AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Felmeddelande "Ladda batteriet" trots nytt batteri

Visad 2.072 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg146st
Postad/Inlagd2021-02-07 07:41
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Hej!
Har haft problem med att min bil inte startar. och att bilen varnat för att batteriet är urladdat. Igår bytte jag batteri själv. Bilen startar och funkar som den ska, men trots bytet så varnar den för " Ladda batteriet" ibland.
Jag vet att jag inte registrerat batteriet som man ska, men den ska väl inte vara för det? Jag vet också att den laddar ca 14,8-14,9 volt när den är igång. Vad kan problemet vara? Någon som känner igen sig?           IP: ...[6.85.94]
Annons
Antal inlägg23.565 st
Postad/Inlagd2021-02-07 09:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för bil?

Bytte du till ett nytt likadant batteri, t ex. AGM till AGM och med samma Ah-kapacitet?

Jag misstänker att det är avsaknaden av registrering (eller programmering om du bytt batterityp/storlek) som är ditt problem.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg146 st
Postad/Inlagd2021-02-07 09:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej Johan B!

Det är en 520d F11 -11. Hade AGM batteri med 95 Ah. Och bytte till samma. Dock inte BMW original.

Man läser på forumet att man bör registrera. Annars får man kortare livstid. har dock inte sett att man får detta med att varningen "Ladda batteriet" kvarstår. Kan tycka att där har BMW bara sett ett sätt att tjäna pengar på att man ska behöva registrera ett batteribyte.... Har ens andra tillverkare detta system? Visst BMW är BMW men hur jävla avancerat ska det behöva vara att byta ett batteri, kan man tycka?

          IP: ...[6.85.94]
Antal inlägg146 st
Postad/Inlagd2021-02-07 12:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Gick ut till bilen. och mätte spänningen. när den stått sen igår eftermiddag.
innan dess körde jag ett par mil fram och tillbaka, med några starter. Bytte batteriet tidigare på morgonen..
Nu efter den stått över natten var det 11.9V. Bilen varnar för att den dragit ström vid stillastående står det typ. samt en varning ladda batteriet.

Är det något som drar ur batteriet? jävligt skumt!
När bilen är igång laddare den som den ska tycker jag.           IP: ...[6.85.94]
Antal inlägg23.565 st
Postad/Inlagd2021-02-07 12:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det låter som något drar ström!
Du får felsöka med tångamperemeter och rycka säkring efter säkring när bilen är i "sleep-mode" för att se vad det är som drar ström.

11,9v är tokurladdat och långt under 12,4v där batteriet börjar sulfatera blyplattorna och förstöra sig själv.

Så första åtgärden bör vara att ladda upp batteriet med en bra laddare - helst ett dygn eller mer oavsett vad laddaren säger (många laddare säger att batteriet är fulladdat när det kommit upp i typ 90% och de sista procenten tar lång tid att suga åt sig för batteriet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg146 st
Postad/Inlagd2021-02-07 18:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fråga är hur man gör det smidigt? Det är väl inte bara koppla bort minuspolen sen mäta? man måste ju ha bagageluckan,en dörr och motorhuven öppen när man ska dra alla säkringar... finns det nån bra guide? eller har du tips? för bilen ska väl vara i Sleep mode med? Har inte stenkoll på detta.           IP: ...[6.85.94]
Antal inlägg701 st
Postad/Inlagd2021-02-07 18:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
med en tångamperemeter behöver du inte lossa några kablar.
bilen hamnar i sleepmode med dörr o bagage öppet också, om det
känns viktigt med sleepmode.

har du CA på bilen?           IP: ...[246.113]
Antal inlägg146 st
Postad/Inlagd2021-02-07 22:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ok... har googlat runt men inte sett detta alternativ. Men då kan man bara hålla den runt minus kabeln då? Vad är normal strömförbrukning i sleep mode? Du får ursäkta min okunnighet. Och du skriver CA...vad är det?           IP: ...[6.85.94]
Antal inlägg2.002 st
Postad/Inlagd2021-02-07 22:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Comfort access, öppna "utan nyckel".

