AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.311

ASC/DSC/ABS lampan lyser lite då och då

Sida 1 av 4
Hej Har en Z3 2,8 -99

Där ABS och DSC lampar lyser lite då och då, har felsökt fått felkoden 71 ASC pumpmotor. Vad kan var fel?

Visa användare
ProPro-medlem
23.230
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Dåligt fungerande pumpmotor, har det fuskats med bromsvätskebyte månne ?

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hej det var en bra tanke det var nog ett tag sen jag gjorde det. Byte får bli nästa projekt med Z3:)
tack

//Kim

Efter problem för några år sedan med ABS systemet satte jag mig in i detta ordentligt. Du skall vara medveten om att detta är 21 år gammalt och tekniken för felkodssättning var inte alls så utvecklad som idag. Kommunikationen mellan det inköpta ABS systemet och bilens övriga felkodsystem är "magert".
Jag fick totalt felaktigt angiven felkod, givare vänster framhjul sönder när felet var helt annat. Jag köpte ett begagnat relä på skrot och provade.
Att ett fekatigt abs relä kan ge givarfel vänster framhjul är fantastiskt. Jag ifrågasätter lite ifall ålder på bromsvätska kan inverka. Vad jag minns idag bestod den initiala kontrollen mest av resistansmätning av solenoider och förmodligen även av ABS motor.
Jag skall kolla hur motorn rent praktiskt kontrolleras av systemet.
Tackar jag är tacksam för alla tipp och råd. Felet kommer och går, felkoden kommer med en icarsoft och säger pumpmotor?
//Kim

När kommer felet, de gånger det kommer. Precis under startfasen, då allt kollas, eller när du är ute och kör.
Det kommer oftas efter 5-10 minuter, ibland när den väl lyser och man startar igen när bilen är varm kommer den direkt

I din bil sitter troligtvis et Teves Mk IV system. Bifogar en instruktion (för Ford) där du kan se hur det är uppbyggt. På sidan 40 kan du se hur den kollar och vilka resistanser som förväntas från pump, pumprelä och trycksensor. Om systemet sitter i en Ford, Buick, BMW eller Saab har ingen större betydelse.
Några sidor längre fram har du kopplingsschema.
Du har 2 reläer som blivit gamla, ABS relä (kallat main relay i schema) och pumpmotorrelä. Om du inte vill lossa den stora multipluggen på Terves, kan du alltid lossa motoranslutning och kolla lindningarnas resistans samt även reläer och trycksensorn i pumpenheten. Själv tycker jag det påminner om dåliga reläer. Att köpa 2 reläer kan vara en bra start som kanske hjälper, istället för att rota för mycket. Reläer tar slut pga. ålder.
Räkna inte med allt för mycket hjälp från verkstäder. Jag fick svaret av en specialist på ABS att så gamla mjukvaror hade de ej längre, de kunde skicka min Teves till Holland för kontroll.


Glömde länk Länk
Hej spännade svar, var sitter reläerna? hur hittar jag dem? hittade denna Länk
men jag har ju en -99 så tror inte det är samma på min

Visa användare
ProPro-medlem
5.017
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Att felkoderna är "fel" tycker inte jag är så konstigt. Vanligt på äldre BMW är att ABS styrenheten går sönder. Det som händer är att en krets går sönder i enheten och går den kretsen till vänster fram så tycker övervakningen att det är avbrott dit och sätter en felkod. Inte konstigare än exempelvis när bilen varnar för trasig skyltbelysning om just den kabeln skafts av någonstans. Lampan kan ju vara hel ändå.

På e39 var det väldigt vanligt med just någon felkod på en pump i DSC.
Jag har haft två bilar där jag bytt styrenhet med den felkoden.

Denna felkod var det då ABS -> 58/FF - Precharge pump

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
De sitter i den stora säkrings / relädosan till vänster under huven. Tyvärr har jag ej tillgång till min bil, men jag har för mig att funktion finns beskriven i locket till dosan. Det ena reläet har text typ ACS/ . ABS relä kallas även för K10 och ABS pumprelä heter K75. Skulle inte förvåna mig om det senare är ett vanligt relä, lika exempelvis för belysning.

Dessa reläer har använts på många BMW modeller från den tiden, så om du skall köpa begagnat, är det bara att titta efter en gammal BMW och plocka dem.
Om du står vid ditt vänstra framhjul och tittar in i relädosan, blir det närmsta raden, relä 2 och 3 från vänster
hej
Jag kollar imorgon, beställde en dsc/abs enhet från bildelsbasen innan jag la in frågan här, blir kanske att skicka tillbaka den.
hur lägger jag in bilder här??
Njut nu av fredagen

//Kim

Vill bara tillägga, som du säkerligen förstår, så används denna enhet i många bilar och modeller. Det är mjukvaran som gör att den kommer att fungera i just din bil.

Ifall du behöver använda den, måste du gå till en BMW expert som kan koppla upp sig. Han kommer att ladda ned alla data från din befintliga enhet och "klona" en kopia i den inköpta begagnade enheten. Jag vet, även jag har en enhet liggande från Bildelsbasen, ej klonad, därför ej fungerande.
Tack för många goa svar, denna hjälp är fantastisk.

Kim

Visa användare
ProPro-medlem
5.017
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Prins valiant, jag vill inte vara någon besserwisser men man behöver inte klona den gamla enheten. Man plockar relevant info från en annan enhet i bilen som lagrar bilens VO (vehicle order) den lagras i två olika enheter för att man inte ska bli utan. Ofta ljusmodul och ews. Blir ju annars ett moment 22 om ens gamla enhet är helt rökt. Händer ofta med tex SRS styrenhet på e46 och e39.
Det program an använder är NCS-expert och det är mycket lätt att göra en defaultkodning på en begagnad enhet.

Mvh Ola
olaO, tack för infon. Men rätta mig om jag har fel: Någon med rätt programvara för BMW måste koppla upp sig och överföra dessa data från VO.
För det verkar ej ske automatiskt.
Visa användare
ProPro-medlem
5.017
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Exakt ;-)
Eller om man köper utrustning själv. Jag har såna grejer till salu. Annonser kommer nästa vecka.
Tillsammans med en lathund för detta från mig så löser man det snabbt.

Inte fel att ha ett bra diagnosverktyg till sin BMW som inte bara läser felkoder utan även kan utföra lite sådana här jobb.

Mvh Ola
Man kan ju också skicka iväg sin egen enhet och få den fixad. På så vis slipper man joxa med mjukvaran. Pris ca 2500-3000kr.
hej

hur lägger jag in bilder här?

//Kim

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.