AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

330e touring förbrukning

Visad 5.660 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg93st
Postad/Inlagd2020-12-15 09:22
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BSM 330e touring M-sport
Tänkte bara kolla med er som kanske har en 330e och bränsleförbrukning.. min är sjukt törstig tycker jag..

Företagspolicyn sa att hybrid skulle vi ha.. så de fick bli en hybrid trots jag inte kan ladda hemma..

I och med detta så blir det mer körning på bensin än el för min del. och förbrukningen är inte direkt bra tycker jag.. kör man med tomt batteri så envisas bilen med att tvångsladda till en "minimum" nivå(1km räckvidd eller strax under).
Säg att helt tomt batteri ligger den på 1.2l/mil och när man kört några km så halveras förbrukningen. kör man några mil så skiftar detta lite under färden har jag märkt..
Beteendet är bekräftat av BMW och det görs för att batteriet inte ska ta skada när det är tomt.. vill bara böla lite ok.... :D

Nu laddar jag ju en del när jag är på jobb, men det är Bee stolpar med 3:-/kwh i pris(ej publika så kan inte ha fastpris abb). Men det räcker tyvärr inte.

har mätt ett par tankar med blandad vs bensin förbrukning och första testet gav en blandad förbrukning(el+bens) 0.67l/mil.
tog jag bort "el-milen" från totalen så var bensinmilen 0.95l/mil.
tror jag hade körsträcka på 56mil(varav 16 mil på el) på 37 liter bensin med ett par laddningar gjort under den tanken..

hade hoppats att den var lite snålare trots ingen hem-laddning. MEN det måste ändå sägas att bilen är fantastisk på alla sätt! man glider skönt med den om man vill, och förvandlar den till en "best" med härligt drag i om man vill de! den ger faktiskt E-Boost trots batteriet är superlågt och 0km räckvidd enligt mätaren.

Upplever ni andra 330e ägare samma sak eller ni har lyxen att ladda hemma, och slipper betala överpris på el på andras stolpar?           IP: ...[.103.61]
Annons
Antal inlägg99 st
Postad/Inlagd2020-12-15 15:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 330e
Tycker min också varit rätt törstig, framför allt efter byte till vinterdäck (dubb). Fast har å andra sidan bara kört drygt 180 mil varav en tank enbart är landsväg/motorväg (utan laddning) och då snittade jag 0,75 l/mil. Förvisso några plusgrader och regn men ändå.

Min gamla 330e har jag bara två tankningar med högre snitt utan laddning och den ena körningen är från Autobahn och andra från korta turer i norra Italien (väldigt kuperat). Den drog sällan mer än 0,61-0,62 l/mil vid hyfsat laglig motor/landsvägskörning utan laddning.

Förhoppningsvis lossnar det med tiden, har räknat med minst lika bra förbrukning som gamla på motor/landsväg. Har dock för lite underlag för att kunna säga bu eller bä än.

Med det sagt så gäller det verkligen att försöka ladda när man kan för att få ner snittet (om man bryr sig om det). Som alla bilar drar den mycket (el eller bensin) när den är kall så att genomföra många korta körningar på el så här års gör mycket för genomsnittet (0,26 l/mil har jag på min andra tankning tack vare hemmaladdning).

Ska iväg på en liten road trip på över 100 mil i morgon så ska bli intressant att se vad den ger. Vad som också kan bli lite skevt är att i alla fall jag gärna gasar på lite extra med ny bil och inga passagerare :).           IP: ...[.253.12]
Antal inlägg99 st
Postad/Inlagd2020-12-19 09:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 330e
0,66 l/mil blev förbrukningen på den tank som jag körde helt utan laddning. I stort sett bara motor/landsväg med några kortare körningar. Helt OK men känslan är fortfarande att min gamla 330e var snålare. Sista etappen mot Sthlm efter tankning i Söderköping visade färddatorn 0,60 (farthållaren på 115 på E4:an).
          IP: ...[.253.14]
Antal inlägg331 st
Postad/Inlagd2020-12-19 16:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
2020 330e G21
2020 Volvo V60
Fiskk och alla andra. Jag tror ni både har rätt och upplevt exakt som det är.

Laddhybrider såsom 330e (eller sådana med små batteri, i3/s) fungerar nog primärt bäst för villaägare/rad/kedjehus var du kan ladda hemma konstant.

Jag hade tidigare en 335xd och kan redan nu säga att 330e är sjukt mycket förmånligare och 'snål' för mig, ligger ner vid 0,38 nu efter 400mil.

Sanningen är dock att de flesta av mina körningar i veckan är på ren el, 'electric mode' och jag gasar iväg på bensinmotorn enbart när jag vet att jag skall köra 3mil plus, vilket är väldigt sällan nu Covid tider.

Tänkte faktiskt igår, att dessa laddhydrider är SJUKT BRA för 'villafolk' som åker till ICA 5km från huset, lämnar på dagis 4km från huset och ibland åker till bygghandeln 14km från huset. Det betyder att man nästan alll vardagskörning är på El och enbart när man känner sig inspirerad kör man i XtraBoost och det är roligt och nice! :)

Får se... kanske hela elbilsboomen visar sig vara ett misslyckande om endera inte super snabbladdning blir en norm alternativt laddplatser i princip överallt.

IP: ...[4.89.37]
Antal inlägg331 st
Postad/Inlagd2020-12-19 16:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
2020 330e G21
2020 Volvo V60
Glämde tillägga, i och med att 330e inte har snabbladd möjlighet så måste jag säga att jag upplever den som totalt värdelös för EJ hemmaladdmöjlighet.

Den är perfekt för förort/stad, var laddas fullt varje natt och så kör man 2-5mil varje dag. Otroligt 'snål' i sådana fall.

Men i och med att den inte kan snabbladdas, så det lilla batteri som normalt på en ren en-bil skulle vara 85% på vad? 10minuter så är nu långsam laddning och i princip helt värdelöst att försöka ladda på långfärd (förutom lunch).

Vad är Fortums nya laddara, 150Kw? Skulle maxa 330e batteriet på några minuter, nu tar det istället timmar med 3.7Kw.

Antal inlägg331 st
Postad/Inlagd2020-12-19 16:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
2020 330e G21
2020 Volvo V60
(förlåt många inlägg, glömmmer något hela tiden)

Missförstå mig inte, jag tycker en G21 330e välutrustad är helt FANTASTISK, jag är super nöjd! Men medveten om att det kräver viss typ av boende.

Antal inlägg99 st
Postad/Inlagd2020-12-19 17:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 330e
@8500rpm spot on! Mitt vardagliga körmönster är i stort sett bara kortare körningar i Covid-tider och all den körningen blir på el :).           IP: ...[.253.18]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-12-20 22:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
BSM 330e touring M-sport
Jag förstår er helt och hållet och håller med. Nånstans trodde jag nog att hyresvärden skulle låta mig ha ett vanligt uttag på uppfarten(relativt nybyggt radhus). Tänkte att man kan ju slö-ladda på 6A över natten för att vara snäll, men fick bestämt NEJ! De va inte byggt för det tyvärr. Hänvisar till sina Bee stolpar där inte fastpris abbonemang gäller. Grrr.

De brukar bli en del helsingborg - ängelholm rundor för mig. Och är konsult till yrke så man far ju omkring(en del även i corona tider faktiskt). Så de blir en del småkörningar med.

Nuvarande tank så är ja uppe i 58 mil varav 26 på el(laddat på jobbet i veckan en del för 2.50:- kvh). 7 mil kvar på räckvidden. Låt säga att jag når 62-64 mil innan tankning o drar i runt 37 liter. DE E FAN 1 liter milen 😂 ja förstår inte hur den kan va så törstig? Så triggerhappy är jag inte på xboosten mm.
Ja tänkte att nu när jag haft ladd i den i veckan att de skulle hjälpa förbrukningen för bensa också men såfprt de e tomt så åker räckvidden åt skogen.

