AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ X-Serien ]

X5 tömmer batteriet

Visad 318 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg13st
Postad/Inlagd2021-02-06 10:57
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X5 40D -11
Hej,
Vet någon vad som tömmer batteriet på X5 årsm 2011? Får meddelandet "Batteriet kraftigt urladdat" på displayen och symbolen billyft i instrumentbrädan. Laddade batteriet (tre dagar) fullt och körde ca 970 km på två dagar. Någon dag senare en tripp på 8 km tur-retur och följande dag en körsträcka på ca 45 km och bilen är död när jag skall köra vidare. Serviceverkstaden satte in ett nytt batteri. När jag hämtar bilen får jag meddelandet "Batteriet kraftigt urladdat och symbolen billyft i instrumentbrädan. Verkstaden sade endast att jag skall följa upp det och och jag körde direkt ca 40 km tur-retur. Senare på kvällen är bilen död, händer ingenting när jag försöker starta. Mätte batterispänningen över +uttaget i motorrummet, 12,2 V. Var skall jag söka problemet?

IP: ...[101.208]
Annons
Antal inlägg23.563 st
Postad/Inlagd2021-02-06 11:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generatorn!?
Vad laddar generatorn på förhöjt tomgångsvarvtal (ca 2000 rpm)

Ladda upp batteriet omedelbart då det är under gränsen för när det börjar förstöra sig själv genom sulfatering!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2021-02-06 15:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40D -11
Tack för återkopplingen.

Jag har ingen utrustning för att mäta laddströmmen själv men jag var inne på verkstaden för att de skulle undersöka varför batteriet töms och det enda de gjorde var att byta batteri.

Men förhöjt tomgångsvarv 2000 rpm? X5 går sällan över 1500 rpm i landsvägstrafik med vinterhastighet. Tror själv mera på en "dold" förbrukning eller läckage. Laddade batteriet 19 tim och laddarens ampermätare visade 7-8 A när jag satt på laddningen och stod kvar på samma laddström när jag tog bort laddare. Polspänningen hade stigit till 12,37 V. Det skulle tyda på storleksordningen 80 . 100 W kontinuerlig belastning.

Antal inlägg23.563 st
Postad/Inlagd2021-02-06 17:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kan mäta med en vanlig voltmeter/multimeter på ladd-polerna under huven när motorn är igång.

Förhöjt tomgånvsvarvtal använder man för att få ett referensvärde som säger något.

Då bör den ladda runt 14,8volt om det är 20 grader varmt. I minus 10 grader C, bör den ligga över 15,0v.

Då du mätt polspänningen på ditt batteri, misstänker jag att du har multimeter eller liknande...

Hur långt har bilen gått?
Generatorkolen slits och kan till slut tappa kontakten med släpringarna och då slutar generatorn att ladda - när detta slitage börjar göra sig till känna kan det ske lite intermittent där generatorn t ex. laddar som den ska när den är kall, för att när den blir varmare tappa laddningen.
Dock brukar detta bara vara en relativt kort övergångsfas på någon/några veckor innan kolen är helt utslitna och tappar kontakten även när generatorn är kall.

Mvh
Johan B

Antal inlägg23.563 st
Postad/Inlagd2021-02-06 17:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kom på en sak!

Registrerades batteribytet i bilens IBS-system?

Om inte - ladda det fullt och låt en verkstad göra registreringen så att bilen vet att det sitter ett nytt batteri i bilen och reglerar laddningen och strömuttag i bilen efter det.

Detta påverkar även livslängden på batteriet - gör du inte registreringen blir den kortare pga. felaktig laddning.

Mvh
Johan B

Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2021-02-06 18:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40D -11
Hej Johan,

Ja, jag har en enkel multimeter jag kollade spänningen med så jag kan kolla spänningen med motorn igång. Bilen har snart rullat 20 000 mil.
Jo, batteribytet blev registrerat i bilens IBS-system. Så står det i servicerapporten.

Mvh,
Bo

Antal inlägg23.563 st
Postad/Inlagd2021-02-06 19:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, kolla laddspänningen mellan + och - under huven med motorn igång och förhöjt tomgångsvarvtal.

Kör en sväng så att allt blir varmt och gör om mätningen.
Under 14,5v bör du inte ligga någon gång.

Är du nere på strax över 12v, visar det på att batteriet inte får någon laddning.

Men en bil kan köras så länge du har tillräcklig spänning i batteriet...dock kortare sträckor på en modern bil med alla elsystem än en äldre dito som har färre elförbrukare.

Mvh
Johan B

Antal inlägg92 st
Postad/Inlagd2021-02-07 10:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 30e -20
Du har väl inte nåt gammalt Adblue-utförande?
Flera bilmärken med modern Adblue har problem med dagens låga temperaturer.
Vår 2 år gamla Toyota Hilux tömmer batteriet på 3 nätter och ska till verkstad i morgon.           IP: ...[7.47.22]
Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2021-02-07 12:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40D -11
begell: Inget Adblue här.

Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2021-02-07 14:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40D -11
Mätte laddspänningen på tomgång, 15,3 V efter en start och efter ett antal minuters körning på högre varv mätte jag igen på tomgång, nu 14,9 V. Hade laddat batteriet i mer än 20 tim före ovan nämnda mätning på tomgång. Stannar motorn och batterispänningen är bara 12,32 V så batteriet är laddat till ca 62 %. En timme senare har batterispänningen sjunkit till 12,1 V. För att inte riskera batteriet satte jag på laddningen igen. Laddar då 6 A och spänningen 13,5 V.
Bilen verkar leva sitt eget liv. När jag står där och mäter spänningen knäpper det till någonstans mot kupén till följt att ett surrande ljud i kanske 10 s. Laddströmmen slog upp till 7A och spänningen sjönk till 12,4 V. Efter en stund klickar det till någonstans (kanske mot kupén till) och laddströmmen sjunket till 6A och spänningen stiger till 13,5 V.
Vad gör bilen som surrar och drar ström utan att jag låst upp den?

Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520D  -12
Pris: 180.000:-

BMW 320d  -06
Pris: 50.000:-

BMW 325 ix  -89
Pris: 82.000:-

BMW 325  -06