Hej! Har en e39a 525i och är i behov av byte utav stötdämpare fram då jag hör ett ljud ifrån framvagn nör jag kör över gupp. Misstänker starkt att det är stötdämparna som är slut. Har hittat ett par billiga kompletta fjäderben fram som suttit på en 540i med edc. Så min fråga är, kan jag montera dessa edc fjäderben på min bil som inte har edc. Då tänker jag att jag monterar dom utan att koppla edc sladden. Kommer dom att funka som vanliga dämpare utan edc? IP: ...[177.100]
Tittar man i realoem har 540i en helt annan hjulspindel än 525i och risken är stor att dämparens diameter i fästet som går ner i spindeln och fäster där, är annorlunda...
Oavsett har V8-modellerna andra dämpare anpassade till den högre motorvikten mm. så jag tror inte att det blir bra på något sätt om du lyckas få dit dem fysiskt...
För en dryg femhundring/st får du nya dämpare som är av OEM-kvalitet (dubbelkolla själv så du har det utförandet på bilen): [LÄNK]
Hur bra är dessa TRW? Just nu har jag original sachs för m sport eftersom jag har m sport på min bil. Blir det någon skillnad om man har standard dämpare på en m sport bil? IP: ...[177.100]
Om jag minns rätt har inte Sachs kvar M-dämparna i sitt sortiment, utan det är samma dämpare oavsett vilket chassi du har - kolla på Sachs onlinekatalog för att säkerställa detta!
Så även om det inte är 100% enligt vad bilen hade från fabrik, så är det troligen tillräckligt bra...
TRW är OEM-leverantör till många biltillverkare och är av god kvalitet. De är jämförbara med Sachs i kvalitet.
Byt fjädrar och fjäderbenslagring när du ändå har allt borta - det är inte ovanligt att fjädrarna går av på nedersta varvet med slitage/år.
Jodå! Sachs har kvar sina dämpare "för chassi med m-sport utförande". Frågan är vad är skillanden mellan standard och sportdämpare samt hur stor skillnad känner jag? IP: ...[177.100]
Är egentligen inte helt säker utan det är enbart en teori. Hade liknande öroblem vänater bak och då byte jag ut hela fjäderbenet mot ett annat och då slutade det. Behlver ju iofs inte vara dämparen om man tänker efter med tanke på att jag bytte hela fjäderbenet. Men vad tror du att det kan vara och hur ska jag säkerställa det? IP: ...[.42.249]
krängningshämmarstag kan klonka rejält i gupp och på kullersten; men även de två stora länkarmarna kan låta vid samma påfrestning; kanske också styrleder. Lyft bilen och bänd, titta, lyssna eller be ngn annan som kan att kolla
Min e39 klonkade i framvagnen i 8000 mil utan att besiktning hittade något. Troligen var det fjäderbenslagringen som var dålig för jag hann byta allt annat utom den och stötdämpare under åren som gick.
Min 520 gnällde när den körde över gupp. Tänk gummi som gnids mot varandra under högt tryck (inget klonkande alltså).
Byte av krängningshämmare löste det problemet.