AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Dyrt att reparera elbil

Visad 7.057 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-12 20:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3 -17
Model S får inte dra nånting. Mig gör det inget. Behöver aldrig släp.           IP: ...[.245.14]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-12 20:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Livlös och livlös. Framförallt känns en elbil så mycket mer alert och pigg. Däremot finns det ju inget som triggar en att köra som en idiot. Det kanske kan sägas vara "tråkigt". Kände dock med M2:an att den krävde en attack på allmän väg som inte var ok i längden. I lagliga hastigheter var den inget vidare. Är väl kul tills man råkar köra ihjäl nån... Sig själv eller nån annan.

Vad gäller upplevelse så får jag mer glädje av en fin offpist-repa eller en svart brant pist än av en bil. Billigare är det också. ;)           IP: ...[.245.14]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2021-02-12 20:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 M340i -21
Många elbilar, men inte alla har riktigt bra gasrespons. Så nog är de trevliga att ratta och särkilt i varierad körning. Och de är perfekt om man kan ladda hemma och faktiskt lägger en del mil med dem. Då blir de billiga.

En man jag högaktar som var teknisk direktör på Saab för länge sedan hade många kloka citat. Ett av dem var att om det kommer en ny, bättre teknik än befintlig så finns det inget som kan stoppa den. Tiden får utvisa om elbilar är rätt eller inte. Jag gillar personligen förbränningsmotorer och jag inser att de både kommer finnas ett bra tag till och att de inte kan finns för evigt, ens med nya bränslen som förbättrar dess avtryck. Krafterna som dock finns nu och för framtiden pekar hårt åt ett håll och det kommer sannolikt fortsätta så även utan subventioner. Förändringen kommer inte över en natt men den har inletts och takten kommer öka. Det finns enormt många initiativ i världen, både hemma i Sverige och world wide för elektrifiering. Vi talar om att ta fram bättre och mer miljövänliga batterier som att skapa standarder för laddning för både tunga som lätta fordon. I städer idag är det svårt att få sälja ens en gasbuss som potentiellt går att köra rätt miljövänligt utan att samtidigt sälja hybrid eller helelektriska bussar. Det är fakta och jag konstaterat det utan att lägga någon värdering.           IP: ...[.233.23]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-12 20:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
@Verdi: Det säljs dragkrokar till S i USA i alla fall. Verkar dock vara lite si och så med lagligheten beroende på delstat. [LÄNK] Är rätt säker på att den skulle orka dra en del ;-) Synd, elbilar är fantastiska dragbilar. Väldigt enkla att smyga igång med eftersom de inte kräver några varv för att uppnå moment.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-12 21:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Löwet, sägs att det går att typa en S med dragkrok lagligt i Tyskland. Dock är det nåt slags undantag så det gäkler inte i resten av EU.           IP: ...[.245.14]
Antal inlägg233 st
Postad/Inlagd2021-02-13 01:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Cater-pillar
Verdi
Kom att tänka på uttrycket, köpa grisen i säcken. Men minns inte vad det betyder. Du som verkar så beläst, förståndig samt sprättig kan väl förklara för en senildement gubbe. Fattig. Peta inte på mig för då dör jag. Dock BMW ägare x2.           IP: ...[.77.155]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-13 08:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Förstår inte vad du menar kalopps.           IP: ...[.245.14]
Antal inlägg1 st
Postad/Inlagd2021-02-14 00:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nee, du är en äkta narsist så det är klart att du har svårt att förstå. Jag tror han ville säga att det är laddhybriden som kommer att dominera fram till 2035?           IP: ...[.32.180]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-14 01:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
”Narsist” - alltså vill man sitta vid vuxenbordet så får man ändå anstränga sig lite           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-14 10:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Blev du bannad Transocean? Är du nykter nu? Borde väl kanske inte svara dig öht. Tycker dina hot om att göra upp med kniv osv borde leda till att ditt nya konto också stängs av.
          IP: ...[.245.14]
Antal inlägg233 st
Postad/Inlagd2021-02-14 12:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Cater-pillar
Elbilar passar inte i Norden. Tappar upp till 46% räckvidd vintertid.
Alltså är elbilar nästan dubbla energislukare på vintern. Snacka om stenålder och miljösvineri (kolel,oljeel). Bryr sig inte nonchalanta och de verklighetsfrånvända MP om. Min bensinare drar inte 46% mer bränsle på vintern.

