AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Övriga bilmärken ]

Audi E-tron

Visad 2.711 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg5.216 st
Postad/Inlagd2021-01-24 19:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för en massa bra input. Som någon på slutet kommenterade så kommer jag sannolikt, i alla fall på kort sikt i så fall behålla båda mina bensin BMW. Men är lite sugen på att testa E-tron med de rabatter som finns och i så fall på operationell leasing med garanterat restvärde. Jag fick precis en väldigt bra kalkyl från en åf. Kan det verkligen skilja en hel del på leasingkalkylen mellan olika åf när det är en bil med ett "kampanjpris"? Kan det vara det garanterade restvärdet som man kalkylerar olika med mellan olika åf? Jag tror nog dessvärre att den här säljaren gjort något fel, för kalkylen blev betydligt lägre trots mera utrustning än innan...

Jag ser att Advanced-paketet är "lönsamt" om man vill ha rätt mkt extra (som jag vill) 61.900,- för bl a 4-zons klima, Assistanspaket city, Matrix-LED, virtual cockpit B&O, extra ladduttag på sidan, instegs LED. komfortnyckel, manöverknappar i svart glasoptik, metallic, omgivningskameror med 3D-vy, panorama, sportsäten, tonade rutor mm.

Sen har jag förstått att räckvidden är "Problemet" men det spelar ingen roll för mig just nu då vi max kör 10-20 mil max åt gången och mest korta sträckor 2-4 mil. Kan ladda hemma har jag tänkt, bor i villa. Kör vi längre så tar jag X5-an isåfall. Det känns ju onekligen som väldigt mycket bil för pengarna - om nu kalkylen stämmer och skönt att slippa oroa sig för vad värdeminskningen blir. Det blir ut att provköra en vända till i veckan. Vill inte ha någon bil förrän i maj har jag tänkt och då skall ju miljöbonusen bli 70.000 kr vad jag förstår? Det är väl inkl. moms tar jag för givet. I kalkylerna från olika åf är posten ibland ex moms och ibland inkl moms och olika...

/Anders           IP: ...[2.74.96]
Antal inlägg7.326 st
Postad/Inlagd2021-01-24 20:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e Touring -21
Med laddbox hemma är räckvidden en icke-fråga. Du kommer ju ha minst 25-30mil om dunder till att koppla in den när du inte använder den. Behöver du köra längre än så, ja då finns det ju laddstolpar...           IP: ...[.22.250]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-01-24 20:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Det kan faktiskt skilja även på centrala kampanjer. Det beror på om leasingen är beräknad som att Volkswagen Finans garanterar restvärdet eller om återförsäljaren själv gör det. Vissa ÅF chansar (och har råd) och sätter högre restvärde än VFS (=lägre månadskostnad). Du som kund behöver inte oroa dig i vilket fall, är det en operationell leasing drabbar det inte dig. Jag skulle inte köpa vinterdäcken via Audi, fick betala 28k för däcken och restvärdet som de sätter är 25%. Jag får alltså 7 tusen tillbaka för 19" org däck som har gått 2 vintrar... (Jag får inte välja, det måste gå den vägen pga avtal)

Just räckvidden ser jag som bilens stora nackdel i kombination med ett begränsat laddnätverk. Har man andra bilar så försvinner det problemet och jag skulle utan förbehåll rekommendera bilen.

Bilen levereras med trefasladdare (som du iofs måste lämna tillbaka), så om du har det i garaget behöver du inte köpa laddbox. Du kan också be elektriken att installera trefas CEE istället. Det är nämligen ockerpris på installation av laddboxar pga bidragen man får. Installerar man ett trafasuttag fakturerar de en timme typ en tusenlapp, installerar man en laddbox fakturerar de 6-8 tusen för installationen istället. Det är i princip exakt samma jobb...           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg5.216 st
Postad/Inlagd2021-01-24 21:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack. Ja det måste ju vara restvärdet de labbar med eftersom priset på bilen är exakt detsamma. Jag behöver nog installera en laddbox och läste i nån av de nyare motortidningarna att man bör ha en med jordfelsbrytare och även felövervakning.
Vinterdäck köper jag alltid själv.

Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-01-24 23:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Det sitter jordfelsbrytare även i den medföljande laddaren. Men ska du fortsätta åka el eller hybrid är det nog dags ändå någon dag. Ville bara nämna att etron har en ”bra” laddare som ingår.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2021-01-25 00:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vad menar du med en "bra laddare"?
          IP: ...[.238.67]
Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-01-25 01:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
11kw 16A 400V. Bra nog att slippa köpa en extra laddbox för dyra pengar om man har CEE-uttag i garaget.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg5.216 st
Postad/Inlagd2021-01-25 10:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Då var en beställning lagd. Hoppas att det blir samma belopp på avtalet som i offerten bara... Leverans i maj.

Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-01-25 13:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Kul!

Angående månadskostnaden så har du tecknat avtal på ett visst belopp så ska det stämma. Där får det inte diffa efter avtalstecknandet (annat än ränteändring) Dock så räknar en del månadskostnaden som ett snitt inklusive och exklusive bonus och vissa har ett belopp första 6 månader och ett annat för resten.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg5.216 st
Postad/Inlagd2021-01-25 13:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vi får se. Väntar på avtalet.

Antal inlägg5.216 st
Postad/Inlagd2021-01-25 17:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Då var avtalet signerat, leverans i maj. Väldigt mkt extra utr. och ändå en låg månadskostnad utan första förhöjd (mer än miljöbonusen) och garanterat restvärde. Perfekt! Hoppas nu jag gillar bilen och att den fungerar!

Antal inlägg15.262 st
Postad/Inlagd2021-01-25 17:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Det är jag helt säker på att du gör. Kan inte komma på någonting som jag är missnöjd med alls förutom laddning på långfärd. Det är också ett mentalt problem mer än ett praktiskt.

Det som imponerar nu i snön är hur sanslöst bra bilen tar sig fram och hur kul den är att göra. ESP går att inaktivera så det går att köra på bredsladd (oväntat med tanke på att det är en Audi) och eftersom man kan köra så mjukt utan ryck och sakta (fullt vrid från tomgång ju) så är det ironiskt nog kanske den bästa vinterbil jag haft. Full värme från sekund 1 också, dessutom fungerande förvärmning när den står i kallgaraget :)           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg7.326 st
Postad/Inlagd2021-01-25 21:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e Touring -21
Intressant att läsa om era erfarenheter. Just nu sitter jag fast i en förmånsbil ett par år till (V90 T8) men nästa leasingbil lär säkert bli helt eldriven. Vore intressant om fler erfarenheter kunde fyllas på om hur det är att äga och köra en elbil som inte är en Tesla.           IP: ...[.22.250]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2021-01-25 22:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Porsche 992 Carrera S
Audi Etron S-Line Advanced 55
Haft en Etron S-Line Advanced 55 sen i september. Kanonbil på alla sätt och vis förutom räckvidden. Kvalitetsmässigt snäppet sämre än Q8:an som jag hade innan, men inte dålig på något sätt. Har en snittförbrukning på 32.3 kWh/100 km sen jag plockade ut den, vilket ger ca 26 mil på en laddning. Perfekt som andrabil alt om man inte gör några långresor norr om Gävle.

I mitt fall kommer en anställd att ta över bilen och jag har beställt en X7:a 40D. Ska bli underbart att se en räckvidd på över 100 mil som fylls upp på 2 min 😂           IP: ...[.154.44]
Antal inlägg190 st
Postad/Inlagd2021-01-26 08:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA touring -09
Vad ligger dessa på i månadskostnad mellan tummen och pekfingret?           IP: ...[235.119]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-01-26 10:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
24 månader från 5000:-/mån inkl 1000 mil per år. Man verkar dock få ganska mycket utrustning för ett par tusenlappar extra i månaden. Vet tyvärr inte vad extra mil kostar.

