Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Min sambo är sugen på en cabriolet som bruksbil. Hon vill i så fall ha en en 4-sitsig med användbart baksäte (för kortare personer upp till ca. 170 cm). Helst skulle man ju vilja ha värmare och dragkrok, men det blir ju svårt. Automat. Prisklassen är väl upp till kanske ca. 300´. Skall helst vara så ny som möjligt, men åtminstone ha gällande maskinskadeförsäkring känner jag, dvs max 7 år och 10000 mil. Audi A3, A5 är ju fina. Kanske främst A3 om man skall ha en någorlunda färsk. BMW 2- och 3-serien är hon inte särskilt sugen på och de är ju ofta rätt dyra i både inköp och försäkring. En ny T-Roc med värmare och drag skulle passa bra, men då handlar det om ca. 350´. Har ni några erfarenheter av W212? De är ju snygga, bekväma och gedigna?. Har själv inga särskilda erfarenheter, men kamkedjeproblematik verkar ju vara ganska vanligt. Gäller ju tyvärr många motorer i allmänhet. Man kan ju få en W212 facelift 2014-2015 med under 10000 mil för 250-300´. Alternativt en äldre för ca. 200´. Reflektioner? MVH Christofer | |
Förra generationen C-klass? Alt Mini cab eller trots allt en sen 9-3 (vars värde består)? 9-3:an är fortfarande en bra cabriolet. | |
Tack för input! C-klass cabriolet börjar på 350-400', trots att de är 3-4 år gamla. Inte långt från nypris. Saab cabriolet är visserligen klassiker, men hopplöst omodern även om man köper de nyaste. Dessutom dyra och inte riktigt "bruksmässiga". Mini, har faktiskt aldrig kört någon, men inbillar mig att de är roliga. Väldigt trång? MVH Christofer |
|
Mini (Cooper S 192 hk) är som en gokart. Minimalt bagageutrymme men helt OK för förare och framsätespassagerare. Visst saknar 9-3:an moderna finesser som startknapp, autobroms, LED i huvudstrålkastare men annars är det en bra bruksbil året runt i vårt klimat. Troligtvis än bättre vinterbil än en bakhjulsdriven MB cab. |
|
turbo4ever: hur hade du tänkt en person på 170cm skulle få plats i baksätet på en Mini cooper? Jag har haft en för många år sedan och det skall till väldigt små barn i framåtvända stolar för att det skall funka. Min röst går på A3 cab. Grannarna har en sådan och den verkar uppfylla dina krav Någotsånär. Nackdelen med 4-snitsiga cabbar är turbulensen. Den blir hemsk i farter över 60-70 i de flesta bilarna för de som sitter i baksätet. |
|
Det där med turbulens är jag medveten om, har och har haft cabbar. Det handlar om att det bör finnas ett användbart baksäte, på årsbasis kör man trots allt mestadels med suffletten eller taket uppe. MVH Christofer |
|
Mercedes har väl försökt lösa det på C- och E-klass-cabbarna med spoilern som åker upp i kanten på vindrutan tillsammans med vindskydd bakom nackstöden bak. Jag har i o f s testat och tyckte väl resultatet var sådär men bättre än inget. Mvh Thomas |
|
Hej! Jag kan verkligen rekommendera E-klass caben av 212-serien (som i cab-version egentligen har beteckningen C207). Jag har ägt en E 350 CDI Cab 2010 och har nu en E 300 Cab 2014 (bensinare med 6 cyl 252 HK). Jag har ägt bilarna under totalt ca 5 års tid och de har varit i princip helt problemfria. Otroligt fin komfort som i stort är jämförbar med en E-sedan. Allmänt gedigna bilar i stort och smått. Skulle jag ge ett råd så köp en 350 diesel från 2014-2016 dvs face lift och med AMG-paket. Helst med värme i nackstöden och comand-navin. Då har du en extremt rejäl cab som du lätt kan åka 100-milaetapper i om andan faller på samtidigt som du har en angenämt låg årlig värdeminskning på en såpass ny bil. |
|
Tack för input! Lite som jag tänkte, en rejäl bil, som dessutom har snygga linjer. Klart att en sexa är att föredra, dock lite skralt med objekt. "Airscarf" är såklart skön när det är lite kyligt. MVH Christofer |
|
Ingen orsak! Jag tittade lite på utbudet i Sverige nu och jag kan verkligen hålla med dig - utbudet i Sverige är riktigt skralt f.n. Båda mina bilar har jag köpt hos aukt MB-handlare i Tyskland vilket i princip är en garanti för mycket fina exemplar och en generellt säker affär. Den bedömning jag gjorde när jag köpte mina bilar 2014 resp 2019 verkar gälla alltjämt - utbudet i Sverige är litet och priserna är väsentligt högre. Andrahandsvärdet på denna modell av E-klass skall verkligen framhållas, utifrån annonserna som finns idag i Sverige så begär säljarna i princip lika mycket för en bil motsvarande min 350 CDI som jag fick när jag sålde den för ganska exakt 4 år sedan... Lite optimistiskt kanske men det är ändå värt att notera. Värdetappet för beg.köparen är oavsett extremt lågt för en såpass ny bruksbil. |
|
Köp inte denna bara;) Länk Länk EB |
|
