AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Dyrt att reparera elbil

Visad 7.056 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-02-25 11:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3 -17
Mycket hörsägen och ryktesspridning vad gäller elbilar tydligen. Ganska intressant faktiskt hur många som "hört något". Förra året skrev någon (kanske på FB) att han kände någon som kände någon i Norge som hävdade att det tusentals Teslor stod stilla där eftersom ägarna inte hade råd att byta batteriet. Att alla Teslor i Norge har 8 års garanti på batteriet och att det inte finns en enda som inte har garanti kvar gör ju att det föll ganska platt. Jag tror de här "500 på kö" i Danmark är något av en överdrift också. Dock är det tyvärr så att det Tesla inte verkar ha nån besiktning av bilarna när de lämnar fabriken så verkstäderna ute i världen får göra lite för många garantiåtgärder för att det ska vara riktigt bra. Däremot är bilarna väldigt driftsäkra. Men saker som att dörren inte är riktigt justerad så det kommer in vindbrus eller att en list sitter lite snett är tyvärr för vanligt. Men det brukar fixas utan knot.

Pratade med min pappa häromdagen som glatt meddelade att "det ser ut som att det blir dyrare att ladda de där elbilarna än vad folk räknat med". Han är precis som många av er här. Den gamla skolan. Skeptisk mot nymodigheter. Han kan möjligen sträcka sig till att det fungerar här nere i Uppsala-trakten men uppe i Hälsingland ja där behövs det nog "riktiga" bilar ett tag till. Haha. Nu är han 76 år gammal och jag har inte ens föreslagit en elbil för honom även om det egentligen skulle passa helt perfekt. Han har trefasuttag och kör väldigt sällan (aldrig) längre än de 25 milen han har ner hit till oss. Problemet är att han har en MB GLK och har väl varit lite stor i truten mot sina kompisar som kör simpla VW och Volvo. Då kan han ju inte komma i nån löjlig VW ID.3, Hyundai Kona eller dylikt. Förstår ju vem som helst. Mycket prestige bland gubbsen. Det vet man om man sett "En man som heter Ove" om inte annat. ;-)

Nu har han kört Merca sen 1998 och det tänkte jag låta honom fortsätta göra ifred. Grejen är att jag ALDRIG nånsin försöker övertala någon. Om någon frågar om jag är nöjd så svarar jag "ja" men jag problematiserar det lite också. Ska man köra elbil så måste man kunna ladda hemma och är det en Tesla så tycker jag att man inte ska bo längre än ca timmen från ett service center. Förstår inte de som bor 4-5 timmar från närmaste verkstad och måste ta ledigt vid service eller reparationer.

Vad gäller elpriset i Texas så beror det på att de fått en köldknäpp av guds nåde. Det har bara indirekt med elbilar att göra. Att någon på sajten "oilprice.com" passar på att ta en billig poäng är bara löjligt.

Utläggningen om vad fossil är också ganska ovidkommande. "Fossilbil" är förkortning för "bil som drivs av fossila bränslen". Kan hålla med om att uttrycket är felaktigt och lite töntigt. Bättre kanske med "avgasbil"? Dock så är fossilbil så etablerat att det blir så av bara farten.

Jag tror nämnda avgasbilar kommer finnas kvar så länge ni lever. Däremot kanske det inte kommer satsas så mycket på att ta fram nya motorer osv.

IP: ...[.44.211]
Antal inlägg2.015 st
Postad/Inlagd2021-02-25 21:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Om bilen drivs med bensin är det bättre att kalla den för bensinbil. Å drivs bilen med diesel är det ju en oljebrännare. ;)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[209.234]
Antal inlägg703 st
Postad/Inlagd2021-02-28 19:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Finns rätt många likheter med elbilsmotståndet hos "bilintresserade" som det
var med Dieselmotormotståndet hos samma grupp.

Idag är det INGEN som det inte brunnit i proppskåpet hos som ifrågasätter
dieselbilens existensberättigande som premium/prestanda fordon.

Inom 10 år är vi nog där med elbilen med, dock kommer nog världens ledare
förstå att inte heller elbilen löser miljögåtan. om inte annat för att kunna straffbeskatta även elbilsägare.

Vilket kommer då bli nästa drivmedel?

IP: ...[.157.76]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-02-28 21:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Elbilar har ju fördelen att laddningen ”sitter ihop” med en massa andra saker och därmed inte går att beskatta separat på samma sätt som bensin+diesel. Kilometerskatt ”löser” det förstås men bensin+diesel lär inte beskattas mindre.

Sen har vi fördelen med högre energieffektivitet. Dvs även med samma kostnad på drivmedlet kommer el bli billigare. Den fördelen går inte att skoja bort.           IP: ...[.36.109]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318 ti  -03
Pris: 33.300:-

BMW 530xd  -07
Pris: 45.000:-

BMW E39 M5  -00
Pris: 225.000:-

BMW 540 M-Sport  -99