AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Dyrt att reparera elbil

Visad 7.058 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg543 st
Postad/Inlagd2021-02-09 10:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW CS
medlem nr. länge

M5e34 6vxl
Låter dyrt onekligen.

Dessa el-leksaker i fullskala kommer heller aldrig få den livslängd som befintliga förbränningsfordon, ex Volvo har väl en medellivslängd på 15 år. Bara ta en titt på antalet 240 på blocket, allstå en modell som slutade tillverkas 1993.

Den största miljöbelastningen måste väl ändå ske vid själva produktionen?

Här kan man vidare studera bilproduktionen i länder som Sverige, Tjeckien och Polen.
Vi kan väl börja studera siffrorna vid 1995...
[LÄNK]

Ja hur ser energiproduktionen ut då i länder som Polen och Tjeckien....
[LÄNK]
[LÄNK]

[LÄNK]
[LÄNK]

Detta ger ju den svänska elbilshysterin visst perspektiv.
Om vi så till enorma kostnader skulle byta ut hela vår bilpark så skulle detta rymmas inom hur man vrider några procent på "output"-vredet i "Prunérov Power Station".

Min syn är att när elbilskonceptet är klart att stå på egna ben behövs inga skattesubventioner alls.
          IP: ...[140.214]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-09 10:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Parallellt med elbilsrevolutionen byts gamla kolkraftverk ut. T ex Polen storsatsar på kärnkraft framöver och kommer även bygga vindkraft till havs.

Japp, elbilar kommer stå på egna ben så småningom. Än är vi dock inte riktigt där.

Grejen är att alla som ger elbilen en vettig chans gillar den. Löwet nu senast t ex.

En elbil kommer antagligen ha en längre livslängd än en fossilbil. Förstår inte varför den inte skulle ha det.

Det du kallar hysteri är inte specifikt "svänskt". Långt ifrån.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg543 st
Postad/Inlagd2021-02-09 10:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW CS
medlem nr. länge

M5e34 6vxl
Ja att de satsar på kärnkraft lär de inte bli ensamma om. Men inte lär de stänga sina enroma kolkaftanläggningar för det.

Vi tycks i övrigt vara överens om att elbilen inte står på egna ben idag....
Men visst, när typ US-army går över till eldrift vet vi att det troligen fungerar.

Du kan ju fundera på översta länken i denna tråd om du inte förstår....

Nej, givetvis finns det stora "tänkare" i alla länder,
[LÄNK]

Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-09 10:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Du borde hålla dig bättre ajour med nyhetsrapporteringen.

[LÄNK]

"Polen ska nu avveckla kolkraften och i stället storsatsa på kärnkraft. "

Vad har du med US Army att göra? Liknande krav? Förresten kan det nog komma snabbare än du tror. ;-)

[LÄNK]

[LÄNK].

Det är tyvärr du som inte förstår. Det finns ingen väg tillbaka. Den vägen dog med Trumps presidentskap.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg23.628 st
Postad/Inlagd2021-02-09 10:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är ju alltid bra med lite perspektiv på debatten om utsläpp mm.

Kolla in statistiken över hur mycket koldioxid Sverige släpper ut och jämför det med övriga länder inom EU (eller världen), så inser man att även om vi tog bort vårt koldioxidutsläpp HELT, skulle den minskningen i princip försvinna inom felmarginalen i statistiken för de totala EU-utsläppen!

[LÄNK]

[LÄNK]

Det blir lätt en miljöhysteri i både ord och handling där enskilda medborgare i vårt lilla land alltid ska bära tunga bördor ekonomiskt, utan att det ger någon verklig effekt i miljön.

Men det är väl som vanligt att Sverige ska vara "bäst i klassen" för det ger prestige till våra ministrar internationellt...

Det blir extra knasigt när staten ska gå in och subventionera rena lyxbilar som merparten av medborgarna aldrig har råd att köpa ens efter kraftig statlig subventionering (dvs. skattepengar).

Som redan nämnts är den bästa "miljöinsatsen" oftast att förbruka upp de bilar vi redan har producerat, när man ser till den totala miljöpåverkan över hela livscykeln (råvaruframtagning - produktion - användande - återvinning/skrotning). Det finns flera seriösa beräkningar som visar på detta, men de kommer ofta bort i debatten.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg543 st
Postad/Inlagd2021-02-09 10:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW CS
medlem nr. länge

M5e34 6vxl
apropå vindkraft till havs
[LÄNK]

"– Vindkraftverken i Smøla dödar cirka tio havsörnar per år. Om det inte hade kommit fåglar utifrån och tagit de döda havsörnarnas platser skulle beståndet i Smøla ha minskat, sammanfattar Torgeir Nygård."

tänkte inte på det...           IP: ...[140.214]
Antal inlägg543 st
Postad/Inlagd2021-02-09 10:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW CS
medlem nr. länge

M5e34 6vxl
Den där svt.länken känns onekligen mest som aktivism....

Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-09 10:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Aktivism?

Duger SvD? [LÄNK]

Reuters? [LÄNK]

Economic Times? [LÄNK]

Att Polen stänger sin kolkraft är ett faktum. Det är ingen aktivism i det. Världen går mot renare elproduktion och även renare bilar. Hur kan man vara emot det? Tycker du om smuts?           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg543 st
Postad/Inlagd2021-02-09 11:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW CS
medlem nr. länge

M5e34 6vxl
[LÄNK]

"Poland wants to reduce coal's share in the country's energy mix..."
ja klart man vill...

"The country generates about 75% of its electricity from coal — second only to Germany in Europe and making Poland the ninth-largest coal producer in the world."

Något säger mig att när "man" trollat EU-fonderna färdigt lär kolkraften stå kvar, man pratar här bla. om 2049....

EU vill i övrigt väldigft mycket.

Verdi i vanligt slag,
"slår du fortfarande din fru"?           IP: ...[140.214]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-09 11:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Johan B, vi är inte "bäst i klassen". Långt ifrån.

Kul att ni har självförtroende iaf. ;)

Jag lämnar den här åt er att begrunda.
[LÄNK]           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-09 11:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Måste vara riktigt jobbigt för dig nu Birka när förlusten är så gott som given. ;-)           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg7.326 st
Postad/Inlagd2021-02-09 11:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e Touring -21
Som bruksbil och daily driver är en elbil egentligen oslagbar. Tyst och med maximalt vridmoment direkt. Räckvidden är numera inget problem om man hanterar den som en törstig smartphone - laddar den när den inte används. Jag har iofs ännu inte tagit steget till elbil men kört hybrid via jobbet av och till de senaste 5 åren. Det är främst den snabba utvecklingen som fått mig att avvakta. Som privatköp tror jag elbilen blir intressant först om 2-3 år när kanske de första solid-state batteribilarna kommer.

För oss som trots detta gillar bilar som går på bensin och låter som det skall är jag ändå inte orolig. Det lär finnas kunder till dessa en lång tid framöver och de kommer fortsätta komma. Men de kommer främst bli entusiastbaserade bilar anpassade för trackdays eller liknande. Dessutom lär även de få hybridlösningar som vi ser i F1. Till sådant duger ännu inte elbilarna - visst Tesla satte fantomvarv på Laguna Seca men det är knappast realistiskt att komma med 4st reservbilar till en trackday 😂. Sedan skall man hel också.

Det skall också bli intressant hur det utvecklar sig med syntetbränslen...           IP: ...[.22.250]
Antal inlägg543 st
Postad/Inlagd2021-02-09 11:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW CS
medlem nr. länge

M5e34 6vxl
Jo förstår att du som vanligt känner dig oövervinnerlig här inne, ja tills du "Oboyar" iväg ett tag igen...., men välkommen tebax hur som :)

Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-09 12:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Kristoffer_L,
Så snabbt går faktiskt inte utvecklingen. Kanske tar den fart nu snart (det har folk sagt i många år iofs) men i grund och botten är batteri och drivlina från en Model S P85 från 2013 fortfarande helt ok. Själva bilen har brister såklart men både prestanda och räckvidd är i klass med en Audi E-Tron 55 eller en Mercedes EQC. Själv har jag numera kört Tesla i snart 4 år. Runt 12 tusen mil totalt, inklusive en semestertripp ner till Spanien och en fjällresa till Trysil. Kört över 100 mil om dagen ett flertal ggr. Visst har jag vissa invändningar mot bilen (kunde haft bättre strålkastare, vara bättre ljudisolerad osv) men själva el-delen av det hela funkar klockrent.

Birka,
Jag känner mig verkligen inte oövervinnelig. Däremot är jag lite förvånad över att gamla vanföreställningar fortfarande frodas här som om det var 2017 ännu. ;)

Är dessutom lite svårt att komma in på ett bra sätt i en diskussion där jag indirekt redan avfärdats som "sektmedlem" och "fanatiker". Hur tycker du jag ska göra? Kanske skriva nåt om hur mycket jag saknar "riktiga bilar" och försöka stryka dig och andra som dig medhårs? Jag tror vi är förbi det stadiet vid det här laget. ;-)

IP: ...[.44.211]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-09 13:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Intressant att jag nämns som fältstudieobjekt i den här frågan - vet inte om jag identifierar mig som frälst vare sig åt el- eller bensinfrågan. ;-) Båda har sina fördelar. Däremot har jag lärt mig nu att jag hatar diesel och jag vill aldrig åka det igen.

