AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

lampor lyser och antispin och abs fungerar inte

Visad 516 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg6st
Postad/Inlagd2021-01-25 15:51
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i touring e91 2008
hej.
har en 320i e1 2008,som jag haft nåra år.
haft mycke problem med den, men som jag lyckats lösa.
bytt hjullager,upphängning,flexirör till avgassystemet,acn osv.
'har två problem nu, att det fluddrar framme vid grenröret.
om det ät nån spricka , nån bult som gått av eller hål i kattalysatorn.
får upp sensor förgiftad när jag läser felkoder på den. men det är inte brådskande.
sista problemet är att lampan för abs lyser rött och antispinn o låsningsfria bromsar är ur funktion.
får inte ut nåra felkoder med min läsare.
testade en kompis läsare, och där larmade den på någon av givarna bak.
eftersom vad jag fattat det läser ena sidan bak hastighetsmätaren, så jag skiftade vänster och höger, men ingen skillnad lamporna lyser fortfarande och hastighetsmätaren funkar nu också.
kan det va nån av givarna fram som spökar, även att jag fick felkod på dom bak. konstigt nog stod det inte vilken sida bak.
tacksam för tipps på hur jag fortsätter felsökningen

          IP: ...[131.116]
Annons
Antal inlägg2.002 st
Postad/Inlagd2021-01-25 18:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Välkommen!

Sitter inte hastighetsgivaren på växellådan?

Lyser ABS konstant?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[211.236]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2021-01-25 20:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i touring e91 2008
Ja den lyser hela tiden           IP: ...[131.116]
Antal inlägg11.264 st
Postad/Inlagd2021-01-25 21:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, hastighetssignalen tas på lite modernare BMW-modeller från vänster bak ABS-givare.

På lite äldre modeller som E30 och E34 togs hastighetssignalen från en givare på differentialen.

Tror inte det funnits någon BMW-modell (i modern tid) där hastighetssignalen tagits från växellådan.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2021-01-26 13:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i touring e91 2008
Men kan de va nån givare fram de e fel på. Fast den sätter felkod på nån av dom bak.
Men de konstiga är ju att hastighetsmätaren funkade innan. O även nu när jag skiftar givarna.
Eller kan de va nått fel på givaren bak eller på nått annat,som klarar av o låsa hastigheten men inte de andra           IP: ...[4.52.15]
Antal inlägg11.264 st
Postad/Inlagd2021-02-01 18:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller problemet med ABS-lampan så behöver du utrustning som kan läsa BMW-specifika felkoder (och som har en korrekt översättning om vad faktiskt felkoderna betyder och inte bara visar en felkod utan förklarande text).


@monarpeden : Vilken felkod fick du ut med kompisens verktyg?

Endast "larmade den på någon av givarna bak" är tyvärr inte exakt nog när det gäller felsökning och diagnostisering. En felkod kan inte bara (om man har tur) leda till rätt hörn i bilen, det kan även ge ledtrådar av vilken typ av fel man letar efter.


Steg 1 : Det är helt enkelt att läsa ut felkoder med lämpligt verktyg.



Det är fullt möjligt du har multipla fel på ABS-systemet.
Här ger jag bara en ren imaginär historia om hur det kan gå till.
Säg en person köper en bil där sensor vänster bak är trasig (och ABS-lampan lyser och hastighetsmätaren fungerar inte).
Man passar på att byta höger bak hjullager, men vänder lagret fel eller köper fel typ av hjullager och nu är det ett problem på höger bak också.
Man swappar sedan givare mellan vänster bak och höger bak, nu fungerar hastighetsmätaren men ABS-lampan lyser fortfarande (pga både en trasig sensor och ett felaktigt hjullager).



Exempelvis så fick jag problem med ABS/DSC på min E87 och felkoder lästes ut.

Först fick jag denna felkod:
0x005DC1 - wheel speed sensor rear right extrapolation
Det var klart och tydligt var man skulle börja felsöka - och det åtgärdades.

Några år senare kom denna felkod:
0x005DB1 - wheel speed sensor rear left extrapolation
Än en gång klart och tydligt var man skulle börja felsöka - och det åtgärdades.

