|
|
---|---|
Hej, Tänkte bara dokumentera om nån annan råkar ut för samma fel. Stannade vid stopplikt och motorn stannade/dog. Försökte starta igen, men inget hände. Fick ta bärgare hem. I med Carlyn och fick felkoderna A0C2, A0C1 och A0B4. Surfade ett tag på dessa och hittade en kille som hade bytt startmotor, men samma fel kvarstod. Dock hittade han att jordkabeln mellan motor och chassi var defekt (antagligen ärg). Gick ut och kopplade startkabel mellan jorden på fjärderbenstornet samt bulten till generatorn. Bilen startade direkt. YES! Nu ska jag bara hitta vart jordkabeln sitter på bilen (motor - chassi). Antagligen under nånstas, men är det nån som vet får han/hon gärna skriva det. ;-) Hoppas mitt inlägg kan hjälpa nån annan stackare, då man inte behöver bärga, utan behöver enbart en startkabel kopplad på rätt ställe. //Lasse | |
Bra information. 👍 ///BMW - Was sonst! |
|
Bra att du följde upp med lösning. Hade helt annat fel men med samma lösning ..ny jordkabel! Nummerplåtsbelysningen hade lagt av. Ny jordkabel och saken va klar. Skall skaffa en ny jordkabel mellan kaross och motor för att se om "vissa " bekymmer försvinner...återkommer. |
|
ProPro-medlem 23.230 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Bra upplysning är ju ett väldigt vanligt fel även på 3 serien och 1 serien med jordkabeln. Även pluskabelns genomgång bak i skuffen är också ett välkänt problem. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Sitter den verkligen under motorn vill minnas jag sett en jordkabel på min visserligen 3 serien men n52 då sitter den bredvid jordnings bulten där man sätter minus kabeln på passagerar sidan. Ej behövt byta den dock ej heller pluskabel överföring har bara läst om det på e91 men gäller väll sedan modellerna med. | |
Tack för alla svar. Igår skruvade jag bort plastskivorna under front och motor samt det aluminiumstöd/plåt som sitter under motorn för framvagnen. Jordkabeln (som var av) sitter mellan motorfästet på höger sida (passagerarsidan) och chassit där. Var enkelt att byta. Mvh Lasse. |
|
Min E61 står död på jobbet. Felkod A0B4 och startmotorn drar inte runt. Batteriet var lågt men hamna på 12.3 efter laddning så får testa med startkablar från annat batteri först. Men om det är jordflätan, kan man testa enkelt? Har ju ingen domkraft på jobbet så får i så fall köra och hämta verktyg och rulla in bilen. Om det är startmotor, kan man få ner ett sopborstskaft någonstans o bonka till den? Behöver man recetta något i bilen? Har ingen inpa/ispsa installerad på någon laptop. | |
Hej, Du kan prova att koppla en startkabel mellan den jordskruv som brukar finnas på bilens vänstra stötdämpartorn och någon bra (bar metall) punkt på motorn. Men det kan ju handla om väldigt mycket annat. 12,3 volt - efter laddning - är inget bra tecken. 12,5 är minimum för säker drift, 12,7 ”normal”. /Lennart |
|
Testat nytt batteri nu eftersom det gamla ändå var halvdött. Troligen startmotor som inte drar rund ändå. Eller någon jäkla recett på skitbilselektroniken! :p Blev kallt och orkade inte testa mer. Vet inte om man når startmotorn uppifrån för att ge den en bonk. E61 09a 523i |
|
Det andra typfelet som nämndes tidigare i tråden, en korroderad genomföring för pluskabeln i botten på batterilådan, är ju också relativt enkelt att kolla. Gör en noggrann undersökning eller använd båda startkablarna till att skapa en lång som räcker från batteriets pluspol fram till pluspolen under huven. /Lennart |
|
Testade och drog startkablarna genom bilen mellan +polerna. Inget. Kunde inte se startmotorn vad jag vet (mobillampa) för att bonka till den. :) Kan man/får man putta igång bilen? (manuell) | |
Puttades igång och kördes till verkstad (hade inte tid, plats och ork att göra det själv) Startmotor död. MEN med allt batterimekk så nu har något annat pajjat. Servon och rutan på förarsidan och felkoder på värmare backspeglar.. Kollat säkringar handskfack o bagage.. Sitter det något att kolla motorrum oxå? Är väl bara relä nere i bagaget.. Orkar inte med henne.. :P |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.