AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Starkt pip från höger bakskärm f11 -2012

Visad 486 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg243st
Postad/Inlagd2021-01-05 09:16
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA Touring -12
Ett starkt pipljud, eller tjut, hörs från höger bakskärm, händer vid körning ca var tredje minut, piper 57 gånger. Det kan även pipa när bilen är parkerad och låst. Ljudet hörs mest på utsidan. Det är inte samma ljud som PDC-pipet inne i bilen. Är hastighetsoberoende.

Vad är det för ljud? Och vad kan orsaka ljudet? Jag har försökt lösa ut larmet för att höra om det är samma ljud men inte lyckats så jag vet inte hur larmet låter. Ljudet har samma frekvens på alla pip, inget upp och ner.

Jag har laddat batteriet och fått det uppmätt på verkstad, det visar 721 och är ett 900 agm-batteri. Verkstaden tycker att det är ok och borde inte vara förklaringen. Inga felkoder på larmet eller laddning etc.

Möjligen hör det till saken att PDC inte fungerar för tillfället, "parkera själv" i iDrive, felkoder finns. Någon gång fungerar det ett ögonblick men stänger sedan ner. PDC slutade dock att fungera några veckor innan problemet med pipsignalen. Nu står bilen inne för torkning.

Bilen ska till verkstad men de känner inte igen felet så jag tar gärna emot lite information om någon har varit med om felet eller har någon idé om vad det kan vara för pipljud och orsak.

Anders
          IP: ...[115.159]
Antal inlägg3.229 st
Postad/Inlagd2021-01-05 12:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Hej,

Har aldrig varit med om det beskrivna felet, men sirenen till BMW's originallarm sitter innanför höger bakhjul, på min bil åtminstone. "Piper starkt" kan nog vara en bra beskrivning av ljudet. Det väcker åtminstone inte döda. :)

Sirenen innehåller (återigen talar jag om min bil) egna batterier så att den skall kunna larma även om batteriet kopplas bort. Det verkar väl inte osannolikt att det har hänt något med det systemet. Om jag minns rätt, har t ex lutningsgivaren en direkt kontakt med sirenen.

Det är ju för all del del rätt många år mellan bilarna, men BMW brukar ju inte ändra på grejer om de inte har tydliga svagheter (= tillräckligt många upprörda bilägare ;) ).

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg243 st
Postad/Inlagd2021-01-07 00:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA Touring -12
Tack för svar.

Ljudet kommer från ett område mellan tanklock och baklyktan. Ungefär där säkringarna sitter.

Jag har försökt lösa ut larmet genom att öppna motorhuven genom ett öppet fönster med låst bil. Det borde väl utlösa larmet. Det piper inte men varningsblinkers går igång.

Vet du vad det är för typ av batteri i larmet och var sitter det?           IP: ...[3.98.18]
Antal inlägg3.229 st
Postad/Inlagd2021-01-07 11:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Jag vet inte var sirenen sitter på din bil, men på min är det innanför/ovanför höger bakhjuls innerskärm. Antagligen nåt liknande som på din, av din ljudspårning att döma.

Om jag får fortsätta att dra paralleller med min bil, är sirenen permanentbestyckad med tre laddbara Li-jon-batterier, som inte är tänkta att bytas. Istället byter man hela sirenen. (Fast är man full i f-n, byter man naturligtvis batterier om man ger sig den på det. Men det kräver att man öppnar den limmade/plastsvetsade enheten och sen hittar passande batterier.)

När jag nu tittade in på realoem.com, ser jag att din bil har en annan typ av siren, där lutningsgivaren har byggts in (istället för att sitta som en separat enhet). Antagligen är systemet för övrigt ganska likt mitt, som levde vidare ganska länge (på X3 ända till 2010).

Härifrån kan du leta vidare:
[LÄNK]

Kollade pris på en original här, €200+, vilket verkar vara i samma härad som min:
[LÄNK]

Kanske det lönar sig med en begagnad. Om det nu verkligen visar sig vara fel på sirenen, alltså. Det återstår ju faktiskt att reda ut.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg243 st
Postad/Inlagd2021-01-07 15:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA Touring -12
Verkstaden hittar inga felkoder som kan härledas till larmet. Om det är larmet, borde det inte skapas felkoder? Verkstaden ör inte övertygad om att det ens är larmet av ljudet att döma.

Samtidigt - vad kan annars avge detta starka ljud från, vad det verkar, hjulhuset?

Som jag skrev tidigare har batteriet provmäts och laddats åtskilliga gånger efter det. De fick resultatet 715 och 12,26 V. Det är ju inga perfekta värden men kan det verkligen utlösa larmet under körning? Känns lite långsökt men vad vet jag.

Vad tyder min provokation av larmet på, dvs att bara varningsblinkers blinkar när sirenen borde tjuta?           IP: ...[3.98.18]
Antal inlägg23.476 st
Postad/Inlagd2021-01-07 16:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
12,26V är ett urladdat batteri!