Emellanåt får undrar jag varför ja inte tog en tesla model3 istället. Även om de hde blivit nån tusing mer i bruttoavdrag på lönen.

Allt annat är perfekt egentligen. Jag kör kanske för vilt, eller e dieselskadad sen massa år med dieselbil mm. Tur den är sjukt snygg!           IP: ...[.103.61]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-12-20 22:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
BSM 330e touring M-sport
Kör tillägg jag med.. 😂

Fulladdad säger den oftast mellan 46-53 km räckvidd. Blir aldrig mer än 35-38 km i slutändan.

IP: ...[.103.61]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-12-20 22:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
BSM 330e touring M-sport
En till. Tesla grejen tror jag iofs inte att ja räknat hem med bara publika stolpar heller. Mer en ångestgrej bara. Kör drygt 4000 mil om året i snitt bakåt.

Nä man får lov att acceptera att de kostar att ligga på topp! Där fanns andra modeller med känd förbrukning som jag direkt valde bort(passat bla). Jag ville ha BMWn och nu har jag den :) o snart e de vår igen så då åker finfälgana på, de läker de mesta!           IP: ...[.103.61]
Antal inlägg331 st
Postad/Inlagd2020-12-21 09:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
2020 330e G21
2020 Volvo V60
1 liter milen låter otroligt mycket måste jag säga, även om du kör 'inspirerat' så har jag svårt att tänka mig 1liter milen. Såklart om de flesta accelerationer är relativt hårda samt snabbt ut på E4:an i 135km/h så så kanske...

Att låda motorn ladda batteriet, vad händer 'battery hold' eller liknande det ökar ju konsumptionen enormt, och då kommer du ju enkelt upp i 1 liter milen, men i mina öron så låter det som något är fel.

Dock måste jag säga, jag har aldrig varit upp i förbrukningsiffror som vissa 'coola killar' nämner, dvs de använder allmän väg som i princip racerbana och då menar jag inte ökad förbrukning 50% utan helt galna siffror som i princip enbart ban körning kan åstadkomma.           IP: ...[4.89.37]
Antal inlägg99 st
Postad/Inlagd2020-12-21 10:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 330e
@Fiskk
Att räkna bensinförbrukningen bara på den sträckan bilen anger den inte kört på el blir nog missvisande. Färddatorn kommer visa flertalet mil på eldrift på en tank bensin även utan extern laddning.

Låter även som du har en ganska så tung högerfot :). Jag körde till Arlanda 45 km hemifrån häromveckan på el och hade då 30% kvar vid ankomst så nog ska det gå att åka längre än 35-38 km. Gällande elpris så betalade jag 1,57 kr/kWh (elnät + elhandel) i november på elen hemma så 2,50 kr/kWh är ändå helt okej. Kommer du fyra mil på en laddning ger det en kostnad på runt 7,5 kr/mil.

Med det sagt så har nog ingen här skaffat en 330e endast för ekonmins skull. Är såklart trevligt om det ger en hyfsad kalkyl men hade det varit viktigast hade det blivit en Kia eller nåt liknande för mig.. En Tesla Model 3 hade förövrigt blivit runt en tusenlapp dyrare/månad för min del och vilket ger uppåt 1500 mil/år på ren bensin så jag hade inte räknat hem den ekonomiskt för mer än så kör jag inte privat/år.           IP: ...[.158.11]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-12-21 11:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
BSM 330e touring M-sport
@8500rpm & Müllweiser,

jag ska redogöra för siffrorna när jag fyller tanken.. troligen idag eller imorgon.

