AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Dyrt att reparera elbil

Visad 7.062 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.553 st
Postad/Inlagd2021-02-11 15:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi Q7 2016
Se vad lite allsång kan göra 😄

Tesla har gjort något helt fantastiskt, dom påbörjade ju hela "elbilsrevolutionen"! Bilarna i sig kan jag inte uttala mig om men en räckvidd på > 45 mil och med dom laddmöjligheter dom erbjuder så borde det vara funkis för en väldigt stor del av befolkningen, meeeen inte alla. Och sen behöver ju inte varje Svensson toksnabba bilar som dessutom kostar 650 000 och uppåt.

Mitt utlägg om tillverkare av div tillbehör bör tas med glimten i ögat...men gissningsvis kommer vissa försvinna och vissa anpassa sig till det nya.           IP: ...[137.133]
Antal inlägg1.734 st
Postad/Inlagd2021-02-11 16:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Absolut Verdi, du är missförstådd och har alltid varit objektiv i sak och enbart talat kring din egen upplevelse. Men ok, då pratar jag om "alla" andra, då dessa diskussioner tenderar att alltid spelas ut på samma sätt (nu råkade du bliv en del av denna men det är säkert slump).

Ja du har väl vid (minst) två tillfällen "lovat" att inte sätta din fot i detta forum, but here you are! :)           IP: ...[.152.14]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-11 16:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Du, jag tror inte det spelar någon roll vad jag skriver eller inte skriver. Ni har er uppfattning klar om mig oavsett.

Ja, jag var borta härifrån i över 2 år. Var inga som helst problem med det egentligen men nu fick jag ett mail av en känd forummedlem för en tid sen där han frågade mig om vad jag tyckte om lite olika elbilsmodeller. Då tänkte jag att tiderna kanske har förändrats även här. Det har det väl visserligen gjort, men kanske inte tillräckligt.

Vi gör en deal. Jag håller mig i elbilstrådarna så får ni har resten av härligheten för er själva. Ni kan prata om oljebyten, kamkedjor och sånt där bäst ni vill utan att jag kommer och stör. Ok? ;-)           IP: ...[131.7.7]
Antal inlägg1.734 st
Postad/Inlagd2021-02-11 16:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Klart det är alla andras fel!

Nja, hade nog hellre sett att du höll ditt förra "löfte" och lämnade detta (gamla, bakåtstävande) forum helt och höll dig till teslaforumet, men dessvärre är inte jag admin här. :) Dina "löften" är nog lika mycket värda som förra gången. Eller gången innan det... Lyckligtvis spenderar jag ganska lite tid här numera.           IP: ...[.152.14]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-11 16:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Keiser, Vad för fel har jag skyllt på andra? Du skrev att problemet med mig vara att jag aldrig medgav några problem med Tesla varvid jag svarade med en ganska lång lista med klagomål. Trots det så fortsätter du förolämpa mig. Då kan jag bara dra slutsatsen att du inte tar in vad jag skriver. Din uppfattning är låst. Alltså spelar det ingen roll vad jag skriver. Frågor på det?

Klart som fan att du spenderar lite tid här numera. Är ett döende forum byggt med teknik från 90-talet och som handlar om bilar med 90-talsteknik. Det har inte direkt framtiden för sig. ;-)           IP: ...[131.7.7]
Antal inlägg1.734 st
Postad/Inlagd2021-02-11 17:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Verdi: sist vi hamnade i denna typ av diskussion valde jag att citera dig kring samtliga dina påståenden, tänker inte göra det denna gång. Att jag skulle ändra åsikt om dig som person (eller snarare som "debattör" på forumet) efter att du skivit några negativa saker om Teslan (efter att jag påtalat detta) tro du väl inte själv ens på? Nej, i den aspekten kvittar det lite vad du (nu) skriver, några år av inlägg väger liksom tyngre. För den skullen har jag inte sett dig ge en nyanserad bild i denna tråd heller så uppfattningen består. Ser du det som en förolämpning att jag inte ser dig tillföra särskilt mycket, och får de flesta trådar där du ger dig in att "balla ur" och därmed hellre ser dig någon annanstans så får du nog ta det. Mer ett konstaterande än en förolämpning. :)

Ja den utdaterade tekniken bakom forumet har ju iaf gällt de senaste 10-15 åren så då borde jag tröttnat långt tidigare? Näe, snarare har kvaliten på inläggen gått ner betydligt sen jag gick med 2001, det måste liksom fylla någon mening. Bilarna har väl i de flesta fall teknik som är max något år gammal (i de trådar jag besöker). Och som står för en stor majoritet av världens försäljning...           IP: ...[.152.14]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-11 17:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Är det känslan av att inte vara relevant längre som gör att bakåtsträvarna är så osakliga och otrevliga i den här tråden?