IP: ...[.77.155]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-14 12:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Nej den drar 46% jämfört med körcykeln redan från början           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-14 12:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Kalopps. Lustigt nog är en elbil sjukt mycket mer energieffektiv även om förbrukningen skulle fördubblas. Vilket den alltså inte gör. 46% ökning av räckvidden är för övrigt inte en 46%:ig minskning av räckvidden. Då skulle förbrukningen nästan behöva fördubblas. ;-)           IP: ...[.245.14]
Antal inlägg312 st
Postad/Inlagd2021-02-14 20:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
"Dyrt att reparera elbil"

Diskussionen är ett praktexemplar varför AP förlorar medlemmar.

En handfull medlemmar som slänger skit på varandra istället för att diskutera det trådskaparen är ute efter.           IP: ...[5.79.40]
Antal inlägg1.376 st
Postad/Inlagd2021-02-14 20:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
330i x-drive Touring -21
Janskers: Tack! Bästa och sannolikt mest meningsfulla inlägget hittills.           IP: ...[221.134]
Antal inlägg707 st
Postad/Inlagd2021-02-17 11:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kul med en lite längre diskussionstråd på AP!
Från att ha varit tveksam så är jag nu överlag positiv till elbilar. Är ganska säker på att min nästa bil blir en Tesla Model Y. Dock är jag i grunden liberal och tycker att staten ska ge f-n i att försöka detaljstyra vilka bilar folk köper. Staten borde göra det som den gör bäst nämligen infrastruktur. Typ att se till att det finns elbilsladdning på ställen även där det inte är lönsamt för kommersiella aktörer.
Är ganska säker på att om 2-3 år så kommer elbilarna vara så bra att de flesta kommer köpa dem helt frivilligt. Redan nu så tycker jag att elbilar är bättre på i stort sett allt utom räckvidd. Här är bara några fördelar jag kan komma på med elbilar:

- Man kan ha värme/kyla på i bilen vid stillastående i stort sett hur länge som helst.
- Man kan köra hur långa eller korta sträckor som helst utan behöva oroa sig för om motorn är varm eller inte, eller om partikelfiltret kommer bli igensatt.
- Inga problem att köra i riktig kallt väder.
- Man har fullt vrid från start och direkt respons i alla hastigheter. Man behöver inte vänta på att någon växellåda ska växla ned vid omkörning.
- Man behöver ingen växellåda, inget avgassystem, inga kardanaxlar, ingen fördelningslåda till AWD, ingen EGR-ventil, inget partikelfilter, ingen ad-blue, ingen ...
- Krocksäkerheten kan göras mycket bättre när man inte behöver ta hänsyn till en 100-kilos klump i fronten.
- Låg tyngdpunkt ger potential till mycket bra köregenskaper. En Tesla Model 3 har samma tyngdpunkt som en Subaru BRZ.

Sedan för mig som är intresserad av teknik och innovation så känns det som att t.ex. Tesla för första gången på länge kommer med lite innovation på bilområdet. Man vågar utmana och göra bilar på ett annat sätt. Samma typ av innovation som jag tidigare tyckte att BMW stod för, men som de nu helt verkar ha tappat bort. Har en BMW X3 F25 i dagsläget som jag gillar och har provkört flera av de nyare modellerna men tycker ärligt talat inte att det händer så mycket. Min X3:a
känns fortfarande fräsch även i jämförelse med G01, G30 och G05. Kan inte riktigt se vad jag skulle få för mervärde om jag skulle byta till en G01 idag till exempel. Det är samma motor (B47), samma växellåda, samma xDrive system och i stort sett samma hjulupphängningar. En Model Y känns som intressantare på alla sätt och vis.           IP: ...[.121.62]
Antal inlägg703 st
Postad/Inlagd2021-02-17 12:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw newbie: De punkter du radar upp är säkert relevanta för dig, men inte för mig
och säkert fler.

Att ha värme eller kyla på jämt???? fungerar lika bra eller dåligt på en fosilbil med....
Att köra i kallt väder är väl tusen gånger bättre med en fosilbil? hur tänker du?
Man behöver kanske ingen växellåda och ingen förbränningsmotor, men du behöver ju ett batteri och en elmotor........

Krocksäkerheten ?????? tror du ett batteri är bättre vid en krock ?

Tänk om tänk rätt.
          IP: ...[246.113]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-17 12:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
-Värme och kyla kan vara på jämnt = du kan inte kyla en avstängd fossilbil exempelvis. Dessutom kan du inte heller köra bränslevärmare i ett garaget. En elbil blir varm på några sekunder det blir inte en bränslevärmare. Fossilbil utan bränslevärmare blir inte varm förrän efter flera kilometers körning.

- Krocksäkerheten ÄR bättre. Tips är att helt enkelt läsa euro-ncaps tester och kolla hur Tesla placerar sig. (Först är svaret).           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg707 st
Postad/Inlagd2021-02-17 13:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
"Att ha värme eller kyla på jämt???? fungerar lika bra eller dåligt på en fosilbil med...."

Man kan väl inte sitta någon längre stund i en parkerad fossilbil med värmen påslagen utan att ha motorn igång? Tomgångskörning över en minut är olagligt i Sverige...

"Att köra i kallt väder är väl tusen gånger bättre med en fosilbil? hur tänker du?"

Varför då? En elmotor startar lika bra i +34 som i -34: [LÄNK]

"Man behöver kanske ingen växellåda och ingen förbränningsmotor, men du behöver ju ett batteri och en elmotor........"

En elmotor har avsevärt färre rörliga delar än en förbränningsmotor och är i stort sett underhållsfri. Inget oljebyte, inga kamkedjor som går av, inga strulande EGR-ventiler, inga växellådor som behöver oljebyte etc. Det enda underhållet som behövs på Teslor är byte av kupéfilter och byte av bromsvätska.

Krocksäkerheten är mycket bättre eftersom hela fronten kan användas som deformationszon utan behöva förhindra att en förbränningsmotor åker genom torpedväggen. Dessutom är sidokrockskyddet bättre eftersom man kan ha långa tvärgående balkar i golvet som tar upp krafterna. Detta är inte möjligt i en fossilbil som har kardantunnel. Dock är det väl bara Tesla (och kanske VW) som kan utnyttja detta till fullo, eftersom de har dedikerade elbilsplattformar.

Överlag så finns det väldigt mycket elbilsfientlighet som jag inte riktigt förstår. Många verkar tycka att elbilsförespråkare = miljöpartist och därför är elbilar onda :-).

Sedan kan jag förstå argumentet att man vill ha den mekaniska känslan av manuell växling, men jag gillar personligen inte manuella växellådor, eller växellådor överhuvudtaget. Växellådor behövs bara för att kompensera för förbränningsmotorns dåliga lågvarvsvrid och smala varvtalsområde. Samt att en förbränningsmotor drar oerhört mycket energi på höga varv.           IP: ...[.121.62]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-17 15:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
thekinglives,
Det där med att ha värme på när bilen står stilla är jätteskönt. När jag är till mataffären osv nu när det är kallt låter jag värmen stå på under tiden jag handlar t ex.

På sommaren när det är riktigt varmt startar jag AC:n via mobilen en kvart innan vi ska åka. Då är bilen skön att sätta sig i även om den stod parkerad i direkt solljus.

På Teslan finns det även "Dog Mode" så att man kan lämna jycken i bilen en stund även när det är varmt och solen ligger på.

De riktiga entusiasterna sover till och med i bilen när det är vinter. Tror den där norrmannen sov i sin Tesla när det var 36 grader kallt.

[LÄNK]

Visst kan du ha motorn igång på en fossilbil också för att kyla/värma men det är inte tillåtet överallt. Och så är det väl inte alla som tillåter att man startar motorn remote via mobil-appen?

Angående körning i stark kyla så har elmotorn ingen motorolja som tjocknar när det blir kallt o dyl. Kallstarter som sliter på motorn finns inte. Dessutom kommer värmen så mycket snabbare tack vare att man inte behöver vänta på att motorn ska värmas upp och avge spillvärme.           IP: ...[.44.211]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318 ti  -03
Pris: 33.300:-

BMW 530xd  -07
Pris: 45.000:-

BMW E39 M5  -00
Pris: 225.000:-

BMW 540 M-Sport  -99