Sida 1 av 3
|
|
---|---|
Go’kväll alla Ligger vanligen i skuggorna här på forumet, läser en del, pitchar ibland in med osammanhängande och halvavsiktligt provocerande inlägg… ;) Har bidragit konstruktivt nån enstaka gång men medger bristen. Trots allt, måste fråga… hur långt kan märkesfåfängan sträcka sig? Varför slutar man inte betala magnum för detta ärans mög, iaf ni som envisas med ”prestandagrejor”? (En bas-G3x eller vad fan de heter funkar dock sannolikt bra som tjänstebil.) I enkelhet: raka sugsexor och bakdrift var en gång grejen. Då regerade man doktigt. Nu är det överprisat skit där man inte ens kan få luren att snacka ordentligt. Galvsläpp var fan som helst, när som helst. Whatever, man har INGET att sätta emot Daimler vad gäller historia, tradition och modellutbud. (På 50/60-talen lyckades hönan hitta nåt enstaka korn, iofs.) Man har vidare ABSOLUT inget att sätta emot Porsche. Ex: en M2 är trots allt bara en skugga av en 718. Och knappt det om vi snackar 2:a-handsvärde. Vissa här verkar fortfarande OK med att lägga typ 600k på nån jävla orange 440 med överfälgar samt bortse från 78 (?) dBA landsväg, apelsinlack från fabrik osv. Och det mesta blir bara fulare o fulare, undantaget nån coupémodell. Men det är då apdyra jäsare, där man lika gärna kunde tagit en MB. Och kanske fått kundservice som iaf stötvis förtjänar namnet…😉. Vill knappt ens nämna Töntwagen No 1: X6, eller lillfånevarianten X4. Sweet Jesus. Visst, Daimler saluför också dylika as, men de missbrukar inte sitt arv på samma vis då de alltid haft fler strängar på lyran. Vad vill man EGENTLIGEN med en sådan BMW? (Ja, Porsche har också flippat, men Porsche är Porsche och de har alltid kvar riktigt sjuka modeller). Den nya Z4:an verkar iofs trevlig, men knappast nåt de kan leva på. Däck och batteri… också vetenskap. Chassit är ju så härligt fabriksavstämt (som bara BMW kan…) så du måste förstå att minsta däckavvikelse gör att komfort och ”kördynamik” går åt helvete. Även på en 520 Touring… Och har du xDrive är du helrostad. Men det är ju fina vagnar annars… KLÖK. Trött batteri? Daimler mfl har valt den vettiga vägen, dvs bara byt möget. BMW? Nänä… då ska det klyddas fett, omproggas och fXttas. Ligger i framkant, ju. Originallarm – finns det sämre? Och nämn ett (1) ”premium”-märke som har tröttare standardljudanläggning och klädselkvalle… Så, summa summarum: ni som lever kvar i Bimmervärlden efter sugsexan… VARFÖR? Fåfänga, dvs coolt med BMW lixom? (OBS: retoriska frågor.) För den som mot förmodan undrar: min profil här är slafsig. Jag är inte märkesgalning, kör Dodge Challenger och Mazda MX-5 för tillfället. Jag har i mitt liv haft bl a ett antal MB och trots allt 3 BMW, däribland en 130iM (FON 153 for the record). Plastig och jävlig, fast med svintrevlig motor, låda och styrning. Men det var alltså många år sedan. Och kolla X5 E53, spec baken… SsangYong-vibbar. Var det i den vevan det började skita sig? Man lever fortfarande på märket, men det gjorde Facit och SonyEricsson också en gång 😉. | |
Andas,,, puh.. Du behöver inte köpa en. Människan är fri att köpa vad den vill, men visst BMW bilar idag är överkomplicerade. Det gäller även andra tillverkare. Om ett företag bestämmer sig för att ligga i framkant i utvecklingen av bilar hamnar man till slut där bla BMW är idag. Komplicerade, dyra och oftast fula då designavdelningen måste komma med något häpnadsväckande var 3e år, minst. Tänk om vi alla fortfarande åkte omkring i Volvo 240. Hur kul skulle det vara?;) En sak med det, skulle vara positiv. Du vet att du kommer att ha ett bekymmersfritt bilägande i 25k mil. Det kan ingen biltillverkare stoltsera med idag, förutom Lexus kanske. EB |