ett av problemen som jag ser det är att bilen inte reserverar en "minimum" nivå av batteriet för att inte gå helt tomt.. utan det känns som det tömmer sig helt, och kräver sen ett antal km körning där den tvångsladdar upp till strax under 1 km räckvidd. förbrukningen ligger då som sagt på 1.2l/mil för att sen halveras när den känner att den har en minimum nivå..

jag citerar BMW genius jag mailade med..
"Tyvärr så har hybriderna väldigt hög bränsleförbrukning när där inte finns el. Bilen ser själv till att den alltid har denna bufferten i batteriet för att hålla det vid liv. Om bilen inte skulle göra detta och du inte skulle ladda det själv så går det till slut sönder. Typ som om du skulle låta en dieselbil med ett vanligt 12-volts batteri stå still i några månader. Risken är stor att det batteriet är kört efter det. Men förstår att detta är störigt och framförallt oekonomiskt. Tyvärr går det inte att göra någonting åt detta mer än att försöka ladda bilen där du har möjlighet. Kanske utanför affärer och liknande. Bara för att få någon procent här o där.
"

I färddatorn på steget efter den direkta förbrukningen så kan kan se TOT antal km och antal EL-km.
jag har den ställd efter "sedan tankning", då jag inte kan ladda så ofta.
TOT antal mil = totalen både bensin och el. denna tickar uppåt trots elläges körning.
EL-km= bara el körning visas här.

om jag då tankar x antal liter och drar bort el-km från totalen så får jag ju en faktiskt bensinförbrukning, ellerhur?

sen för övrigt så räknar den el-sträka även vid frirullning, vilket är lite fubb tycker jag ;)

sen är det lite som du säger Mülle, man skaffade inte en BMW för att hålla nere ekonomin direkt. ekonomiskt är det inget jätteslag. tror man blir lite snål eller eftertänksam när man drar i el i bilen. man ser den tickar ner och man börjar tänka efter.. korkat egentligen :D

ska nu köra hem från kontoret och gå ut me hunden, bilen laddas så de blir ELECTRIC mode hela 7.5km hem.. tänk om man alltid bara behövde köra den sträckan ett par ggr om dagen...
          IP: ...[8.5.135]
Antal inlägg92 st
Postad/Inlagd2020-12-21 13:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 30e -20
Hoppar in på denna tråd trots att det gäller en X3 30e (princip samma drivlina).
För några veckor sen fick vi en obehaglig överraskning när batteriet gick tomt, finns t.v. ingen annan förklaring.
Körde på riksväg med lätt släp efter, sladdladdning helt förbrukad, och tvingades på kort sträcka bromsa i till närmast stillastående pga vänstersvängande fordon upprepade gånger. Körde på comfortläge där bilen vid varje acceleration tog ca 40% från elen. 5:e accelerationen upp til 80km/h var det finito med el efter 2 sekunder.
Bilen slutade axxa, lådan växlade inte ner och förmodligen började bilen tvångsladda!
Lite motlut därtill, jag kom mig för att gå över till manuell växling för att höja motorvarvet. Det hjälpte men drivkraften var dålig, tvingades köra på 6:an i 80 km/h för att komma upp för backen. Efter en halvmil gick bilen åter att köra på Comfortläge och har inte efteråt visat några drivproblem.           IP: ...[123.163]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2020-12-21 20:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja Fiskk och begell, låter ungefär som hos mig när jag fick min 530e för snart tre år sedan!!! Sen dess har det hänt mycket; jag har slutat att köra som en dieseldåre.

Efter 11 000 mil ligger mitt förbruk av pengar på bensin/el på samma nivå som med min gamla E90 320dA.

Mitt körmönster: 1) 8 mil t/r hem/jobb och motorväg. Totalt 120 mil i mån
Laddar hemma (typ gratis) och på jobb ( förr gratis, nu 2 kr kWh.) 2 kr/kWh är fortfarande bara 50% av bensinpriset. 3 av 4 mil går på el på vintern, på sommaren kör jag alla jobbresor på el.

2) Motorväg /Autobahn 310 mil t/r Norge - Deutschland en gång i mån. Förbruket ligger mellan 0.55 och 1.3 liter per mil -:) Som regel snittar jag dock 0,75 - 0,8 per mil 98 oktan eller högre.

Så....skulle det inte varit för mina Tysklandsresor skulle jag köra min 530e typ nästan gratis; är samtidigt jätteförnöjd att jag har en bensinhybrid och en femma istället för en mindre 3-serie med diesel.

Köra på el och dra släp funkar inte bra. Inte ens med en Tesla X. 50 utlovade mil blir till max 13.

Batteriet är inte tömt när bilen visar 0%. I alla fall 8-9% finns alltid kvar. Man kan inte tömma batteriet på en BMW-phev helt.Det är elmotorn som sköter växlingar bl a. Den sitter där vanliga automatväxlade bilar har momentomvandlaren. Så 0 % el är aldrig möjligt.

En 330e måste kunna laddas hemma/på jobb annars passar en 320d bättre. Alternativtet är att soppan betalas till 100% av arbetsgivaren, då kan man sluta ladda.

IP: ...[.76.111]
Antal inlägg99 st
Postad/Inlagd2020-12-22 09:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 330e
@Fiskk
"om jag då tankar x antal liter och drar bort el-km från totalen så får jag ju en faktiskt bensinförbrukning, ellerhur?"

Färddatorn visar "körning utan förbränningsmotor" enligt manual och eftersom den tickar uppåt utan tillförd el tycker jag det blir missvisande. All energi som fått bilen att komma framåt kommer då från bensinen.
          IP: ...[.253.12]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-12-22 22:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
BSM 330e touring M-sport
Jag ska igen kolla med BMW killen här i stan hur fan den färddatorn funkar. För nu är jag helt förvirrad!!

Tankade nyss:

0.5l/10km blandad förbrukning(bens o el).
Total körsträcka 690 km
Varav El 344.3 km
Inställd förddator sedan förra tankning.
(Hhär förstår jag inte dig Mulle, varför skulle total körsträcka bara visa elmil, de e omöjligt?)

Jag tankade 35.7 liter för 495.56:- med ovan siffror, i min värld så är det alltså 35.7 liter bensin på 690-344.3km = 346km. Dryga litern milen.

De 344.3km eldrift kommer från laddning på jobb(2.50:-/kwh) och lite regenerering antar jag.
Så frågan är, hur mycket kostar det mig att ladda såpass mycket som jag gjort för att få en blandad förbrukning på 0.5l/mil, jämfört med att inte ladda alls? Är det ens värt de?

Denna tanken ja la i nu ska ja köra helt utan att ladda o se vad jag får för siffror då.

Om jag är helt fel ute här så får ni gärna upplysa mig!!!           IP: ...[.103.61]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-12-22 22:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
BSM 330e touring M-sport
Trancocean. Som jag upplever det så tvångsladdar den när batteriet går lågt. Så precis som du säger går de inte att tömma.           IP: ...[.103.61]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2020-12-22 23:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tankade 530e:n idag. 109 mil jobbpendling på motorväg samt lite extra landsvägkörning totalt 40.21 liter V-Power 98. Temperatur mellan -5 och + 8 med förhandsvärmt kupe.           IP: ...[.76.111]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-12-22 23:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
BSM 330e touring M-sport
Och vad är totala körsträckan vs el-mil sträckan?           IP: ...[159.210]
Antal inlägg576 st
Postad/Inlagd2020-12-23 07:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fiskk:

Att räkna ut snittförbrukningen efter först ha dragit av elmilen var en ny variant, det har jag aldrig hört förut. Varför gör du det? Det intressanta är väl total körsträcka innan du behöver tanka?           IP: ...[5.64.41]
Sida: 1 2 3 4 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 518  -85
Pris: 24.000:-

BMW 528i  -84
Pris: 60.000:-

BMW 528  -98
Pris: 35.000:-

BMW 520D  -12