Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Hej! Vi står med vår X6 i fjällen -20 grader kallt ute efter ett dygn så var bilen helt död! Kommer inte in har provat Dörrlåset. Koppla booster till stift 9&13 på släpvagnskopplingen Inget händer Vad mer kan man göra? | |
Kan besvara det själv efter samtal med Jarlsbilservice som lovade att förardörren ska gå att låsa upp mekaniskt med nyckel! Så löste det sig! Vrid 90grader vänster(moturs) Lite hårblåsvärme på dörren så den tinade så gick dörren upp . Nu laddar jag batteriet men det var inte så dåligt enligt laddningen så jag förstår inte varför den inte gick att låsa upp med fjärr? Båda fjärren provades Tack Jarls! P.S kommer efter detta montera cykel anslutning som man kan nå utan att låsa upp bilen 🤓 |
|
Om batteriet aldrig är bytt så är det definitivt out of date. Man säger att ett batteri varar 5-8 vid normal användning. Kolla datumet på batteriet. Man ser inte skicket via laddaren, man kan titta på inspektionsögat på batteriet vilken färg det har. Hoppa in i bilen, passera gå och åk till närmaste BMWverkstad, in med ett nytt AGMbatteri och koda in. Underbart att det löste sig, cred till Jarls! Lycka till! Asken |
|
Batteriet är bytt för tre år sedan. Men tror med på batteriet ! Fick inte igång den med startkablar . Försöker nu värma motorn med vad som finns en värmefläkt.. Svårt att få få tag på batteri här bland fjällen.. 20 mil till närmsta BMW verkstad |
|
Kodades det in då? Om inte kan det ha påverkat livslängden. BMW har ett internt uttryck om man kör typ korta sträckor ofta och tömmer batteriet. "Ogynnsam körprofil." BMW har mycket elektronik och äter batterier. Brukar försöka ctekladda mina antingen en gång i månaden och på entusiastbilarna har den på hela tiden. m den inte går igång med startkablar beror det antagligen på att bilen du kopplade till inte kan leverera tillräckligt mycket kräm för att komma igång tror jag. Stod den bilen med kablarna påkopplade på tomgång i en tio minuter en kvart innan ni försökte? Kablarna kan ha för klen ledare för att tillräckligt med ström ska kunna överföras. Jag tror att det krävs en bärgares starthjälp för att få igång bilen. Ett alternativ kan vara att ha ett separat fnytt ulladdat batteri att sätta startkablarna på. Det kan ju vara så att kylan kan ha knäckt en cell i batteriet då är det ju bara att säga adjl till den. Allt det här är bara teoretiska diskussioner. Jag kan nog inte tillföra så mycket mer. Lycka till, ber en bön för dig:) Asken |
|
Asken är nog inne på rätt spår. Jag råkade ut för detta förra året med min lilla dieselfyra. Det gäller att du har en stor bil (med stort batteri) som överför power ett tag och som dessutom när du startar bilen ger mycket gas. När du fått igång den är det raka vägen hem för troligtvis startar den inte mer av sig själv. Har du assistansförsäkring så ring efter dem när du skall hem. Lycka till |
|
Tack för råden! Har ctek laddare men har inte underhållsladdat på länge Nu har jag bytt batteri och laddar upp det! Grannen ska komma med startkablar så får vi se?! Har kontakt med bärgare som kan flytta den inomhus. Fick inte tag på AGM batteri dock (röd dag imorgon) Har carly så kan koda in batteriet |
|
Tänk på att batteriet ska sitta på laddning helst 1-2 dygn för att det ska bli riktigt fullt, även om laddaren visar att det är fullt efter 10 timmar. Det är detdär sista lilla som tar tid. Skönt att allt löser sig. Mvh Asken |
|
Okej men ctek visade fullt. Och den startar inte 😥 Bärgaren var här men åkte igen för vi kan inte få den i N 😥(går endast att göra underifrån på denna årsmodell 😥 Nu är den billig! Jarlsbilservice tror att startspärren gått in...😥 Någon som kan komma hit och låsa upp spärren? Elller hur gör man nu? Ger snart upp!! |
|
Länk prova även om du kanske inte servat på aukt verkstad? De borde kunna instruera en bärgare hur man lossar pläget underifrån i automatlådan. Vet att jag läst om en F11520d som hade det problemet där bärgaren löste detta med instruktioner. Verkar behövas många böner:P Mvh Asken |
|
Höftskott: batteriet ok men startmotorn går inte? Sista chansen kunde vara att sätta en kupévärmare på ett lämpligt sätt vid motorn under huven. Kylan tycks ju vara en komponent, om det nu inte är en ren tillfällighet. Likaså gör ju kylan att allt går tungt och att kanske någon kabel eller skarv fått för mycket vid startförsöken. Inte mycket att komma med, tyvärr. Men, som sagt, värme skulle kunna hjälpa. Åtminstone något nytt att prova... Håller tummarna! /Lennart |
|
Hej! Bärgad och två dygn inomhus Nu startar den och går som den skall 🤗skööönt |
|
Grattis! Tack för återkoppling, också. Nu återstår det bara att förstå vad som hände i kylan.... /Lennart |
|
Står på köldtest inatt hämtas imorgon hoppas jag! |
|
Härligt, grattis! Det går nog bra. Gör en koll när du kommer hem att bilen går ner i viloläge när den är parkerad, det görs enklast av verkstaden. Annars är det en orsak till att batteriet tömdes. Mvh Asken |
|
Min erfarenhet av stora BMW är att man bör ladda batteriet över natten en gång i månaden året runt för att vara säkerställd att dels batteriet lever så länge som möjligt och att det inte går ner mot tomt för livslängden förkortas då. Mvh Asken |
|
Står på köldtest inatt hämtas imorgon hoppas jag! |
|
Jaha nu har vi tagit oss,hem! Bilen har varit på verkstad dag och generatorn sägs vara dålig den ladda 13,5 volt Vilket ger Linebus fel ? Så generator byte ska man göra själv? 2000kr vill dom ha för arbetet 6000kr förgenerator Jag hittar på autodoc Hella för 4000kr På bilskroten säljs en ny ”noaname”3000kr Men varför startade den inte med nyladdat nytt batteri? Inte för generatorn laddar dåligt ? |
|
Jaha nu har vi tagit oss,hem! Bilen har varit på verkstad dag och generatorn sägs vara dålig den ladda 13,5 volt Vilket ger Linebus fel ? Så generator byte ska man göra själv? 2000kr vill dom ha för arbetet 6000kr förgenerator Jag hittar på autodoc Hella för 4000kr På bilskroten säljs en ny ”noaname”3000kr Men varför startade den inte med nyladdat nytt batteri? Inte för generatorn laddar dåligt ? |
|
Nej, inte verkar sambandet generator - icke-start-i-kyla särskilt logiskt. Lite läge för en "second opinion", men det är ju inte kul att kosta på sig ytterligare en felsökning, som kanske inte heller ger en tydlig indikation. Generatorns laddspänning kan du åtminstone kolla själv med en vanlig multimeter. Du kan ju börja där. Om generatorn verkligen börjar bli dålig, måste den ju under alla förhållanden åtgärdas. Inte nödvändigtvis bytas ut, det kan kanske räcka med spänningsregulatorn eller t o m bara kolen, om du känner för pill-jobb. :) Även om en frisk generator inte skulle hjälpa mot köld-start-problemet, är det ju inte bortkastade pengar eller arbete. /Lennart |
|
Köper en beg generator på skroten imorgon Så får vi prova |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.