AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Dyrt att reparera elbil

Visad 7.064 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg23.628 st
Postad/Inlagd2021-02-12 14:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Löwet, jag missar inte målet och jo jag drabbas indirekt då pengarna som "malus" drar in, går till sådant som inte är effektivt ur ett samhällsperspektiv.
Dessutom är systemet som redan nämnts underfinansierat med nuvarande upplägg (och det lär bli värre om elbilarna ökar i försäljning).

Och bara för att jag inte tänker köpa en ny bil just nu och kanske då drabbas direkt, så tycker jag ändå att det är ett felaktigt system som inte är miljöeffektivt!
Ibland lyckas jag lyfta blicken och då kunna se till andra än mig själv. ;)

Jag har i princip inga problem med att de som skitar ner mest får betala extra för det, men dessa pengar kan som sagt användas bättre än att delfinansiera dyra lyxbilar.

Verdi2, det är just sådant som Polens satsning på annat än kol som kan vara en bra miljöinsats...även om det skulle vara svenska pengar som råkar användas för att bygga ett polskt kärnkraftverk. Här skulle våra politiker kunna tänka utanför boxen och inse att utsläpp i stor utsträckning är ett global problem som bör lösas globalt.

Jag har redan angivit några snabba exempel på vad jag anser vara bättre miljösatsningar än att sponsra elbilar.

Du behöver inte tycka synd om någon, men det kanske är dags att vakna upp och inse att elbilsförarna utgör ca 1% i detta land, trots att vi är nästan "bäst i världen" på den punkten...

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-12 15:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Men Johan, du kan väl inte på allvar tycka att svenska skattepengar ska bekosta andra länders elproduktion?

1% and growing... Precis som du är inne på när det gäller bonus/malus. ;-)

Vadå dyra lyxbilar? Är du på riktigt? Du har en totalkostnad på en elbil för 400 tkr som är som en fossilbil för hälften. Vad kostar en ny 318d eller C220? Knappast 200 tkr.

Kommer många "billigare" elbilar nu som har helt ok storlek och räckvidd. ID-familjen, Mustang Mach-E, Enyaq, Sen tidigare finns det mängder av mindre stadsbilar som är lämpliga som andrabil. Zoe, i3, Honda e, Mini electric... Finns även en del asiater i mellanklasstorlek för rimliga pengar. Nissan Leaf, Hyundai Ioniq, Hyundai Kona, Kia E-Eniro...

Att du fokuserar på ett fåtal Taycan och liknande säger egentligen allt om vad det hela handlar om för dig.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg543 st
Postad/Inlagd2021-02-12 15:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW CS
medlem nr. länge

M5e34 6vxl
Vet det har påtalats många gånger tidigare i Verdi&CO-trådar.

Elfordon har redan en nisch idag, truckar, etc. Vem behöver subventionera det?

Hmm, rätt säker på att E85-bilar också ökade rätt snabbt en period, tja eller dieselbilar när detta promotades stenhårt…

Det här med att elbilar är så "rena" eller vidare "miljövänliga" är en sådan oerhört grov förenkling….ja "rent" felaktigt.
Visst, de har inga utsläpp just när de rullar, men energin ska ju komma någonstans ifrån...via kabel från Polen?

Batterier, dess råvaror och batteritillverkning är vidare allt annat än miljövänlig verksamhet. All den kring-infrastruktur måste ju därtill byggas och att ”bygga” kräver rätt mycket energi.

Tror sedan faktisk de flesta som inte är RENA "Petrol heads" knappast bryr sig särskilt mycket om bilen drivs med top-fuel-metanol, diesel, bensin, batteridrift eller vad det nu är son är inne för stunden.
Bara det FUNGERAR och ska teknikskiften kunna bli möjliga (vinna acceptans) så måste den nya tekniken vara ”bättre” än den existerande. Förmodligen även billigare och mer användarvänlig.
Batteribilar i fullskala är tyvärr inte i närheten av att kunna konkurrera idag på "egna" tekniska eller användarfördelar.

Sverige är ett glest befolkat kallt land, gränsande till typ Nordpolen och där elnätet förmodligen underhålls på samma sätt som all annan infrastruktur idag, dvs. not so much…
Vi betalar ju hellre via EIB ringleder kring Sofia…
[LÄNK]

Vi har därtill elöverföringsmonopol där statliga Vattenfall (i mitt fall) kör monopol-pris. Detta påhittade monopol-priSs toppas därefter på fakturan med kliiiimatskatt och så moms på hela summan.
Idag är, ja hoppsan 2/3 delar av elöverföringsfakturan skatt. Det har här (där jag nu är…) varit kallt rätt ett bra tag. Många häromkring är förmodligen inte så jättesugna på att ladda en elbil med typ 9 mils räckvidd via Vattenfall...

Ja så hur ska redan svindyra elbilar under dessa förutsättningar kunna säljas där ute bland ”Dacia Duster”?

Tänker mig vidare att många förmodligen tycker summan i trådstarten är hög, ja även om det tas bort två nollor...
Många underhåller idag sina bilar via typ Bil…teema.

Elbils-fan-club hamnar i sin argumentation ofta nära det kända franska citatet, "Qu'ils mangent de la brioche", ja men känns det krångligt kan du väl åka taxi…

I stan då, ja hur ska det laddas där, alla bor inte i villa? Har själv garage men elbilar får inte laddas där pga. av att det inte är godkänt för detta.
Även i en superduper-skön stadsdel som Södermalm med ca 130.000 invånare finns det därtill rätt mycket bilar, hur är det tänkt? Förmodligen…not so….

Vi lär sedan garanterat vid nästa s.k. ”dieselgate” komma att få lära oss att detta med batteridrift visst inte alls var så där jättebra, ja som alla nyss skulle förmås att tro.
Men då har redan något nytt funnets därute att hänga upp ”max tax” kring.
Då införs naturligtvis även en saftig skatt på just batteribilar, ja för milj...ja klimatets skull...givetvis. Vi måste ju tänka på planeten.

over & out
          IP: ...[.153.10]
Antal inlägg23.628 st
Postad/Inlagd2021-02-12 15:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varför skulle vi inte kunna bygga ett kärnkraftverk i t ex. Polen med svenska pengar och driva det som ett vinstdrivande bolag och samtidigt minska utsläppen i vår närmiljö - utsläpp som drabbar både polacker och svenskar?
Elproduktion är en konkurrensutsatt marknad där företag tjänar pengar på sin produkt!

Det ger ju dock begränsat utrymme för enskilda marginalgrupper i Sverige att dra ekonomisk fördel av statsutläggen...men miljönyttan finns där!

Det är detta jag menar med att man bör tänka lite utanför boxen och inte fastna i sitt eget lokala revir.

Men jag inser utan större tankemöda att med miljöpartiets access till rodret i politiken, kommer det vara helt omöjligt att bygga kärnkraftverk med skattepengar, än mindre i ett annat land...

Jag säger inte att alla elbilar är lyxbilar, men förstår inte vitsen med att finansiera den typen av bilar med skattemedel, eller andra elbilar heller för den delen - låt dem stå på egna ben utan skattefinansiering.
Men verklighetens statistik visar ju med all tydlighet att utan subventioner så säljs det nästan inga elbilar alls - de är i kundernas ögon helt enkelt för dåliga i förhållande till vad de kostar.

Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-12 15:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Vitsen? Minska utsläppen av växthusgaser och förbättra luftkvaliteten i städerna. För att nå dit måste det vara lönsamt med elbilstillverkning, vilket det inte är om volymerna är små. Därför subventioneras elbilar tills volymerna har blivit så stora att det går att sälja elbilar till konkurrenskraftiga priser utan subventioner.

Hur länge till? Ja, några år till. Hur många är svårt att säga. Kanske 5 år till?

Malus-skatterna på bensin- och dieselbilar kommer dock öka och öka framöver i takt med att det blir fler och fler eldrivna alternativ. Tror inte det säljs många bensinbilar alls om 5-10 år faktiskt.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg7.326 st
Postad/Inlagd2021-02-12 16:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e Touring -21
@löwet: Jag skrev aldrig att det var något samband mellan SVK och Bonus Malus. Det var mer som exempel till den bristande kapaciteten i elnätet som diskuterades innan. Vilket jag håller med om är ett viktigt problem som är ett ”måste” att få fixat om vi skall kunna gå över till full elektrifiering på sikt.

Jo, jag vet att tanken med systemet är ett nollsummespel men jag tycker överskottet borde kunna användas smartare. Återigen, Bonus/Malus var aldrig genomtänkt. Den kraftiga styrningen mot elbilar var redan på väg och hade kanske gått ännu snabbare om pengarna används smartare (laddinfrastruktur, nätkapacitet) än att höja bonusen på dyra bilar. Bättre att fortsätta subventionera förmånsvärdena (då 9 av 10 bilar ändå leasas) om man prompt skall lägga kostnaden tillbaka på bilarna. Nu är det bara ett desperat valsande utan vare sig ledarskap eller strategi (eller logik).

Elbristen exemplifierades igår (-9 i Skåne vilket är som -90 i Norrland :-) när EON drog ned effekten i laddstolparna runt hörnet där jag bor. Det tog 8h att ladda hybrid Volvon (i normala fall 3,5). Ett år av dem var avstängda. Jag betalar just nu fö över 2kr/kWh för hushållselen...det är dyrt att vara lantis!           IP: ...[.22.250]
Antal inlägg1.734 st
Postad/Inlagd2021-02-12 16:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Löwet: vad menar du med att ”Malus” bara drabbar nybilsköpare? Mig veterligen är det förhöjd skatt under tre år från (1a) registrering, dvs det drabbar alla från 1-3 år vilket är betydligt fler än nybilsköpare.           IP: ...[.152.14]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-12 17:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Helt riktigt. "Nybilsköpare" = köpare av bilar nyare än 36 mån i det sammanhanget. Det var en kommentar till en person som inte är i närheten av att köpa de bilarna men ändå anser sig "subventionera" bonusbilar.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg1.734 st
Postad/Inlagd2021-02-12 17:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ok då är vi överens! 😀           IP: ...[.152.14]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2021-02-12 18:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Verdi 0,0 skrev:

"Elbilar är absolut sämst för de som bor i större städer (i lägenhet) eftersom de inte kan ladda bilarna på ett smidigt sätt.

Elbilar passar absolut bäst för de som bor i eget hus på landet och pendlar 10+ mil till jobbet varje dag. Där kan vi snacka bränslebesparingar... jag kommer från Ljusdals kommun"

Och så tycker du att 440 miljoner i europa skall leka med Biltemas 10 meterskabeln och ladda genom fönstret? Alltså inser du mycket väl hur motstridig det du predikar med elbilar är? Du är en, bahh, en illaluktande och rejält stötande person; en äkta internettroll, som jag tror bor på en institution? Med Löwet som din hofnarr?

IP: ...[.32.180]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-12 18:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Hur går det med din kognitiva förmåga egentligen? Inget av det du skriver är relevant, rimligt eller har någonting med vad som skrivits tidigare att göra. Du kopplar ihop fel saker gång på gång.

Dina simpla förolämpningar orkar jag inte ens bemöta den här gången. Det är bara tragiskt att du inte är kapabel till mer.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2021-02-12 18:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Takk för spörsmålet, ja; den står fortsatt. MVh Verdi 0.0           IP: ...[.32.180]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-12 19:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Jag predikar ingenting. Det är bara i ditt huvud.           IP: ...[.245.14]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2021-02-12 19:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
" Är det bara i mitt huvud att Verdi2 1-1000000000 " ljuger om elbilar. Det som är sant är att lakejen Löwet får betald för att ljuga; han medger ju själv att det endast blev en Audi 50 då det är det han räcker till.... :-)           IP: ...[.32.180]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2021-02-12 19:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag vill inte säga det men tja med en Mora hadde vi löst dette.           IP: ...[.32.180]
Antal inlägg23.628 st
Postad/Inlagd2021-02-12 19:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Transocean, nu är du faktiskt på en väldigt ovärdig nivå som inte gynnar en saklig debatt! :(

Verdi2, jag håller med om att det kan vara bra att få ner utsläpp, men anser att det finns bättre och mer effektiva sätt att nå dit än att sponsra elbilar.

Jag tycker inte om att svenska skattepengar ska vara en del i företags produktutveckling - hade vi haft samma regelverk inom hela EU t ex. hade det hamnat i ett annat perspektiv...

Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-12 19:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Tror minsann Transocean är på lyset.           IP: ...[.245.14]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-12 19:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Ensamt där ute på sjön. Spriten tar överhanden efter ett tag.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg113 st
Postad/Inlagd2021-02-12 20:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 435d GC
BMW M550i
Audi A2 1.4tdi (90hk)
Volkswagen Transporter T6
För att återgå till det intressanta ämnet så skulle jag hävda att om bensinbilen och elbilen hade lanserats idag hade ingen valt bensinbilen. Den låter mycket mer, har avgaser som luktar, behöver köras iväg till konstiga ställen med pumpar där man luktar skit på händerna efteråt för att kunna få drivmedel och dessutom så kostar den mycket mer att använda med dagens bränsle- och elpriser.

Problemet för min egen del är att jag är uppvuxen och programmerad med att gilla motorljud i motorer med minst 6 cylindrar och inte tycker att den upplevda kvaliteten invändigt motsvarar mina krav på de elbilar som finns bortsett från Porsche Taycan som är för dyr för mig. Så jag passar på och njuter av att köra med en bil vars motor låter underbart tills utbudet av elbilar motsvarar mina förväntningar på pris, körglädje design och inredningskvalitet. Tills dess låter jag mina solcellspaneler tillverka ström till andras glädje och hoppas att det kan kompensera för all koldioxid mina bilar släpper ut. Men att någon dag kommer stå en elbil på min uppfart är ingen vild gissning.

Jag uppskattar Verdis inlägg och är glad att du är tillbaka i detta forum och bidrar till diskussionen. Med din digra erfarenhet av roliga Bmw bilar och ett mer nyktert förhållningssätt till Tesla än många andra Tesla ägare så är det intressant att läsa dina reflektioner!           IP: ...[.103.18]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-12 20:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Jag förstår absolut invändningen att elbilar känns "livlösa" vilket jag också skrev för 3 sidor sedan innan Armaggedon började. Men alternativet i många fall är ju inte att välja mellan en trevlig sexcylindrig skapelse utan snarare en 2.0l 190hk diesel om vi pratar nybilsköp. Valet mellan 4-cyl diesel och eldrift är väldigt enkelt till den senares fördel. Bara helt enkelt för att det är en mycket trevligare drivlina. Det behöver inte ens vara billigare.

Det tråkiga är att har man behov av 4wd så minskar utbudet så väldigt, både på hybrid och elbilssidan. Vill man dra släp så minskar det ännu mer. Över 1800kg är det inte mycket kvar. Tror det bara är Model S, X och Etron som ligger där.           IP: ...[.233.63]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318 ti  -03
Pris: 33.300:-

BMW 530xd  -07
Pris: 45.000:-

BMW E39 M5  -00
Pris: 225.000:-

BMW 540 M-Sport  -99