AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

330e touring förbrukning

Visad 5.601 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg29 st
Postad/Inlagd2021-02-03 07:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G20 330e
i3
Kalla batterier har mycket sämre ork så det är nog helt normalt. Du kan få hyfsad räckvidd även på vintern om du kör en längre sträcka, förutsatt att bilen och batteriet är varmt men om man som jag kör mest korta sträckor försvinner räckvidden otroligt snabbt. Allt blir bättre till våren :)
Min snittförbrukning under januari låg nog ungefär 50% över en normal månad.

Måste dock säga att jag hellre föredrar det här än att ha som Volvo till exempel som använder bensinvärmare för kupévärme, där kan du inte köra fossilfritt även om du har fullt batteri.
Sen använder jag förklimatisering även när jag inte är inkopplad då jag är bekväm av mig, även så lite som 5 minuter gör stor skillnad för komforten men tyvärr även räckvidd.           IP: ...[3.203.6]
Antal inlägg92 st
Postad/Inlagd2021-02-03 07:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X3 30e -20
@Fred Ex:algoritmen som är grund för visning av förväntad räckvidd vid full laddning tar hänsyn till förklimatisering, även vid inkopplad ladding. Även när fossilmotorn startar vid resans början pga lägre utetemperatur verkar visning av räckviddvid nästa laddning påverkas neråt.           IP: ...[7.27.29]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2021-02-03 10:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e Xdrive Touring -21
Tack för svaren.
Då är jag lite lugnare, och inväntar våren med spänning!

//

          IP: ...[3.66.74]
Antal inlägg99 st
Postad/Inlagd2021-02-03 10:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 330e
Förväntad räckvidd ska man ta med en nypa salt. Elräckvidden som bilen visar brukar dessutom diffa mot vad appen visar.. Jag har kommit ca 4 mil på el vid några minusgrader och klimatisering innan, men det är vid snäll kontinuerlig körning.

Som referens kan man även läsa elbilsförares erfarenheter vintertid [LÄNK] :)           IP: ...[.158.11]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2021-02-03 11:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e Touring
Jag har upptäckt att när det är under ca -7,5°C ute så går det inte att köra bara på el även med förvärming, batteriet är för kallt gissar jag.
Efter några kilometer/någon mil så fungerar det igen, gissar även här, batteriet har blivit lite varmare av laddning/användning.

Därför testade jag en dag när det var ca -13°C att göra enligt följande
jag hade med flit inte laddat batteriet fullt som jag brukar utan bara laddat 88%
ca 1,5 timma innan jag skulle iväg slog jag på laddningen.
Förvärmingen var planerad tills jag skulle åka.

Jag kunde utan problem köra på bara el trots att det var -13°C ute
Gissar igen att laddningen av batteriet värmde det så att det gick att köra på el.
räckvidden var inge vidare men jag skulle inte så långt.

Jag tänkte att det kunde vara av intresse för någon som vill köra på el även när det är kallt           IP: ...[.86.137]
Antal inlägg29 st
Postad/Inlagd2021-02-03 15:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G20 330e
i3
@Stefan, stämmer bra, har kört i -17 på el utan problem, men när bilen stått utomhus en natt i -12 utan förklimatisering blev den kinkig och man fick vara fjäderlätt på gasen i ett bra tag innan det gick att köra som normalt på el.
Tror blåa fältet bara gick upp till 10% istället för 40 som normalt i hybridläge.
Electric gick inte att välja alls.
Bästa vintertid, om man inte kan stå inne och ladda, är att använda funktionen som laddar fullt till avfärd istället för direktladdning           IP: ...[3.203.6]
Antal inlägg331 st
Postad/Inlagd2021-02-03 16:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2020 330e G21
2020 Volvo V60
(har haft 2st i3/s så är van med elbilar och vinter)

MEN... frågan gäller 330e, har en sådan som nu rullat ca 400mil, och endera är det fel på den eller så har jag inte förstått hur hybrid-bilar fungerar.

Om jag startar i 'sport/individual' läge med fullt 100% batteri och kör enbart på förbränningsmotorn så förbrukar den ändå batteri.

Jag har läst att växellådan/drivlinan styrs av elmotorn, men det är välan bara 'styrningen', inte skall välan 25% av batteriets kapacitet gå åt till växlingar på en 2mil resa.

Idag var senaste exempel. Startade hemifrån, 100% batteri, körde direkt på bensin, när jag kom fram, ca 1,5mil senare så har jag kvar (ca) 70% av batteri kapacitet.

Vad beror det på alternativt är det en defekt?

Jag gasade aldrig så att 'eboost' lyste upp, dvs så vitt jag vet körde jag 100% på bensin förutom då växlingarna kanske.

Detta fenomen har jag enbart lagt märke till senaste 2-3veckor, men sanningen är ju att det var mycket varmare i December.

          IP: ...[4.89.37]
Antal inlägg15.219 st
Postad/Inlagd2021-02-03 17:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Kommer värmen från batteriet?           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg1.710 st
Postad/Inlagd2021-02-03 19:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Vanligt är att hybrider fyller på med moment från elmaskinen även när man kör med förbränningsmotorn (Ice) igång. Så frågan är om att det går att bara köra på ice med en 330e? Gissar att elmaskinen har ett finger med i spelet i så gott som alla körmoder. Eboost är väl bara om man trycker ut det allra sista ur elmaskinen? Men egentligen så har man eboost i större delen av körningen, fast bara i mindre omfattning.           IP: ...[.233.23]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2021-02-03 20:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BSM 330e touring M-sport
8500rpm, du får sätta den i battery control 100% så håller den sig uppe. Dock lär de påverka bensinförbrukningen.
Har också försökt hitta ett bra läge. Men även i sport eller sport individual vid långsam körning ser de ut som den kör på el. Varvräknaren registrerar de inte iaf. Kan va jag inte kännt efter pga musik ifall Motorn var igång eller inte.

