AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Dyrt att reparera elbil

Visad 7.061 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-10 16:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Alltid samma exempel om att åka 200 mil utan paus också...

Förstår inte varför alla elbilsmotståndare verkar tro att Birger Schlaug ska komma hem och sno den kära dieselbilen och ställa en Renault Zoe där. Fortsätt åk ni, det handlar om att påverka nybilsköpare i rätt riktning.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2021-02-10 16:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu vet jag inte vad slags billig-elbil du tänker ladda med dina diverse kort och appar och god tid verkar du också ha men jag själv tänker att det är synd att åka en elbil med 800V teknik som kan 250 km/h och 0-100 i 2 sek och bli tvungen att vänta i ett par timmar utanför en Aldi för att en e-Golf från 2013 skall avlägsna sig med hjälp av krypmodus från "gratisplatsen". Eldrift är bra, ja, men det hundra år gamla problemet med laddning kvarstår.           IP: ...[.32.180]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2021-02-10 16:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hey Löwet! Fick Dich!           IP: ...[.32.180]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-10 16:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Alltid samma intellektuella krypande från dig           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2021-02-10 16:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vad då? Du ville ju ha lite fart på tråden och inte ett dött forum? Du är väl den största "assholen" på hela Ap följt av Verdi, Verdi 2.0 och co????           IP: ...[.32.180]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2021-02-10 16:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alltså detta skall du inte ta personligt , handlar endast om tråden.           IP: ...[.32.180]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-10 16:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Transocean,
Vad snackar du om? Jag pratar såklart om HPC-laddare (dvs >=100kW). Finns gott om dem i Tyskland. Inte bara Ionity. Ionity blir inte så dyrt heller om du har abonnemang som jag skrev i förra inlägget.

Sommaren 2019 när vi körde 97 mil hem från Danmark startade vi med endast 37% batteri från Scandic i Kolding (Jylland). Hotellet hade laddare men ville ha 300 DKK så vi skippade det.

Totalt tog resan hem under 12 timmar trots att vi inte hade en optimal start. Startade 10:30 och nådde Citygross Gränby 21:59. Jag har även en relativt tung högerfot och kör med 21" fälgar vilket drar upp förbrukningen 15-20% i motorvägstempo.

Laddstopp:
1. Slagelse, Danmark. 29 minuter, 5%->51%, 11:49 - 12:19, enda "onödiga" stoppet men ändå rätt ok. Toalettbesök och bensträckare. Hade vi laddat på hotellet hade vi klarat oss med två laddstopp.
2. Löddeköpinge, Skåne, 1h 7min 11%->86%, 13:39 - 14:47 (lunchpaus med två ungar, väntade inte en minut på bilen)
3. Ödeshög, Östergötland, 1h 5 min 3%->90%, 17:51 - 18:57. (middagspaus med två ungar, väntade inte en minut på bilen)

Givetvis kan inte en sån som du leva med detta, det förstår jag. Men andra kanske kan. Jag tycker iaf att det fungerar tillräckligt bra. Resten av året är det galet smidigt. Nu har jag t ex inte besökt en snabbladdare sen juli. Inte en mack heller. Hur många ggr har t ex du stått och huttrat vid en pump i vinter?

ps. Vet du, det verkar nästan inte som att du öht tar in vad jag skriver. Jag nämnde 150 km/h, inte 250 och jag pratade öht inte om några accelerationssiffror.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-10 16:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Vad gäller forumets överlevnad så är den nog hotad. Tror inte Autopower finns kvar om 10 år. Jag är faktiskt fortfarande medlem i BMWCS och läser medlemstidningen. Dock är det faktiskt slående hur pass fokuserad den är på dåtid och historia. 90% av artiklarna handlar om dåtid, 9% om nutid och 1% om framtid.

Nu vet jag att ni får utslag när ni läser "Tesla" men på det forumet handlar >50% om framtid. Det finns en framtidstro och en optimism som faktiskt nästan är lite för mycket även för mig (mycket självkörningssnack som inte intresserar mig nämnvärt). Men det är då tusen ggr trevligare än en massa "det var bättre förr"-gnäll.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-10 17:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
ps. Läser inte admin här mail eller varför kunde inte mitt gamla konto återaktiveras?           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2021-02-10 17:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
" Ionity blir inte så dyrt heller om du har abonnemang som jag skrev i förra inlägget."
Räcker mig att det är 3 gånger så dyrt som bensin. Dina semestertankningar bör du ladda upp på din egen "myface-sida"; och inte dela upp här.           IP: ...[.32.180]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-10 17:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Transocean,
Vad tankar du för billig bensin? 2,88:-/kWh ger en milkostnad under den snålaste dieseln. Lätt. Iaf om du tar hänsyn till storleken på bilen.

Var inte för din skull jag la upp det. Vet att det är många som läser men som inte skriver. Tanken var att ge ett exempel på hur en långresa med elbil kan te sig. Att du inte tar in något är alltför tydligt. T ex det där med Ionity. Fattar inte hur du är funtad ärligt talat. Kan du inte läsa eller förstår du inte vad du läser?           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2021-02-10 18:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 M340i -21
@transocean, jag ska utveckla mitt uttalande om att phev lever ett tuffare liv. Exemplet jag gav för en bev är också giltigt för en phev, fast säg med en faktor tio i skillnad. Är du flitig och laddar en phev så gör du det mycket oftare. Och då det är liknande cellformat (Passat Gte och egolf har samma cell och modul, bmw använder också detta batteri plus en från en kinesisk tillvekare, en från en koreansk och i framtiden från en svensk) och kemi så åldras en phev på samma vis som en bev, fast accelererat då batteriet cyklas med fler cykler. Förenklat så har du samma slitage på 4000 elektriska mil för en phev som en bev på 40000 mil OM du kör helt elektrisk för phev vilket du förstås inte gör. Men kapaciteten och bortre parentesen har du tidigare i en phev jämfört med en bev. En bev lever generellt också ett ännu snällare liv då den varken används så långt ned, eller högt upp i SOC vid vardagsbruk. För föraren behöver oftast inte hela räckvidden och kan åka i optimalt fönster. Sen har alla elektrifierade fordon ett visst fönster som används av fordonets totala batterikapacitet. Jag känner till vissa OEM fönster, men långt ifrån alla. Så jag tror det är bäst att vi undviker att spekulera i hur mycket en 530e använder av totala kapaciteten och hur strategin ser ut.           IP: ...[.233.23]
Antal inlägg233 st
Postad/Inlagd2021-02-10 23:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Cater-pillar
Ja du Verdi. Det är bäst att följa strömmen rakt ner i ett spännande helvete. Det är vår plånbok och vårt samvete, de vill åt. Nu uppmanas vi, att inte dammsuga, och ladda telefonen i bilen? Ingen snackar om laddningen av båtar, bilar, bussar,lastbilar, cyklar m.m. Dårhus. Angående elen, så ju mer miljöriktiga produkter vi köper, med lägre energiförbrukning, så höjer bara bolagen priset för att tjäna ännu mera kosing. Vi är alltid losers. Verdi. Vad kör du med för däck, angående ditt miljötänk? För övrigt tycker jag, det är katastrofsiffror angående reparationen av elbilen. Nuon affären angående bildad.

[LÄNK]           IP: ...[.77.155]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-11 09:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Ja du kalopps. Jag kan inte se att elpriset är högre nu än för 7-8 år sen t ex. Känns tråkigt att du har sån uppgiven syn på livet. Låt inte bitterheten äta upp dig.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.553 st
Postad/Inlagd2021-02-11 10:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi Q7 2016
Men skämmes på er hörni, vuxna människor som sitter i sandlådan och kastar stenar... Att man kan bli kränkt över att andra människor tycker olika är ju ett mysterium, men förklarar ju iaf delvis problemen som finns i världen.

För mig är det självklart att det finns stora fördelar med elbilar, lika självklart som att det finns brister med tekniken i nuläget (räckvidd, laddställen). Och bilnörden i mig kan tycka att det känns tråkigt och lite opersonligt med el, tänker på samspel mellan motor och växellåda och det mekaniska som jag kan uppskatta i en bil, även om det blir mindre och mindre så i dagens fossilbilar. Och vad ska alla tillverkare av sportluftfilter, chiptrim och sportavgassystem göra om 30 år? Vad ska ungdomarna stå och varva med på parkeringen nere vid korvkiosken? Hemska tanke. Utveckling och förändring kan ibland göra ont.

Man kan absolut ha åsikter om vart man ska lägga fokus på i miljöfrågan, hur mycket ska privatbilisten ta jmf med "det stora företaget" osv? Och hur mycket ska Sverige ta jmf med övriga världen, vi som är så små... Inga lätta frågor, men ingen debatt mår bra av fanatism...

Nu tycker jag vi alla sjunger "We shall overcome..." 😁 Peace!           IP: ...[137.133]
Antal inlägg7.326 st
Postad/Inlagd2021-02-11 11:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e Touring -21
[LÄNK]
          IP: ...[.22.250]
Antal inlägg2.558 st
Postad/Inlagd2021-02-11 12:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
525iA -02
Ja mer allsång det är vad som behövs.

Kom igen Verdi du ska också vara med!           IP: ...[.137.34]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-11 13:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
ferlin,
Vad gör alla hovslagare som fanns för 100 år sen? Alla sadelmakare? (ja, exakt de är väl döda men... :)) Några finns såklart kvar men nu är ju hästar bara till för nöjen och inte arbete/transport. Blir liknande utveckling för de du räknar upp. Kommer finnas veteran- och sportbilar. Men ärligt talat, vem kommer sakna typ en Ford Mondeo med 2 liters diesel?

Ungdomarna får väl spela musik riktigt högt istället. ;-)

Den där mekaniska känslan försvinner ju så fort du skaffar en bil med automatlåda.

Bristerna du nämner gäller inte Tesla. Min bil har gott om laddstationer och mer än tillräckligt lång räckvidd. Men det lär väl bli ett jävla liv nu om vilken fanatisk sektmedlem jag är som har mage att skriva nåt positivt om det förhatliga märket. :-)           IP: ...[131.7.7]
Antal inlägg1.734 st
Postad/Inlagd2021-02-11 15:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Poängen Verdi är nog inte att du skriver positiva saker om Tesla, poängen är att "du" (sekten, fanatiker, kalla det vad du vill) aldrig kan se något negativt med samma märke...

Håller helt med Ferlin, man kan tycka olika men att gräva ner sig på sättet som alltid görs så fort det kommer till elbilar är knappast givande för någon. (Delar av) argumenten är löjliga på båda sidor.

Klart är att tekniken som sådan är överlägsen, konstigt vore det väl annars då den jämförs med 100+ år gammal teknik. Utvecklingen går framåt, anpassa er eller dö! Med det sagt kommer nya problem (med tekniken) och nya överväganden.           IP: ...[.152.14]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-11 15:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Jag kan se många negativa saker. Har nämnt flera i den här tråden. Men ni vill inte se. Ni har ert narrativ om att jag är en enkelspårig sektmedlem som inte förstår något.

Kan nämna en till dålig sak med min bil förresten. Karmlösa dörra i vinterväder. De fryser fast och jävlas.

Jag tycker även navigationen är ganska dålig i Teslan. Jag tycker att en ACC med enbart två zoner och dålig kylning i baksätet är irriterande när det är riktigt varmt. Jag tycker den adaptiva farthållaren är lite för nervös. Jag är irriterad på att Tesla inte har kostat på en riktig regnsensor utan försökt lösa det med en kamera och AI vilket gör att automatiska torkarna inte fungerar när det är mörkt... Jag hade gärna sett fler tillval, t ex riktigt skinn. Jag är nog en av de mest kritiska Tesla-förarna du kan hitta faktiskt.

Inte gillar jag Elon Musk eller visionen om självkörning heller. Men vet du, du kommer inte läsa detta. Du kommer, oavsett vad jag skriver, kalla mig fanatiker och sektmedlem. Trots att den enda märkesklubb jag faktiskt är med i heter BMW Club Schweden. Överväger dock att gå ur. Inte för att jag ogillar BMW men för att så många andra inte respekterar mitt val att köra Tesla. Det enda jag gjort mig skyldig till, både då och nu, är att försvara mitt val och förklara hur det fungerar för MIG. Jag har aldrig någonsin "predikat" utan att först ha blivit påhoppad eller ifrågasatt.

Vilka av mina "argument" är löjliga förresten? Visste inte att jag försökte övertala någon här. Jag redogör för min upplevelse. Att andra absolut måste sträckköra 100-tals mil utan att stanna och pissar i en flaska och äter matsäck är inte mitt problem. ;-)

IP: ...[131.7.7]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318 ti  -03
Pris: 33.300:-

BMW 530xd  -07
Pris: 45.000:-

BMW E39 M5  -00
Pris: 225.000:-

BMW 540 M-Sport  -99