AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Kampanj "Egr" ventil

Visad 1.330 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg236st
Postad/Inlagd2021-02-11 16:38
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330dx -16
Idag Fick jag brev från BMW Sverige att dom vill kolla min egr? ventil. Den som startar bränder på vissa bilar. Känns bra att dom tar detta på allvar. Återkommer om dom byter något. På 4000 mil har jag fyllt på ca: 3 dl glykol.

          IP: ...[7.8.162]
Annons
Antal inlägg1.324 st
Postad/Inlagd2021-02-11 20:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
e82 125i Coupé
F07 530d xDrive
Om du fyllt på glykol, varför har du inte kollat detta tidigare? Systemet ska ju vara tätt.

/M

Mina bilar: [LÄNK]           IP: ...[164.158]
Antal inlägg2.111 st
Postad/Inlagd2021-02-12 10:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Nu måste jag fråga: EGR är väl avgasreturen?
Hur hänger det ihopa med glykolen i kylsystemet? Håller med om att kylsystemet ska vara tätt och man ska inte behöva fylla på i normala fall.



/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
          IP: ...[4.72.88]
Antal inlägg23.565 st
Postad/Inlagd2021-02-12 10:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det kan bli ett läckage i EGR-kylaren och då läcker det in glykol i den heta delen av den som utsätts för avgaserna - då kan det bildas "gucka" med sotet och det kan börja glöda av hettan och sedan kan det bli en brand i guckan och plasten = motorbrand...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2021-02-12 11:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d-17
Jag har även fått brev denna veckan. Jag kollade innan köp för ca 1 år sedan med bmw om det fanns någon aktion på denna bil vilket det då inte fanns.           IP: ...[.88.201]
Antal inlägg1.324 st
Postad/Inlagd2021-02-12 13:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
e82 125i Coupé
F07 530d xDrive
Det här är en ny grej som dykt upp i BMW's system nyligen. De går in med kamera i AGR-kylen och tittar, byter bara om de hittar fel. Byter alltså inte baserat bara på artikelnummer.

/M

Mina bilar: [LÄNK]           IP: ...[.35.137]
Antal inlägg104 st
Postad/Inlagd2021-02-12 19:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 435d GC
Audi A2 1.4tdi (90hk)
Volkswagen Transporter T6
Fick också brev hem häromdagen gällande min 435d GC 2016 års modell. Gäller det bara 6 cylindriga dieselmotorn tro?           IP: ...[.103.18]
Antal inlägg2.111 st
Postad/Inlagd2021-02-12 20:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Är det även äldre och lite mindre dieselspisar som ska kollas? Jag har ju 3liters N57 från 2010 i E91an, som carit inne på koll en gång men tror bara de tittade från utsidan då.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
          IP: ...[4.72.88]
Antal inlägg11.264 st
Postad/Inlagd2021-02-13 01:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har full förståelse för 325cabrio's fråga - även om man är ganska motorintresserad - sambandet är inte direkt uppenbart.



EGR (Exhaust Gas Recirculation) har använts länge på både bensin- och dieselmotorer.

Genom att återföra en viss mängd avgaser ökar man andelen av inerta gaser i cylindern och därmed sänker förbränningstemperaturen vilket i sin tur minskar mängden NOx utsläpp.

Kort och gott, EGR är ett system för att hålla nere NOx utsläpp.



EGR kan implementeras både som ett internt och som ett externt system.

Ett internt EGR system använder timing av insug- och avgasventiler för att justera hur mycket avgaser ska vara kvar och hur mycket nytt syre ska släppas in. Detta är inte så effektivt sätt och används inte så ofta.

Ett externt EGR system är däremot det vanligaste där man helt enkelt återleder avgaserna tillbaka till insuget.



Men med striktare avgasreglementen (framförallt för dieselmotorer) så behövde man göra EGR systemet ännu effektivare.

Därför började man lägga till en kylare som kyler av avgaserna innan de går in i insuget - det göra hela systemet effektivare och sänker NOx utsläppen ytterliggare.

Och det absolut vanligaste (och enklaste) sättet att kyla avgaserna är med en värmeväxlare där avgaser leds igenom en kylare där motorns kylarvätska cirkulerar igenom.

De här komponenterna sitter i en ganska tuff miljö med kraftiga temperatursvängningar, delvis höga temperaturer och alla möjliga sorters partiklar och kemiska restprodukter som kommer flygandes - kort och gott en jobbig miljö.

Det är här, precis som Johan B säger, som läckage kan uppstå. Och som nämndes ovan, inte det bästa stället att få läckage.



Men lyssna här! Du får inte bara EN kylare, du får numera TVÅ kylare för samma pris! Passa på och köp innan erbjudandet tar slut! :-)

EGR har ju utvecklats vidare såklart och behöver göras ännu effektivare för vissa motorer.

Jag tror det var för den andra tekniska uppdateringen för M57 (det var iallafall nånstans under andra generationens X5 livstid) som man även la till en lågstrycks-EGR!

Så du har den vanliga högtrycks-EGR som tappar av avgaser innan turbon och går igenom sin egna högtrycks-EGR-kylare (och sen vidare via en högtrycks-EGR-ventil).