|
Skoj att du är nöjd med din Mercedes! Själv är jag extremt nöjd med min G31, snygg som få och fantastiskt trevlig att köra och den lilla dieselfyran är billig och går fint. Oavsett vad man tycker om X6an och om den behöver finnas så var den ändå tillräckligt intressant så att Audi, Mercedes och Porsche var tvungna att göra sin egen variant. Vem som lyckades bäst är upp till var och en att bestämma! | |
Med lite självdistans, ligger det väl ändå lite i det som tas upp. Förr var BMW ett entusiastmärke med en väldigt tydlig profil - raka sexor, fina manuella växellådor och bakhjulsdrift. En bil med fokus på körglädje och där man kunde prioritera bort sådant som låg driftskostnad, vinteregenskaper och t om. krocksäkerhet... BMW-förare sågs som lite "speciella" av andra bilmärkesförare, möjligen såg Alfa Romeo-förare BMW-förare som sina jämlikar men samtidigt sina antagonister. Det var lite hatkärlek från andra bilförare gentemot BMW-förarna...men oavsett så var BMW något man valde väldigt aktivt och det var långt ifrån "tjänstebilsflocken". Naturligtvis är BMW idag ett mycket mer välmående företag som tjänar mycket mer pengar, men entusiastbilsidentiteten har man offrat på tjänstebilsaltaret. Numer är BMW ett mainstreammärke och det står ju en BMW på var och varannan villauppfart, där (tjänstebils-)föraren gör allt för att försöka bräcka grannens Volvo eller Audi - men de flesta vet knappt ens vad det är för motor som sitter i bilen... ;) Numer är det snåla raka dieselfyror (eller mindre) och oftast fyrhjulsdrift samt elservo för att spara någon ml. soppa per mil, trots att man i nästa andetag belamrar bilarna med mer eller mindre onödig utrustning som gör att de väger bly som samtidigt fjärmar föraren från att faktiskt köra bilen, utan i stället förvandlar denne till en åkande passagerare....någonstans på den vägen försvann mycket av körglädjen och märkesentusiasmen - eller kanske omvandlades entusiasten från körglädje till "garageuppfartsprestige"!? Påpekas bör väl kanske att de flesta som är på detta forumet, förmodligen inte är så representativa för medel-BMW-föraren, utan här finner man nog en stor andel "entusiaster" fortfarande... Då jag har förmånen att dagligen kunna jämföra två ganska likvärdiga bilar från BMW och Mercedes, kan jag ärligt säga att Mercedes håller ett par snäpp högre kvalitet och känns mycket mer gedigen i konstruktionen generellt. Men båda bilarna har sina kvaliteter och vissa lösningar hos ena märket är bättre än hos det andra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Nu är det ju så att vissa prioriterar vissa egenskaper hos sin bil andra prioriterar andra. För somliga är det väldigt svårt att förstå att alla inte resonerar som de själva. Att tex jämföra en porsche 718 med en m2 funkar för dig men inte för mig. En del tycker bmw är plastig andra gör det inte... Tycke och smak helt enkelt. Jag har för övrigt de gånger jag besökt en Mercedeshandlare aldrig blivit erbjuden en provtur eller liknande. Säljarna verkar alltid vara fullt upptagna med sin dator. |
|
Hänger inte med vad tråden handlar om men det verkar ju vara någon sorts missnöje med utvecklingen. Vilken bil/märke ska man satsa på då? Eller är allt skräp numera? | |
Transocean |
