AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Köpråd 540d vs 540i

Visad 1.353 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg75st
Postad/Inlagd2021-04-27 22:13
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Hej

Sökte runt på forumet och kunde inte hitta någon tråd som ställde ovan 2 bilar mot varandra så skapar en ny.

Är på jakt efter ny familjebil, G31 2017-2019. Står i valet mellan en 540d eller en 540i. Inköpspris skiljer inte något nämnvärt på de jag har kikat på, detsamma gäller i utrustningsväg (relativt välutrustade med innovation). Alternativen har rullat mellan 4-8000 mil

Kör max 1500mil om året, det mesta är landsvägsmil så skillnaden i bränslekostnad är, så länge jag inte börjar rulla länge, marginell. Räknar med att behålla bilen länge, har 8år i kalkylen.

Har aldrig ägt en diesel men har läst mkt bra om B57 motorn och vridet i en 540d lockar. Dock verkar även bensinaren vara en trevlig maskin med bra fartresurser. Dessutom känner jag en lite större oro över hur marknaden för diesel ser ut under dessa 8 åren jämfört med för en bensinare, vad politikerna kan hitta på för att sätta käppar i hjulet för en.
Än så länge har jag inte provkört någon så har inte bildat mig en egen uppfattning men är ändå nyfiken på andras inspel...           IP: ...[170.207]
Annons
Antal inlägg1.693 st
Postad/Inlagd2021-04-28 09:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
G31 540i xDrive -19
F48 X1 20i sDrive -20
Tråkigt svar men det enda sättet att avgöra är nog att provköra. :)

Ingen av motorerna är dålig och i slutändan blir det en smaksak. 40d passar biltypen riktigt bra men jag var osugen på diesel och är väldigt nöjd att jag valde 40i istället. Den har bottenvrid så det räcker och det går att lufsa runt på låga varv i all vardaglig körning, men den har bra fartresurser och låter ganska trevligt om man varvar ur den. Men 40d har ju bottenvrid på en annan nivå, så vill man lufsa runt på låga varv så är den ännu trevligare. :)           IP: ...[189.249]
Antal inlägg5.242 st
Postad/Inlagd2021-04-28 09:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har haft båda - 540i G31 2018 för några år sedan. Gillade den inte speciellt mycket. Jag hade antagligen lite för stora förväntningar för det var egentligen absolut inget fel på bilen, den var dessutom Ultimate Edition med extra allt men som sagt motorn var jag nog lite besviken på. Hade därefter en 540d G30 ett år som jag var otroligt nöjd med. Den motorn passar bilen bättre tycker jag. Nu har jag iofs en X5 40i som jag är supernöjd med. DÄR passar 40i motorn utmärkt i kombination med alla övriga attribut i en fullmatad X5.

Så för att sammanfatta så skulle jag rekommendera 40d motorn i en G30/31. Sen vad som händer i framtiden med fossilbilarna det vet ju ingen. Där är vi nog alla lika osäkra.

Utbudet är nog betydligt större på 40i än 40d, vilket både kan vara fördel och nackdel, såtillvida att det kan vara svårare att hitta 540d ex, däremot sannolikt en fördel när man ska sälja, just nu iaf. Min 540d såldes inom en vecka hos handlaren jag bytte in den hos.

/Anders           IP: ...[2.74.96]
Antal inlägg1.482 st
Postad/Inlagd2021-04-28 11:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Om man hade möjlighet att välja mellan manuell och automatväxellåda hade valet för min del varit manuell på 540i och automat på 540d. Men bensinversionen finns väl endast med automat, så då blir det dieselversionen. En snabb och komfortabel bil. Skatten är ju klart högre på dieselbilarna så antagligen blir det dyrare när du endast kör ca 1500 mil/år. Å andra sidan kan man ju köra en diesel på HVO bränsle vilket förhoppningsvis gör den attraktiv på marknaden ett tag till?           IP: ...[.120.49]
Antal inlägg75 st
Postad/Inlagd2021-04-28 12:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Tack för svaren.
Provköra båda hade varit det optimala men att hitta en 40d att provköra är inte lätt, finns 4st på blocket just nu med rätt motor/hk. Slutsatsen man kan dra av dessa 4 är att prisskillnaden från nypris där dieseln är 40-50tkr dyrare i grund är bortsuddat.

Jag sneglar mest på bilar i tyskland och därför är inte utbudet på 40d så begränsande utan går att få tag på båda motorerna med liknande prisnivåer och utrustningsnivåer.

Vad gäller skatten så är de flesta bilar jag kikat på inte bestraffade med malus, diesel är dyrare men totalt sett med våra 1500mil om året är de i princip likvärdiga i årskostnad, såvida inte någon av alternativen kommer ha tappat mer i värde än den andra på 8år.
HVO bränsle har jag förstått bara går att tanka på bilar från mars 2020 eller nyare (vilket är nyare än de jag kollar på)           IP: ...[4.170.8]
Antal inlägg1.732 st
Postad/Inlagd2021-04-28 12:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 M340i -21
Detta handlar mycket om ens personliga preferenser och det är bara du som kommer kunna göra valet! Om jag får bidra med mina tankar så är 40d en motor som passar väl för en relativt stor, tung och fyrhjulsdriven bil (jag gissar att xdrive är aktuellt). Bottenvridet är just dieselns favör, den går dock hårdare än dito bensin som är silkeslen och skönsjungande. Dieseln låter inte illa heller, men det är två olika upplevelser. Sen är båda parade med den utmärkta automaten så om man i bensinfallet har mer bråttom så är ett par nedväxlingar lätt utförda. Väl uppe i varv så belönar bensinaren mer och som Wiberg säger, den går riktigt fint om man lufsar runt också. Jag har en liknande motor i min treserie och om man kör lugnt så arbetar den typiskt mellan 1100-1500 rpm. Men om man då plötsligt vill ha mer effekt tillgänglig så är bensinaren sömnig jämfört med dieseln. Så plötsliga snabba acceleration runtom i stan så är dieseln riktigt rapp. Bensinaren måste man jobba lite mer med för att få ut effekten, men väl där så går det undan.

Lycka till!           IP: ...[9.220.6]
Antal inlägg693 st
Postad/Inlagd2021-04-29 10:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
40d är en fantastisk motor. Är inne på andra g31 40d själv. Passar så grymt i bilen och går rejält snålt. Har kört mkt 40i också och jag föredrar 40d alla dagar i veckan.

Ingen är kass, men 40d är grymt mustig.           IP: ...[.218.10]
Antal inlägg1.562 st
Postad/Inlagd2021-04-29 11:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi Q7 2016
Har ingen 540d men har ägt en 535d F11, motortypen stor stark diesel passar 5-serien perfekt. Finns alltid kraft och det känns aldrig som att det går tungt, behagligt! Men som sagts, provkör båda motorerna om du har möjlighet. Kanonbil blir det vilketsom 😊

Fö importerade jag min 535d själv, bara goda erfarenheter från det.           IP: ...[.97.155]
Antal inlägg234 st
Postad/Inlagd2021-04-29 12:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 4.0d 2011
Har en E70 40d. Grymt nöjd med motorn. Bilen är rolig för sin storlek - men det kostar ju på i förbrukning - men då jämför jag med det en 5serie och det är ju inte så relevant... men runt litern får man räkna med. Mest förvånad över att den ska ha typ 0,9 om du ligger och kör 20km/h över bedömd hastighet.. men har säkert blivit bättre på senare modeller. Men den är ju inte direkt aerodynamisk:)

IP: ...[.124.38]
Antal inlägg306 st
Postad/Inlagd2021-04-29 13:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 35i F15 2014
C63 AMG 2012
Hej samtliga,

Tänkte att jag lånar tråden lite; hur ser ni på framtida värde av M550i?

Jag kan ta kostnaderna för bränsle och övrigt, men om ni spekulerar på 1-2 års sikt - kommer den gå att sälja?

Har även kollat på 540i och 540d men känner att det lite är sista chansen att köra v8 så kul att passa på.

Tack på förhand!           IP: ...[111.115]
Antal inlägg5.242 st
Postad/Inlagd2021-04-29 13:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Målgruppen för M550i är extremt liten skulle jag säga. Allt går dock att sälja, men till "rätt pris". Att det är en lite "udda fågel" kan ju både vara plus och minus. Det gäller ju att till att börja med hitta ett bra ex beg men jag ser nu att den faktiskt ännu tillverkas och att den då är cirka 275 tkr dyrare än en 540i och den prisskillnaden kommer nog helt klart vara betydligt mindre i framtiden. Den som vill ha en så motorstark 5-serie går nog i första hand på en M5 skulle jag tro, alternativt en 545e som har nästan samma prestanda och dessutom en helt annan ekonomi. Det finns en 20-års modell på Blocket [LÄNK] och den var först till salu 1 månad innan den bytte ägare, nästa gång 2 månader innan den fick ny ägare, så kikar man på det så finns ju köpare och det är på det viset en unik bil som säkert finner sin framtida ägare, frågan är dock till vilket pris?

/Anders           IP: ...[2.74.96]
Antal inlägg306 st
Postad/Inlagd2021-04-29 14:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 35i F15 2014
C63 AMG 2012
Tack för feedback Anders,

Har gått lite i de tankarna att M550i blir lite av en mellanmodell mellan 540i och M5. Dock när jag kollar i Tyskland på begagnat är prisskillnaden mot 540i / 540d ganska marginell så prisskillnaden som ny är i princip borta.

Jag kör just nu en C63 AMG w204 som sommarbil och väljer generellt bil efter karismatisk motor, men just denna bil är ju tänkt att fungera året runt... Vi har en X5 F15 35i i familjen också, och tycker inte riktigt 35i motorn passar i X5an - den skulle må bra av lite mer vrid.

