AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 6- och 8-Serien ]

Styrservo 635 CSI e24

Visad 342 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg9st
Postad/Inlagd2021-01-25 21:24
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520 i -83
Undrar vilken färg på olja grön eller röd styrservo i en e24

IP: ...[177.158]
Antal inlägg3.705 st
Postad/Inlagd2021-01-25 21:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Fanns det ens grön (CHF, antar jag att du menar?) 1983?

CHF har bättre köldegenskaper, tror jag, så bl a därför finns den.
Du kan, såvitt jag förstår, lugnt använda den - men *inte* blanda med vanlig röd ATF.

Känns det osäkert, välj en och försäkra dig om att det blir så nära hundra procent av den som det är praktiskt möjligt.

/Lennart           IP: ...[.42.186]
Antal inlägg11.754 st
Postad/Inlagd2021-01-26 21:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
BMW började med att fylla fordon för cold climate med Pentosin CHF 7.1 från 9/87 till och med 9/91 (innan dess tror jag de körde med CHF 4548). Därefter användes Pentosin CHF 11S.

LHM (den är också grön precis som CHF) var också tillåtet att använda istället för Pentosin CHF 7.1.

I övrigt användes ATF Dexron III.

Som lenwib säger så går det alldeles utmärkt att byta till vilken olja som helst - men man får INTE blanda CHF med ATF - görs ett byte mellan dessa "system" måste man skölja igenom systemet så man får ut nästan alla rester av den gamla oljan.

Börja med att kolla vad det är för olja i systemet idag.

Såhär ser exempelvis fräsch ATF Dexron III ut (men har man inte bytt på länge så ser det inte alls så här fint ut):
[LÄNK]
[LÄNK]

Om färgen är körsbärsröd så är det med största sannolikhet ATF Dexron III och då är det enklast att köra vidare på det (om du inte kör med din E24 i mycket kallt klimat ofta - då kan man fundera på att gå över till CHF 11S).

Om färgen var körsbärsröd och du inte vet när sstyrservooljan byttes senast så kan det vara passande att göra ett byte. Eftersom ATF Dexron III är så billigt, så kan man ta en liten genväg genom att suga reservoaren torr, fylla upp den med fräsch ATF Dexron III, starta motorn och vrid ratten fram och tillbaka för att cirkulera vätskan igenom alla delar, stäng av motorn, sug reservoaren torr, fyll upp osv. Gör du detta 3-6 gånger så är oljan oftast fräsch och fin.

Men om du ändåså ska byta någon hydraulslang eller packning, ja då kan du ju dränera och spola igenom systemet på det sättet.           IP: ...[.174.25]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2022 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -95
Pris: 50.000:-

BMW 320  -94
Pris: 105.000:-

BMW 325 Cab  -91
Pris: 165.000:-

BMW 325i  -08