AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Dyrt att reparera elbil

Visad 7.063 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-11 23:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3 -17
Kalopps, gåta? Vad då för gåta?           IP: ...[.245.14]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2021-02-12 08:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 M340i -21
Yes Löwet. ID3 har varit ett time to market projekt och det märks. Sen enorma mängder registreringar i december för att minska ev böter och nu i januari finns inga bilar att få. Jag tror det är generöst att säga att den är klar till 80 % men någonstans där ligger den. Så alla som är sugna, köp den inte privat, leasa den! Eller personalbil.

Sen så vill jag vara tydlig med att jag är positiv till utvecklingen och det är spännande att se hur fort det går. Nästa bil jag köper kan mycket väl vara en bev. En Taycan vore något! Dock för mycket pengar. Väntar däremot med spänning på att se I4.           IP: ...[.233.23]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2021-02-12 08:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
750-99
Lövet Vad vet du om livets hårda skola din skrivbordskrigare. Du arbetar väl hemma som alla andra elbils äggare. De flesta som har elbil kör väl till Ica, förskola, daggis o hem igen till laddstolpen. Som flesta av mina grannar

Litte nyfiken vad kostar din el bil per månad allt som allt. Kommer vanlig arbetare nånsin ha råd med elbil? Arbetare med 15.000-25.000 kr ut i månaden           IP: ...[236.103]
Antal inlägg23.628 st
Postad/Inlagd2021-02-12 09:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lite sent svar på några frågor men vi börjar med vad pengarna kan användas till i stället.
Om vi enbart ska se till "miljöåtgärder":

1. Bygga ut kärnavfallsförvaringen så att våra kärnreaktorer kan köras normalt, vilket kan bli problem väldigt snart annars!
2. Satsa pengarna på att bygga ut elnätskapaciteten så att strömmen kan komma fram dit den behövas/efterfrågas.
3. Bygga ut kärnkraften så vi kan få mer fossilfri energi som även kan exporteras till länder som använder fossila källor i sin elproduktion (konkurrera ut fossildrivna elkraftverk).
4. Höja blicken och tänka lite utanför boxen och satsa pengarna i elproduktion i länder som nu har mycket fossildrift och bygga fossilfria elkraftverk där.
5. Se till att flyget minskar radikalt då dess utsläpp är extremt höga om man räknar per km och person som transporteras, dessutom sker mycket av dess utsläpp som höghöjdsutsläpp som är extra skadligt för miljön globalt sett.

Några korta exempel...

Påståendet att x antal människor dör i förtid pga. luftföroreningar är säkert sann och i viss mån rimlig...MEN ekvationen saknar en helt avgörande del för att kunna användas som sakargument!
Exakt vad innebär "dör i förtid", är det 5 minuter tidigare, 30 dagar tidigare, 1 år tidigare, 5 år tidigare, 25 år tidigare????

Dessutom bör man också fråga sig om detta är "generellt över hela landet" eller är det lokalt på vissa platser?

Många gånger när denna typ av studier kommer fram, har man tagit "worst case scenario" och hittat väldigt förorenade miljöer (som är mycket ovanliga i vårt land, varför man generellt gärna letar upp något riktigt skitigt ställe globalt och använder detta som allmänrådande exempel) och sedan extrapolera dessa studier för att skapa en övergripande omvälvande "sanning".

Som redan framkommit är det en liten klick människor som tjänar mycket (skattefinansierade) pengar på elbilshysterin, både direkt och indirekt, därav ett fåtal väldigt "högljudda" (ofta väldigt köpstarka) individer försöker driva debatten i sin önskade riktning där inte kritiska röster får komma fram.

För att få lite perspektiv på det hela (återigen), så är Sverige ett av de mest elbilstäta länderna i världen (slagen av Norge med ännu hårdare subventionering av elbilar trots att det är en "oljenation") och ändå består sveriges fordonsflotta bara av ca 3% laddbara bilar, varav rena elbilar är ca 30% av dessa = det finns ca 1% rena elbilar i vårt land, även om vissa individer gärna vill få oss att tro att det vimlar av dem och alla (99%) förare som inte har en sådan elbil försöker man framställa som sinnesslöa och roten till allt ont.

[LÄNK]

Lägg detta till det jag redan påtalat, att Sverige redan har väldigt låga utsläppsnivåer då vi under många år har fasat ut fossildrivna elkraftverk mm., så ger det sanningen att elbilar tyvärr inte är frälsningen för vår miljö.

Så kontentan är att elbilar är en marginalföreteelse även i vårt extremt (globalt sett) elbilstäta land, som har marginell positiv miljöpåverkan i verkligheten, men att många högljudda individer (som av etablissemanget oftast tillåts att okritiskt komma till tal i press och medier) i debatten vill få oss att tro annat.

I andra länder där staten inte subventionerar elbilar starkt, är försäljningen väldigt liten!

Jag är inte utvecklingsfientlig och inser nyttan av att ha eldrivna bilar i vissa miljöer (innerstäder mm) och att det så småningom kommer att bli ett allt mer vanligt fenomen!
MEN jag är sunt, sakligt och vaket kritisk mot att samhället slösar bort skattepengar på ytterligare "idiotprojekt" som gynnar en liten klick personer ekonomiskt i första hand och inte ger särskilt stor nytta i samhället i stort. Det blir väldigt lite "pang för skattepengen"!
Låt gärna elbilarna öka men låt dem göra det genom en normal konkurrens på marknaden.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-12 11:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Bronco,
Före jul gick det att privatleasa en E-Tron 55 (med det större batteriet) för 5800:-/mån eller vad det var. Då ingick bara 1000 mil per år. Men säg 8 tusen i månaden totalt för 2000 mil per år och halvförsäkring. Visst är det dyrt på sätt och vis men med tanke på att listpriset på bilen är ca en miljon så är det inte så farligt. Klart billigare än att köpa en 3 år gammal G31 530d för ca 400 tusen iaf.

Som så mycket annat beror det på vad man jämför med. Tror det är svårt att komma särskilt mycket under 4-5 tusen i månaden även om man kör en äldre V70. Bara soppan går på runt 2 tusen i månaden om man kör 2000 mil per år. Sen tillkommer skatt, försäkring, service, däck och reparationer som ofrånkomligt kommer på en äldre bil.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-12 11:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Johan B,
Återigen denna offermentalitet. Elbilar drabbar väl inte dig. Det drabbar de som köper nya fossilbilar. Bonus/malus kanske blev underfinansierat under Q4 förra året när bilfabrikanterna öste ut t ex ID.3 på privatleasing för nästan ingenting för att slippa böter. Ni borde kanske passat på. En ID.3 för 2995:-/mån var en stöld. Visst kanske den inte är riktigt färdig men det löser de snart. Perfekt andrabil i många hushåll. Och väldigt billigt.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg23.628 st
Postad/Inlagd2021-02-12 11:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bara för att något inte drabbar mig just nu, gör inte att jag tycker att det är ok att andra drabbas av det...!

Elbilsfanatismen är en marginalföreteelse som "väsnas mycket".

Mvh
Johan B

Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-12 11:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Johan B, Återigen detta tal om "fanatism". Och vadå drabbas? Se med tillförsikt mot framtiden istället.

[LÄNK]

När jag skaffade min BMW i3 i mars 2017 fanns det 8 478 rena elbilar i Sverige. Nu finns det 56 058. Så sent som i slutet av 2018 fanns det bara 16 604 st. Det ökar alltså snabbare och snabbare.