Utvecklingen går åt rätt håll hos BMW. T o m de nya njurarna kommer att bli mainstream om tio år. Skulle när som helst låta mig fotograferas i en ny 4-serie coupe. Ägt en E34, en E90 och äger nu en G30. Helt otroligt hur mycket bättre G30n är på allt. Sen gör kanske MB totalt sett bättre bilar än BMW men dom har misslyckats med en sak; och det är designen. Runda former, plast plast plast; t o m Ola Källnius menar att storsatsningen MB EQC400 är det "styggeste som finnes". Den "perfekta" bilen kommer från Japan och heter Toyota Crown. Den är så bra att japserna behåller den för sig själva. Vi andra får titta på överprisade Lexus som bygger på en Camry :-) |
thekinglives |
Transocean: Säger ju ingenting? E34 av vilken valör? E90 likaså...G30 530e...va... |
Gillar såna här ventileringsinlägg i coronatider, vi alla behöver ventilera och du valde BMW. Men Porsche har ju flippat också, ett jäkla hypat märke som är värst av alla sälja ut sig själva med det mesta. Vem bryr sig om en Porsche idag? yawn säger jag bara.... Riktiga sportbilar är forfarande Lambo, Ferrari och Koenigsegg samt Mclaren. Vill du vara unik köper du en Alpina, det är vad BMW skulle varit från första början. |
|
Jag kan känna igen mig lite i TS resonemang. Jag tycker att bmws bilar fortfarander riktigt bra sett till totala körupplevelsen. Det är en tämligen stor skillnad att sitta i en typ g30 kontra ex en passat. Skulle säga att det bmw tappat på mest sista 25 åren är KARAKTÄREN på bilen. Som sägs ovan, manuell låda, sexa, bakhjulsdrift och enkel, sobert designspråk med slanka linjer. Skulle säga att raset kom ordentligt med chris bangle eran, åtminstone vad gäller design. Efter det har det såklart funnits många fina modeller men totalt sett har det gått utför. F10/f30 håller hög bmw klass designmässigt, friska fläktar. Nya z4, o nya 1 serien med sina sneda strålkastarögon, aschtung raus. Peaken på bmw i modern tid för mig var nog e34an sedan. När man ser dem irl.. otroligt stilren och tidlös. |
|
Den där texten var så svårläst så jag läste tre första raderna och tre sista. Dodge Challenger? Om du gillar att åka en bil tagen från Transformer-leksakskatalogen med en motor i nivå med ett ånglokomotiv från 1910, som får 10-åriga pojkar att skutta av glädje när du passerar dem så har du hamnat rätt. En plastigare, sunkigare bil fylld med luft är svårt att hitta. BMW handlade om personlig image och körkänsla, det var macho, ett tecken på att du inte ville profilera dig som en medelsvensson. Som så många ovan skrivit, är det idag en i mängden av tjänstebilsvagnarna, de få gånger jag ser ett "540/340"-emblem på bagageluckan, kan jag ana lite av den forna entusiasmen. |
|
Hmm...Ja, BMW var för mig en gång i tiden ett "personligt och spännande val"... Idag är det ju inte riktigt så OM man inte köper det "allra värsta" t.ex värsta M5:an(nuförtiden finns det ju flera specialversioner av den också) eller kanske öhh..i8(finns den kvar idag förresten)? Bättre att köpa en bil med rimliga kostnader totalt sett och satsa på den istället, t.ex en gammal Alfa ;) Visst, dålig krocksäkerhet, dålig komfort etc...MEN kul bil att både köra och äga, mycket roligare än en ny "mainstream" bil överlag och med acceptabel driftsäkerhet om man sköter den som barn, vilket för mig betyder engagemang och livsglädje ;) Bilen idag är för de flesta ett sätt att bara transportera sig utan att det ska vara så j*kla fantastiskt kul och spännande hela tiden. Prestigetänkandet finns såklart också kvar när det gäller inköp av bil.. Undantag finnes :) Mvh Janne. |
|