Hur gammalt är det?
Ett batteri håller ca 5 år i normalfall, även om det finns många exempel på batterier som har hållit betydligt kortare och längre tid - mycket beroende på körprofil och om man underhållsladdar dem emellanåt.

Om sirenen sitter där som beskrivs, är det rimligt att man börjar med att lokalisera den och lyssnar...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg3.229 st
Postad/Inlagd2021-01-07 17:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Johan B har en poäng, som vanligt. :)

Men själv har jag svårt att förstå hur larmet kan uppföra sig som TS beskriver bara för att batteriet är på gränsen. När bilen står still, ok. Men när den rullar?

Här är en beskrivning av larm funktionen. Sirenens inbyggda batteri tycks ha fått en lite annan funktion, än den jag tidigare beskrivit. Inte uppladdningsbart och med en begränsad livslängd.

Vidare sägs det, att sirenens funktion kontinuerligt övervakas av larmet centralenhet. Jag har markerat det avsnittet med rader av likhetstecken (=).

Eftersom all kommunikation i bilen är känslig för dålig batterispänning, vore det nog rimlig approach här att börja med ett batteribyte, alternativt med en rejäl uppladdning, så att åtminstone den eventuella felkällan kan strykas. Om inte det hjälper, kommer nog sirenen - eller kommunikationen med den - som nr 2.

Är det en vanlig - eller en kunnig - verkstad du anlitar?

----
Siren with tilt alarm sensor
The siren with the integarted tilt sensor is connected with the roof function centre (FZD) through a single-wire serial bus (LIN bus).

The software of the anti-theft alarm system (DWA) is integrated in the FZD control unit. This means the FZD control unit controls anti-theft alarm system.

The anti-theft alarm system consists of the ultrasonic interior movement detector with ultrasonic interior sensors and the siren with tilt alarm sensor. The tilt sensor monitors the vehicle inclination. The tilt sensor detects whether the vehicle is lifted or towed.

The DWA alarm is acoustic and visual. When a DWA alarm is triggered, the roof function centre control unit activates the loudspeakers of the siren via the LIN bus. The FZD control unit simultaneously transmits an alarm signal in the form a message relayed through the K-CAN. Depending on the series, the corresponding control unit activates the optical alarm via the lighting system.

Example F01, F10, F25: footwell module (FRM)
Example F20, F30: Front Electronic Module (FEM) for the optical alarm to the front exterior lights and Rear Electronic Module (REM) for the optical alarm to the rear exterior lights
Example F15, F16: Body Domain Controller (BDC)
Example I01: Body Domain Controller (BDC)
The DWA alarm can be encoded on a country-dependent basis, e.g. the visual alarm output (with hazard warning flashers; with low-beam headlights; with high beam headlights, etc.) and the interval (once, three times, etc.).

=======
The line connection is monitored with the LIN bus. In cycles, the FZD control unit sends a request via the LIN bus to monitor the line connection to the siren with tilt alarm sensor. If the response fails to come within a certain time, the FZD control unit triggers a DWA alarm. The line monitoring is also active during the alarm output.
========

Functional description
An internal microcontroller controls the siren and tilt sensor functions.

The siren has an internal voltage supply (batteries) and also monitors the voltage supply from the vehicle battery. As a result an acoustic alarm can be emitted if the supply line to the siren is tampered with. The siren also monitors the Local Controller Area Network (local interconnect network bus). The siren also triggers the alarm if this line is cut.

As the siren functions independently of the vehicle battery, is contains its own batteries (emergency power siren). The batteries are not rechargeable (service life at least 10 years or 300 autonomous alarm activations). The siren has a speaker with a frequency range of 1900 to 2800 hertz (Hz).

If the battery continuously discharges and as a result the vehicle voltage drops by 0.5 volts/hour to 3 volts (e. g. long immobilisation period of the vehicle), the siren does not trigger the alarm.

If the siren is in a deactivated mode and has no external voltage supply, the internal batteries are switched to minimum power consumption. The power consumption in this instance does not exceed 25 microamperes. When the vehicle battery is reconnected, the siren returns to normal levels of power consumption.

The siren detects a polarity reversal in the event of an external start and saves this in its information memory. The information memory, just like the alarm memory, can be read using the diagnosis system.

The tilt sensor monitors the horizontal position of the vehicle (tilt monitoring of the vehicle in longitudinal direction and transverse direction). The tilt sensor signal is evaluated in the siren by the microcontroller. If the tilt sensor detects a change in the vehicle inclination, a signal is sent to the roof function centre (FZD). The roof function centre (FZD) then triggers a DWA alarm. This detects the vehicle being raised, for example to steal the wheels or tow the vehicle away.

The vehicle parked position is stored using the current longitudinal angle and transverse angle. The tilt sensor regularly checks the new longitudinal and transverse angles. If the alarm threshold is exceeded, a message is sent to the FZD control unit. After a first alarm, the alarm threshold is lowered, which leads to a more rapid second alarm activation.

The tilt sensor algorithm is designed to prevent a false alarm even if the vehicle is rocked quite strongly.

The following graphic shows an example of a siren with a tilt alarm sensor.

[Bild på sirenen och dess pin-out. Kan inte återges här. ]

Item Explanation Item Explanation
1 Siren with tilt alarm sensor 2 three-pin plug connection
Structure and inner electrical connection
The siren with tilt alarm sensor is connected to the vehicle electrical system via a three-pin plug connection.

Terminal 30 provides the power to the siren with tilt alarm sensor.

The local interconnect network bus connects the roof function centre (with integrated ultrasonic interior movement detector) to the siren with tilt alarm sensor.


Item Explanation
1 Siren with tilt alarm sensor
Pin assignments

Pin Explanation
Kl. 30 Terminal 30, voltage supply
Terminal 31L Terminal 31L, load earth
LIN Local interconnect network bus with connection to the ultrasonic interior movement detector
Nominal values
Observe the following setpoint values for the siren with tilt alarm sensor:
Variable Value
Voltage range 9 to 16 V
Temperature range -40 to 85 °C
Diagnosis instructions
Function check of the component
A function check of the siren with tilt alarm sensor can be carried out using the diagnosis system.
-----


/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg243 st
Postad/Inlagd2021-01-07 22:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA Touring -12
Batteriet är BMW original så det kanske till och med är från 2011-12... (Men är det möjligt.) Jag har dock ingen dokumentation om batteribyte. Jag borde kanske byta det oavsett men i det här läget är varken jag eller verkstaden säker på att det ens är larmet som piper så batteribyte kanske inte hjälper. Parantes: jag hade en Cittra C5 som stängde av förbrukare om spänningen sjönk under 12,40 vilket hände mest hela tiden. Det var väldigt irriterande, vanligt problem med den modellen. Denna BMW stänger däremot inte av några förbrukare vad jag märker som tex elbaklucka eller elkrok.

Verkstaden är inte specialist på BMW men bra att resonera med. Överenskommelsen är att de ska koppla bort sirenen för att se om det tystnar. Verkar som det räcker att ta bort innerskärmen för att komma åt så det borde inte ta alltför lång tid. Möjligen dum överenskommelse om batteriet ändå sjunger på sista versen.

"The siren has a speaker with a frequency range of 1900 to 2800 hertz (Hz)."

När bilen piper är det samma frekvens på pipen. När den piper blinkar inte blinkers vilket skulle kunna tyda på att det inte är larmet. Eller att det är larmsirenen men någon sorts felsignal om att larmet inte fungerar korrekt. Men trots allt, mycket av det jag läst tyder på att sirenen sitter bakom höger bakhjul och det är helt klart där ljudet hörs starkast.

//Anders

          IP: ...[3.98.18]
Antal inlägg23.476 st
Postad/Inlagd2021-01-08 07:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låg spänning kan orsaka väldigt märkliga elfel i moderna bilar!

Be verkstaden att mäta upp batteriets "hälsa", vilket man gör på någon minut med ett testinstrument (vilket en modern verkstad bör ha).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg5.383 st
Postad/Inlagd2021-01-08 08:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
A**i A6 Allroad-16
Koppla inte bort sirenen innan batteribyte.           IP: ...[.91.204]
Antal inlägg243 st
Postad/Inlagd2021-01-08 20:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA Touring -12
Tack för alla tips, det var larmsirenen som var ljudkällan och den piper inte längre.

Jag bestämde mig för att byta till ett nytt batteri, en chansning men batteriet var ändå gammalt och snart för dåligt. Pipljudet fortsatte trots byte. Den låga spänningen i gamla batteriet var alltså inte förklaringen.

Pipet upphörde när mekanikern helt enkelt kopplade ur larmsirenen men vad felet egentligen är vet jag inte. En ny siren (med nya batterier) skulle kanske lösa problemet men det vore en chansning. Bilen lämnar ju inga felkoder om larm så vad som felar i systemet är svårt att veta. Nu kan jag åtminstone köra bilen utan att tas för biltjuv. Jag får fundera på om jag ska vara utan larm, felsöka mer eller chansa på sirenbyte. Jag har också det till och från utslagna pdc-systemet att tänka på som inte löste sig med batteribytet. Där misstänker jag nog kontakt/fuktproblem eftersom det fungerar efter några dagar i garage.

Anders           IP: ...[.45.134]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330 ci M-sport  -02
Pris: 89.900:-

BMW 530 d Xdrive M-sport  -11
Pris: 179.000:-

BMW 530 iA M Touring  -03
Pris: 50.000:-

BMW 540/6 touring  -98
Pris: 42.000:-

BMW 540i  -06
Pris: 110.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen