Köpte nyligen en 118D -17 med Msport-paket. Medföljande sommardäck var ganska slitna och dessutom väldigt bullriga (run-flat).
Beställde nya häromdan och i min iver att köpa så tysta däck som möjligt blev det Michelin Primacy 4 och jag nöjde mig med samma dimension runt om, 225/45-17.
Upptäckte idag att fälgarna bak är bredare än fälgarna fram. Är detta ett problem eller kommer det att funka ändå?
Däcken är, som sagt, 225/45-17 och fälgarna är märkta 71/2Jx17H2 fram och 8Jx17H2 bak.
Vad säger ni, ska jag lämna tillbaka två av däcken och byta dessa till 245/40-17 (som tydligen är orginal bak) eller kan jag kör med samma dimension runt om trots att fälgarna skiljer sig åt? IP: ...[175.226]
Det funkar fint.
Kör så nu på min och det är inget som stör.
Rullar lite lättare nu dock så nu vet jag inte vad jag ska göra med all soppa som blir över :) IP: ...[.163.24]
En halv tums skillnad i bredd kommer inte att påverka nämnbart - blir lite mer raka däcksidor bak bara (kan bli sämre kantskydd mot trotoarer och liknande).
Misstänker att du har annorlunda inpressningsdjup (ET/IS) på fram- och bakfälgarna och det gör att det inte går att skifta fram- och bakhjulen, vilket är lite dumt mht. slitageutjämning.
Tack för era (snabba) svar, då kan jag sova lugnt framöver!
Johan B, du har en poäng i det där med skydd mot trottoarkanter.
Inpressningsdjupet vet jag inte, förmodligen finns det stansat på baksidan av fälgen, får kolla.
Hittade en bra sida där man kan se ung. hur stor skillnaden blir. [LÄNK]