I vilket fall är det oerhört prisvärt. Den X7 som nämns här ovan kostar nog 3 ggr så mycket i månaden inklusive allt. Bara att börja räkna. ;)

Jag skulle säga att man tar sig 30-35 mil med en 55:a. Den förbrukning som Lindqvist82 nämner är inte särskilt representativ för långkörning.

När Ionity-stationen i Gävle är klar så tar man sig upp till Umeå (eller Åre med omnejd) med enbart Ionity. Behövs dock destinationsladdning eller laddning på annat nätverk för att ta sig tillbaka från Umeå. :)           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg5.216 st
Postad/Inlagd2021-01-26 10:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Min leasing hamnade på cirka 6.200,- per månad exkl moms och då är det extrautrustning för cirka 120 tkr inräknat. Den här kostnaden är då inräknad över tid när miljöbonusen på 70 tkr (från 1/4) är inräknad, utan den så är den cirka 8.600,- exkl. moms. Men som sagt då är det i princip extra allt i bilen. Det finns ju många billigare alternativ som nämns ovan, men en sån bil är jag inte intresserad av. Jag har ex. vis i min spec; Advanced som innehåller en massa options som panorama, matrix LED, Assistanspaket city, B&O, komfortnyckel, tonade rutor mm, Dragkrok, svart optikpaket, 22", mm. Priset ovan inkluderar även service. Det här är dock "bara" 1000 mil per år, kommer att ha kvar min X5-a, så endast som bruksbil denna. Övermil kostar 16,-. Garanterat restvärde då det är operationell leasing och därmed ingen första förhöjd hyra heller. Bilen kostar brutto 1.131.900,- sen har man just nu en kampanj på 145.500,- samt då miljöbonusen på detta, som lär bli 70.000 från 1/4.

Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-01-26 10:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Är det operationell business lease du valt Anders? Jag tycker privatleasingen känns bättre eftersom förmånsvärdet drar iväg så förbaskat om man vill ha en välutrustad kärra. Då kan jag även plocka ut högre milersättning när jag åker till min kund.

Eller du kanske hävdar att du har en likvärdig bil (X5:an) som du kör privat och skippar att redovisa förmånen för E-Tron?

Vet att du inte behöver räckvidden Anders, men ett tips för de som ska ha den att åka lite längre i är att ta någon av de mindre fälgarna. Fälgstorlek (och design) spelar stor roll på elbilar. Skapas väldigt mycket turbulens runt hjulen som drar energi.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2021-01-26 10:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Porsche 992 Carrera S
Audi Etron S-Line Advanced 55
Jag har lägenhet i Vemdalen och du kommer ALDRIG 35 mil om du inte kör med ett ägg under högerfoten. Motorvägsfart kan man glömma. Kört t/r till Uppsala ett par gånger, totalt ca 20 mil. Följer man hastighetsgränsen, 120 km/tim, har jag aldrig haft mer än 50 km kvar i batteriet.

Ja, en X7:a har man privat. Den går definitivt inte att räkna hem på firman :)           IP: ...[.81.164]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2021-01-26 11:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3 -17
Nej, ska man till fjällen regelbundet så är det nog ganska värdelöst med E-Tron. Tyvärr är E-Tron känslig för hög fart också. Man får nog se till att följa hastighetsgränsen på motorväg åtminstone. Lite synd att nästan alla nya elbilar är SUV:ar. Det är verkligen inte optimalt för höghastighetsförbrukningen.
          IP: ...[.44.211]
Sida: 1 2 3 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318 ti  -03
Pris: 33.300:-

BMW 530xd  -07
Pris: 45.000:-

BMW E39 M5  -00
Pris: 225.000:-

BMW 540 M-Sport  -99