Nånting som jag lärt mig av att åka elbil är att diskussionen om att spara pengar är rätt ointressant framöver. Även det kostar SAMMA kommer jag sannolikt välja el som bruksbil. Som vardagsbil för att åka runt lite hit och dit är det närmaste oslagbart:

+ ingen tid för uppvärmning varken för bil eller kupe. Full gas direkt är inga problem.
+ bilen kan värmas i garaget
+ noll vibrationer är beroendeframkallande. Det känns lyxigare än V12.
+ framkomligheten är strålande. Bästa vinterbilen jag haft. Eftersom motorn inte behöver varv för att orka får man ett sagolikt drivgrepp i snön eller när man drar tunga släp

- nöjesmässigt är det som att köra en tunnelbanevagn med ratt. Det "händer" liksom ingenting. Bilen saknar liv under huven så att säga.
- dålig långfärdsbil, det är bara Tesla som funkar för det pga laddnätverket. Bee, Ionity mfl är ett skämt.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-09 14:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Löwet, Först skriver du att du inte bestämt dig, sen ägnar du resten av inlägget åt att beskriva alla fördelarna med el. Jag förstår dock att du bara försöker upprätthålla nån slags trovärdighet även i de här skeptiska kretsarna som vi rör oss i nu. ;-)

Som du skriver så är E-Tron, särskilt med det mindre batteriet som du har, ingen vidare långfärdsbil. Det är lite synd för bilen sägs vara väldigt tyst och komfortabel.

Vad gäller nöjesaspekten så har Audi tyvärr kodat E-Tron så att den ska kännas lite som en dieselbil i karaktären. Då blir det nog lite tristare än det behöver vara med el. Min Model S är däremot oerhört direkt på gasen. Det bara smäller till när man gasar. Liknar ingenting annat jag kört. Det är kanske inte "sportbilskul" på klassiskt vis men det är jävligt underhållande i vardagen. Betydligt mer så än en 530d eller vad man nu annars hade kört. Model 3 ska dessutom vara rätt körglad på mindre vägar också.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-09 14:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Jag har haft två stycken Model S också till låns. De ändrar inte min bild på något markant sätt. Mer skrammel invändigt men bättre gasrespons. De bjöd inte på någon revolution.

Inte kört Model 3           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg23.628 st
Postad/Inlagd2021-02-09 15:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...jaha, då kom Verdi2 och levererade det stående argumentet i miljödebatten - alla som inte har "rätt" åsikt är korkad eller i bästa fall dåligt upplyst... :(

Försök hålla det till en någorlunda saklig nivå!

Jag hävdar ändå att elbilsfanatismen kostar vida mer än vad den tillför miljömässigt.
Lägg de skattesubventionerna på annat i stället där de gör större miljönytta än att sponsra lyxbilar, anser jag!

Enligt länkarna jag hänvisar till släpper Sverige ut ca 1,2% av EU:s totala växthusgasutsläpp och samtidigt utgör vi ca 2% av dess befolkning - så lite drygt hälften så mycket som per person i EU....det är väl ganska låg nivå!?

Som jag har förstått det är det väl bara Schweiz som är bättre per capita i Europa när det gäller koldioxidutsläpp (inte exakt samma sak som växthusgaser!) oer år (2014) t ex....så "bäst i klassen" är väl kanske inte fel uttryck!? Schweiz: 4,34 ton/person, Sverige: 4,48 ton/person, EU: 6,92 ton/person, Tyskland: 8,89 ton/person. Som jämförelse kan man ta med USA som har 16,5 ton/person och Kina med 7,56/ton.

Jag inser också att det vad det lider kommer att ske en omställning mot mer eldrift, men det bör ske i rätt takt där samhället t ex. hinner bygga ut elnäten och energiförsörjningen för att kunna möta detta. Som det är nu är det redan kapacitetsbrist i elnätet på väldigt många håll i vårt avlånga land! Detta faktum kommer att förvärras i takt med elektrifieringen av bilparken om man inte ökar takten avsevärt i utbyggnaden.

Mvh
Johan B

Antal inlägg23.628 st
Postad/Inlagd2021-02-09 15:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde källan till det sista stycket:
[LÄNK]

Mvh
Johan B

Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-09 16:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Löwet,
Nä, jag har inte provkört Audin så kan inte uttala mig om skillnader. Tycker dock eldrift passar mig bra. Har inte saknat nåt motorljud. Känns faktiskt pubertalt numera efter så här lång tid utan.

Johan B, och så är du igång och vevar om "fanatism" och annat igen.

Elbilsladdning kräver inte så hög kapacitet i näten eftersom de flesta laddas långsamt nattetid när övrig elförbrukning är låg. Visst ska väl några snabbladdas dagtid också men i det stora hela är det en minimal påfrestning jämfört med industri och hushåll.           IP: ...[.44.211]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318 ti  -03
Pris: 33.300:-

BMW 530xd  -07
Pris: 45.000:-

BMW E39 M5  -00
Pris: 225.000:-

BMW 540 M-Sport  -99