Pula - underbart! Jag tänkte precis samma sak när jag scannade igenom utbudet i Sverige och jag såg att det satt USA-lysen på bilen. Men jag gjorde ingen slagning på bilen som du uppenbarligen gjort :) Det är faktiskt fullkomligt obegripligt hur folk ens lyckas med att sälja denna typ av exemplar, till synes för fullt retail-pris. Visst - den behöver ju inte vara fusklagad etc. men är man beredd att chansa för närmare 300' - knappast. |
|
Gissa om säljaren har fått ett mail;) EB |
|
Tack, såg också den, med USA-positionsljus. Bemödar mig inte att titta mer när jag ser det... Men många gånger undrar man varför inte bilarna lagas, det rör sig många gånger inte om jätteskador och ganska nya, dyra bilar. När man pratar om några år gamla bilar så har ju väldigt många vart mer eller mindre skadade. MVH Christofer |
|
Här är ett tilltalande objekt i min närhet Länk . Dock har den gått på tok för långt. Har för övrigt fått offert på en välutrustad T-Roc, med bl.a. värmare, dragkrok. Blir isf en 2022-års modell med leverans i sensommar/höst, för 365´. T-Roc är ju inte direkt jämförbar med en E-klass, men dock ny, modernare, rymlig och lite smidigare. Man får ju väga in att en ny bil blir avsevärt billigare att äga också, trots dyr skatt. MVH Christofer |
|
Ja, den långmilade är ett vädigt bra specat ex enligt mitt tycke med HK-ljud, snygga 19-tummarna och läderklädd instrumentpanel. Men priset är på tok för högt även om den skulle vara i toppskick - borde inte säljas för mer än kring 260' med de milen. T-Roc:en är en rätt snygg modell och säkert bra på alla sätt - att den skulle bli billigare att äga än en E-cab tror jag dock inte på. Får du den för 365' så kan jag inte tänka mig att den är värd mer än max 220-230' efter tre år (om ens det) även om de är och förblir populära. Då har du tappat 130-140'. Det skulle inte förvåna mig om värdeminskningen på en E-cab blir ungerfär hälften av det under den tiden. Och lägger du 15' om året på service/reparationer/däck etc så ligger du ändå på ett ordentligt plus med MB:n. Men visst - ny bil är alltid trevligt :) |
|
Precis, värdeminskningen på en T-Roc blir så klart avsevärt större än en halvgammal E-klass. Tänkte mer på löpande utlägg, vilket givetvis inte är totalkostnad. Normala utlägg, som försäkring, skatt, service, slitagedelar är en sak, men man är ju ändå lite orolig för dyra maskinella reparationer. Kamkedjeproblem kan ju nästa kosta "vad som helst". Försäkring på 12-15000:- /år istället för 3-4000:- är en avsevärd skillnad. Tanken från hennes sida är nog att behålla bilen ganska länge. Fördelen med nytt är att man kan räkna ganska exakt vad det kostar, utom kanske värdeminskning då. Men en välspecad T-Roc med 400´ i bruttonypris borde kosta minst 250´ efter tre år. Finns ingen anledning att den skulle sjunka mer i värde än någon annan bilmodell. MVH Christofer |
|
crille82@ När rep kostnaden överstiger bilens värde repareras den inte. Skadan kan se liten ut, men bilen kan bl.a vara krokig, ha trasiga kabelhärvor lr varit dränkt i vatten (inte helt ovanligt i södra US). Vad kostar ett komplett airbag system till ovanlänkade e350? Massor förmodligen. Problemet är att de är gratis från en som är stulen o slaktad. Risken är att det inte ens monterats några airbags öht. Du får ju naturligtvis köpa en sådan om du vill;) EB |
|
Med tanke på hur udda T-roc cab är så löper den definitivt risk att vara svår att bli av med, oavsett pris. Kolla exempelvis Evoque cab, mera kall bil finns inte. Ska man behålla länge och verkligen vill ha bilen spelar det mindre roll men jag skulle aldrig kalkylera med ett visst restvärde på en sådan bil. | |
Jovisst, det kostar mycket att skadereparera och ibland är det betydligt värre än vad som syns. Är väl medveten om hur det funkar. Min spontana reflektion är att det här i Sverige, som är dyrare, många gånger repareras bilar som ser betydligt värre ut än många USA-exempel man ser. Tänkte inte specifikt på denna. Och, nej, skulle aldrig köpa en bil som reparerats i Baltikum, som sagt. Ja, en "SUV-cab" är lite udda. Men det är typ den enda rimigt prissatta, 4-sitsiga och bruksdugliga cabrioleten på marknaden. T-Roc, även i cabrioletversion, är snarare en väldigt populär modell som säljer bra. Hur kan du jämföra med Evoque cab? Den var typ dubbelt så dyr och enligt de flesta som ägt en Land Rover så verkar det vara mest krångel. MVH Christofer |
|
307 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Har inte kört varken T-roc eller Mercedesen men föreställer mig att känslan av att köra en högbyggd Golf med fyrcylindrig motor är någonting annat än en Mercedes E-klass cabriolet med sexcylindrig bensin- eller dieselmotor. När jag körde Golv Alltrack och växlade över till min F36a så märktes tydligt skillnaden i bilkänslan där Bmw:n kändes mer gedigen med tyngre karossrörelser. Föreställer mig att Mercedes ger samma skillnad. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.