Under 2 år från Q4 2016 (7 515 st elbilar) till Q4 2018 ökade antalet elbilar med 2,2 ggr. Nästkommande två år så ökade antalet rena elbilar med 3,37 ggr. Vid Q4 2022 har det säkert ökat runt 5 ggr om den trenden fortsätter. Då kommer vi ha nästan 300 tusen elbilar. Och Q4 2024 har vi flera miljoner...

Det är dock svårt att se in i framtiden. Dock talar det mesta för att det är den vägen vi kommer gå.

Jag har dock inte surrat fast mig vid masten. Jag är en pragmatiker som hoppar på det som känns mest spännande och mest prisvärt. Som när jag fick nys om att man kunde importera nya BMW billigt från England och fick säkert 5-6 andra här på forumet att göra samma sak. Och just nu tycker jag det finns ekonomi i att köra Tesla (jämfört med vad jag annars hade velat ha).           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg23.628 st
Postad/Inlagd2021-02-12 12:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Verdi2, jag tror du avslöjade mer än du ville med ditt tidigare inlägg:

"Elbilar drabbar väl inte dig,"

Underförstått - håll käften och du anser att man engagerar sig bara i något som man själv har vinning i....

När jag tänker efter drabbas jag visst - alla skattebetalare drabbas när skattepengar slösas bort på idiotprojekt. Pengarna hade kunnat läggas på annat som ger riktig miljöeffekt i verkligheten.

Statistik där man pratar om procentuell ökning är faktiskt ganska ointressant då det utgår från så små siffror från början - prata i stället i termer om reella tal som sätts i förhållande till alternativen!

Varför ska skattemedel finansiera lyxkonsumtion som Tesla och liknande bilar?

Mvh
Johan B

Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-12 12:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Johan B, Förlåt men den där nivån är inte ok nånstans. Vad ska jag svara på det där? Idiotprojekt? Som om du vore kapabel att bedöma det...           IP: ...[102.120]
Antal inlägg23.628 st
Postad/Inlagd2021-02-12 13:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är väl jag som har rätt till min åsikt!
I mina ögon är det idiotprojekt när skattepengar används till lyxkonsumtion i stället för riktiga miljöinsatser!

Att du inte tycker att nivån Ok, handlar väl kanske mer om att du nu är extremt trängd och har väldigt svårt att bemöta med fakta och i stället försöker glida över på ett känslomässigt resonemang där du ska diktera villkoren kring vem som har rätt att ha en åsikt!

Det är du som försöker dra ner diskussionen i en bajskastarnivå...

Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-12 13:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Men du missar ju fortfarande helt målet Johan B - du betalar inte några miljöbilsbonusar för du köper ju inga nya bilar. Så hur "drabbas" du? Du kan inte ha "åsikten" att du drabbas - det är ett påstående.

Om du inte förstår skillnaden på hur Bonus/Malus fungerar utan förväxlar det med "skattemedel" kanske det är läge att lugna ner sig lite?           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-12 13:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Ok Johan, vad är en riktig miljöinsats då? Och kan man inte göra flera saker samtidigt?

T ex så gav jag som exempel att Polen storsatsar för att ersätta kolet med kärn- och vindkraft. Fick till svar att det var aktivism från SVT. Gav då fler länkar från andra källor. Då hette det plötsligt att Polen bara låtsas göra det där för att lura åt sig EU-pengar. Jaha, vad ska jag svara på det? Att någon bitter gubbe på ett internetforum har genomskådat Polens regering? (ja jag vet att det inte var du som skrev det, det var Birka) Kontentan var att "Polen eldar kol - nu och för evigt. Den som påstår nåt annat ljuger". När världen i själva verket är stadd i förändring. Det som var gångbart förr är det inte framöver.

Jag kan ge hundra såna liknande fakta som bara kommer skjutas ned av er genom att hänvisa till teknikaliteter och diverse konspirationsteorier. Vore ni öppna för förändring kunde ni läsa på själva och lära er. Dock så har ni tydligt visat att ni bestämt er en gång för alla. Alla som hävdar något annat än vad ni tycker ljuger. Det finns NOLL öppning för en konstruktiv dialog. Det är bara "jävla idioter" "lyxkonsumtion" "fanatism" "sektbeteende" osv osv.

Ärligt talat. Det här kanske låter konstigt men jag tycker faktiskt genuint synd om såna som dig, birka mfl. Ni måste känna att ni lever i en hemsk värld där allt blir sämre och där staten och företagen bara finns till för att lura er på pengar. Ni är liksom själva antitesen till de där "allt är fantastiskt"-människorna på LinkedIn. :-)           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg7.326 st
Postad/Inlagd2021-02-12 13:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e Touring -21
Verdi: Jag tror egentligen du bara vill väl men du måste också försöka se myntets andra sida. Och försök nu tänka efter hur du utrycker dig, mycket av det du själv adresserar som attacker från ena sidan svarar du med exakt samma mynt. Inte sällan med vissa arroganta slutklämmar. Finns flera exempel i denna tråd om du tittar tillbaka. Det leder ingenstans mer än att skapa ännu mer konflikt och sen sitter båda sidor med sin offerkofta.
Jag tror ingen här INTE fattat att elbilar är framtiden på åtminstone kort till medellång sikt. Men för den stora massan som inte bor runt Mälardalen där bilen fyller ett annat behov är elbilar ännu så länge en utopi. Där har du polariseringen och som du utrycker dig minskar du den knappast.

Jag tycker Johan B lyfter en del kloka poänger och är benägen att faktiskt hålla med. Det finns flera bra exempel där statens miljösatsningar hade gjort en betydligt större Bang-for-the-buck än att subventionera en handfull Porsche Taycan, Teslor eller asiatiska elbilar. Det är synd att vi inte har skickligare politiker i regeringen som verkligen vill lösa problemen och visa ledarskap. Och framförallt se vad som är bäst för Sverige som helhet, inte bara vad som kanske ger cred i Stockholm.

Personligen tycker jag Bonus/Malus är ogenomtänkt. Det är administrativt omständligt, det ger ganska lite inkomst och är felriktad mot lyxkonsumtion. Dessutom är den direkt fientlig mot branscher som är i behov av transportbilar. Slutligen kom det troligen 15år för sent. Jag kan inte något positivt alls med det. Omställningen är ju redan här (och har varit i gång länge), men inte pga Malus utan pga EUs tuffa regler. Numera får knappt handlarna sälja dig en fossilbil om de inte kan kompensera den med en elbil.

Här är ett exempel på praktfiasko som kostat/kostar åtskilliga miljarder som hade löst en del av de problem som diskuterats. Helt irrelevant för er runt Mälardalen men det finns en sk expansiv region i söder med. Tyvärr försenad igen (skulle varit färdig 2017...). [LÄNK]
          IP: ...[.22.250]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-12 13:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
@kristoffer: Fast det finns ju inget motsatsförhållande mellan det bygget och att vi har ett bonus malus system? Det är ju inte så att det bygget gått fortare om vi inte haft det. Jag är inte särskilt förtjust i bonus/malus heller (håller i stort med om varje punkt) men jag tycker åtminstone att man ska förstå hur det fungerar och det ska vara självfinansierande och har haft överskott första två åren. Att det överskottet nu används för att kompensera i december eller vad det var kan inte vara fel. Det är ju pengar som är inbetalda för det ändamålet, bara att det råkar vara ett annat budgetår.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-12 14:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Kristoffer_L,
Finns det inte el utanför Mälardalen? Eller vad menar du? Elbilar är absolut sämst för de som bor i större städer (i lägenhet) eftersom de inte kan ladda bilarna på ett smidigt sätt.

Elbilar passar absolut bäst för de som bor i eget hus på landet och pendlar 10+ mil till jobbet varje dag. Där kan vi snacka bränslebesparingar...

Jag är själv uppvuxen i Ljusdals kommun. En till ytan ganska stor kommun med långa avstånd. Men när jag var liten var det nåt oerhört när jag hörde att det fanns folk som pendlade från samhällen i väster som Los och Kårböle ner till jobbet i centralorten Ljusdal. Vi bodde själva 13 km utanför Ljusdal och tyckte det var långt.

Men tydligen är det bara 5-6 mil enkel väg ner till Ljusdal från Los och Kårböle. Helt perfekt avstånd för även en äldre elbil. Själv pendlar jag numera 8 mil enkel väg här nere i Uppland till min kund. Det är lika långt som om mina föräldrar hade pendlat till Hudiksvall ute vid kusten vilket, iaf på den tiden, var helt otänkbart.

Jag synar alltså det där med att man har så långa avstånd i glesbygden. Har du 5 mil till närmaste affär sparar du skitmycket pengar att åka på el. Har du inga snabbladdare i närheten? Nähä, men det behöver du inte ha om du kan ladda hemma. Då räcker det om närmaste laddare finns typ 30 mil hemifrån.

När jag pendlade mina 16 mil om dagen med min M550d som lätt tog 0,9 liter per mil så kostade det ~4500:-/mån i bara bränsle. Nu kostar det mig några hundralappar på elräkningen. (laddar gratis där jag jobbar också)

Numera finns det gott om andra elbilar än Tesla. Du får en helt ok elbil med ~40 mil WLTP för ~400 tkr efter bonus. Visst, fortfarande mycket pengar men kör du mycket så kan du snabbt spara in den. Kör du inte så mycket så vad har du att klaga på? Så dyrt är inte bränslet då och det är ingen malus-skatt på bilar äldre än 3 år.

ps. Vad gäller den stundtals dyra elen så är det hur lätt som helst att inte ladda på morgonen... Ladda på natten när elen är billig. Det är det absolut bästa. Då dammsuger, tvättar, lagar mat, kör micron, stryker osv du normalt inte. Det betyder att elnätet inte belastas onödigt mycket. Inte vare sig det stora nätet eller din egen huvudsäkring hemma i huset. Ja, och så är det billigt.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg897 st
Postad/Inlagd2021-02-12 14:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fakta angående bonus-malus:

”Sveriges nya bonus-malussystem för bilar har gått back med 674 miljoner kronor på två år trots att det ska vara självfinansierande”

[LÄNK]
          IP: ...[.97.150]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-12 14:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Det är lugnt Epsilon. Elbilar är bara en idiotisk fluga. Kommer inte öka nåt mer nu.

ps. Hur mycket extra moms har staten dragit in för att folk väljer "dyra elbilar" istället för "billiga fossilbilar" tror du?           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-12 14:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
@epsilon: Det finns inget motsatsförhållande mellan det jag skriver och det du skriver. Det är sant att nettot är minus med senaste året inräknat men det var överskott innan.

(Bara innan någon skriker högt)

KI har helt rätt i det man skriver. Bonus/malus kommer vara orimligt inom några år, det säljs inte tillräckligt mycket malus längre. Men....var det inte det man ville?           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg767 st
Postad/Inlagd2021-02-12 14:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
118i -18
430i GC -18
Merparten av de ”miljöfordon” som säljs går inte till konsument vilket innebär att allas våra gemensamma skattepengar går till subventioner via sänkta förmånsvärden.

På tal om moms, stämmer till viss del att staten drar in extra moms för att ”dyra elbilar” säljs. Men mindre än man kanske tror, återigen det är inte direkt till konsument som försäljningen görs och då är hela eller halva momsen avdragsgill för köparen/leasing-tagaren.
          IP: ...[5.209.9]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318 ti  -03
Pris: 33.300:-

BMW 530xd  -07
Pris: 45.000:-

BMW E39 M5  -00
Pris: 225.000:-

BMW 540 M-Sport  -99