          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2021-02-02 11:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i touring e91 2008
Men kan det vara fel hjullager.
Jag har vänt dom rätt. Det vet jag.
Och det fungerade ju ett halvår           IP: ...[145.106]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2021-02-02 11:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i touring e91 2008
Och.hastighetsmätaren funkade innan jag skiftade givarna bak. Och den funkar nu           IP: ...[145.106]
Antal inlägg11.264 st
Postad/Inlagd2021-02-02 12:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt, kan vara fel hjullager. Men om ABS-kransen sitter på drivaxlarna och inte i hjullagren så är det orelaterat till ABS-problematiken (det är lite blandat på E90/E91 verkar det som vilka som har ABS-kransen på drivaxlarna och vilka som har i hjullagren).

Och lyste inte ABS-lampan under ett halvår efter byte av hjullager så kan man utesluta fel typ av hjullager eller felaktigt monterat hjullager (finns alltid en risk att hjullagrets ABS-krans gått sönder under detta halvår men det är så vansinnigt långsökt att det får läggas långt ned på listan över misstänkta).

Men just denna typ av informationsinsamling och informationsbearbetning är just vad de förbererande stegen man gör inför en felsökning och diagnostisering (det gör att ens felsökningsprocess går snabbare då man snabbare kan ringa in problemområdet).

Helt rätt, alla observationer är input till ens felsökningsproces och är ledtrådar och underlag för olika beslut man gör i sin felsökningsprocess (samt kan hjälpa till att utesluta vissa saker och snabba upp ens felsökningsprocess).



Men när det gäller felsökning går det inte att gissa och tro, det är metodiskt och systematiskt arbete som gäller. Tufft, men det är verkligheten.

Steg #1 : Utläsning av BMW-specfika felkoder med lämpligt verktyg.
Och för säkerhets skull bör man även nollställa alla felkoder och se vilka som kommer tillbaka - om en felkod dyker upp innan ens bilen rullat något så är det en väsentlig ledtråd exempelvis.

Steg #2 : Förhoppningsvis dyker endast en tydlig felkod upp som ringar in ett hörn.
Låt oss anta att det är en felkod för just vänster bak eller höger bak (eller båda).
Man kollar vad felkoden säger (säger den att signalen är dålig, säger det är avbrott i kabeln, säger den <x>, säger den <y>, klagar den ens över sensorn eller är det något relaterat kring DSC-styrenheten, osv osv osv).
Om nu felkoden pekar mot problem med mottagning av signal från en eller båda sensorer bak, då hissar man upp bakvagnen (så båda bakhjulen kan snurra fritt och växellådan i neutral).

Sen tar man fram sin diagnostiktutrustning som kan visa hastigheten som rapporteras från varje hjul. Upp med en graf för vänster bak och en för höger bak. Eftersom dessa är digitala sensorer så är det lite knöligare att koppla in oscilloskop och se på signalen (och de flesta har inte ett oscilloskop).
Sen snurrar man på hjulen och undersöker vilken hastighet som rapporteras och på vilket sätt hastigheten rapporteras tillbaka (helt oregelbundet, är det oregelbundet men med periodisk återkommande ryck, saknas signal helt och hållet, etc etc etc).

Beroende på var man hittar här så tar man olika riktningar i sin vidare felsökning.

Det kanske inte ens är signalen från sensorerna som ABS-lampan handlar om!?! Det kanske är ett internt fel i DSC-styrenheten!?! Därför behöver man applicera ovan nämnda felsökningsprocess för att undvika att försöka skjuta älg med förbundna ögon mitt i mörkaste Småland mitt i natten :-)



Saknar man utrustning och/eller kunskap om hur dessa (ganska avancerade) DSC-system fungerar så behöver man helt enkelt lämna in bilen för reparation (numera behövs tyvärr en hel del utrustning men även en hel del kunskap för att felsöka bilar - ribban har tyvärr höjts gradvis hela tiden på vad som behövs i form av utrustning samt kunskap/information - så det är mycket vanligt att man saknar en av dessa grundpelare - eller båda - och då blir det mer gissning än felsökning).

Då rekommenderar jag att lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg11.264 st
Postad/Inlagd2021-03-03 23:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@monarpeden : Vad var problemet och vad blev lösningen?           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2021-03-05 11:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i touring e91 2008
Hej.
Har inte löst det än.
Men fick tag på en kille som jobba på BMW.
Och han läste ut.
Höger bak dsc.den gick radera.
Sen stod det Dsc konstant fel.
Byt ut enheten.
Och den gick inte radera
          IP: ...[4.52.49]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 518  -85
Pris: 24.000:-

BMW 528i  -84
Pris: 60.000:-

BMW 528  -98
Pris: 35.000:-

BMW 520D  -12
Pris: 180.000:-

BMW 320d  -06
Pris: 50.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen