AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Försäkring och Värdering ]

Bilmarknad överhettad.

Visad 1.915 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg704st
Postad/Inlagd2021-03-24 17:34
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Jag häpnas över denna bilmarknad, Känns som den är väldigt het. Bilar av det nyare snittet säljs väldigt fort...
Vad är era åsikter om detta?
Är det en bubbla? när spricker den isåfall?

Varför är det överhettat?
Vilka bilar är hetare än andra?

Känns omöjligt att köpa en vettig bil i dessa tider, bör man vänta?

Kul att höra era synpunkter, och kanske diskutera.....           IP: ...[246.123]
Annons
Antal inlägg5.242 st
Postad/Inlagd2021-03-24 17:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Begagnade bilar har ökat i värde bland annat pga Bonus Malus systemet. Lägre skatt än de obskyra skatter som gäller på nya fossildrivna fordon.

Vad är det för bil du vill köpa som "känns omöjligt att köpa"? På min bevakning på Blocket rasar inte bilarna iväg i en handvändning, men det beror förstås på vad du söker?

Överhettad? I en marknadsekonomi så styr utbud och efterfrågan. I och med mindre utlandsresor, mindre resor med kollektivtrafik, mera hemestrande mm så är en bil mera attraktiv idag i hushållsekonomin än tidigare. Lägg därtill låga räntor och fördelaktiga villkor för finans, bl. a privatleasing upplägg.

/Anders           IP: ...[2.74.96]
Antal inlägg778 st
Postad/Inlagd2021-03-24 17:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
118i -18
430i GC -18
+Covid-19, det var många biltillverkare som stängde ner helt i långa perioder.
Gick i många fall inte att få en ny bil levererad - då köper många en begagnad, nästan ny istället.           IP: ...[2.138.5]
Antal inlägg15.308 st
Postad/Inlagd2021-03-24 17:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Valutakursen har gjort att många bilar systematiskt har exporterats från Sverige senaste åren. Det gör utbudet mindre = högre priser.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg542 st
Postad/Inlagd2021-03-24 19:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Något annat som många begagnade bilar går till är a-traktorbyggnation.
Häpnar över alla 3-serie, 5-serie, några år gamla pickuper som blivit traktorer.
Någon som har statistik på hur många a-traktorer som registreras?           IP: ...[188.226]
Antal inlägg704 st
Postad/Inlagd2021-03-24 20:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Med känsla:Jag letar efter typ detta
[LÄNK]

MEN, jag tycker den är dyr, jag har säkert fel, Men för de pengarna hade jag velat ha ytterligare lite utrustning som integral aktiv styrning, softclose, största ljudet,
eller mindre mil, typ 4000 mil.....

Alternativt kan jag tänka mig en nästan ny 520d m sport typ denna
[LÄNK]
Den känns vettigare, men frågan är om man blir nöjd med avsaknaden av all utrustning.

Jag funderar även på
[LÄNK]

är väl den som känns mest rätt..

Vet att det spretar lite, men gärna input på detta........

IP: ...[246.123]
Antal inlägg15.308 st
Postad/Inlagd2021-03-24 20:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Nybilspriserna på sådana bilar har ökat typ 35-40tkr om man räknar med Malus. Klart det spiller över på begpriserna.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg7.333 st
Postad/Inlagd2021-03-24 21:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e Touring -21
Ganska normal priser för 5-seriebilarna du länkar till, det är vad du får räkna med. 530d är dyr pga lågt utbud. Det såldes knappt några alls efter att Bonus/malus infördes 2018. Hade precis som du en fundering på en ”ettåring” av senaste femman förra hösten men då lönade det sig att köpa nytt med de rabatter som gavs vid tillfället.

Se det som så att köper du en 520dT med rätt spec så går den alltid att sälja enkelt i nästa led. Finns alltid kunder till en sådan bil, även på lite längre sikt.           IP: ...[.22.250]
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2021-03-24 21:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
thekinglives: jag letade med efter 530d Touring Innovation edt men gav upp pga av priset i förhållande till årsmodell och mil. Sneglade även på 520 men ville inte åka dieselfyra igen. Slutade med att jag provade 530i istället och för samma peng fick jag två årsmodeller och 3-4000 mindre på mätaren jämfört med en 530d. Komfortstolar med ventilation samt softclose råkade finnas på utrustningslistan med utöver Innovation Edt... Är mycket nöjd med det valet!           IP: ...[.205.94]
Antal inlägg3.598 st
Postad/Inlagd2021-03-25 07:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
A5 45 TFSi q -20
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
Yamaha FZS SHO -14
Ronald Belford Scott: A-traktorer? Visst har det väl byggts många A-traktorer på betydligt nyare bilar än förut, men det handlar till största del av bilar som är minst 10-15 år gamla, inte 3-5 år gamla som jag tolkar tråden handlar om.

MVH Christofer           IP: ...[196.208]
Antal inlägg1.007 st
Postad/Inlagd2021-03-25 09:49
Anmäl svaretAnmäl svaret

Jag har en bra kontakt med en handlare av finare nyare bilar, men även äldre lyx/sportbilar.
Han säger att allt säljs i rask takt och att folk impulsköper i större utsträckning än tidigare.
Nyare modell är viktigare än specifik utr bil.
95% av försäljningen är så kallat köp på 3 år med restvärde, i princip, privatleasing då bilen byts mot en annan efter tre år. En bra affär för handlaren som får tillbaka bilen för att sälja igen.

Han påstår också att köparna ofta är ganska dåligt pålästa om bilmodell och dess värde. Vilket kan förklara försäljningen av en överpris satt 645ci och en 997.1 nyligen.

En annan orsak kan vara som Med känsla är inne på, att om du köpte en villa för 5-10 år sedan kan du idag lätt få in/ut 500k på huslånet.

EB           IP: ...[144.128]
Antal inlägg2.776 st
Postad/Inlagd2021-03-25 11:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi A4 Q
Mercedes C180
Mellan BMW just nu :)

Pula, måste man lämna bilen till handlaren man köpte av om man har restvärdesfinansiering? Borde det inte vara ok att skeppa bilen till den som betalar bäst?           IP: ...[242.189]
Antal inlägg704 st
Postad/Inlagd2021-03-25 11:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Pula: Din sista mening, det du skriver att "med känsla" skrivit, hur tolkar du hans text då, jag kan inte hur mycket jag än läser den få den slutsatsen;)

I övrigt tycker jag du är huvudet på spiken, alltså helt rätt analys, får samma känsla, att folk stressköper bilar för ca 500kkr, tycker det är småpengar.
För mig är 500kkr mycket att köpa bil för, allt måste kännas rätt och det gör det inte
i dagens marknad..

Jag har dock börjat uppskatta att inte ha någon bruksbil som man bryr sig för mycket om, är rätt skönt att handla utan att bekymra sig för några närgångna parkerare etc....

Håller tummarna stenhårt för ett upprepande av 90 talets början...då jää ar ska jag handla bil.;)           IP: ...[.30.207]
Antal inlägg15.308 st
Postad/Inlagd2021-03-25 12:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
@RL: Ett billån med restvärde kan man lösa när som helst och hur som helst. Behöver inte komma in till handlaren och göra affär igen om man inte är sugen på det.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg984 st
Postad/Inlagd2021-03-25 14:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
520 dT Xdrive -20
Köpte i somras och kan med bl a de bilar du länkat till konstatera att bilarna sedan dess nu knappt 9 mån senare ( altså 9 månader äldre bilar! ) i princip ligger på samma motsvarande utpriser nu som då, och nyare ligger därför på lite högre priser.           IP: ...[215.103]
Antal inlägg542 st
Postad/Inlagd2021-03-25 18:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Crille82: Jag var nog lite för snabb i mitt skrivande. Det jag menar är att väldigt många bilar som hade funkat fint som en familjebil, bruksbil eller pickup för företag blir ombyggda.

Det minskar utbudet på bilarna i vilket fall. Pickuper som är 3-5 år gamla byggs det på. Även 5-serie f10 2010 & nyare har jag sett.