Får försöka ta mig iväg och provköra och bilda mig en egen uppfattning.           IP: ...[111.115]
Antal inlägg125 st
Postad/Inlagd2021-04-29 19:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 435d GC
BMW M550i
Audi A2 1.4tdi (90hk)
Volkswagen Transporter T6
Är du inne på ny eller begagnad M550i? Finns rätt stort urval på blocket av begagnade från halvmiljonen och upp och alla väldigt välutrustade.

Är du inne på ny så är min upplevelse att prisskillnaden inte är så stor om du vill ha mycket utrustning. En M550i kostar 960k med Ultimate Edition före rabatt och då är bilen otroligt välutrustad. Med rabatter går det komma ner till 850k och då är prisskillnaden till en 540 med samma utrustning mycket mindre.

Min upplevelse är snarare att modellen (med 530hk) ligger närmare M5an prestandamässigt än mellan M5an och 540 då motorn har samma vridmoment som M5an och i stort samma motor men mindre turboaggregat. Motorljudet sägs av många vara mer V8 mässigt än i M5an och låter mindre fake(även om det är fake).

Valde själv modellen för att få känslan av att byta upp mig prestandamässigt och utrymmesmässigt från min 435d. Bruksar den och uppskattar komforten som inte går att få i M5an samt att den inte sticker i ögonen hos grannar och kunder. Kändes mer prisvärd än M5an när jag ser till prestanda och utrustningsnivån. Och som du skriver så känns det som sista chansen att köra V8 innan elen tar över. Räknar inte så mycket på värdeförlusten på kort sikt utan kommer ha den i minst 5 år. Kan hoppas att den är attraktiv även då om jag inte behåller den. Säljs ganska få av modellen jämfört med alla andra motoralternativ i 5-serien.

Gällande trådskaparens funderingar så kan jag efter 5 år med stora dieselmotorn (435d) säga att dieselmotorn är underbar och låter bra förutom på tomgång. Upplever att den känns piggare i svenska hastigheter än bensinsexan där vridet är mäktigt och ger känslan av urkraft oavsett varvtal. Bensinsexan kräver varv för att vara snabb och låter bättre. Bara upplevt att dieseln känns lite tunn i riktigt höga hastigheter på tyska motorvägar där bensinsexan kör ifrån dieseln.           IP: ...[.103.18]
Antal inlägg306 st
Postad/Inlagd2021-04-30 06:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 35i F15 2014
C63 AMG 2012
Jag är inne på en väldigt tidig Pre-facelift som jag i så fall köper i Tyskland.

Mitt "problem" är att min ägarhorisont kommer vara kort - från hösten 2021 till hösten 2022 med all sannolikhet - därav att värdetapp och möjlighet att sälja blir viktigt (vi flyttar sannolikt från Sverige då).

Håller med om att relativt tidigare bilar (650i och nuvarance C63 AMG) så tror jag att 540i kommer kännas lite tunn även om det ska vara en väldigt fin drivlina - jag är naturligtvis väldigt bortskämd.

Har aldrig gillat diesel pga ljud, men 6orna kan jag acceptera. Får nog försöka provköra 540i vs 530/540d och helst inte provköra M550i för då är det nog kört ;)

Tack för bra svar!           IP: ...[111.115]
Antal inlägg125 st
Postad/Inlagd2021-04-30 08:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 435d GC
BMW M550i
Audi A2 1.4tdi (90hk)
Volkswagen Transporter T6
Har haft koll på begagnatmarknaden ett tag gällande M550i och pre lci verkar ganska trögsålda så om du måste sälja inom ett år hade jag valt något annat.

M550d kombi tror jag i så fall kan vara ett bättre alternativ som jag tycker blir sålda mycket snabbare när de kommer ut. Fördelen där är att motorn försvann i LCI uppdateringen så urvalet lär vara minst lika begränsat när du ska sälja.

Klokt att låta bli att provköra M550i om du har missbruksproblem av V8-prestanda ;-)           IP: ...[.103.18]
Antal inlägg409 st
Postad/Inlagd2021-05-04 21:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
G31 540ix UE -18
Gick själv från en 640d till 540i och tycker bensinaren är betydligt trevligare och tystare. Lite mer varvtal när man vill bränna och ett skönare ljud. Sen att skatt och försäkring halverades är ju också trevligt. Reggad före 1 juli -18.

Crille           IP: ...[147.166]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2021-05-28 10:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
118i F20 Msport - 17
540iA G31 xDrive Msport -18
Hade en F11 530d innan nuvarande G31 540i. BMW dieselsexor är så förfinade en diesel kan bli. Ska man dra släp som jag kors och tvärs i landet är dieslarna fantastiska. Saknade dock den silkeslena nästan turbinlika gången i BMW bensinsexor. Kan tycka att 540i nästan är ett sömnpiller då den är så otroligt tyst och mjuk i gången. Bowers & Wilkins ljud och komfortstolar sen kan man åka långt.
          IP: ...[.227.81]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW Z3  -98
Pris: 120.000:-

BMW 330Ci  -00
Pris: 65.000:-

BMW 520i  -97
Pris: 53.900:-

BMW 518  -87