|
|
---|---|
Jag tänkte dela med mig om mitt batteribyte idag. AGM batterier är dyra!! Särskilt med mycket Ampere-timmar. Pyntade 3200kr för ett Varta Dynamic Silver AGM 105Ah. Bilen hade orginalbatteri BMW AGM 90Ah, så nästan 10 år gammalt. Över vintern hade den börjat klaga på "urladdning vid stillastående" och ibland bara "ladda batteriet". Jag gjorde ett test med ISTA+ som visade 3 fall av 24 med mer än > 80mA efter några minuters mätning(inte säker på siffrorna men 21 fall av 0 urladdning iaf och 3 av nivån ovanför). Men det var visst inga stora varningsklockor enligt texten i programmet. Då körde ett annat test som sade att det var 24% "kvar" av batteriet. Byta gick bra med lite stöd från Youtube, men hade jag gjort det igen hade jag bytt till ett 90-92Ah igen. 105Ah med samma bredd o höjd men hela 394mm gick in fint, men det fanns en metallflik som var uppvikt i botten på förarsidan som passade 90Ah men inte mitt. Jag vek ner den med en tång o hamrade ner det sista med en hammare. Sedan fick batteriet plats precis i de gamla fästena framåt o bakåt. Jag registrerade så batteribytet med ISTA+, och det gick faktiskt bra när jag väl installerat senaste C++ redistributable (fick nåt fel först). Men nu vet jag inte hur jag skall programmera den nya storleken innan det går för många mil? Med vad programmerar jag batteristorleken på en F01 lämpligen? PS. Jag återkommer om jag får till det | |
Hej, snyggt jobbat! Med appen bimmercode kan du koda in batteristorlek. Rekommenderad blåtandsdongel till Bimmercode finns här för snabb leverans (jäv) Länk Annars om man har "P" delen av ISTA ska det finnas där. Men då krävs andra interface än en klassisk Dcan kabel. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min låda: Länk |
|
Rekommenderar OlaO:s OBD-läsare. | |
Alexander, har du kommit igång med apparna? Fungerar det bra? Mvh Ola Mina bilar: Länk Min låda: Länk |
|
@dan: Nästa gång rekommenderas Tyskland, Länk 20 euro i frakt tillkommer. |
|
Bra tips där med batterienbilliger.de. Den ska jag själv använda för det är snart dags att byta batteri i F23:an och då kan jag passa på att byta i M6:an också. Ola, ja tack det har gått bra! :) |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.