Men sen har du en lågtrycks-EGR som tappar av avgaser EFTER oxidationskatalysator+DPF men INNAN SCR-katalysatorn och går igenom sin egna lågtrycks-EGR-kylare (och sen vidare via en lågtrycks-EGR-ventil och matas in i turbons intag och genom turbon och genom intercoolern och in i insuget).



Moderna dieslar är fullständigt nersölade med exhaust gas treatment system och komponenter. I takt med allt ökade krav på lägre utsläppsnivåer så har de fått kasta dit system efter system för att kunna uppfylla kraven och klänga sig kvar - det har varit (och är) en stor utmaning för alla biltillverkare.

En dieselmotor har numera ungefär samma rördragningskomplexitet som ett medelstort oljeraffinaderi :-)

Bild på en M57Tü2-motor i en X5... Eller är det...? :-)
[LÄNK]
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg435 st
Postad/Inlagd2021-02-13 07:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535xd -12 F11

Johan B, "gucka" var ett bra ord på "skiten" som bildas då glyckol läcker sakta och torkar/avdunstar. :D
"gucka" är brandfarligt.

325cabrio, N57 motorn har hängt med länge, enl. Wikipedia fram till 2019, den har problem med EGR/kylaren, lika som N47. Det är väl grund konstruktionen/kvalitén som inte riktigt är 100%, därav BMWs återkallelser.

Min 2012a har också varit in på kontroll och då fick bilen "körförbud" då det var en spricka i röret som går från insuget till själva EGR kylaren, det fanns riska för brand sa dom.
Dock inte samma slags brand som om "gucka" börjar brinna och tar sig in i insuget där det ofta finns mycket sot som i sin tur också börjar brinna.

Det kan alltså var lite olika problem med detta system.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart           IP: ...[189.249]
Antal inlägg2.111 st
Postad/Inlagd2021-02-15 14:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Man kan inte annat än bli överlycklig när BMWslangen förklarar, alla detaljer men ändå fullt begripligt för en som inte är bilmekaniker.
Hade alla som mekar bilar gått i skola hos BMW-slangen kunde nog ARN lägga ner.
Hade han dessutom varit med och utvecklat motorer hade vi nog behövt färre mekaniker.

Tack även Johan som ofta är snabb och svarar tydligt och bra på kluriga frågor.

Tackar både för era förklaringar, alltid kul att lära sig av de som kan och dessutom kan förklara!

Vänliga veckan fortsätter även denna veckan...

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
          IP: ...[4.72.88]
Antal inlägg5.253 st
Postad/Inlagd2021-02-15 18:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F48 X18d -19
F31 330d M-sport -16
Min byttes i September, och aktionen hade legat ett tag innan det.
Kanske släpptes tidigare i Tyskland?           IP: ...[121.103]
Antal inlägg236 st
Postad/Inlagd2021-02-24 13:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330dx -16
Nu va det klart. Dom bytte egr ventilen. Konstigt då jag frågade just om detta när den va på service för ca: ett år sedan och då va den ok sa dom då.

          IP: ...[7.8.162]
Antal inlägg104 st
Postad/Inlagd2021-03-25 15:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 435d GC
Audi A2 1.4tdi (90hk)
Volkswagen Transporter T6
Har nu bytt EGR ventilen på min också efter att de undersökte den förra veckan. 435d med 15 000 mil på mätaren.           IP: ...[.103.18]
Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2021-03-30 03:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Byttes på min 318 -16 (2ggr av nån anledning med 2år imellan :D) och min 335d -16 ska in på byte 15:e denna månad.           IP: ...[.39.142]
Antal inlägg360 st
Postad/Inlagd2021-03-31 10:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
420dA GC M Sport -16
Min bil har börjat rycka, typ bråkdels sekund vid acceleration, oftast i kombination med att man släppt gasen - typ när man närmar sig en rondell.

Skaffade bimmerlink igår och hittade denna 255C00 - Exhaust gas recirculation actuator high pressure, position control: negative control deviation

Får väl boka tid hos BMW för felsökning och byte av EGR-ventil, kylaren är tidigare bytt...           IP: ...[.52.194]
Antal inlägg360 st
Postad/Inlagd2021-04-08 18:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
420dA GC M Sport -16
Fick tillbaka min bil från felsökning, och de kom fram till samma fel som jag redan konstaterat - EGR-ventilen är kass.

Enligt Holmgrens så har BMW Sverige förlängt garanti på EGR-ventilen, till 5 år eller 8000 mil. Min bil är 5½ år gammal och har gått 8200 mil... oklart om det blir någon goodwill-rabatt på de 5900 det kostar att byta. Jäkligt dåligt att en EGR-ventil inte klarar mer än 8000 mil!

          IP: ...[.52.194]
Antal inlägg23.565 st
Postad/Inlagd2021-04-08 19:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det var ju sjangtilt av BMW att faktiskt följa avgasreningslagen, eftersom EGR-ventilen ingår i avgasreningen... :/

Men det är 8000 mil/5 år, så i praktiken kanske det i värsta fall inte blir så stor skillnad för dig.

Påtalade du felet inom "garantitiden"?


Mvh
Johan B


BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 518  -85
Pris: 24.000:-

BMW 528i  -84
Pris: 60.000:-

BMW 528  -98
Pris: 35.000:-

BMW 520D  -12
Pris: 180.000:-

BMW 320d  -06
Pris: 50.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen