AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Dyrt att reparera elbil

Visad 7.060 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-09 16:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Du behöver inte vara rädd för att den känns som en diesel i alla fall ;-) men visst är gasresponsen långsammare och totaleffekten lägre än Tesla. Skillnaden i gångkultur mot Q7 3.0tdi är enorm dock till elbilens fördel. Jag saknar inte heller motorljud från de bedrövliga 2l dieslar jag haft som tjänstebil innan men när det dyker upp lite mer cylindrar tycker jag det ändå bjuder på karaktär och blir mer intressant. Tyvärr gör ju nya förmånsreglerna att dyra elbilar blir mindre förmånliga men jag bävar verkligen för tanken att behöva åka fyrcylindrig diesel igen.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-09 16:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Löwet,
Intressant nog sänks förmånsvärdet på dyrare elbilar. Typ Taycan och Teslas Performance-modeller. Inte mycket men dock. De elbilar som straffas mest är de faktiskt de billigare. T ex ID.4 och liknande.

Det har att göra med borttaget av "lyxbilstillägget" på vanliga fossilbilar. Gränsen där går väl runt 600 tkr. Fossilbilar dyrare än så får sänkt förmånsvärde och de under får höjt.

Hur berör det elbilar då? Jo, varje elbil har några modeller som anses vara "jämförbara" och så sätts förmånsvärdet på elbilen till snittet av de "jämförbara". En Taycan t ex har riktigt dyra jämförbilar... En ID.4 har billiga. Så det slår lite snett kan man tycka.

IP: ...[.44.211]
Antal inlägg1.553 st
Postad/Inlagd2021-02-09 16:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi Q7 2016
Ljudet från en 4-cylindrig diesel är inget som ger rysningar av välbehag direkt 😁 En sexcylindrig sådan kan väl iaf låta lite trevligt. Motorn i min nuvarande är den mest förfinade jag kört i dieselväg, låg ljudnivå och vibrationsfritt. Men, som en elbil är det såklart inte. Har kört en E-tron och det var en trevlig upplevelse, inte den herrejösses jag kanske förväntat mig men klart häftigt. Gasresponsen är ju givet bättre än på en diesel men inte som att "trampa på en spik" ändå. Som vardagsbil skulle jag klara mig klockrent med en elbil men det finns tillfällen då det skulle bli knepigt.

Debatten elbil vs fossilbil har ju en tendens att bli skyttegravskrig... "Få se dig dra 14 skotrar till fjällen i snöstorm..." "Din bakåtsträvande miljöskurk fattar du inte vad som är framtiden..." osv. Personligen tror jag att elbilar är framtiden, men just nu inte för alla överallt. All teknik har ju sina brister i början, vissa hoppar på tidigt och vissa sent, är väl klokt att utgå från sina behov och förutsättningar (geografi och ekonomi tex)

OT: Ja det var jävligt dyrt att fixa den bilen!           IP: ...[137.133]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-09 16:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Jag vet inte heller varför man så lätt försöker få debatten till att det ska komma hem någon ondskefull miljöpartist och stjäla den kära dieselbilen man har hemma och tvinga någon att åka Nissan Leaf istället. Det är liksom inte riktigt det som händer annat än i Bensinupproret 2.0s medlemmars huvuden. Det som händer är att man försöker påverka nybilsköpare i en viss riktning.

Det finns ju en inneboende fördel som inte kan pratas bort och det är ju helt enkelt att förlusterna i kedjan blir lägre av en elmotor. Man slösar helt enkelt bort mindre energi. Baserat på detta är jag helt övertygad att till slut "vinner" elbilen. Det tar sedan olika lång tid baserat på laddmöjligheter, energiproduktion, politik inom landet osv.

Att totalförbjuda förbränningsmotorn som antagligen kommer hända inom EU känns dock trist. Som sportbil har elmotorn inget att erbjuda när det gäller känsla. Det handlar inte bara om att åka fort när man köper en "sportig" bil. En granne har en Taycan som är bland det snabbaste som finns ju. Den ger mig ingenting...           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg23.628 st
Postad/Inlagd2021-02-09 16:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...som sagt när sakliga argument tryter, smutskastar man "motståndaren"...precis som fanatiska sekter (oavsett om det är religion eller annat) brukar göra - alla som inte håller med är hädare...

Återigen är sveriges utsläpp redan väldigt låga och även om elektrifieringen kan sänka dem ytterligare, bör man ställa sig frågan: Kunde vi inte använda dem pengarna på något som ger bättre miljöförbättringar?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-09 17:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Miljöbilsbonusen är ingen kostnad så vad är det för pengar "vi använder" på elbilar just som ska användas någon annanstans?           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-09 17:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Johan B, undrar vem som smutskastar vem här... Ser du inte vad du själv skriver?

Dina argument om att Sveriges utsläpp redan är låga är irrelevanta eftersom det här med elbilar kommer stort GLOBALT. Är det ett svenskt fenomen i ditt huvud? Att det är "Miljöpartiets fel" och andra märkligheter...           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg23.628 st
Postad/Inlagd2021-02-09 18:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Men om nu elbilar kommer så starkt globalt och vi ligger lågt med våra utsläpp redan nu, varför ska elbilar subventioneras så hårt? Om det är så fenomenalt bra, skulle det inte behövas subventioner och andra stöd - då skulle den normala konkurrensen göra att elbilarna tog över snabbt.

På vilket sätt är det irrelevant att vi har låga utsläpp nu?

Det brukar nästan alltid vara så att de första 80% av en förbättring kostar 20% och de sista 20% kostar minst 80% till...

Om vi vill ha till en global förbättring, kan det t ex. vara välinvesterade pengar att lägga dem i andra länder som nu har höga utsläppsnivåer - då blir det mer utsläppsminskning per krona.

Tja, marginalpartiet MP har en orimlilgt stor parlamentarisk påverkan på Sossarna - som är ett parti som enligt många verkar kunna föra vilken politik som helst, bara de får sitta vid makten...så till viss del är det nog faktiskt MP som är skuld till den konstiga miljöpolitik som förs av regeringen!

Löwet, subventioneringen betalas av andra - dvs. en kostnad för någon...om man nu vill ha ett system där utsläpp ska straffas (vilket kan verka ha en viss rimlighet), kan de pengarna läggas på annat som har bättre miljöeffekt.

Jag tycker dock att det finns en rimlig argumentation i att säga att effektförlusterna är lägre i en elmotor, det köper jag. MEN det kommer andra problem som kapacitetsbrist i elnätet mm. som man inte ska förtiga i debatten!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-09 18:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Vart ska pengarna som tas in genom Malus då hamna Johan? Vad är det i Sverige för miljöarbete som inte görs som är så uppenbart bättre?

(Jag tror nämligen att någon redan har tittat på detta och kommit fram till att transportsektorn är en sektor som med relativt små medel går att ändra. Att folk skulle konsumera 30% mindre eller ha 30% kallare inomhus (påhittad siffra) lär vara betydligt mera svårsmält)           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg702 st
Postad/Inlagd2021-02-09 21:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2
BMW 325ti (Trackday)
Välkomna till Verdi V2.0 grabbar. Ser ut som han lyckades få in en del i sin fälla;-)           IP: ...[.136.17]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-09 21:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Ja det är ju bättre med ett stendött forum med 5 inlägg om dagen           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg233 st
Postad/Inlagd2021-02-09 23:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Cater-pillar
Kärnkraft och vätgas är framtiden. Vindsnurror och batteribilar är resultatet, när obildade får regera. Bravo Johan B! Applåder.
>250000 för ett nytt batteri efter 7 år. SNYFT.           IP: ...[.77.155]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-09 23:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Vätgas spjälkad med kärnkraftsel blir alldeles för dyr. Vindsnurror gillar jag inte överdrivet mycket men när det blåser mycket och man får överproduktion av el så kan man göra billig vätgas av överskottet. Dock finns det effektivare och smidigare sätt att använda vätgasen än i bilar.
          IP: ...[.245.14]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-09 23:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
PS. Du som är så bildad kalopps har väl full koll på bränsleceller och framställning av vätgas? Kan inte du berätta lite om hur det går till? ;)           IP: ...[.245.14]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-10 00:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Vad är det för fantasier att batterier ska bytas efter 7år? Det finns mängder med Teslor från 2014 med originalbatteri. Typ alla. Definitivt större andel än BMWs som rullar med originalmotor av samma årsmodell :P           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg8.932 st
Postad/Inlagd2021-02-10 09:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag välkomnar utvecklingen mot ny ren energi, vätgas och el. Aktieportföljens utveckling har har varit fenomenal! Det finns inget bättre än när stater tror att dom "knäckt koden" och går all in. Det får it-bubblan att kännas som en lättare uppgång en vanlig tisdag i februari. Verdi2 for president!           IP: ...[0.41.41]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2021-02-10 12:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 M340i -21
+1 löwet!

Om vi tar ett exempel att en elbil brukats i 40 000 mil och gått 40 mil på en laddning, ex en tesla med stort batteri så får vi 1000 cyklingar av batteriet. Det är inga som helst problem för den typen av kemi om man har en klok laddstrategi (tänk ladda långsamt, typ över natten) samt konditionering av batteriet så det har rätt temperatur. Faktum är att man troligen får ut mer än 1000 cyklingar även om man snabbladdar. Bev:ar lever ett relativt vilsamt liv. Och särskilt om man jämför med phev:ar. Där är det mer troligt att ett batteribyte kan behövas senare i livet.           IP: ...[.233.23]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2021-02-10 12:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 M340i -21
Sen kan jag tillägga att det är ännu klokare att bara använda en del av fönstret för tillgänglig energi och cykla lite fler ggr. Det finns flera intressanta processer som drar igång vid vissa SOC-nivåer och undviker man dem så kan man få ut ännu mer livslängd. Rent krasst är fallet för personbilar rätt så enkelt.           IP: ...[.233.23]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2021-02-10 15:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
@DLC

Varför menar du att phev:ar lever ett hårt liv? Kör man batteriet "tomt" så har man 10 % kvar. Samma åt andra håll. Skonsamt och skonsammare än på en BEV som kryper fram till laddstolpen. Det är phev som är framtiden.

Och ni elbil-fantaster kan gärna sluta å snacka om att bilen laddas hemma lika enkelt som du laddar mobilen e t c.... jag t ex kör Norge-Tyskland en gång i månaden och ja, jag skulle kunna tänka mig en riktig elbil typ den nya Audi GT:n som laddar så snabbt eller varför inte den nya Kian/Hyundain med 800 V teknik till halva priset men....kära du...gå och se vad det kostar att snabbladda t ex hos Ionity i Tyskland så blir det fort klart att det kostar ju tre gånger så mycket per mil att köra en elbil jämfört med bensinbil. Om man skall köra lite längre sträckor och typ inte i tempo 70-80 km/h.
Och dyrare skall det bli.

Kostar ju en del att bygga ut lade-infrastruktur för snabbladdning. Bensinstationer tjänar ingenting på såld bensin men på sålda korvar och rök. Laddstationer kan inte konkurrera med mackar om antal sålda korvar eller:-) Jag tror det kommer att ta minst 30 år till innan vi kan säga att bilparken har blivit elektrisk och att det totalt sett har blivit billigare att köra 200 mil elektriskt i samma tid som med fossila bränslen förr i tiden :-)           IP: ...[.32.180]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-10 16:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Transocean, varför måste du och andra använda nedsättande invektiv om oss som kör elbil? Som om vi vore en annan typ av människa nästan. Det omöjliggör ett sansat och pragmatiskt diskussionsklimat.

I Tyskland finns det faktiskt gott om alternativ till Ionity. EnBW t ex. Sen kan man skaffa EinfachStromLaden kortet från Maingau Energie som gör att man får hyfsade priser på många nätverk med ett enda kort. Och har man en Audi, BMW, Mercedes osv kan man skaffa abonnemang hos Ionity som gör att priset hamnar mycket lägre. BMW erbjuder t ex laddning för 2,88:-/kWh för en månadsavgift på 137:-. Då är vi nere på 6-7 spänn milen även om vi blåser på i 150 km/h. Det tror jag inte ens den snålaste diesel klarar av att konkurrera med.

N.B. Jag har personligen aldrig snabbladdat någonstans förutom gratis hos Tesla så jag återger bara vad jag har sett och hört. :)

Hybrider har ett mycket mindre batteri och befinner sig oftare i ytterlighetslägena (nästan fullt resp. nästan tomt) vilket är det som sliter allra mest på batteriet. En renodlad elbil har så stort batteri att man till vardags kan hålla sig mellan t ex 60 och 80%. Dvs åka till jobbet osv. 2-10 mil om dagen. Något som hos en PHEV kräver 100% av batteriet, eller mer.

Jag tror du helt missar anledningen till att elektrifiera fordonsflottan. Det handlar ytterst inte om kostnad utan om miljön. Inte bara om koldioxid och klimatet utan även luftkvaliteten i städerna.

"Trafikens luftföroreningar uppskattas på ett år totalt orsaka omkring 3 000 förtida dödsfall, varav cirka 2 800 dödsfall beräknas bero på avgaser (partiklar, kvävedioxid med mera) och cirka 200 på slitagepartiklar. "

[LÄNK]

"385 000 människor miste livet i förtid till följd av avgaser under 2015, enligt en ny studie. Dieselfordon pekas ut som den främsta källan till dödsfallen."
[LÄNK].

Visst är fossilbilarna bättre nuförtiden med partikelfilter, adblue osv men uppenbarligen inte tillräckligt bra. Och jo, jag vet att en "riktig man" ska tåla lite skit osv. Men om man dör 10 år tidigare i krans och kärlsjukdom och inte får se barnbarnen växa upp kanske man ångrar sig...

En annan bra sak med elbilar är att vi slipper importera olja i så hög grad. Vi behöver inte betala Ryssland, Saudiarabien osv en massa pengar. Det är bra för vårt handelsnetto och det är bra för vår ekonomi eftersom det investeras mer i Sverige.

IP: ...[.44.211]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318 ti  -03
Pris: 33.300:-

BMW 530xd  -07
Pris: 45.000:-

BMW E39 M5  -00
Pris: 225.000:-

BMW 540 M-Sport  -99