Har även märkt att i sportläge med tomt batteri så laddar den upp ett par km ibland.. blir inte riktigt klok på dessa lägen :) där är för många.. kör oftast i Hybridläge oavsett laddning. Xboost vid tillfällen när ja kör själv o vill latja till de lite. Småfiser jag på motorvägen sätter ja hybrid eco pro för jag inbillar mig att den drar mindre då(förmodligen inte...).

Gällande ladd o räckvidd så visar fulladdning för mig mellan 47-53km i skånsk vinter.. typ -1 ute. Där brukar försvinna 5km när man kört ur parkeringen vid jobb dock. Totalen varierar nmellan 35-45km beroende på om det är korta eller längre sträckor.

E-boosten kan kicka in i de flesta körlägen sålänge man trycker pedalen snabbt i botten. Kanske inte i eco pro läget.
Xboost läget känns de som den är närvarande hela tiden när man gasar, även utan kickdown.

Tycker också fortfarande att den är lite törstig på bensin, men får acceptera det. Med laddning hemma hade situationen för mig varit helt annorlunda. Som det är nu laddar jag på jobbet 2-4ggr per vecka(2.50:-/kwh).           IP: ...[.103.61]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2021-02-03 20:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BSM 330e touring M-sport
Har lyckats bränna av 1000mil fram tills idag. Hämtade ut bilen sista oktober.

Har insett att jag inte är vän med svankstödet. Får inte till en superskön sittställning och ändrar ofta. Nöjd i övrigt!           IP: ...[.103.61]
Antal inlägg331 st
Postad/Inlagd2021-02-04 08:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2020 330e G21
2020 Volvo V60
Löwet: Jag gissar att värmen kommer från batteriet, ty det skulle förklara delvis. Jag har inget minne att detta hände i November när jag hämtade bilen, men då var det ju +5 grader.

Lite konstigt dock att värmen tar 30% av batteriet under en 1,5mils resa.

Hursomhelst, tycker att nya 330e är en fantastik FÖRORTS hemmaladd bil!           IP: ...[4.89.37]
Antal inlägg99 st
Postad/Inlagd2021-02-04 09:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 330e
@8500rpm Upplevde samma sak i helgen när jag skulle köra 2 x 5 mil och startade i sportläget för att få värme i motorn då det var runt -9. Drog oväntat mycket ur batteriet men det var nog uppvärming. Samtidigt verkar det göra att motorn uppnår drifttemp snabbare.

Vill också minnas att min gamla F30 330e låg runt 20% batteri i sport på motorväg och det är väl för att den ansåg att det var fullt tillräckligt för att kunna leverera full effekt i sportläge. Vill man spara på batteriet finns annars Battery control-läget (save) så jag tycker det är bra att den nyttjar batteriet så mycket som möjligt även i sport.

@Fiskk Riktigt bra jobbat med 1000 mil redan! Håller med om svankstödet men har vant mig nu. Tycker också man sitter högre än i F30 trots stolen i botten.           IP: ...[.158.11]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2021-02-25 14:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 d Touring M-sport 2008
Jag plockade ut min 330e Touring i december och är överlag väldigt nöjd. Vad är bäst för räckvidden om jag vill accelerera upp från 50 till 80. Är det bättre att snabbt komma upp i fart eller att långsamt ta upp den i fart?

MVH/Hans           IP: ...[0.46.64]
Antal inlägg28 st
Postad/Inlagd2021-03-04 18:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530e X-drive Touring M-sport
Nedan en uträkning av vad jag laddat bilen med (530e Touring M-sport med mycket utrustning) sedan ny 17/12 och jämförelse med den Volvo V90 CC som jag hade innan. Mycket kortkörningar, alltid förvärmning av kupé samt riktigt kallt i februari. Så för BMW är det väl de sämsta förutsättningarna gällande räckvidd på el. På Volvon hade jag långtidssnitt på 0,79 från ny feb 2019, dvs många långkörningar som gynnar dieselbil. Höjt upp till 0,85 för att kompensera körmönstret, troligtvis i klar underkant av vad verklig körning hade inneburit.

El laddat Kw/h laddat pris per kw Totalt kr
December 156 1,44 225
januari 383 1,61 617
februari 391 1,7 665
SUMMA 1506

Bensin tankat Liter Pris Totalt kr
december 39,11 13,98 547
januari 41,02 14,51 595
februari 36,82 14,64 539
kvar av februari 62% tank -334
SUMMA 1347


Summa totalt 2852,77

Mil körda 405

Kostnad per mil 7,04
Varav el mil 201
Per el mil 7,49
Per bensinmil 6,60

Volvo V90 CC Polestar
Snittförbrukning 0,85
Mil 405
Pris per liter diesel 14,7
SUMMA 5060
Snitt per mil 12,495

Besparing 2207,71

Snittbesparing per mil. 5,45


/JPU           IP: ...[.50.171]
Sida: 1 2 3 4 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320d  -06
Pris: 50.000:-

BMW 320  -00
Pris: 9.000:-

BMW 325 ix  -89
Pris: 82.000:-

BMW 325  -06
Pris: 57.000:-

BMW 330i  -06
Pris: 85.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen