AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Frågor om BE körkort

Visad 1.376 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg301st
Postad/Inlagd2021-03-10 20:47
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Tjena.

Har funderat på att börja ta BE kort.

Har 2 frågor till att börja med.

Jag tog körkort för över 20 år och behövde då inte några glasögon, men jag misstänker att när jag nu kommer få göra en ny synundersökning så kommer jag inte klara gränsen för att köra utan glasögon.

Kommer jag få mitt körkort villkorat till att köra med glasögon från och med att tar BE?

2a frågan, får man backa med öppen dörr på uppkörning eller blir man tvungen att börja vänja sig med att backa med speglarna
          IP: ...[.254.89]
Annons
Antal inlägg2.248 st
Postad/Inlagd2021-03-10 21:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Lite OT, men villkoret glasögon är lite konstigt. Man kan ju ha linser istället. Hade själv linser, innan laseroperation (villkor 01.06 står dock kvar på kortet).

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[208.132]
Antal inlägg15.879 st
Postad/Inlagd2021-03-11 00:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Nej du får inte åka med dörren öppen. Däremot får du stanna (om situationen tillåter) och gå ut och titta. Släpet får inte vara så att det går att se över utan det måste vara ett högt släp. Så ja, du måste använda speglarna.

Men - det är inte längre någon konbana eller svåra manövrar på BE utan man gör alla manöverprov i trafik. Det som görs är två saker (förutom "vanlig" körning och säkerhetsgenomgång):
* Vändning runt gathörn
* Backa in i en parkeringsruta.

Man har gott om tid på sig och du kommer inte få göra vändningen i starkt trafikerade korsningar utan man gör dem där det är någorlunda enskilt. Jag gjorde parkeringen på en större ICA parkering och vändningen i ett bostadsområde.

Det krävs nytt körkortstillstånd för BE och då krävs synintyg. Har du sämre syn - ja då blir det villkor glasögon. Knappast ett stort problem, har man stort synfel varken vill eller ska man åka utan. Linser är likställt med glasögon, det bara står inte så på kortet.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg2.205 st
Postad/Inlagd2021-03-11 00:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
M550i G30 Imola röd
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
Alpina B7 Turbo Coupe/1-85
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Har du en nyare BMW går det ej så bra backa med öppen dörr heller           IP: ...[228.214]
Antal inlägg1.116 st
Postad/Inlagd2021-03-11 08:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla 3 LR 2021
Tesla S (Beställd)
Tesla MYP (Beställd)
Jag har faktiskt också skrivit in mig för att ta BE-kort får ju dra max 750kg med X5:an... Lite surt att man får samma körskolefrågor att ta igen (borde ju bara varit extra frågor för E-kortet). Men ganska billigt att ta ca 6-8k med 2-3körlektioner.           IP: ...[.57.155]
Antal inlägg165 st
Postad/Inlagd2021-03-11 10:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
AUDI A6 45 TDI -19
BSR 360Hk/704Nm

Chevrolet Camaro Z28 -96
Det är 0,5 i syn, som gäller för B/BE
0,8 för de högre behörigheterna.           IP: ...[107.178]
Antal inlägg185 st
Postad/Inlagd2021-03-11 14:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
535xd GT -15
Så här står det på hemsidan:
[LÄNK]

Under provet ska du till exempel visa att du kan:

backa med samtidig svängning
parkera säkert för lastning och lossning

@Löwet, ska vi vara petiga så ska man väl inte parkera bil och släp i "en parkeringsruta". Det får ju inte plats, utan det lär gå åt två rutor ;) Och om jag skulle parkera med släp över två rutor på ICAs parkering skulle jag föredra att köra både in och ut, inte backa (med bara bil tycker jag det är säkrare att backa in och köra ut från en ruta, men det bli avigt med bakluckan inåt när man sedan kommer ut med en kundvagn full med matkassar). Men visst, om förarprövaren bokstavligen begär att jag backar in så får jag göra det. Får jag i uppgift att parkera gör jag det på enklast möjlig sätt.           IP: ...[.61.172]
Antal inlägg839 st
Postad/Inlagd2021-03-11 14:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Jag har precis gjort provet. Det är relativt omfattande.
Teori
- Fullt Teoriprov med en del specialfrågor för släp
Praktik: (ca 70 min)
- Säkerhetskontroll bil & släp
- Lastning
- Stadskörning
- Litet samhälle
- Mindre landsväg
- Motorväg
- Backning/parkering (ja, backning in på en ruta bredvid annan bil)
- Backning runt hörn
- mm           IP: ...[137.228]
Antal inlägg15.879 st
Postad/Inlagd2021-03-11 14:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
@bmwping. Det är släpet som ska in i en viss ruta. Du ska "parkera" släpet så att säga. Som om du skulle koppla av det. I mitt fall mellan två bilar också. Du får inte välja ruta själv, inspektören pekar på en viss ruta.

IP: ...[.233.63]
Antal inlägg185 st
Postad/Inlagd2021-03-11 16:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
535xd GT -15
@Löwet, ok, tack det är naturligtvis ett bättre prov! Skulle man parkera bil + släp får man väl vara noga med dubbla P-skivor eller dubbla parkeringskvitton också beroende på lokala regler, hehe... Fast lämna släpet frånkopplat utan uppsikt om man inte lastar/lossar är ju inte heller någon god ide på många platser. Men jag fattar, det är ett moment i provet.

(Själv har jag lyckats få BE utan att vare sig visa upp att jag kan köra framlänges eller baklänges med släp. Det kom "på köpet" med D behörighet för 25 år sedan, med DE som ytterligare bonus. D uppkörningen var som @aerobat beskriver minus backa in på P-ruta)           IP: ...[.61.172]
Antal inlägg72 st
Postad/Inlagd2021-03-11 17:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag började med glasögon vid bilkörning för att jag tyckte det såg lite suddigt ut på långt håll. Ett halvår efter att jag skaffade glasögonen var det dags för läkarundersökning för förlängning av min högre behörighet. Jag tag med glasögonrecept och annan dokumentation till läkaren och var beredd på att det skulle stå "villkor glasögon" i det nya körkortet. Så blev det inte, min syn var fullt godkänd utan hjälpmedel visade det sig, med god marginal.

bmwping: Jag gjorde som du, körde upp för D, några år före dig. Det var körprov för buss, teoriprov på buss, tung lastbil och släp (inte släp för tung lastbil). Jag kom till uppkörningen med B-behörighet och lämnade den med BECDE, det var tider det.           IP: ...[.108.17]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2021-03-11 19:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Samma här. Har glasögon som jag använder vid körning i mörker, men har ändå inte tillräckligt dålig syn för att få villkor.           IP: ...[.217.89]
Antal inlägg90 st
Postad/Inlagd2021-03-12 09:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tog e kort på ålderns höst..ett par år sedan, då fick jag backa genom en konbana och slutligen parkera. Många missar att lastsäkringen är viktig. Trafikinspektören som jag hade frågade om olika lastsäkringar..Överfallssurrning, grimma, friktion, vikt, mm, allt om lastsäkring står i be boken..jag hade plockat hem en app om Lastsäkring som kan vara bra att ha...
Händer då och då att man ser skrämmande säkring av lasten..           IP: ...[.249.46]
Antal inlägg15.879 st
Postad/Inlagd2021-03-12 13:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Blir bara lättare och lättare detta. Konbanan borta och nu får man köra med automat också utan att få begränsning.

"Nya regler gäller från och med den 1 november 2020
De nya reglerna innebär att om du har körkort med behörighet B, utan villkor om begränsning till automatisk växellåda, kan du använda automatväxlat fordon vid körprovet utan att få ditt körkort begränsat."

[LÄNK]           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg839 st
Postad/Inlagd2021-03-12 19:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
M Roadster
BMW 325ti (Trackday)
BMW M2 (såld)
Det är väl ganska bra att man tar bort krav som är helt irrelevanta?
Hur ofta backar du genom koner?           IP: ...[.136.17]
Antal inlägg15.879 st
Postad/Inlagd2021-03-12 20:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Det är dock inte därför. Det är för att öka antalet platser man kan köra upp på. Källa: Min uppkörningstant.

Det är absolut sällan man parkerar ihjäl sig förstås.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg2.144 st
Postad/Inlagd2021-06-16 20:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
130iM -08 med extra allt.
Lite utanför ämnet.
Tog BE för många år sen tillsammans med några killar i vår rallyklubb, hade övat mycket själv med min bil och husvagnen, körde/backade banan som en gud.
Uppkörningen skulle ske med biltrailer och en liten rallybil på, betydligt enklare än min stora klumpiga husvagn, så kortet var i princip redan hemma, teorin hade jag inga problem med alls.
Dagen innan uppkörningen skulle vi öva en sista gång för att få prova det ekipage vi skulle köra med, en vanlig Volvo, mins inte om det var en 7 eller 940.
Hur som, denna bil har välvda vidvinkelspeglar, min egen bil hade stora helt platta glas. Vidvinkeln förvrider ju verkligheten, och är absolut inget optimalt att backa släpvagnar med.
Var en jäkla tur att jag fick öva med Volvon några gånger, annars hade det nog inte blivit nått kort.
Tyvärr hade ingen av mina kamrater koll på teorin, trots att de haft körkort i 25-35 år, så jag var den enda som åkte hem med kortet (på den tiden fick man kortet i handen vid uppkörningen.           IP: ...[.170.58]
Antal inlägg2.212 st
Postad/Inlagd2021-06-17 12:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Att backa in och parkera ett släp känns relevant, förstår man inte varför så besök valfri husvagnscamping under högsäsong. Alla har inte modern husvagn som man kör separat med mobilen, även om det ser rätt fräckt ut.

Själv kör jag bara lätt båtsläp som intekräver BE eller B+ och skulle ha ett antal timmars backövning kvar innan det står BE på mitt kort.

Men skulle jag komma på tanken att ta, så är det ju kul att man får köa upp med automatväxlad bil för BE, utan att få villkor automat.

Undrar hur länge villkor automat finns kvar, det finns ju många andra hjälpsystem i bilen man vant sig vid att använda, även om man nog kan utan också. Backvarnare/backkamera osv

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
          IP: ...[4.72.88]
Antal inlägg15.879 st
Postad/Inlagd2021-06-17 15:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Du behöver inte träna särskilt mycket på backning längre. Det är som sagt ändrat och prio är på säkerhet och lastsäkring numera. Att det ser fult ut på campingen är ingen säkerhetsrisk ;) Du klarar dig på att kunna vända i korsning (backa runt hörn) och pricka en parkeringsruta med släpet. Ingen konbana längre.

Jag tog BE precis innan de ändrade kraven på manuell bil så det blev onödigt dyrt. Hade nu kunnat köra med egen bil och bara hyra ett släp. Men så är det ju det här med att man ska dra dit släpet också på nåt sätt utan rätt körkort...           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg2.212 st
Postad/Inlagd2021-06-17 21:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
@Löwet: Måste släpet vara "tungt" vid uppkörning för BE, räcker det inte att det är stort nog att man inte kan se genom/över det?
Typ husvagn eller kåpsläp.
Ett stort lätt släp är väl lika svårt att backa med som ett lika stort och tungt?
Tyngden sköter ju bilen om, det är väl manövrerandet som är det kluriga?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
          IP: ...[4.72.88]
Antal inlägg15.879 st
Postad/Inlagd2021-06-17 21:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Det ska vara tungt och även lastat till rätt vikt. Förr hade det större betydelse egentligen eftersom man behövde behärska koppling och gas med den högre vikten. Nu är när det är tillåtet med automat har det ju lägre betydelse. Men det spelar ingen roll - reglerna säger att det ska vara lastat till rätt vikt. Lasten ska också vara säkrad på rätt sätt osv. I mitt fall körde jag upp med ett hästsläp lastat med sand på en lastpall.           IP: ...[.233.63]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2023 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523i  -08
Pris: 20.000:-

BMW 520i  -85
Pris: 170.000:-

BMW Z4  -08
Pris: 130.000:-

BMW 740  -00