AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

F11 - problem med luftfjädring (ventilenhet eller kompressor?)

Visad 312 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg8st
Postad/Inlagd2021-03-01 15:47
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11, 2014
Hej!

Jag har, likt alla andra "BMW 5-serie kombi"-förare lite problem med luftfjädringen på min F11.
Båda luftbälgarna byttes för lite mindre än ett år sedan men till min förskräckelse upptäckte jag en dag att vänster bak stod lägre.

Hörde av mig till firman som bytte och eftersom bytet löd under garanti så tog de in bilen och felsökte. De kom fram till att vänster bakbälg läckte (rätt tydligt) och jag fick bälgen bytt. Nöjd och glad körde jag hem. Dagen efter upptäckte jag att vänster bak stod lite lägre igen. Hörde av mig till firman igen, som återigen tog in bilen och felsökte. De hittade inga läckage, men orsaken till att bilen sjunker är troligen antingen kompressorn eller ventilenheten. Två saker som jag förstått också är vanliga fel efter att ha läst en del på forumet.

Kompressorn (inkl. ventilenhet) är dyr. Ventilenheten går att köpa lös för lite över tusenlappen. Det finns en mängd liknande trådar på forumet, men min fråga är:

Vilket tycks vara den troligaste felorsaken, ventilenheten eller kompressorn? Tydligen kan det uppstå någon form av läckage mellan ventilenheten och kompressorn, varför isåfall hela kompressorn kan behöva bytas. Är det någon som lite mer grundligt kan förklara hur detta hänger ihop och hur komponenterna samspelar?

Tilläggas bör att kompressorn verkar fungera precis som normalt. Jag får inga felkoder och nivåautomatiken fungerar precis som den ska. Bilen fyller vid behov upp luft när jag startar den.

Tacksam för svar!

IP: ...[240.194]
Antal inlägg585 st
Postad/Inlagd2021-03-01 19:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z4 sDrive 35i -10
520d F11 -12
Kolla denna video. Kanske kan hjälpa dig nått iallafall ;)

[LÄNK]

IP: ...[.153.16]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2021-03-01 19:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11, 2014
Haha ja, jag har sett den. Skön snubbe! Bilen är inne på verkstad och de kommer byta ventilenheten. Förhoppningsvis löser sig problemet, annars får jag testa att köpa hem ett repair kit för kompressorn och ge den lite kärlek. Finns ju tydligen en ventil där som kan läcka också, vilket är problemet i videon du länkade. Synd bara att jag inte har samma symtom, annars hade det varit klockrent!           IP: ...[240.194]
Antal inlägg169 st
Postad/Inlagd2021-03-16 15:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
530 XD M F11 2017
Men varför tog han inte isär kompressorn och kollade om den gick at reparera. Den på E61 gick att ta isär enkelt och reparera svinbilligt.

Sen undrar jag vilka som jobbade med bilen före Dan, för koll av kompressorns styrka borde vara nästan lika självklart som att kolla bälgarna.           IP: ...[9.98.65]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520D  -12
Pris: 180.000:-

BMW 320d  -06
Pris: 50.000:-

BMW 320  -00
Pris: 9.000:-

BMW 325 ix  -89