Påverkar givetvis inte prissättningen på 1-3 år gamla bilar.           IP: ...[188.226]
Antal inlägg8.933 st
Postad/Inlagd2021-03-25 19:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Svårt att se hur det kan vara en bubbla när det är tillgång / efterfrågan som styr och efterfrågan påverkas av externa marknadskrafter (politiskt styre, bonus/malus, samhällets acceptans osv). I många fall kan det vara billigare att köpa en helt ny bil än att köpa en begagnad bil som är 1-2 år gammal. Galet men rabattsystem och en bilekonomi som bygger på volym ger dessa effekter.           IP: ...[0.41.41]
Antal inlägg11.329 st
Postad/Inlagd2021-03-25 22:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ni som har mycket bättre koll på begagnatmarknaden än vad jag har - vilka modeller är "stenkalla" på den nuvarande begagnatmarknaden?

Om det finns heta objekt finns det ofta även "mindre heta" objekt.

Vilka är "isbitarna" bland tex BMW inom området säg 2000-5000mil och <400KSEK?
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg778 st
Postad/Inlagd2021-03-26 06:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
118i -18
430i GC -18
Jag läste i tidningen Motor att priserna på begagnade bilar steg med 9% under andra halvan av 2020.

Nu när bilförmånsreglerna blir kraftigt försämrade så lär det leda till ytterligare efterfrågan på 1-3 år gamla bilar.           IP: ...[2.138.5]
Antal inlägg1.732 st
Postad/Inlagd2021-03-26 08:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 M340i -21
Jag upplever inga specifika bilar som kalla. Det mesta verkad säljas nu och sen ett knappt år tillbaka. Jag såg min gamla bil öka i värde med 30 % på ett halvår varav jag valde att sälja och köpa nytt. Sen verkar priserna ha stått sig och kanske t.o.m. stigit än mer. Anledningar har flera redan redogjort för i tråden. Vill man ha en specifik bil så får man ta sig en allvarlig funderare om man är beredd att betala vad som begärs. Just bilar är ju i vissa sammanhang småpengar i skillnad ändå mot tidigare och särskilt om man slipper bonus/malus, inte har möjlighet att köpa helt ny bil osv. Se bara hur bostadsmarknaden utvecklats på ett år. +20 % upp i Storstockholm i snitt. Känn på den.. Kan också säga att det finns fler exempel som fritidshus eller båtar. Jag var nära att köpa en ny motorbåt 2020 men kom lite för sent då tilldelningen tog slut. Jag fick en riktigt bra offert och en möjlig leverans i augusti/september och valde att passa då säsongen var över. Det var ett misstag. Glad i hågen klev jag till handlaren i januari i år med tanken att nu är jag ute i tid men långnästa.. Årets båtar förutom en var redan sålda och gissa när den kunde levereras?! Jo, efter säsong och det mest intressanta var att en exakt likadan båt nu kostade nu 11 % mer.. det motsvarar två årskostnader. Så rent krasst har man valet, antingen handlar man, eller så låter man bli.           IP: ...[.233.23]
Antal inlägg1.007 st
Postad/Inlagd2021-03-26 09:08
Anmäl svaretAnmäl svaret

Thekinglives@ "attraktiv i hushållsekonomin, låga räntor"

Vet inte om Med känsla menade att beröra just det ämnet, men min tolkning och i verkligheten ganska uppenbart är att:

Säg att du köpte en villa/ bostadsrätt i en halvstor svensk stad för 1,5mille för några år sedan. Den är idag värd 3mille. Renoveringen som behövts har du skött löpande på lönekontot, vips så kan banken låna ut 500k- 1mille till en "renovering". Vad du använder pengarna till är det ingen bryr sig.

bmw-slangen@ En mycket svår fråga då allt verkar sälja idag.
Andra får fylla på listan. Jag börjar.
kylig:
1: X1

Riktiga isbitar är hög milade 997or och för högt pris satta 996or och Boxter från samma tidsperiod. OT

EB           IP: ...[144.128]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW Z3  -98
Pris: 120.000:-

BMW 330Ci  -00
Pris: 65.000:-

BMW 520i  -97
Pris: 53.900:-

BMW 518  -87