AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

520 d -12 med avgaslukt och grön "ärg" på EGR

Visad 477 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg243st
Postad/Inlagd2020-11-29 20:38
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA Touring -12
Jag har problem med avgaslukt i kupén på 520n. Eller jag tror att det är avgaslukt. Känns inte när man kör rakt fram men i rondeller och i viss mån vid vänstersvängar. Jag har lyft på motorkåpan och är ganska säker på att jag känner avgaslukt/diesellukt strax ovanför EGR-systemet. Nu vet inte jag hur mycket sådan lukt som är normalt men det känns som för mycket. Det är inte samma lukt som vid avgasröret. Lukten i motorrummet är mer som från en gammal Wallas-värmare. Tjockare, kanske sotigare lukt.

På ett område i övre högra delen av EGR-systemet, där det luktar, kan jag se grön-blå "ärg", eller vad som ser ut som ärg men tjockare. Det ser ut som att det bygger ärg under den punkt där ärgen börjar. Är det glykol som läcker eller vad ska man tro? Det är dock inte blött nere i motorrummet. Oavsett lukt behöver jag väl få det här kollat på verkstad?

Avgaslukt i kupé har det skrivits mycket om och kan tydligen orsakas av flera saker men där en är sprickor i EGR-kylaren. Tror ni att den gröna "ärgen", eller snarare det som orsakar ärgen, och avgaslukten i kupén hänger ihop?           IP: ...[.173.96]
Antal inlägg742 st
Postad/Inlagd2020-12-01 08:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
530D GT M X-drive 2016

MC:
BMW R1150GS 2002
Kanske ett okunnigt svar. Jag skulle dra så fort jag kan till en BMW verkstad och kolla så att EGR ventilen inte läcker innan bilen tar eld.

Jag fick min bytt på garanti, det är ett känt problem att EGR ventilen läcker glykol på vissa bilar. Det har orsakat bilbränder på en hel del BMW...           IP: ...[.233.95]
Antal inlägg23.347 st
Postad/Inlagd2020-12-01 09:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med!

Det är en presumtiv brandrisk och du bör snarast låta en BMW-verkstad titta på den. Troligen finns det en öppen kampanj som gör att de byter delar kostnadsfritt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg243 st
Postad/Inlagd2020-12-02 20:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA Touring -12
Blir det grönblå avlagringar vid läckande EGR-ventil?

Jag ska in på BMW nästa vecka. De kan eller vill inte svara på om detta omfattas av kampanj. Om det inte går på kampanj får jag betala felsökning själv. Vet egentligen inte om lukten har med EGR att göra så de vill kolla. Mekanikern menar att motorlampa brukar tändas vid EGR-problem vilket inte har hänt på min bil.

Fyllde på lite spolarvätska, hade tömt tanken pga luktmisstanke, då får jag spolarvätskelukt också, eller jag misstänker sådan lukt. Tanken läcker dock inte, i varje fall inte mätbart.

Konstigt med de här lukterna...           IP: ...[.81.232]
Antal inlägg742 st
Postad/Inlagd2020-12-02 21:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
530D GT M X-drive 2016

MC:
BMW R1150GS 2002
Har du behövt fylla på glykol?           IP: ...[.229.84]
Antal inlägg243 st
Postad/Inlagd2020-12-09 09:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA Touring -12
Bilen felsökt på BMW-verkstad. Trasig/läckande egr-ventil och sprucken slang till, tror jag, vevhusventilationen. En uppvärmd slang iallafall.

Borde vara glykolen från egr-ventilen som orsakar spolarvätskelukten eller sötlukten och slangen som orsakar avgaslukten, hoppas det.

BMW vill inte ta kostnaden för egr-ventilen. Tråkigt eftersom det tydligen har gjorts på en hel del BMW-bilar. Den här verkstaden känns inte så drivna i att fixa det på kampanj via BMW Sverige. Min erfarenhet av flera märkesverkstäder är att de inte är så engagerade i bilar äldre än säg 5-6 år. När garantierna har gått ut och ägandet gått från leasingbolag till privatpersoner.           IP: ...[36.25.2]
Antal inlägg23.347 st
Postad/Inlagd2020-12-09 12:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Trist, men prova med en annan verkstad...

Problemet är troligen att de får lite mindre betalt från BMW vid good-will-ärenden än om de fakturerar kunden direkt, dessutom måste de fylla i en good-will-ansökan. Beroende på hur den fylls i, kan utslaget bli olika hos BMW...det lönar sig att ha ett smidigt förhållande till kundmottagaren som fyller i ansökan och det är ett stort plus i kanten om man är etablerad kund sedan tidigare.

Fråga en annan verkstad om det finns någon "kampanj" som är öppen på din bil - t ex. egr-ventil...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg243 st
Postad/Inlagd2020-12-22 15:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA Touring -12
Resultat:

AGR-ventil och sprucken vevhusventilationsslang bytt och nu är avgaslukten borta. Klart trevligare luft i bilen:)

Om det är intressant för någon gick det på knappt 8000 kr. Det som kanske sticker ut med det är att jag pekade ut glykolläckaget för verkstaden, vilket inte var svårt att se, ändå kostade felsökningen nästan 2000 kr. Jag hade nog trott att om en kund kan vägleda om ett fel så borde tidsåtgången för felsökning kunna minskas men tydligen inte på den här firman.           IP: ...[115.159]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08