"Öh, vätgas är mycket bättre"
"Jaha, hur då tänker du?"
"Tut, tut, tut"

"El kostar 3ggr mer än bensin"
"Nej, det gör det inte, titta här på de exakta exemplen"
"Öh, du är dum!"

Så där låter det hela tiden           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg543 st
Postad/Inlagd2021-02-11 18:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW CS
medlem nr. länge

M5e34 6vxl
Tja, Löwet här kunde pengarna läggas istället för att subventionera el-leksaker fullskala.
[LÄNK]

Vägar i bra skick ger väl lägre förbrukning och ökar säkerheten inte minst.

Är rätt kul att "elbils-fan-club”, som nu hittat hit igen från andra döende forum?, fortfarande 2021 upplever att de företräder framtiden, och att alla andra som inte skådat ”"ljuset", elbilsljuset - minsann är "bakåtsträvare”.

Om man ser det en smula sansat, är det faktiskt ett bra tag sedan Fisker, m.fl. lanserade sina helt ”revolutionerande” batteri-modeller, typ samtidigt med att e60/61 fick face-lift... Barn som föddes när modell S presentades går i mellanstadiet och läser flera språk.

Det går ju att konstatera att det hänt en hel del kring på området sedan dess, ex förbrukningssiffrorna. Hur mycket har elbilarna under samma tid ökat sin räckvidd eller blivit mer användarvänliga? Det känns ju som man ännu brottas med enorma problem.

Provade i somras att glida fram med familjen längs vägarna, ja som med en elbil, med lätt gasfot och lite planerad körning.
Körde min skattefria 9vxl! jättekul-dieselturbo4 med familj på 0,36-0,37. Körde först delen på 0,29 när vi åkte på mindre vägar. Min äldre lika jättekul-dieselturbo4 var jag glad om jag kunde snålköra under 0,6.
Minns faktiskt på den tiden man var glad om man körde under litern, typ 0.98, med ”knapp-överväxel”.

Ja hur ska det sega ”elbilskonceptet” som därtill kräver ny infrastruktur kunna konkurrera med denna snabba utveckling, jag ser inte det...

Men som gesagt låt elbilskonceptet leverera i sin egen takt, ja så som det gjort sedan… sekelskiftet 1900.
OM det nu skulle visa sig vara framtiden som vissa rent maniskt vill få oss att tro, så behövs det som sagt inte subventioneras alls.

IP: ...[.153.10]
Antal inlägg543 st
Postad/Inlagd2021-02-11 18:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW CS
medlem nr. länge

M5e34 6vxl
Angående modell3.
Bilen ser som sagt rätt ok ut, inte snygg som modell S (en bil som säkert skulle kunna genererar vinster med en typ corvette-v8 LT2). Men det roliga stannar ju tyvärr där.

Fick tillfälle att riktigt testa en 3a när de kom, och med entusiasm gav vi oss av runt Ståkholm och ut mot bl.a. "slingerbulten".

Trots att solen sken och naturen stod i skir försommarblom, var färden ungefär lika kul som att se på random biltest på youtube.
Känslan är helt stendöd, visst det suger om man trycker plattan i matta, men som sagt är det en skön känsla?! Nej det känns mest som en departure med Arlanda express.
Själv blev jag åksjuk som under början av x2000-tiden. Aldrig upplevt detta i en bil tidigare.

