomisk förlust genom att framföra ditt fordon olagligen (genom att vid tillfället varit berusad). Med andra ord bör hon ersätta dig. Hade hon kört nykter och ändå råkat ut för olyckan så hade hon behövt ersätta dig för den självrisken du därmed drabbas av.
Gissningsvis får du stämma henne på beloppet det handlar om. Kolla med din hemförsäkring gällande rättskydd om du kan få hjälp med stämningen därigenom. Hon lär också ha en hemförsäkring som går in när hon blir stämd.

Oförsvarligt att köra bil rattfull tycker jag. Hade haft svårt att behålla den vänskapen oavsett den ekonomiska biten.
          IP: ...[.103.18]
Antal inlägg3.090 st
Postad/Inlagd2021-05-14 10:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
M6 E63
I3 120
Det är sådana här fall som gör mig glad att vi har nitiska skadereglerare. Det är väl bara att läsa mellan raderna; han har låtit fulla polare köra bilen, eller i vilket fall som helst gett nycklarna till fulla polare (vilket är lika illa) och därför ska han inte ha någon ersättning.

Ni som tror att Oa1:s redogörelse är sanningsenligi alla delar... Ja, jag vet inte vad jag ska svara er mer än att jag tror ni har fel.           IP: ...[.128.38]
Antal inlägg1.598 st
Postad/Inlagd2021-05-14 12:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi Q7 2016
Onekligen en tråkig historia rakt igenom. Att en tjej som du känt i 25 år, som du bedömer som nykter, helt plötsligt skulle få för sig att dra iväg med din bil olovandes låter ju aningen knepigt, inte helt osannolikt väl men "knepigt". Hon måste ju i vilket fall säga nånting, till polisen etc. Förnekar hon att hon kört bilen?

Jag vet inte hur lagen och/eller försäkringsbolag bedömer utlånandet av nycklar till någon onykter som har för avsikt att att värma sig, men kan förstå att det kan uppfattas som lite uppdiktat, tyvärr. Om du nu har rent mjöl i påsen så hoppas jag verkligen det löser sig för dig.           IP: ...[.136.62]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2021-05-14 13:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
535 xD -16

Har inte gett något missledande i något, det var 2 mina vänner jag känt så pass länge 1 utav dessa vara sambo som var nykter utan några konstigheter för mig mot att jämföra hur hon är när hon dricker.
Skulle aldrig ge nycklarna till någon på fyllan oavsett vän eller inte... Så att du gör din egen teori av vad som hänt är upp till dig.
Lät/Låter sällan någon ens köra för jag är rädd om bilen, att jag samma dag som eländet hände servade bilen för nästan 10k, beställde nya vinter sulor för 12, samt la ner 2 timmar på in o utvändig tvätt som nästan varje 14nde dag.

IP: ...[6.42.31]
Antal inlägg710 st
Postad/Inlagd2021-05-14 14:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Brukar sällan vara överens med AlexanderK, men här är jag väldigt överens.

I min värld har du inga försäkringspengar att hämta, försök få dina "vänner" att göra rätt för sig. Inte ska väl kollektivet betala denna tvivelaktiga fest?
Sluta knarka och sluta umgås med knarkare så ska du se att det blir ordning på dig med, plus att det går mycket lättare att skriva en text som även andra kan läsa;)           IP: ...[.157.83]
Antal inlägg2.819 st
Postad/Inlagd2021-05-14 17:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 420d -16
MB SLK 200 -06

Thekinglives, otroligt onödig kommentar. Du kan inte skapa ett fantasiscenario utan att veta mer än vad som framkommit.           IP: ...[245.108]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2021-05-14 19:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
535 xD -16

Bara för tal och skrift låter illa kan ju bero på annat än knark?
Men du kanske föddes med en guldsked och betjänt?

Sitter inte och söker drömmande ider snarare råd för att komma framåt med skiten dom skapat för mig.
          IP: ...[209.220]
Antal inlägg3.936 st
Postad/Inlagd2021-05-14 20:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
E38 750iAL -99
I en del försäkringsfall, där den vållande är känd, t ex när skolor brandskadas av ungdomar som sen åker fast, betalar bolagen ut ersättning men vänder sig sen till skadegöraren /-na med s k regressionskrav. Dvs bolaget tar på sig den rättsliga process, som Oa1 nu med all sannolikhet står inför.

Skillnaden är att F-bolaget har både muskler, kapital och erfarenhet och således ganska lätt skulle kunnat sätta press på tjejen. Medan Oa1 antagligen får det betydligt svårare.

Därför kunde F-bolaget ha varit lite mer tillmötesgående. Om historien stämmer - och det finns ju vittnen, polis m fl - kan ju saken bedömas som bedrägeri eller olovligt förfogande.

Men, som det sagts några gånger, kontakta en jurist. Det finns säkert någon kommunal rådgivare som kan tipsa om en bra.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2023 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -99
Pris: 20.000:-

BMW 323 ci  -00
Pris: 5.000:-

BMW Z4 3.0si Roadster  -06
Pris: 195.000:-

BMW 330Ci M-sport  -03