AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.407

530d F11 varning för styregenskaper

Hej!

Har fått ett märkligt problem på en f11 530d -10. Jag tror den har active steering.

När man vrider på ratten hårt och relativt snabbt tvekar styrningen en aning, det "hugger" till lite innan ratten fortsätter vridas. När detta händer kommer det upp en varning som säger "Styregenskaper. Kör försiktigt." och rattsymbolen med ett utropstecken är därefter tänt. Styrningen fortsätter fungera normalt vid normala utslag. När man startar om bilen är det borta och kommer inte tillbaka förrän man vrider hårt igen.

Jag har även upplevt att ratten ibland ställt sig snett efter detta, dvs när hjulen är raka är ratten inte rak. Detta har löst sig genom att vrida fullt vänster och fullt höger igen.

Har någon varit med om liknande? Eller har en idé var jag/ verkstaden kan börja felsökningen? Den är inbokad för att läsa av felkoderna till att börja med, återkommer med dem.

Tack för svar!
Ka
5.676
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vad är "varningen"?
Transocean
Ööööh.....kanske "Styregenskaper. Kör försiktigt." Som han skriver :-)
Uppdatering: (ifall något får samma problem)
Hjälpbatteriet var helt slut. Nytt batteri och allt fungerar som det ska.
Ma
1.266
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
tack för återkoppling!

Jag upplever liknande problem med min 525 f11 - 11.
När jag startar bilen så står ratten som vanligt och framhjulen rakt. Dock ser det ut som att bakhjulen är vinklade. När jag kör i väg så korrigerar bilen ratten ca 45 grader och varnar på "integrerad aktiv styrning temporärt avaktiverad".

Vad kan det vara som orsakar detta ? Såg att "nilshildor" löst detta genom att byta hjälpbatteri. Vad är detta ? Sitter det 2 batterier i bilen ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.127
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För vissa modeller, speciellt de med elektriskt servostyrning och integral active steering så brukar ett extra batteri monteras (med sin egen styrenhet och jag tror även sin egen DC/DC-converter för vissa modeller då vissa komponenter kräver 24V).

Men för en F11 brukar detta extra batteri isåfall sitta där bak där det vanliga batteriet sitter. Om jag minns rätt sitter det större 90-105Ah huvudbatteriet längst fram i bagaget och det mindre 70Ah hjälpbatteriet längst bak i bagaget.

För en G30/G31 är det dock annorlunda - där sitter det i princip alltid ett extra batteri. Men där sitter hjälpbatteriet där fram och huvudbatteriet där bak. Och power management är såklart mycket mer komplext.
Länk
IL
69
IL
535i F10 2010
Hej! Har fått samma problem med min 535i F10, gul ratt, efter man börjat köra och vrida ratten. Ligger det ett extra batteri i bagaget? Hjälper det med att bytta batteriet?

IL
Uppdatering. För mig var det "styrmotorn" bak som hade gjort sitt.
IL
69
IL
535i F10 2010
Jag lämnade in bilen hos Lunds bil i Varberg. Bilen hade tappat spänning på något sätt och gått in i transport läge. Efter 30 minuter fick jag bilen och det har inte krånglat mera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.