AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

318 e48 -00 drar tjuvström

Visad 347 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.460st
Postad/Inlagd2021-01-02 20:49
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320Ci -04 E46
Hej.
Har lite problem med min 318 e46 som drar ström. Använder jag bilen varje dag så är det inga problem men om inte jag använder den på 2-3 dagar så går inte det att starta bilen sen. Batteri verkar vara frisk (fulladdat lyser grön msrkering).
Haft bilen i en månad nu så har inte fullkoll på bilen än. Haft just 318 e46 tidigare 2st och där var det samma problem men där räckte batteri åtminstone i en vecka. Verkar vara som just 318 har nåt kännsligt när det gäller tjuvström. Bilen verkar ha allt original förutom stereo. Ingen slutsteg eller baslåda. Vad som kan dra ström då. En sak som jag trodde först var att det är led lampor i skylltbelysningen . De lyser svagt efter man har stängt av bilen och inom 5-10 min slocknar de helt. Likadant har jag på min 320 e46 men drar väl inte det ström.
Något förslag på felsökning?           IP: ...[134.206]
Antal inlägg3.518 st
Postad/Inlagd2021-01-02 22:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Hej,

"Allt original förutom stereo"... Det räcker långt.
Och lägger du till (icke-original-)LED här och där, finns det ju lite att rota i.

Här är en tråd om vilo-/tjuvström - på (nästan?) civilingenjörsnivå :) - där du kan hitta tips om mätmetoder:

[LÄNK]

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg1.460 st
Postad/Inlagd2021-01-07 11:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
320Ci -04 E46
Kommer lite uppdatering här nu.

Gjorde felsökning imorse och kom fram till följande. I "sleepmode" läge drar bilen 0,11-0,13 på 10A läge på multimetern, det måste väl vara 110-130 mA. När jag gick igenom alla säkringarna och så klart var det den näst sista nr.67 och när jag drog ut den så sjönk värdena till (0,02-0,01) alltså nånstans mellan 10-20 mA vilket jag gissar är godkänd.

Så nu hittade jag elkretsen som drar tjuvström.
Återstår att hitta vad som i den kretsen drar ström.
Tittar jag på säkringsskylten för nr. 67 så hittar jag en del där: larm, c-lås och avbländningsspegel.

På min bil så finns det ingen avbländningsspegel men larm och c-lås är det som inte funkar på min bil, iaf ordentligt.

C-lås funkar endast när allting ska låsas (för det mesta) ibland passagerardörren och båda bakdörrar går inte riktigt ned hela vägen med låspinnen.
Och vid upplåsning så funkar endast förardörren, bagagelucka och tanklucka.

Larm verkar funka lite halvt. När jag låser bilen så blinkar alla blinkers men led lampa i spegel indikerar inte att larm är på. Men om en av bakdörrarna är upplåst (fast jag har låst bilen) och jag öppnar den så går varningsblinkersen igång men ingen siren.

Som sagt tidigare, köpt bilen med dessa problem och vet ingenting som har gjorts med den.

Några förslag på var jag ska börja?           IP: ...[135.149]
Antal inlägg3.518 st
Postad/Inlagd2021-01-07 12:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Svårt att säga var du skall börja, men larmsirenen verkar ju ha problem. Den innehåller elektronik och egna batterier för att kunna jobba självständigt, om bilens huvudbatteri kopplas ur.

Sirenen får konstant spänning (Terminal 30) från huvudbatteriet, så visst kan den få vara huvudmisstänkt.

Skiss:
[LÄNK]

/Lennart

EDIT: Oj, jag länkade fel, tittade på din profilbil. Antagligen samma, men ändå. Här:

[LÄNK]

(Men kolla för säkerhets själv m h a VIN.)           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg1.460 st
Postad/Inlagd2021-01-07 13:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
320Ci -04 E46
Ja, kanske ska börja med att leta fram siren om ingen tidigare har skruvat bort den.
Gissar att den sitter nånstans i motorrummet, vet npn var exakt?

Borde egentligen hitta alla larmkomponenter som "lenwib" länkade och testa att dra ut kontakt till var och en och se vad som händer med strömförbrukningen under sleppmode läge.

I länken ser det ut som att det ska finnas två moduler till nr 10 och 11 men dem saknas i tabellidtan. Vad är dessa för nåt?
Det borde väl finnas något slags huvudmodul för larm eller är det gm5 modulen som styr det hela?

IP: ...[135.149]
Antal inlägg3.518 st
Postad/Inlagd2021-01-07 13:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
GM är visserligen inblandad i larmet, men jag fastnade för sirenen, eftersom den inte ljuder och eftersom den har en rätt avancerad uppbyggnad.

Ljudlösheten skulle i o f s kunna bero på att sirenen har tagits bort, så det blir ju det första att undersöka.
Den skall sitta innanför/ovanför höger bakhjuls innerskärm.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg1.460 st
Postad/Inlagd2021-01-07 14:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
320Ci -04 E46
Tack, jag börjar med det.
Ska försöka hitta den           IP: ...[135.149]
Antal inlägg1.460 st
Postad/Inlagd2021-01-10 13:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
320Ci -04 E46
Uppdatering!

Larmsiren sitter bakom luftintaget till kupefiltret. Precis som jag tänkte så har någon skruvat bort det helt. Tur att det fanns en att köpa på en skrot nära mig.
Vet inte anledningen till varför nån plockade bort det. Kanske pga av krånglande c-lås som i sin tur löste ut larmet. Inget jag märkte än iaf (det visar sig).
Hur som helst larm funkar och låter och tjuvström är oförändrad, ligger på 110 mA.
Testade även dra ut ljudlöshetsensor, inget hände med strömförbrukningen.
Skulle kanske kunna vara nåt med ledlampan i spegeln då den indikerar inte att bilen är larmad vilket den borde göra.
          IP: ...[.134.39]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520d G31 xDrive M-sport  -19
Pris: 423.000:-

BMW M5 Touring  -07
Pris: 249.000:-

BMW 328i M-sport  -97
Pris: 70.000:-

BMW 320 cab M Tech II  -92