AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

330e touring förbrukning

Visad 5.602 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg23.556 st
Postad/Inlagd2020-12-23 10:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man borde väl räkna både el och bensin för att få en rättvis "förbrukningssiffra", annars kan man ju säga att min bil drar ingen bensin alls...(om man kör en dieselbil).
;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg99 st
Postad/Inlagd2020-12-23 10:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 330e
@Fiskk

Jag anser det blir fel att räkna av milen på el ("körning utan förbränningsmotor") från dina 690 km för av de 344,3 km på el så är det garanterat inte bara från el (energi) du tillfört med laddkabeln.

Du har kört 690 km på 35,7 liter bensin och x kWh el (energi). Det ger i sin tur en snittförbrukning på 0,52 l/mil bensin samt x kWh/mil enligt min mening.

Exempelvis så körde jag igår 2x45 km. Jag startade fulladdad och förbränningsmotorn gick igång på vägen hem efter ca 50 km. Trots det rapporterade färddatorn att jag kört på 61 km på el av dessa 90 km. Räknar jag då fram en bensinförbrukning på 29 km blir det i mina ögon fel då det är förbränningsmotorn som tagit mig fram de sista 40 km och tillfört energi till batteriet som gjort att jag kunnat köra ytterligare 11 km på el.

Navigatorn är även bra att använda för då ska bilen vara intelligent och reservera/tillföra energi till batteriet när den anser det behövs bäst. Det tycker jag fungerar klart bättre i nya 330e mot gamla. På min resa ovan igår så laddade bilen upp 5 km eldrift till batteriet på 80/100-väg som gjorde att jag kunde köra de sista 5 km hem på 30/50-väg på el. Tips där är att använda favoritknapparna till destinationer man kör till ofta.           IP: ...[4.14.14]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-12-24 09:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
BSM 330e touring M-sport
Som jag upplever det så kör bilen antingen på el(eDrive) eller på bensin. Oavsett om den laddar batteriet eller ej så visar den ju tydligt när den kör på el eller inte. Tanken förblir orörd ju om jag väljer ELECTRIC.
Kör jag i hybrid så kör den på el tills batteriet är tömt, och faller tillbaka på bensin(om hastigthet och körsätt inte överdrivs).

Samtidigt kostar det mig 2.50-3:-/kwh att ladda 12.9kwh(enligt Bee stolpen från tomt batteri) för 30-40km räckvidd i eldrift.
Är det värt att betala den summan för att förskjuta tiden för tankning av bensin?

Sedan förra tankningen har jag inte laddat bilen alls. Kört ca 12 mil varav 2 mil är blåa(e-drive). Har 387km räckvidd kvar enligt appen.. genomsnitts förbrukning 0.75l/mil. orkar inte kolla ute i bilen nu så siffrorna är preliminära. Så för 0.25 mer i förbrukning slipper jag betala för laddning och kommer totalt ca 50 mil?

Vad är mest värt?           IP: ...[.103.61]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-12-24 09:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
BSM 330e touring M-sport
Det sista där får ju bekräftas när tanken är tom och man ser slutgiltiga siffrorna. Räckvidden lär förmodligen ändras då den stod på 670km när jag tankat och har gått ner mer än jag kört( troligen för den förväntar sig samma laddning jag tillfört vid förra tankningen).           IP: ...[.103.61]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-12-24 09:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
BSM 330e touring M-sport
Mulle, som svar på ditt påstående ang att av de 344 km så är de inte bara el tillförd via kabel.
Det innebär ju då ännu sämre el-förbrukning än vad man får när man laddar mot betalning i stolpe.           IP: ...[.103.61]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-12-24 09:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
BSM 330e touring M-sport
Johan, något onödigt inlägg från dig känner jag. Så jävla trög är jag inte.

Målet är att förstå hur 330e modellen fungerar, vilka siffror som visar vad och varför.

Helst skulle jag vilja ha en superdetaljerad info om alla körläge och hur den använder drivmedel(bens och el). Jag får inte ihopa det helt enkelt.           IP: ...[.103.61]
Antal inlägg41 st
Postad/Inlagd2020-12-24 10:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om man nödvändigtvis vill räkna på var energin kommer ifrån så kompliceras det om man skall ta hänsyn till återvunnen (broms)-energi. Sker framdriften med ICE så är det förståss bränsle som användes till accelerationen, men en del av "el-drift"- sträckan kan väl komma från återvinning?           IP: ...[149.165]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-12-24 11:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
BSM 330e touring M-sport
Jag hade nog förväntat mig effektivare eller snålare bensinmotor/drift, och jag tycker inte att laddning av bilen gör att den direkt dricker mindre soppa, den struntar bara i att använda den. Att den genererar el, gör ju inte att den dricker mindre bensin, den ger ju eldrift.           IP: ...[.103.61]
Antal inlägg23.556 st
Postad/Inlagd2020-12-24 11:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fiskk, tja det är ju upp till dig att tycka....men jag har hört många hybridbilsägare som är helt lyriska över hur lite bilarna drar, men "glömmer" att räkna med det som de laddar från elnätet.

Enklast ekvation är väl att helt enkelt räkna på hur mycket varje körd mil kostar - på ett eller annat sätt måste energin för att driva fordonet en viss sträcka tillföras (antingen från elnätet eller från bensinmotorn) och det kostar en viss summa pengar...

God Jul!
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-12-24 13:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
BSM 330e touring M-sport
Johan. Det är ju det jag menar! Man betalar el för att förbrukningen ska ”se bra ut”.
          IP: ...[.103.61]
Antal inlägg314 st
Postad/Inlagd2020-12-24 14:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
530e Sport Line -18, Mineralvit
Fiskk: Det som är avgörande är ju givetvis vad man betalar för strömmen, nånstans går det en gräns när det inte lönar sig.

I somras körde jag 350 mil och sedan tankade jag 42 l för ca 550:-, och under tiden köpt el för 500:-.
Så 350 mil för ca 1000:- är ruskigt bra tycker jag, hade det varit enbart bensin hade det slutat på ca 3000:-

När jag har långkörning, ca 50 mil och startar med fullt batteri så blir den totala förbrukningen mellan 0,48 - 0,52.
Det är också riktigt bra och upplever inte alls de problem som nämnts i tråden.
Kan ju bero på hur och vart jag kör förstås.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085           IP: ...[.126.18]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-12-24 15:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
BSM 330e touring M-sport
Bavaria1, då köper du billig el, troligen hemma. För mig som laddar på jobb för 2.5kr/kwh kan ladda 15ggr ungefär för 500:- och då på sin höjd nå 60 mil.

Just här kan jag köpa att det är billigare att köra på el, mot bensin. Trots priset på el.

Jämför jag den tanken där jag laddade flertalet ggr kom jag 690 km varav 340km var markerade som el drift. För 35 liter bensin så hade jag förväntat mig 10 mil till på totalen, mot samma eldrift(340km).

Just nu kör ja utan laddning en hel tank. O de ser ut som att jag kommer hamna strax över 50 mil, varav ca 10% är genererad elräckvidd av bilen (körd i hybrid läge). Det känns ju bättre än den tanken där jag laddade flera ggr? Även om förbrukningen är 0.75.

Känns helt sjukt faktiskt. Jag måste haft i princip bara kortresor med kall motor och inte hållt uppe laddningen hela tiden. Förstår intr de faktiskt.           IP: ...[.103.61]
Antal inlägg99 st
Postad/Inlagd2020-12-26 10:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 330e
Även om man inte sparar några stora pengar på att ladda för 2,5 kr/kWh så man göra det av andra själ. För min del hade det varit för att det är begagligt att köra på el i stadstrafik samt för att kunna klimatisera bilen. Särskilt trevligt så här års om man inte har garage.

@Fiskk
Upplever du någon skillnad om du använder navigatorn? Just i hybridläget tycker jag bilen inte borde bete sig så som du beskriver med att den laddar, kör slut på elen, laddar igen, osv.

Jag tycker förövrigt att den digitala instrumenteringen lämnar en del att önska. Halva poängen med att ha det digitalt tycker jag hade varit för bygga sin egen vy, men det kan man inte. Vad jag saknar mest att se är varvräknaren i hybridläget (vet att man får upp den genom att ställa växelväljaren i manuell) så att man kan enkelt kan se när motorn är igång och motortemp måste man in i sportläget för. Antagligen vill väl BMW att det ska upplevas så sömlöst som möjligt men jag hade velat ha valmöjligheten själv.           IP: ...[.253.18]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-12-28 12:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
BSM 330e touring M-sport
@Müllweiser.

jag ska testa lite mer navigator när jag får chans till det. nu under julen blir de mest kortare resor så knappt lönt.
kör fortfarande på denna tanken där jag inte tänkte ladda. rapporterar in de siffrorna när tanken är förbrukad.. har 16 mil räckvidd kvar.

låt säga att jag kommer ca 42-45 mil, med 6 mil egengenererad eldrift, så är fortfarande bensinmotorn sjukt ineffektiv.. Går det att optimera? vikten av batterierna kan ju inte öka förbrukningen så mycket? generering gör ju förståss. men om den bara laddar själv i korta intervall borde de inte dra så mycket.

liveförbrukningen kan ligga så lågt som 4l/100km ibland på 90-100 väg.. hade den kunnat vara konsekvent med det hade de ju varit super.

Gällande digitala instrumenteringen håller jag med dig till 100% ! Smidigt nog har dom helt tagit bort förbrukningssiffrorna i sport läget med.. smått irriterande faktiskt! ÄVEN OM sportläget skriker lite "skit i förbrukningen och GASA" :D

IP: ...[8.5.135]
Antal inlägg1.710 st
Postad/Inlagd2020-12-29 09:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 M340i -21
Funderar över hur strategin ser ut för hybriddrift för att förstå ev hög förbrukning. En faktor vid eldrift är förbränningsmotorstarter där själva kallstarten för förbränningsmotorn som då snabbt behöver uppfylla emissionslagkrav och därmed förbrukar mer bränsle plus den normala kallstarten som också förbrukar mer bränsle. Dessa kallstarter är sannolikt mer frekventa för en hybrid. En annan faktor som jag tror påverkar mer är om man inte har tillgång till att ladda och kör bilen i hybriddrift. Eftersom det alltid ska finnas lite el tillgänglig så måste förbränningsmotorn ladda batteriet och det blir väldigt ineffektivt att skapa el med en ice som kanske har 30 % verkningsgrad. Men å andra sidan så tjänar man tillbaka energi på regenerering från hybridsystemet så förbrukningen borde inte vara sämre än en 330i.           IP: ...[.233.23]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-12-29 10:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
BSM 330e touring M-sport
@DLC,

Bra inputs här. Det är så att om bilen stått över natten och du startar den utan batteri så kommer den ligga väldigt högt i förbrukning i början, runt 2l/milen en kort sträcka för att sen ligga runt 1.2-1.4l/mil nån km innan den normaliserar sig runt 0.7~l/mil.

sen det blev ledighet här så innebar det också kortare körning vilket på denna tanken visat sig i att gått från 0.75 till 0.8l/mil(kör en tank utan laddning för att testa).

hur är 330i i förbrukning? ligger den runt 0.8?           IP: ...[.103.61]
Antal inlägg1.370 st
Postad/Inlagd2020-12-29 11:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
330i x-drive Touring -21
Fiskk: Min 330i x-drive ligger efter första dryga 100 milen på 0,72 i blandad körning. Känns helt OK.           IP: ...[6.111.3]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-12-29 11:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
BSM 330e touring M-sport
Buspelle, det låter väldigt bra enligt mig! hur många hk, motorstorlek mm i 330i?

hade kunnat googla så behöver inte svara om du inte pallar :D           IP: ...[.103.61]
Antal inlägg1.370 st
Postad/Inlagd2020-12-29 12:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
330i x-drive Touring -21
Fiskk: Bensinfyra på 258 hk           IP: ...[6.111.3]
Antal inlägg512 st
Postad/Inlagd2020-12-29 15:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
330i G20 M-sport
330i rwd sedan ny 0.72, går att köra utan större bekymmer under 0.6 vid långfärd.           IP: ...[4.36.76]
Sida: 1 2 3 4 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320d  -06
Pris: 50.000:-

BMW 320  -00
Pris: 9.000:-

BMW 325 ix  -89
Pris: 82.000:-

BMW 325  -06