~30mA är lagom när den sover.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[211.223]
Antal inlägg677 st
Postad/Inlagd2021-02-08 09:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Melbourne Red F34 LCI, M-sport
Hade samma problem med en F34, Comfort Access systemet strulade och bilen gick aldrig ner i sleep mode. Slutade med reklamation av hela bilen, BMW hade den inne många gånger utan att finna problemet. Sista bilen jag ägt med CA.           IP: ...[.10.220]
Antal inlägg146 st
Postad/Inlagd2021-02-08 16:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har inte Comfort Access på min.
Ska låna hem en tångamperemeter imorgon förhoppningsvis.           IP: ...[6.85.94]
Antal inlägg146 st
Postad/Inlagd2021-02-12 17:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu har jag mätt med en Tångamperemetet. Jag gjorde såhär. bagaget öppet och Tångamperemetern runt MINUS kabeln i bagaget på batteriet. då är det ca 8-9 ampere när jag öppnar och stänger en dörr. efter ett par minuter lyser bara bagagerumslampan, då säger den 0,8 ampere. efter 40-45 min ligger den och fladdrar mellan 0,04-0,03 ampere. känns ju normalt om man läser tidigare svar. Mäter jag rätt? På PLUS sidan är ju svårt att mäta...då det är fler kablar från boxen som är på batteriet. Vad är nästa steg?           IP: ...[6.85.94]
Antal inlägg949 st
Postad/Inlagd2021-02-12 20:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Jag skulle göra om standardtestet. Ett batteri från hyllan är sällan bra laddat. Dvs, ladda fullt, kör en dag eller två, låt bilen vila över natten och kolla vilospänningen.           IP: ...[.128.58]
Antal inlägg146 st
Postad/Inlagd2021-02-12 20:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har laddat. körde några kortare sträckor igår. efter ett par starter kom felmeddelandet igen. laddade bilen igår till i morse.Bilen har stått i kall garage hela dagen, med framdörrarna öppna samt bagaget. Bilen har ej startats idag. Och nu har batteriet (mäter i motorrummet) 12,6V
          IP: ...[6.85.94]
Antal inlägg2.002 st
Postad/Inlagd2021-02-12 22:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Skulle kunna vara nåt som får bilen att vakna.
Kollat felkoder?

Ex fick 2DED efter att ha laddat telefonen i bilen.
[LÄNK]

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[.208.39]
Antal inlägg23.565 st
Postad/Inlagd2021-02-13 08:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att utesluta problem med själva batteriet - koppla loss det från elsystemet och ladda det fullt och låt det stå urkopplat ett eller några dygn och mät spänningen.

Det händer att batterier är dåliga även som nya, även om det är ovanligt...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg43 st
Postad/Inlagd2021-02-13 09:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kanske en alternativ tolkning:
Fredrik bytte till nytt batteri men körde bara 4 mil (dessutom med några starter).
Ett nyköpt batteri kan man inte räkna med är speciellt bra laddat.
Om första körningen bara var 4 mil (kanske bara 30 minuter?) om det dessutom var kallt har det bara laddat batteriet ett fåtal Ah.

Efter laddning över natten verkar det fungera då spänningen efter en dag efter laddningen är 12.6V.

Föreslår att kolla spänningen, innan start, en tid framöver så visar det sig om problemet kvarstår.

Värt att notera är också att en sovande förbrukning om 30mA tar 0.7Ah/dygn och vid kyla begränsas laddströmmen (när jag mätt i min bil) efter ett fåtal minuter till under 1A, även när batteriet bara har 1/3 av specad kapacitet, så även om den börjar att lladda med 20A så måste man ha igång motorn rätt så länge (säg 1Ah/timme laddning) för att bättra på laddningen.           IP: ...[149.165]
Antal inlägg146 st
Postad/Inlagd2021-02-16 20:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Statusuppdatering.
I Söndags körde jag en del, 5-6 mil med en del starter. Inga varningar. Batteriet hade ca 12,54V efter den körningen.
Idag tisdag. Bilen har stått i kallgarage.. och nu är batteriet på 12,04V. Jag har ju mätt tjuvström men inte funnit något. Får snart installera en Batterifrånskiljare....
Har dock inte registrerat batteriet ännu. Men tvivlar på att det skulle vara problemet.
#TRÖTT           IP: ...[6.85.94]
Antal inlägg23.565 st
Postad/Inlagd2021-02-16 20:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för batteri?

Har du kopplat loss det från elsystemet och kollat så det inte tappar laddningen av sig själv?

Bäst är att låta en verkstad mäta upp batteriet med ett analysinstrument - då får du svart på vitt hur batteriet mår.
Det händer ju att batterier är defekta även nya!


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg146 st
Postad/Inlagd2021-02-16 21:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Johan B.
Nej har inte låtit en verkstad mäta batteriet ännu.

Men det gamla batteriet som satt i innan håller 12,5v och det har med stått i garaget. och anledningen att jag köpte ett nytt var att bilen fick dessa varningar. Så sannolikheten att 2 batterier skulle vara kass känns långsökt.. tycker jag iaf. Men jag kan ha fel.
Ska försöka hitta någon som kan kolla batteriet. Men jag tror det är något som drar ur dom.
          IP: ...[6.85.94]
Antal inlägg23.565 st
Postad/Inlagd2021-02-16 21:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lossa det från elsystemet och ladda upp det - därefter kollar du om det dippar över natten.

Vad är det för fabrikat/modell på batteriet?

Ett friskt och fulladdat AGM-batteri ska hålla ca 13,0v i vilospänning vid 20 grader C.
Vid +-0 grader C, bör det ligga runt 12,8v.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 518  -85
Pris: 24.000:-

BMW 528i  -84
Pris: 60.000:-

BMW 528  -98
Pris: 35.000:-

BMW 520D  -12
Pris: 180.000:-

BMW 320d  -06
Pris: 50.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen