AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Köpråd, E90 320D som gått långt

Visad 501 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg10st
Postad/Inlagd2021-01-06 21:03
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Halloj,
Jag kikar lite efter en lite billigare pendlarbil och har fått ögonen på en E90 320d Touring -08. Den har dock gått nästan 30.000 mil, men ser fräsch ut. Samma ägare fram tills i höstas och fullständig servicebok. Turbo bytt vid 22.000 mil så den är tämligen fräsch och bör väl inte vara något att oroa sig över på ett tag. Man får väl kanske räkna med att stötdämpare och övrigt i chassit börjar bli slitet. Jag är dock någorlunda skruvkunnig så räknar med att kunna göra det mesta enklare underhållet själv. Det är väl främst motorn och eventuella svårartade elfel man är orolig kring. Den har manuell växellåda.

- Kamkedja? Är en N47 med dessa mil en tickande bomb?
- Turbon, som sagt bytt relativt nyligen.
- Virvelspjäll på insuget, tydligen ett ganska vanligt problem som kan leda till totalhaveri, men det verkar inte speciellt svårt att ersätta detta med täckbrickor.
- Något annat som kan orsaka dyra och svåra fel?

Kanske en dum fråga, men har dessa farthållare som standardutrustning? Det är i princip den enda utrustningen som står på min kravlista.

Vad skulle ni säga att en sådan bil är värd, mellan tummen och pekfingret? Eller är det rena katastrofköpet och man bör pröjsa lite mer för en bil som gått mindre? Man hör ju om kamkedjor som gått vid 10.000 mil och de som hållit hur bra som helst.           IP: ...[.80.161]
Antal inlägg392 st
Postad/Inlagd2021-01-07 14:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
118d -09
Så här ser historiken ut för vår gamla 320d E91 -08:

Kamkedja (2st) och spännare bytt på garanti av Novation, juli 2015
Stötdämpare/Fjädrar (Bilstein B8) 2016-04-15
Turbobyte 2017-03-06 (29k mil)
Byte bakhjulslager & div bussningar 2017-08-30
Byte bakvagnsbussningar och styrleder 2017-12-01
Byte partikelfilter 2018-03-12 (32k mil)
Byte koppling + svänghjul 2019-04-16 (36k mil)

[LÄNK]

Mvh /B           IP: ...[142.227]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2021-01-07 14:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack, det lät ju tämligen problemfritt utifrån miltal. Den springande punkten är väl då om kamkedjan är bytt på garanti på denna bil. Ska höra med säljaren om det finns något dokumenterat.           IP: ...[1.65.10]
Antal inlägg653 st
Postad/Inlagd2021-01-08 15:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
om det är samma ägare borde denne kunna upplysa dig om allt som är gjort och vad du kan förvänta dig att göra. miltalet avspeglar sig såklart i priset och du kan ha en budget för reparattioner. annars är väl N47 en mycket trevlig motor vad jag hört

          IP: ...[139.118]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2021-01-08 16:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Köp om den är billig! N47:n är trevlig och snål; dock med kamkedjeproblem. Men har den hållit i 30 000 mil så håller den nog lite till :-) Men lyssna trots allt på motorn när den är kall, rasslar det tydligt runt 1500 -1800 varv så har man kedjeproblem. Då bör du hoppa den bilen.           IP: ...[129.159]
Antal inlägg535 st
Postad/Inlagd2021-01-08 20:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Manuella lådorna är det väl också problem med?           IP: ...[188.226]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2021-01-08 21:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja, backen går inte att lägga in men har den fungerat 30 000 mil så funkar det 30 000 till.           IP: ...[129.159]
Antal inlägg23.486 st
Postad/Inlagd2021-01-08 22:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som sagt; synkroniseringsringen till backen som kan spricka - då blir det i princip omöjligt att lägga i backen. Det finns firmor som kan byta den till en i kvalitet som inte går sönder igen.

Är inne på samma tankegång som Transocean - har motor och låda hållit så länge, är det inte någon av "problembilarna"....men visst, nästan vad som helst kan ju hända på en äldre bil som har rullat långt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg490 st
Postad/Inlagd2021-01-09 08:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i G20 M-sport
Min kamkedja lät när den blev varm, lät som en maraca på tomgång och följde motorvarvet.           IP: ...[.185.68]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2021-01-09 11:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tänker lite samma, har motorn hållt så länge håller den säkerligen ett tag till. Man läser ju en hel del om kedjor som gått av redan kring 10.000 mil. Går ju även att köpa en äldre E90 med M47 utan kedjeproblem, men de har ju istället högre skatt och marginellt högre förbrukning.

Nu hann bilen jag tittade på bli såld innan jag kunde åka och kika, men jag har sett flera med liknande skick, mil och historik på Blocket så det är ju bara att leta upp nästa kandidat.

Angående växellåda, hur är dessa med automat. 6-växlad låda? Manuell är inget direkt krav för mig då det som sagt är fråga om pendlarbil, mest osäker kring tillförlitlighet och eventuellt högre förbrukning med automat. Det är dock I stort sett bara landsvägskörning det handlar om så automat kanske inte gör så stor skillnad?           IP: ...[1.65.10]
Antal inlägg653 st
Postad/Inlagd2021-01-09 12:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
automaten passar fint till den motorn; bara marginellt högre förbrukning

          IP: ...[139.118]
Antal inlägg23.486 st
Postad/Inlagd2021-01-09 12:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De bilar som hade problem med kamkedjorna, var i första hand bilar som drabbades av de parti av kamkedjor som var av undermålig kvalitet. Det var bara en "liten del" av alla bilar som fick dessa kedjor, de flesta fick kedjor av rätt kvalitet.

Det var många bilmärken som drabbades av detta, inte bara BMW. Det berodde på att en japansk ståltillverkare fuskade och levererade stål av sämre kvalitet än de angav...det var en stor skandal då!

Så om motorn har hållit så länge, har den garanterat inte kamkedja av felaktig stålkvalitet.

Därmed inte sagt att det är en garanti för problemfri bil/motor.


Mvh
Johan B


BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg2.122 st
Postad/Inlagd2021-01-09 17:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 320da - 09

CS 7425
Hej
Jag har en 320d - 09, som precis har rullat
26500mil.
Den har Automat o passar bra med den motorn.
Några problem med kedjan har jag inte haft.
Har ägt bilen precis i 8 år, det som jag har fått
byta på bilen är:
Turbo samt slitage delar.
Köpte bilen när den hade rullat 12000 mil,
Och är nöjd med den jämfört med de andra BMW jag har ägt.
Lycka till med bil letandet.           IP: ...[8.98.63]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2021-01-09 17:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag hade en 2011:a 320dA, var helförnöjd med den. Bortsett från kamkedjan då :-) Den rasslade kraftigt redan vid 10 000 mil.

Köregenskaper topp, snål, bra upplevd kvalitet, inga problem alls bortsett från bagageluckans lås som byttes på garantin.

Automaten drar inte alls mycket mer än en manuell bil, kolla dock att den växlar utan problem; kall som varm. Dom kan växla lite hård om man trimmat motorn lite "för hård"....ett vanligt problem på en gammal 320d :-)           IP: ...[129.159]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 216d  -16
Pris: 145.000:-

BMW 330 ci M-sport  -02
Pris: 89.900:-

BMW 530 d Xdrive M-sport  -11
Pris: 169.000:-

BMW 530 iA M Touring  -03
Pris: 50.000:-

BMW 540/6 touring  -98
Pris: 42.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen