|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| I mitt fall så försvann det efter några veckor efter batteribytet. Går säkert att släcka felkoder direkt. | |
| 👍jag avvaktar ett tag, får vi se om det slocknar. | |
|
Har en 530e 2018 G30. Jag hittade batteri på Amazon för typ 330 kr inkl. frakt. Bytte själv på 5 min och funkade perfekt. Lucka i taket ovan mittplatsen bak. Öppna sen en liten vit lucka till höger som innehåller batteriet. |
|
![]() 13.328 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Utifall någon trillar in på den här tråden igen, så är det kanske på sin plats med en uppdatering. Som jag var rädd så är nu eCall med som en kontrollpunkt vid en kontrollbesiktning och ger underkänt med krav på efterkontroll (bedömning 2) om "system eller någon komponent saknas". Det kom med i TSFS 2022:84 uppdateringen (och finns såklart nu med i den senaste konsoliderade versionen av TSFS 2017:54 som innehåller alla uppdateringar till och med TSFS 2022:93). Notera att det gäller bara bilmodeller som blivit typgodkända de senaste 5-6 åren om jag förstod allt rätt (annars finns det specificerat i TSFS 2016:22). Det blev lag på eCall i alla nya sålda bilar i EU runt 2018, men det var först i augusti 2022 som det blev en kontrollpunkt vid kontrollbesiktningen här i Sverige. Länk Värt att notera också är att följande kontrollpunkter av eCall ingår även vid en kontrollbesiktning där varje kontrollpunkt kan ge bedömningen "2x" (betyder att det ska åtgärdas men kräver ingen efterkontroll - har du däremot fem eller fler "2x" så krävs det efterkontroll). * felaktig programvaruversion * felaktig systemkodning * system eller komponenter skadade * varningslampan för eCall anger fel på systemet * fel på den elektroniska styrenheten för eCall * fel på mobilkommunikationsutrustning * fel på GPS-signal * audiokomponenter är inte anslutna * strömkälla är inte ansluten eller otillräckligt laddad * systemet anger fel via det elektroniska fordonsgränssnittet * felaktig minsta uppsättning data (MSD, Minimum Set of Data) * audiokomponenter fungerar inte Ja jisses :-) Nu börjar man få anmärkningar för att man har fel programvaruversion i sin bil, eller att ens högtalare inte är inkopplade eller har en taskig GPS.... Ja, snacka om att vi gått från bil, till SUV och nu till SOW (Smartphones On Wheels)... Jag undrar om jag sätter fyra hjul på min mobil, nummerskylt fram och bak och slappar dit ett Tesla-klistermärke - om någon skulle märkt någon skillnad på besiktningstationen om några år? :-) |
![]() 13.328 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Utifall någon trillar in på den här tråden igen, så är det kanske på sin plats med en uppdatering inom farsen SOW (Smartphones On Wheels): Inom kort kommer kravet på eCall tas bort (det bör synas i TSFS 2016:22 någon gång under januari 2026). Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.