AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Dyrt att reparera elbil

Visad 7.059 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg702 st
Postad/Inlagd2021-02-17 15:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M2
BMW 325ti (Trackday)
Men är det dyrt att reparera elbilar?           IP: ...[.136.17]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-17 15:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
=D

Vissa saker är skitdyra (batteriet främst). Mot detta ska hållas att de går sönder mer sällan och att det helt enkelt finns färre saker i dem som kan gå sönder.
          IP: ...[.233.63]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-17 16:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Remote start finns på en del modeller men det är ju 1) livsfarligt i garage och liknande 2) olagligt i de flesta tätorter 3) det sliter på motorn att starta när den är kall så förbränningsmotorn behöver ha sin uppvärmning innan den startas.

edit: Saxen har varit framme i tråden så det blev ett svar på ingenting. Det var en jämförelse mellan hur det funkar med parkeringsklimatisering på en elbil vs remote start på en förbränningsmotorbil.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg702 st
Postad/Inlagd2021-02-17 20:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2
BMW 325ti (Trackday)
Min erfarenhet av ca 50 fossila bilar (någorlunda kvalitétsmärken) är att den fossila delen sällan går sönder före 15-20000mil. Dvs en normal motor + vxl låda håller så länge utan problem. Övriga delar är väl hyffsat lika.
Jag följer ett BMW i3 forum på FB och man får uppfattningen att det är rätt mycket strul med dem.           IP: ...[.136.17]
Antal inlägg103 st
Postad/Inlagd2021-02-17 20:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 330e
Samtidigt som det finns fler "single point of failure"-delar i en ICE-bil än en elbil så är det väl så att det (idag) kan bli dyrare att laga elbilen om man får vissa problem vilket artikeln i ursprungsinlägget visar. Det är det som i dagsläget skulle göra mig en aningen skeptisk till att köpa en begagnad elbil där garantier löpt ut. Särskilt en begagnad av första generationens elbilar från stora tillverkare som ID3 och Polestar 2 om några år. Ser dock gärna att min skepsis motbevisas i framtiden!

Förövrigt har AMS gjort en ganska underhållande film där de kör sju elbilar på en 75 mils runda [LÄNK]. Många bra aspekter som tas upp men den största behållningen är ändå hur bra det går för de flesta bilar.           IP: ...[.158.11]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-17 21:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Såg den filmen också. Den visar tyvärr också att alla som jobbar på laddstolpenätverken borde ha sparken imorgon. Hur är det möjligt att det ska behövas supportsamtal 8 av 10 gånger? Dessutom fem olika appar, plastkort och taggar - usch. Men det löser sig nog med tiden. Under tiden kan Tesla föraren bara åka och ställa bilen bredvid stolpen, ta sladden och stoppa in den för att ladda. Allt annat sker automatiskt och det funkar varje gång.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg702 st
Postad/Inlagd2021-02-18 09:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2
BMW 325ti (Trackday)
Vänta... gick det bra för bilarna på filmen?
Såg inte filmen koncentrerat men jag uppfattade det så här:
De avverkade en sträcka som man enkelt klarar under 4 timmar med en "gammaldags" bil på 10 timmar och uppåt. Dessutom till en milkostnad som i många fall motsvarar eller överstiger en fossil.
          IP: ...[.136.17]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-18 10:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
aerobat,
Du fixar inte den sträckan på 762 km på 4 timmar i snöstorm även om du får köra hur fort du vill. Ärligt talat är det nog skitsvårt ens mitt i sommaren utan trafik.

[LÄNK]

Jag tror du behöver åtminstone 8 timmar på dig även om du kör lite för fort. Dessutom var det sagt att man var tvungen att ta lunchpaus på minst 40 minuter. Vilket verkligen inte är orimligt för ett så pass långt körpass. Audi E-Tron, som vann, laddade totalt 1 timme och 12 minuter. Porschen laddade i 1h och 16 min. Teslan i 1h och 23 min (dock ej optimalt då de laddade upp till 100% en gång vilket är riktigt segt)

Alltså, en 76 mils tripp i snöstorm kräver en dryg timmes laddtid. Anpassar man lunch och pisspauser lite så märker man inte av att man kör på el.

Nu vet jag att vissa av er kommer oja er ändå och skrävla om hur ni minsann kör 100 mil på 6 timmar utan att stanna osv... Men för verkliga människor är det här bra nog.

Varför jag valt Tesla sammanfattas i dessa kommentarer från några av testförarna:

PATRIK LUNDIN, reporter
"Oftast är det så enkelt. Men jag anser att snabbladdningsnätverken fortfarande är för sköra, bortsett från Teslas Superchargers. Det är inte bilarna som är elbilskedjans svagaste länk."

MIKAEL JOHNSSON, testchef
"Men en 3:a Long Range verkar ligga nära mina egna återkommande behov av energipåfyllningar. Teslas allt tätare nätverk gör skillnad."

Att jag dessutom laddar gratis gör inte ont heller.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg707 st
Postad/Inlagd2021-02-18 12:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
"PATRIK LUNDIN, reporter
"Oftast är det så enkelt. Men jag anser att snabbladdningsnätverken fortfarande är för sköra, bortsett från Teslas Superchargers. Det är inte bilarna som är elbilskedjans svagaste länk.""

Det är precis varför jag tycker att våra kära politiker borde satsa allt krut på att förbättra laddinfrastrukturen istället för att försöka detaljstyra folks bilval. Finns laddnätverket på plats och bilarna får rätt pris/prestanda förhållande så kommer omställningen ske av sig självt. Att så många är skeptiska idag tror jag är för att de upplever sig tvungna att gå över till en typ av bil som de inte tycker passar dem.
Hör inte så många som vägrar byta ut sina gamla glödlampor till LED..., eller kedjar fast sig vid oljepannan så inte Per Bolund ska komma och byta ut den mot en värmepump :-).

Sen om någon absolut måste köra 100 mil i sträck utan bensträckare så får väl de köra fossilbil även i framtiden. Tror inte de är så många att de kommer orsaka några enorma CO2-utsläpp. Själv fixar jag max 4 timmar bakom ratten innan jag måste ta paus, ser inte nöjet i att sitta och stirra på en motorväg längre tid än så.           IP: ...[.121.62]
Antal inlägg702 st
Postad/Inlagd2021-02-18 12:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2
BMW 325ti (Trackday)
Ser att jag missuppfattade sträckan. Sorry för det. Men oavsett så kan du köra sträckan snabbare och enklare i en bil som kostar hälften av en Audi etron.
Möjligen är jag HELT unik men före corona körde jag regelbundet 50 mils etapper.
Jag har länge kört diesel Mercedes med 110-130 mils räckvidd. När jag vid ett tillfälle bytte till en Audi bensinare med 75 mils räckvidd uppfattade jag det som lite besvärligt. Så det blev Mercedes diesel igen.
Men hade det funnis en elbil som alltid kunde ta mig mina 50mil utan problem som kostar rimliga pengar hade jag slagit till. Hmm... Sedan var det där med att kunna ta en annan bil på drag också. Så kanske inte än.
          IP: ...[.136.17]
Antal inlägg103 st
Postad/Inlagd2021-02-18 12:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 330e
Ja en fossibil hade knappast avverkat sträckan mycket snabbare. Kanske med två förare så att man kan bytas av, men 1 h och 12 min paus på 76 mil tar nog de flesta ändå. Fast nu var det inga köer vid laddarna vilket det säkert kan uppstå under semestrar och högtider.

Hela betalstrulet känns som alla olika parkeringsappar fast värre. Hade också valt Tesla idag om jag varit tvungen att välja elbil p.g.a. laddnätverket!           IP: ...[101.101]
Antal inlägg703 st
Postad/Inlagd2021-02-18 12:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
En fundering bara..
En paus på 1-2 timmar för en resa på 75mil känns väl ok, men
hur ser det ut i verkligheten?
Kommer jag kunna välja var jag tar den pausen? kommer
jag kunna välja var jag vill äta?

Jag försöker inte hitta problemen, men jag ser verkligen detta som ett problem.
När jag reser,eller semestrar vill jag ha frihet.

Jag reser ogärna med tåg och flyg också av just den anledningen.

Stinter på strax över 100mil gör man ju inte så ofta, så inte där problemet ligger.
          IP: ...[246.113]
Antal inlägg702 st
Postad/Inlagd2021-02-18 14:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2
BMW 325ti (Trackday)
Tur att Verdi vet vad "verkliga" människor gör. Jag vet inte riktigt hur "verkliga" människor gör. I min värld är människor olika.
Jag kan ju ta ett exempel även om jag inte är verklig.
Om jag skulle köra sträckan Helsingborg - Stockholm t ex (ca 60 mil.)
Stoppen blir så klart lite olika beroende på vilken tid jag ska vara på plats. Kör jag tidigt på morgonen har jag kaffe och mackor med i bilen.
Normalt skulle jag nog stanna och fika en gång, det tar kanske 15min. Sedan kanske ett eller två 5 min stopp för att sträcka på benen och gå på toa. Blir jag trött stannar jag och köper en kaffe och något att äta på närmsta mack. Men det kan det händer att det blir noll stopp också.
Men jag skulle aldrig stanna 1 eller 2 timmar, möjligen om jag var på semester med frugan;-)           IP: ...[137.228]
Antal inlägg707 st
Postad/Inlagd2021-02-18 14:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
"Om jag skulle köra sträckan Helsingborg - Stockholm t ex (ca 60 mil.)
Stoppen blir så klart lite olika beroende på vilken tid jag ska vara på plats. Kör jag tidigt på morgonen har jag kaffe och mackor med i bilen.
Normalt skulle jag nog stanna och fika en gång, det tar kanske 15min."

Känns som en Tesla Model 3 Long Range skulle funka för dig då. Enligt "a better route planner" behövs det ett laddstopp på 15 min i Ödeshög om man startar med 100 procent batteri.           IP: ...[.121.62]
Antal inlägg702 st
Postad/Inlagd2021-02-18 18:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2
BMW 325ti (Trackday)
En Tesla m3 long range skulle nog funka som du säger. Problemet för mig är att jag skulle inte vinna något på att byta till en sådan. Tyvärr skulle det bli både dyrare och mindre praktiskt för mig. Och sedan är det ju det där med dragkroken. Min nuvarande bil får dra 1800kg.           IP: ...[.136.17]
Antal inlägg707 st
Postad/Inlagd2021-02-18 20:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ser man inga fördelar med de elbilar som finns idag så finns det ju ingen anledning att byta. Jag gillar Tesla Model 3, men tycker nog Model Y skulle passa mig bättre. Har vant mig vid stor lastöppning, så en sedan skulle kännas sådär. Så min X3:a får hänga med ett tag till, tills Model Y kommer till EU. Har man behov att dra tunga släp så är väl elbil inte ett jättebra val i dagsläget, eftersom räckvidden då sjunker dramatiskt. Däremot ser jag ingen som helst anledning till att byta till en ny fossilbil, utan nästa bil kommer med största sannolikhet gå på el.           IP: ...[.121.62]
Antal inlägg543 st
Postad/Inlagd2021-02-22 09:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW CS
medlem nr. länge

M5e34 6vxl
Det kan tydligen bli rätt dyrt att "tank" elbil också...
[LÄNK]

IP: ...[140.214]
Antal inlägg2.015 st
Postad/Inlagd2021-02-24 20:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Fossil (av latin fossus, "uppgrävd") är djur- eller växtdelar som bevarats i typer av sediment eller sedimentära bergarter.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[210.155]
Antal inlägg627 st
Postad/Inlagd2021-02-25 08:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Världens mest sålda bil 2020
Väldens största biltillverkare.
Min dotters kille jobbar på Tesla i Köpenhamn. De ska börja jobba skift nu då verksaden inte hinner med alla jobb. Över 500 bilar "står i kö" på väg in i verkstaden.

Kan ses på två vis, antingen är kavlitén dålig eller så är Tesla poppis som bil.

Känsligt ämne det här med elbilar. Vi kan vara överens att bensinmotorn utveckals nog inte så mycket mer nu :)

Det går fort mot elbilen nu, bara att hoppa på tåget !           IP: ...[.49.131]
Antal inlägg3.589 st
Postad/Inlagd2021-02-25 11:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
A5 45 TFSi q -20
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
Yamaha FZS SHO -14
Det är inne för byte av friskluftsfilter och bromsvätska. Behövs egentligen inte, men Tesla-ägarna väljer ändå att få det gjort.

Sedan kör man 20000 mil om året och laddar gratis, så har bilen betalt sig på ett par år.

;-)

MVH Christofer           IP: ...[196.208]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318 ti  -03
Pris: 33.300:-

BMW 530xd  -07
Pris: 45.000:-

BMW E39 M5  -00
Pris: 225.000:-

BMW 540 M-Sport  -99