|
|
---|---|
Gäller en BMW E60, 525DA LCI -09. Enligt verkstad -> Om inte glödstiften fungerar så fungerar ej heller regenereringen/rengöringscykeln för DPF.. Troligt scenario är att styrdonet kortslutit alla glödstift, så "ursprungsfelet" var styrdonet.. Inga larm har kommit som indikerar fullt DPF(inga andra larm på display heller)...iaf inte ännu, dock har verkstaden sett via mätning att filtret börjar bli tätt! Motorn går givetvis INTE snällt vid kallstart pga detta ska också sägas :( Risken med detta är såklart(bl.a.) att partikelfiltret blir tätt inom en inte allt för lång framtid...MEN ni som har haft detta fel på en liknande vagn>>>>Hur länge har ni tordas köra utan att fixa felen? Bilen SKA in på verkstad för byte av styrdon + alla glödstift, men det var i slutet av April... Mvh Janne | |
ProPro-medlem 23.230 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
När man väl fått bort felkoderna kan man / bör köra en manuell regenering med datorprogram så filtret får bränna rent ordentligt. Det finns även tillsatsmedel att hälla i tanken som förhöjer förbränningstempen för bättre rengörning av filtret Så du bör väl inte vara allt för orolig. Det som kan hända att trycksenorn går sönder när filtret blir för täppt vilket den i princip alltid gör. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Ok. Tackar för input. Ska meddela ägaren om att det "nog" ska fungera att använda bilen ungefär som förut, men vara lite beredd på det där med trycksensorn. Mvh Janne. |
|
Vad kan det ta i tid/kosta att byta detta på verkstad? Har delar och hade tänkt byta själv på min E91 N57, men med motorras på båten försvinner tiden till annat. Det gäller även i mitt fall glödmodul och alla glödisar... |
|
Jo... Ägaren har fått ett prisförslag på strax under 10 000kr för mtrl och arbete. Då ingår bara byte glödstiften + styrdon(relä). Tiden var väl inte sagt sådär exakt, men lite beroende på hur hårt glödstiften sitter så ca en f.m...typ 3 timmar. Om partikelfiltret måste avlägsnas och rengöras blir det ytterligare ca 3000kr..+ trycksensorkostnad om den också måste bytas. Ägaren har fått rekommendationen att köra en längre sträcka efter arbetet för att regenereringen ska komma igång och rengöra filtret.. Förhoppningsvis räcker det för att slippa börja rengöra filtret manuellt med demontering osv.. Mvh Janne. |
|
10000:-? Jag tyckte 4500 va dyrt när jag lämna in o böt stift o relä på min 525D e61.. | |
Kostar att ligga på topp :) Tja, vet inte var du lämnade in din, men min prisuppgift kommer från Lindholms bil i Umeå iaf.. Mvh Janne. |
|
Har kört 10år utan att glödstiften fungerat, inga problem att starta den i -20 bara man haft motorvärmaren igång. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.