Jag kan väl iofs förstå BMWs fokus på volymmodeller, det har troligen gjort att de vuxit större de senaste 15 åren. De har ju verkligen gått ifrån en nischtillverkare till en global aktör. Vad jag som entusiast tycker är synd är att BMW verkar helt ha släppt BMW M GmbH vilket ju har en stark koppling till motorsport, borde väl vara 50 års jubileum snart? En bil som M3 borde de kunna göra något mer entusiastfokuserat på med en gonade till forna tiders M3. En bil för gata - touring bil! En limiterad 5000ex M3 med 500hk sugsexa och manuella låda. Det BORDE finnas spekulanter i både EU och USA till dessa för 1M SEK styck. En bil som Porsche Taycan BORDE BMW klurat ut först iom sin tidiga i3. Något som definitivt anspelar på ”The Ultimate Driving Machine”. Visst, ingen vinstmaskin men något som ändå är länkat till deras DNA...pengarna tjänar de ändå på sina SUVar... |
|
Man får vara glad att man rattade dom klassiska åken när man Var yngre iaf... Glömmer aldrig när jag hämtade min första 325 a. Ren glädje.. Nu är bmw lika intressant som Renault för mig... Tyvärr. |
|
Jag tillhör dem som fortfarande uppskattar BMW, linjerna, harmonin och kvaliten som jag menar håller mycket hög nivå. Det största lyftet vid ett bilbyte var när jag köpte den nya E34an 1989, det är svårslaget. Fantastiskt solid bil för sin tid. Men inte långt efter i upplevelse var när jag för knappt ett år sedan köpte en 530e, en helt fantastisk bil, ett stort kliv från den 330e jag hade innan. Och att jämföra med Renault är ju förståeligt om man kör en Passat ;-) Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
Ursäkta skulle skrivit passat i stället... Trampade jag lite på din ömma prestige tå där.... |
|
Idén att släppa en upplaga av en modell som flirtar med de klassiska gillar jag. Behöver inte nödvändigtvis vara en m bil. Typ en 330/335, 300 hk sug6a. Analog cluster. Begränsad digitala extragrejer, typ skippa autopilot mm. Tokbantad bil, max 1500 kg. Tror porsche fick feedback att deras kunder hellre ville ha en bil med bra körkänsla än den snabbaste bilen 0-100. De tog till sig dessa önskemål, skulle va kul om bmw gick den vägen också. |
|
Henrik335: Håller helt med - BMW har ju dessutom en längre tradition av aktiv bilkörning än Porsche. Och flera klassiska modeller som det borde få att kapitalisera på för att stärka varumärket. M3 CSL, 325 E30, M3 E30 är ju bara några exempel på bilar som uppnått kultstatus. Visionen ”The ultimate driving machine” var ju en sanslöst stark vision som jag inte längre är säker på att BMW lever upp till. Nu försöker de vara lite överallt - miljö, ekonomi, sport, komfort. Och det blir sådär mellanmjölk i samtliga segment. |
|
Ja på gott och ont så blir de stora konkurrenterna i den prisklassen mer och mer homogena. Typ märker ingen skillnad på dem. Det hävdas att ingen vill köpa manuellväxlad bil numer. Vänd på steken gör en där manuella växellådan gifter sig fint med en rolig motor och bra schassi så har man en hel marknad för sig själv att sälja bilar till. Nya m3 pure blir ev en frisk dyr fläkt. | |
Jag tror som Transocean att de där nya njurarna kommer bli något. Annars tycker jag X2an är en grymt snygg bil och dessutom riktigt trevlig på vägen. E86an måste dessutom vara en av BMWs roligaste bilar att köra. Jag har betydligt värre grejor i garaget men E86an är en sanslöst kul bil med en alldeles underbar motor. |
|
burt: ironi symbolen framgick nog lite för dåligt...har inga problem md att alla inte älskar BMW. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.