AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Hjälp! Ingen bränsle till cylindrarna (E46 318i -02)

Visad 243 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg4st
Postad/Inlagd2021-05-09 10:57
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318i Touring -02
Tjeena, Har nyligen fått ett problem med att min Bil (E46 318i -02) dog medans jag körde och nu vill den inte startar alls.

Efter att jag bärgade hem den så märkte jag att bränsle pumpen inte gick så kollade hur mycket volt den fick vilket var 0 sedan så kollade jag hur mycket volt jag fick in i relät då det visade sig att jag bara fick in 8-9 volt från kontakten som har numret 85 (Den som visas med röd pil här [LÄNK] )

När jag märkte detta så kopplade jag på så att bränslepumpen fick ström hela tiden bara för att se om den då skulle starta vilket den inte gjorde, och när jag sedan mätte hur mycket volt jag fick på spridarna så var det också 8-9 volt när jag mätte från plus till minus på själva kontakten men när jag mätte från plus till batteriets minus pol så fick jag 12 volt.           IP: ...[.122.58]
Antal inlägg3.363 st
Postad/Inlagd2021-05-09 14:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Välkommen! :)

Scenariot tyder på att bränslepumpen i tanken slutat fungera.

Förutsatt att du kopplat direktströmmen till den korrekt, är det naturligtvis ett avgörande test.

Har bilen dessutom gått (mer än) 15-25k mil, är det inget konstigt med att pumpen kroknar.

Dina olika mätningar, särskilt de på spridarna kräver en kommentar, även om den just nu är överflödig. Spridarkontakten har konstant +12 volt och får jord av DME n när det är dags att öppna.

Men kolla med direktström till pumpen igen, innan du går vidare. En ny pump kan köpas lite varstans. Det går med viss ansträngning att lossa själva pumpen från den plasthållare som den sitter i.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2021-05-09 15:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i Touring -02
Tackar!

Förlåt om jag var otydlig gällande bränslepumpen, det jag menade var att pumpen gick igång men att bilen inte startade.

Pumpen är bytt till en begagnad pump för ca 2 veckor sedan då den gamla inte pumpade tillräckligt.

Angående mätningarna fick jag bara 8-9 volt på spolen i bränsle relät och lika så i spridar kontakterna när jag vrider nycklen till läge två och även start läget.

Är det möjligt att vevaxelgivarna / Impulsgivaren något med slutning av jord i DME?
Har letat som en galning efter ett koplingschema på DME funktionerna.

Tackar för hjälpen!           IP: ...[.122.58]
Antal inlägg23.700 st
Postad/Inlagd2021-05-09 16:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken spänning har du över batterpolerna?

12,0v är ett totalt urladdat batteri som troligen har en död cell.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2021-05-09 17:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i Touring -02
Jag har haft batteriet på laddning nu över natten, Gick ut för att mäta spänningen på batteriet och mätte 13 volt på två separata multimertar.

Jag har även försökt använda ett annat batteri men har samma problem.

IP: ...[.122.58]
Antal inlägg3.363 st
Postad/Inlagd2021-05-09 17:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Du måste låta batteriet lugna sig ett bra tag efter laddning, innan du kan få ett vettigt mätresultat. Men, ok, du har provat med ett annat batteri, så då kanske spänningsproblem kan uteslutas för ett tag.

Då återstår i min värld bara vevaxelgivaren. Jag har nog någon gång hört om att en sådan gett upp under färd.

Prova om stiften har gnista. Om inte, lutar det helt klart mot den givaren. Är den kass, får du varken spridaröppning eller gnista.

OM det pekar mot givaren, köp en original eller OEM, inte en no-name!

/Lennart

EDIT: För ordningens skull är det värt att poängtera, att pumpen INTE går konstant, om inte motorn går. När du vrider tändningen i läge II, går pumpen ett par sekunder och bygger upp trycket. Sen går den ett tag igen, när du försöker starta motorn. Misslyckas starten, stannar pumpen efter kort stund. Det kan vara svårt att följa med hörseln, men ett parallellkopplat analogt instrument eller en liten glödlampa gör det lättare att följa vad som händer.           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2021-05-09 23:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i Touring -02
Tack så mycket för svaren och idérna.

Det visade sig vara vevaxelgivaren som inte fukade, Jag hade köpt en så kallan No-name givare i samma veva som bränslepumpen så jag tog och satte in den gamla OEM givaren och nu så funkar bilen utan konstigheter igen!

Och och åter igen tack så hemskt mycket för tipset om givaren, skulle alldrig ha tänkt på det på grund av att jag nyligen bytte den.
          IP: ...[.122.58]
Antal inlägg3.363 st
Postad/Inlagd2021-05-10 09:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Så bra att det löste sig! :)

Tack för din återkoppling. Och nu har du själv lärt dig läxan med no-name. (Självrisken för) bärgningen hade lätt betalat en OEM-givare- Kanske dags att byta igen för säkerhets skull? Den som du nu monterade kan du ha liggande som en nöd-reserv.

Här är en VDO (som jag tror passar) för SEK 800+ inkl frakt. Finns kanske på närmare håll, men bara för att visa ett exempel på en välkänd OEM.

[LÄNK]

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW Z3  -98
Pris: 120.000:-

BMW 330Ci  -00
Pris: 65.000:-

BMW 520i  -97
Pris: 53.900:-

BMW 518  -87