|
|
---|---|
Hej, har en 116i F20 med N13 motor. Vid kallstart vibrerar skyddskåpan till turbon. Det skallrar och låter som en gammal diesel ungefär... När motorn väl är varm upphör oljudet. Det räcker även med att sätta ett finger på kåpan så slutar den skallra... Lämnade bilen på service hos BMW verkstad, deras svar "alla bultar till kåpan sitter som dem ska, det är inget fel, motorn ska låta så här". Har nu gjort en temporär lagning (ståltråd som håller fast kåpan) men det känns inte så proffsigt. Har fler haft samma problem? Hur löste ni det? | |
Transocean |
Säker på att det inte är wastegaten som låter? Min rasslar när den är kall. Skall visst vara mycket vanligt på turbobilar och ingenting att oroa sig för så länge gasresponsen är som den skall. Wastegaten kan renoveras vilket blir mycket billigare än en utbytesturbo. Länk Länk |
Det är möjligt... Men i mitt fall slutar rasslandet direkt jag bara lägger ett finger uppe på själva kåpan. | |
Det är så klart kåpan. Har du möjlighet att sätta packningar på bultarna? |
|
Gummipackningar på bultarna till kåpan var en bra idé! Ska testa det! | |
Transocean |
Så, hur gick det? |
Inte testat med packningar än. Kör med ståltråd så länge... | |
Uppdatering: Bästa lösningen jag hittat blev ett hålband fastsatt mellan befintliga skruvar. Se bild: Länk |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.