Men visst om 3an skulle vara prissatt som en Dacia Duster skulle det åtminstone kännas mer realistisk.
          IP: ...[.153.10]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2021-02-11 18:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
750-99
www.youtube.com/watch?v=wf3n-gajdG8&ab_channel=Exakt24           IP: ...[236.103]
Antal inlägg702 st
Postad/Inlagd2021-02-11 18:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2
BMW 325ti (Trackday)
Har sällan hört så mycket märkliga argument som i den här tråden!?
Att någon skulle vara mindre relevant bara för att en fossilbil råkar vara ett bättre alternativ idag för just den personen låter trögtänkt.
Men det är många dåliga argument. Åt båda hållen. Eldrift kommer, det är svårt att motsäga. Men i vilken takt, form och till vilken kostnad är osäkert.
Står själv i startgroparna att köpa elbil. Så fort pris prestanda är acceptabla.
Har tidigare blivit sågad här av Verdi version 1.0 för att jag hade som krav att vilja kunna köra 50 mil rimlig motorvägsfart i sträck. Men det är ett krav som jag tvekar att ens dyraste Teslan klarar. Dessutom behöver jag kunna dra 1700-1800kg.
Vilken elbil köper jag då? Hade det funnits en som klarar det för 500 000kr hade valet varit enkelt. Men den bilen finns inte idag. Bland fossila el hybrider är urvalet stort.
Om man ska pendla 10mil till jobbet varje dag och åka till ICA och shoppa är en elbil oslagbar.
Funkar el för dig så köp en. Behåll en fossil att ha kul med, uppleva den mekaniska känslan och ljudet eller kanske köra bana.

Det är enbart jobbigt när folk blir religiösa och ska pracka på andra sina åsikter och värderingar till varje pris och med korkade argument.           IP: ...[.136.17]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-11 18:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
"Det går ju att konstatera att det hänt en hel del kring på området sedan dess, ex förbrukningssiffrorna. Hur mycket har elbilarna under samma tid ökat sin räckvidd eller blivit mer användarvänliga? Det känns ju som man ännu brottas med enorma problem."

Större utveckling än motsvarande fossilbil är svaret vilket nog inte är vad du tänkte dig. Skillnaden i förbrukning (och därmed räckvidd) på exempelvis en BMW 520d F10 och G30 är ju några procent på sin höjd. Körcykelförbrukningen har ju till och med gått upp pga NEDC>WLTP. Jämför med [LÄNK]           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg233 st
Postad/Inlagd2021-02-11 19:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Cater-pillar
Angående Öh Öh. Patetiskt.
[LÄNK]
Varför de inte nämner kärnkraft, är politiskt korrekt. Nämner de kärnkraft, åker de ut direkt. Så är läget just NU.

Batterier är och har alltid varit en förbrukningsvara. Vara eller icke Vara, det är frågan. Hö Hö.
Kärnkraft och vätgas. Kärnkraft och vätgas. Majoriteten läser PRAVDA.

IP: ...[.77.155]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2021-02-11 19:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
"El kostar 3ggr mer än bensin". Detta var alltså en mnd sedan.
Idag.....[LÄNK]           IP: ...[.32.180]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2021-02-11 20:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 M340i -21
Detta är en riktig vattendelare och jag måste erkänna att jag både blir förvånad och inte. Dels här på forumet och i mitt närområde. Min omgivning är mycket engagerade i omställningen och det finns gott om elbilar. Det var tom så att jag fick viss ångest över att köpa en ny dinosaurie förra året, men så fick det bli ändå och jag ångrar mig inte. Men för min typiska körprofil så hade det varit klockrent med en elbil, men för mig som har ett personligt intresse av förbränningsmotorer och värdesätter känsla högt så är det inte okomplicerat att välja. Sen kan nog en viss sund, eller osund skepsis finnas hos mig. Kanske vet jag lite för mycket, eller så har det med min personlighet att göra. Det fina är att alla får välja och göra det efter sina premisser. Att racka ned och vara otrevlig är dock rätt onödigt i min värld. Var oense, argumentera och acceptera att alla inte kommer dansa efter just er pipa.

Sen måste jag bjuda på ett exempel som visar just hur vi kan uppfatta samma sak olika. Två personer i min omgivning åker båda ID3 sen en tid tillbaka. De har klämt knappt 4-700 mil i dem och har fått en uppfattning. Den ena personen hyllar bilen något kopiöst. Och i nästa andetag visar han att den laggar i menyer, saknar funktioner, fungerar inte som den ska och eftersom OTA inte funkar så behöver den in på verkstad rätt frekvent hittills och det tar 24 timmar att flasha om alla styrenheter.. Men han är ändå enormt nöjd och påtalar det så fort han kan för folk i omgivning. Så till person nr 2. En person som kört flera elbilar och har varit i branschen sen hedenhös. Jag trodde personligen omdömet skulle bli gott efter byte från egolf till id3 men möts av en totalsågning. Brutal sådan. Listan med dokumenterade fel är så lång att jag bad om en kopia.Personen hade lyckats tömma batteriet från fullt till tomt på 9 mil (jag misstänker brutal attack Och full värme men ändå) Uppgiven wltp är väl i närheten 40 mils räckvidd. Så, ”samma” sak kan verkligen upplevas olika!           IP: ...[.233.23]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-11 20:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Well, this escalated quickly...

