AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Övriga bilmärken ]

Erfarenhet av Audi S5 ?

Visad 1.508 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg499st
Postad/Inlagd2021-02-18 08:43
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Coronatider och mycket fritid... Såg några annonser på fina Porschar och tänkte att "snart är det Mars och våren inte långt borta".. Dyra bilar dock. Tänkte på lite alternativ och mindes min tidigare vurm för Audi S5. Helst då coupén även om Sportback är väldigt mycket mera praktisk men inte alls lika snygg- i mina ögon.
Finns det någon här inne som själv haft en S5, eller som känner någon som haft en dylik vagn??. Är mest intresserad av bilens kvalitet och krångelfrihet. Att köpa en "leksaksbil" och sedan får ett stort problem på halsen det känns inte som vad jag är ute efter. Jag är ute efter en snabb och assnygg sportig bil för nöjeskörning under lediga dagar.
Har Du några tips eller erfarenheter- skriv gärna någon rad.
Den här lockar!
[LÄNK]           IP: ...[176.254]
Antal inlägg3.716 st
Postad/Inlagd2021-02-18 09:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
A5 45 TFSi q -20
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Buick Le Sabre -60
Porschar är galet dyra, tyvärr :-(

Enda generella problemet med 4,2:an är att insug och ventiler kan "gegga" igen pga direktinsprutning. Samma problem förekommer på många direktinsprutade motorer. Går att rengöra genom att valnötsblästra insugsventiler.

Annars är väl inga andra fel vanliga, jämfört med andra gamla bilar. Ganska dyra delar såklart, för en bil i den prisklassen.

Jag hade nog inte bemödat mig att importera från Belgien, även om den är väldigt lågmilad. Går nog att hitta en fin lågmilad i Sverige för 200´. Eller kanske lägga en slant för en RS5? ;-)

MVH Christofer           IP: ...[196.208]
Antal inlägg499 st
Postad/Inlagd2021-02-18 16:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nej, import bör väl undvikas. Misstron mot importer är ju omfattande. tyckte bara att mil, färg på bilen (mörkblå metallic och svart helläder) är den perfekta kombinationen.. Men givetvis bör jag fokusera på en svensksåld OM det blir aktuellt!
Tack för Ditt svar! Någon Porsche räcker inte budgeten till!           IP: ...[176.254]
Antal inlägg1.598 st
Postad/Inlagd2021-02-18 16:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi Q7 2016
Som tidigare ägare av en import (hämtade den själv, sjukt roligt!) så varför skippa det om det är "rätt" bil? Jag var sjukt nöjd och sålde till en handlare som i sin tur sålde den efter typ 10 dagar. Visst, viss skepsis finns det men med tydlig historik och ett vettigt bemötande är det inga problem. Skulle dock satsa på en RS5 😁           IP: ...[136.114]
Antal inlägg3.716 st
Postad/Inlagd2021-02-18 16:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
A5 45 TFSi q -20
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Buick Le Sabre -60
Är det just V8:an du vill åt? Annars går det säkert att få en bra 3,0TFSi facelift 2012- för dryg 200´. Majoriteten av de nyare är dock Sportback.

MVH Christofer           IP: ...[196.208]
Antal inlägg499 st
Postad/Inlagd2021-02-18 22:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
chrille82: jo, det är främst V8 som lockar! "one in a lifetime". har faktiskt aldrig ägt någon 8 cylindrig bil. Tänkte att innan det blir för sent, så kanske man skulle... Men Porscharna klarar sig ju bra med 6 cylindrar så...
Oavsett så är V8 och coupé högst på önskelistan. och hellädeer, eller möjligen mocka /läder. Absolut inte tyg, men det kanske aldrig förkommer på S8??

Tänker också att ligga lite lågt och se om inte ett vettigt, lågmilat, objekt kan dyka upp. Har lagt in en bevakning på Blocket för A5/S5.. Men ingen brådska känns det ändå som.Och import är inte uteslutit, men i så fall först till sommaren/höst.           IP: ...[176.254]
Antal inlägg7.489 st
Postad/Inlagd2021-02-18 22:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
992 GT3 -21
Jag har iofs aldrig haft en S5 4.2, men jag provkörde en coupe med manuell låda åt en kompis som sedan köpte den. Han hade den i något år och sålde den sen, den hade inga problem alls. Kvaliteten är nog bra överlag men man får se till att ha en liten buffert då delar är dyra som redan nämnts.

Föreslår att du provar den först. Modellen i sig är inte speciellt rolig och köra, trots V8. Se det mer som en bekväm sportcoupe. Är du ute efter en riktig sportbil tror jag du kommer bli besviken. Eller köp en S5 Cab där upplevelsen med motorljudet blir trevligare om du skall ha den som en entusiastbil.           IP: ...[.22.250]
Antal inlägg3.716 st
Postad/Inlagd2021-02-18 23:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
A5 45 TFSi q -20
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Buick Le Sabre -60
Fanns inget annat än skinn/alcantara eller helskinn, vad jag vet. Olika stolar, komfort, sport eller S-sport med de integrerade nackstödet.

Som min namne ovan skriver, S5 är ju ingen sportbil, utan en "sportglidare" med trevlig motor. Snygg, klassisk, modell som står sig bra. Lite av en framtida klassiker.

MVH Christofer           IP: ...[165.160]
Antal inlägg425 st
Postad/Inlagd2021-02-20 10:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
G31 540ix UE -18
Hade en -12 S5 sportback för många år sen, grymt rolig bil. Gick som ett spjut och bra även på långkörning. Tänk på ha S stolar fram, bilen blir dock endast 4 sitsig som sportback, i regel är det helläder och snyggt som tvåfärgat. Har för mig den var snäppet vassare än en manuell V8, ljudet är också helt ok, det går ställa in lite olika konfigurationer på drive select. Och hyfsat bränslesnål också. Min bil hade det mesta av utrustning så osäker på hur den är utan tex sportsdiff bland annat.

Crille           IP: ...[184.253]
Antal inlägg499 st
Postad/Inlagd2021-02-20 13:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Att en S5 inte är någon utpräglad ”sportbil” det utgår jag från. Stor och tung. Men troligen en formidabel milslukare och landsvägskryssare. Trevligt ljud från motorn..
Har ägt några coupéer, MB och BMW- ingen Audi.
Tror att jag skall försöka hitta någon begagnad hos en handlare och ta en provtur för att känna efter lite..
Tack för all inputs- uppskattas!           IP: ...[176.254]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2023 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -99
Pris: 20.000:-

BMW 323 ci  -00
Pris: 5.000:-

BMW Z4 3.0si Roadster  -06
Pris: 195.000:-

BMW 330Ci M-sport  -03