AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.783

Verktyg till ventiltätning.

Mina ventiler läcker, behövs det några specielverktyg för att ta loss allt innan man kommer åt ventilerna?

Jag har en BMW 318I från 2006.
Visa användare
ProPro-medlem
13.145
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Om det är E90 318i -06 så borde det rimligtvis sitta en N46-motor där - eller hur?

Jo, ett par sepcialverktyg behöver du
- timing kit
- ventilfjäderverktyg (specialverktyg för att komprimera fjädern med toppen fortfarande monterad)
- verktyg för att låsa diverse saker vid demontering av insug+valvetronic (går att komma runt med andra sätt att låsa fast delarna men mycket smidigare om man har dessa små extraverktyg)

Sen en del specialverktyg för att utföra själva proceduren
- adapter för att trycksätta cylindern (så att ventilerna inte trillar ned)
- verktyg för demontering/montering av ventiltätningarna
(kan gå utan men är liksom inte värt besväret - rätt verktyg gör det mycket enklare och säkrare - lagom roligt att inse när man skruvat ihop allt att man skadade en ventiltätning vid installation)

Mmmm, har nog säkert glömt något verktyg - är vad jag kunde komma på...
Tack så hemskt mycket för snabbt och professionelt svar!

Har du någon video på youtube tex du kan rekomendera ?

Visa användare
ProPro-medlem
13.145
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, där har jag inga bra förslag tyvärr.

Har däremot för mig att någon/några här på forumet har gjort liknande jobb - eller var det kanske på N43? N42/N46 är ju mer eller mindre likadana medans N43 inte har Valvetronic så en guide för en sådan är inte så intressant i ditt fall.
Ka
5.678
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ser "lätt" ut men tidsödande förmodligen om man inte gjort det förr,

" verktyg för demontering/montering av ventiltätningarna"

Vart kan jag köpa detta ?
Verktyget är fixat.

Hur hittar jag TDC ? Kollar under bilen men hittar inte hållet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.145
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hålet för TDC låspinnen sitter på insugssidan lite under startmotorn (kan vara delvis gömt av massa kablar och annan gucka).
Arbetet går fint framåt. Måste dock passa på och byta packningssats för ventilkåpan och hittade denna på Amazon: Länk

Hur billigt som helst, och jag har N46 motor då ska den passa?
Visa användare
ProPro-medlem
13.145
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Trevligt det går framåt!

Det är ganska ofta beskrivningen (och vad det passar till) hos lågpriskedjor och liknande allt-i-allo försäljningsställen är helt uppåt väggarna och totalt fel.

Ju starkare lukt av billig parfym, desto fler fel i beskrivningen.

Så det enda som du kan använda (och det enda jag själv använder) till att försöka fastställa om det är rätt del till just DIN bil är att jämföra det originalartikelnummer som uppges (inte alltid det gör det men i det här fallet ser jag att det finns med).

Till just MIN bil (E87 120i N46B20) så har ventilpackningsset artikelnummer 11 12 0 032 224 och det finns nämns i länken - således bör deta passa just min N46B20-motor.

För att vara säker att det passar just din N46-motor så får du kolla vilket artikelnummer ett ventilpackningsset har till just din N46-motor (det är säkerligen samma men det kan alltid finnas skillnader - ta bara M54 Mk1 vs M54 Mk2 som ett bra exempel med olika ventilkåpspackningar).

Har dock inte hört eller sett det märket förut. Tänk på att det alltid är en risk att köpa dessa okända budgetmärken. Det kan fungera hur fint som helst! Men det kan också fungera fint i 6 månader - sen har allt torkat och hårdnat och det läcker olja överallt. Eller är passformen rent fruktansvärd och man får kämpa med att få sakerna på plats och slutar med att det ändåså läcker. Det är även ganska vanligt bland budgetmärken att ett exemplar kan ha bra passform/tillverkning medans ett annat exemplar är totalt fel.
Detta är en riskavvägning som varje person får ta ställning till. Jag vill bara upplysa om att problemet finns då många är helt omedvetna om detta (enormt utbredda) problem.
Jag har genom åren fått så mycket skräp i mina händer och ödslat så mycket tid och energi på detta billiga skräp att jag en dag helt enkelt tröttnade på det och tar inte i det med tång ens numera och även vägrar att montera det om någon kommer och ber mig.
bmw-slangen , STORT TACK!!

Jag behöver köpa ny olja, motorn är som sagt en N46:A.

Vilken rekomenderar du?
Visa användare
ProPro-medlem
13.145
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vilken LL-01 eller LL-04 klassificerad olja som helst fungerar alldeles utmärkt.

Hade det varit en E87 diesel så hade det behövt vara en LL-04 klassificerad olja pga partikelfiltret kräver en ACEA C3 klassad olja som har lägre SAPS-nivåer.

Om man har problem med ventiltätningarna så kan en lite tjockare olja vara ett alternativ att prova - men det är ju inte applicerbart i ditt fall får man ju hoppas :-)

Utöver det så rekommenderas som vanligt att man "byter olja i halvtid" dvs lägger in ett extra oljebyte emellan de ordinarie schedulerade bytena som scheduleras av CBS (Condition Based Service).
bmw-slangen, Tack tack!

Ventilerna, tändstiften, vanos är bytt! Och bilen verkar fungerara helt perfekt!

Nya skruvar och brickor till täckplåten under bilen, vart kan man köpa det?

Skruvarna liknar dom här: Länk

Men jag är osäker om dom kommer att passa eller ej...
Visa användare
ProPro-medlem
13.145
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om du inte har en referensskruv att jämföra med så är det absolut enklaste att bara knata in på BMW på kafferasten och beställa (för de vanligaste delarna så har du dessa oftast dagen efter).

Men många skruvar brukar dock vara av typen karosseriskruvar, där finns det ett par vanliga standardstorlekar (4.2 mm, 4.8 mm, 5.5 mm och 6.3 mm). Sen finns det i varierande längd och med varierande utformning på brickan beroende på scenario.

Exempelvis används denna skruven (det är en ST4.8x16 dvs skruvens diameter är 4.8 mm och skruvens längd är 16 mm) på ett antal ställen under en E90/E91 men även på min E87 (varför jag vet om just denna)
Länk

Men därunder på min E87 används även ST6.3x16 plåtskruvar och under en E90/E91 används även vanliga M6x14, M6x20, M6x25 och M8x12 skruvar.

Så det är gott och blandat som används där under. Men de två vanligaste är som sagt ST4.8x16 och ST6.3x16.

Men på vissa ställen används en extra bred bricka (oftast om materialet är mjukt för att sprida ut lasten och undvika att plastskräpet går sönder när man skruvar fast skruven).

Så kollla först vad som ska sitta där. Och enklast är bara att pinna in hos BMW och få det rakt i näven - jag menar enklare kan det inte bli!
St
1.398
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT

Tesla Model Y Performance

Zeus2K: Var köpte du verktyget till att byta ventiltätningar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.