Kalopps, grön vätgas gjord på kärnkraftsel blir för dyr. Jag jobbar själv sen 12 år tillbaka på ett kärnkraftverk och är verkligen inte anti kärnkraft. Men det är extremt elintensivt att framställa vätgas med elektrolys. Du behöver använda överskott från dagar då vindkraften producerar "för mycket" för att elen ska bli tillräckligt billig.

Jag tycker folk får köpa och köra precis vad de känner för. Dock kommer jag att säga vad jag tycker. Tror inte jag har uppmanat en enda människa att köpa elbil. Det får man göra om man vill och det passar.           IP: ...[.245.14]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-11 21:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Vilken tur då Transocean att man inte laddar sin bil på den dyraste timmen utan de billigaste. I februari har min elbilsladdning kostat 86kronor för 205 kwh, dvs 41 öre. Plus distribution och moms förstås runt 70 öre till per kwh. Så 1,11kr per kwh x 2,8kwh/mil = 3.1kr/mil den dyraste månaden på året. Översatt till dieselspråk så alltså 3,1/15 = motsvarande en dieselbil som drar 0,2 liter per mil. Sommartid kan du halvera siffrorna.

@Bronco: Synd att man inte får lära sig källkritik i livets hårda skola.

@DLC: Tyvärr verkar ID3 bara vara 80% färdig. Både invändigt utförande och hela infotainmentdelen är bara genomusel. Till det ska läggas rena kvalitetsproblem. ID4 och Enyaq ska vara bättre vad gäller utförande men de har fortfarande samma infotainment. Hur bra de håller är oklart, de har ju inte börjat levereras än.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg7.326 st
Postad/Inlagd2021-02-11 22:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e Touring -21
Kastar in ett vedträ i debatten om framtiden - om ni har vägarna förbi ett Porsche center kan jag starkt rekommendera en provkörning av Taycan. Bemötandet är ofta klanderfritt jämfört med BMWs ÅF så det är sällan problem att få kontakt med säljare. Har kört flera olika Teslor men Taycan är troligen världens bästa elbil idag, även om Teslan vinner i ronderna i excelarket.
Ljudkomforten i Taycan ligger inte ett ICE-tåg efter och den är riktigt kul att ratta på mindre vägar trots avsaknad av motorljud. Har provat både värstingen Turbo S och tidigare instegsmodellen 4S. Båda imponerar stort och den lilla motorn räcker långt.
Även om Teslan vinner ronden i excelarket så är det en Taycan med minsta motorn som jag väljer. Nu har dessutom Audi kommit med sin GT...

Nej, en Taycan ihop med en kul banbil hade varit ett trevligt garage!           IP: ...[.22.250]
Antal inlägg233 st
Postad/Inlagd2021-02-11 23:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Cater-pillar
Verdi
Det behövs forskning inom vätgasområdet. Har dom väl löst gåtan och tar fram en ekonomisk lösning är det dags för produktion. (Vissa aktier stiger givetvis då och andra dalar.) Elbilar i all ära, men tusan vad det kan kosta om man har otur. Elbil eller kolväte-baserat, skit samma. Bara man kommer från a till b. Intresset för det ena eller andra, styr väl ens val.
Gillar ej dessa miljöförstörande vindkraftverk.
Såväl där de står (markförstörelse, vyer, fågeldöd, irritation), som vid produktion och skrotning (det snackas det inte om). Undrar hur många anställda som är riktigt sjuka, efter 10-20 år i produktionen.           IP: ...[.77.155]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-11 23:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Har man råd, inte kör så långa sträckor och inte behöver så mycket bagageutrymme så visst. Hade gärna haft en som pendlarbil. :-)           IP: ...[.245.14]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318 ti  -03
Pris: 33.300:-

BMW 530xd  -07
Pris: 45.000:-

BMW E39 M5  -00
Pris: 225.000:-

BMW 540 M-Sport  -99