|
Inlagd av |
Fråga |
319st
2021-04-12 13:48
Anmäl inlägget
 Äger följande bilar:
E91 325iA Touring E36 328iA
|
E91-325 (05:a)
Har fått anmäkrning från min mekaniker att stötdämparna behöver bytas runtom. De läcker lite och jag har själv märkt att det låter lite när man kör över hinder - som att dom tar i botten.
Av olika anledningar så har jag inte ekonomisk förutsättning att priritera ett byte runtom just nu. Så jag har två frågor
1) Är det säkerhetsmässigt någon risk att köra normal körning med dåliga stötdämpare en sommar? Som jag minns det (förr) så var det bara en allt sämre väghållning (läs amerikanskt gung) i karossen.
2) Har idag sportdämpare som jag tyckt varit lite väl stötiga. När jag väl byter, kan man bara välja vanliga dämpare eller är det även fjädrarna som är annorlunda?
Tack på förhand! IP: ...[.189.76] |
11.288 st
2021-04-12 14:51
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
523i-97 M5-99 Alfa Romeo 156 2,0 TS-98 535iA-10
|
Fråga 1:
Säkerhetsmässigt ej rekommendabelt alls att köra med slut stötdämpare...längre bromssträcka, sämre väghållning, sliter mer på styrning, leder, fjädrar etc..äventyrar säkerheten för dina medtrafikanter...om inte annat.
Fråga 2----> Beror på hur mycket din bil är sänkt om det är bra att montera stötdämpare med normal slaglängd.
Är den sänkt med mer än låt säga ca 40mm så är det anpassade stötdämpare med kortare slaglängd på kolvstången som gäller för att stötdämparna ska arbeta rätt och hålla över tid..
Men visst, allt går ju , men ska du få det så bra som möjligt bör det vara anpassade grejor..
Mvh Janne.
IP: ...[147.120] |
319 st
2021-04-12 15:11
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E91 325iA Touring E36 328iA
|
Tack Janne för feedback.
Nu är iofs stötdämparna inte slut än. Jag upplever bilen som fast i hullet och fortfarande ganska "sportigt stötig". Vet bara inte hur snabbt det kan bli sämre. Förstår att bilens egenskaper blir märkbart sämre ju värre det blir.
Vet inte om den är sänkt...det är BMWs original sportchassi. Har alltid trott att det bara är lite fastare stötdämpare? IP: ...[.189.76] |
11.288 st
2021-04-12 16:24
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
523i-97 M5-99 Alfa Romeo 156 2,0 TS-98 535iA-10
|
Ok...
Jo, känns det som att stötdämparna inte är "helt ur fas" ännu så går det såklart att köra en stund till utan allt för besvärliga konsekvenser väghållningsmässigt/säkerhetsmässigt etc.
Men..jo...läker dämparna olja så är det inte långt borta till det är..ja.."slut".
Hmm...kanske är M-sänkt från fabrik och det innebär väl i storleksordningen 15mm sänkt fjädring(brukar iaf vara ungefär så mycket sänkt med M-sport överlag när det gäller BMW).
Jag kanske inte är helt rätt snubbe att säga att "spelar ingen roll" om du monterar vanliga stötdämpare på en bil med sänkt M-sport fjädring, men BMW har ju anpassade dämpare till M-sport fjädringen och det innebär ju en något annorlunda setup skulle jag säga..
Så...det går ju fortfarande att montera "vanliga gasdämpare" på en med M-sport fjädring, men det kanske skulle kännas fel om nu bilen är en smula sänkt från fabrik och har M-sport anpassade stötisar..
Mvh Janne. IP: ...[147.120] |
|