|
|
---|---|
jag behöver pentosin olja till min bil (bmw 750 IL) är det fortfarande köpbart? eller finn det andra sätt? tacksam för info. bromsen är fartens värsta fiende | |
Menar du CHF 11S? Den finns att köpa! Köpte en sådan flaska i höstas till styrservot på Mercan - köpte på lokala macken men även Mercedes hade den på hyllan. Det är en ganska vanlig olja som används i många bilar, så det borde inte vara några problem att hitta den. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Biltema har den. I början till ett rätt lågt pris, men de tycks ha kollat in marknaden... Fast fortfarande antagligen billigare än på macken eller hos ÅF. /Lennart |
|
tackar för input. bromsen är fartens värsta fiende |
|
Eventuellt en dum fråga, jag såg i en gammal tråd här att det var inte bra att blanda mineral och syntet, jag har kvar original oljan i min bil, hur är det med biltema oljan mm, syntet eller mineral? bromsen är fartens värsta fiende |
|
Jag är rätt övertygad om att beteckningen CHF definierar syntetisk tillverkning. Biltema m fl anger åtminstone "helsyntetisk". Däremot har de tagit bort "11S" från beteckningen. Jag vet inte om det betyder något. BMW finns fortfarande med bland angivna godkännanden. Länk /Lennart |
|
CHF 7.1 om du har en gammal E32. Blanda INTE: Länk |
|
Den sista pentosinen jag köpte köpte jag hos min BMW ÅF, då fick jag rätt sort. Mvh Asken |
|
Tackar, då har jag lite mera kött på mina ben, bromsen är fartens värsta fiende |
|
Finns att beställa på nätet. Länk Kolla om Mekonomen/Autoexperten har? |
|
Den gamla CHF 7.1 ska vara samma som Citroens LHM-olja, så du kan köra med LHM ifall du inte får tag på 7.1 | |
Eftersom det blir svårare och svårare att få tag på mineraloljan CHF 7.1 använde jag istället Biltemas LHM-mineralolja till min e32:a. Länk Den är lite ljusare grön än CHF 7.1 och har fungerat bra. Men jag har funderingar på att flusha ur systemet och byta till den syntetiska CHF 11S istället. |
|
Har för mig att det står på etiketten som sitter under orginaletiketten att Biltemaoljan LHM används i Citroen. Det stämmer i såna fall med det du säger "Rallyfinnen". | |
Ser nu att det faktiskt står på informationen på Biltemas webbsida att den mineralbaserade LHM-oljan går att användas till BMW's 7-modell. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.