AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ M1, M3, M5, M6, Z3M, Z4M, X5M, X6M, Alpina m fl ]

Skum händelse eller jag kanske är för konspiratorisk

Visad 2.634 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.516st
Postad/Inlagd2020-11-19 15:54
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
318 E90 - Alpenweiss
Förra veckan så kom en anställd in och påtalade att det gick några personer runt M3an och tog bilder (inklusive regplåt)
Jag gick ut och då hoppade de in i bilen och började köra och när de passerade mig så sade de - "- Fin bil du har".
Jag tog regnumret och när jag kollade upp ägaren på biluppgifter.se fick jag upp en ägare som var bosatt i ort A. Det fanns flera personer i samma hushåll varav 2 av dem har ett flertal domar i sitt bagage, bl.a bilstölder.
So far inget konstigt men när jag slog in regnumret hos bilregistret så var den registrerad på en annan person. En tjej bosatt i en ort B som ligger en bra bit från ort A. I den bostaden fanns det 4 pers till registrerade. Jag gjorde en snabbkoll även på dem och det visade sig att de alla förkom i straffregistret för bl.a bilstöld.
Nu blev det lite konstigare då bilregistret har en ägare (som har ägt bilen i 1 år) och biluppgifter.se hade en annan ägare. Det kanske inte är så konstigt då biluppgifter.se kan ha fel uppgifter men när jag sökte vidare på nätet så dök föraren av den bil som hade stannat vid min bil upp.
Inget konstigt i det heller men det visade sig att den personen är den som stod som ägare innan på biluppgifter. se och ingen av de manliga boende hos den tjej som står som nuvarande ägare hos bilregistret.
Kanske inget konstigt i det heller - då de kan vara kompisar.
Vidare. Sonen kom hem och sade i förrgår att det står en bil väldigt konstigt parkerad en bit bort och enligt beskrivningen så var det en bil som passade in i min beskrivning (för den jag såg) - en silvrig V70 med tonade rutor och "feta" fälgar.
Då gick jag igenom filmerna från mina kameror jag har och vid 2 tillfällen så ser jag en silvrig V70 åka förbi. Jag kan inte se så klara detaljer då jag har lagt in ett privacy filter vid tomtgränsen (pga av svenska regelverket).

Till saken hör att i våras hade vi bilinbrott i det villaområdet jag bor i. Av 13 villor hade 6 inbrott där det stals rattar, framlyktor och airbags - de drabbade var 4 BMW plus 2 MB. Det visade sig att i några av bilarna hade de "preppat" låset innan själva stölden. Nu har jag en E46, E53 och en E90 - inte de nyaste direkt till skillnad från de som blev drabbade - de hade nyare bilar.

Nåväl! Är det bara jag som är nojig eller? Numera har jag rattkrycka på nattetid (igen). Inte för att det kanske hjälper så mycket men men.

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

IP: ...[.68.148]
Annons
Antal inlägg642 st
Postad/Inlagd2020-11-19 16:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
...detta låter inte särskilt konspiratoriskt; snarare är det starka indikationer på att ngt är i görningen

IP: ...[139.118]
Antal inlägg535 st
Postad/Inlagd2020-11-19 16:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Det är bara käbbel.
Sverige har aldrig haft så låg brottslighet som nu.
Eller hur är det egentligen?

Verkar inte vara några diskreta killar, men dom har väl inga spärrar.           IP: ...[188.226]
Antal inlägg2.516 st
Postad/Inlagd2020-11-19 17:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
318 E90 - Alpenweiss
:)

Jag tror att stjäla bilen inte är så sannolikt då det"verkar" som om ligorna riktar in sig på nyare.
"- Oroa dig inte" säger frun "- Blir du av med den får du ju ut på försäkringen". Förvisso men de flesta här vet nog hur svårt det kan vara att hitta just "den" M3 man vill ha. Finns gott om "lik".
Jag har haft min i 11 år nu och jag kan den och jag känner den - det är värt mycket för mig - mer än de pengar man kan få, brukar jag svara med.
Den har gått lite och har rätt färg och den kommer att finnas hos mig till jag kastar in hatten så jag är likväl lite nojig.
Nåväl! Vi får väl se hur det går.

BMW CS #05XXX

Antal inlägg15.067 st
Postad/Inlagd2020-11-19 17:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
De som stjäl delar professionellt brukar inte åka runt i stylade V70 utan snarare diskreta skåpbilar. Men det klart, de kan ju behöva något för "eget" bruk dessa lirare. Om du har garage är det ju vettigt att ställa in bilen där. Även rattkrycka om du har. Du vill ju inte att de ska kunna styra upp bilen på en trailer.

Kan du ställa en bil bakom som står i vägen? För en M3 tror jag nämligen att de vill ha med sig hela bilen. Inte bara knycka ratt och navi.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg2.516 st
Postad/Inlagd2020-11-19 17:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
318 E90 - Alpenweiss
Inget garage utan carport där den står innerst och X5 bakom, plus att det finns 2 "proffs"kameror och 2 st strålkastare med rörelsevakt så....
men man vet aldrig :)

BMW CS #05XXX

Antal inlägg3.183 st
Postad/Inlagd2020-11-19 19:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
@Kävlinge...: imponerande research!

Såklart att folk med den bakgrunden inte är den vanliga sortens oskyldiga bilentusiaster.
Nu har du med ditt konfronterande av besökarna fått dem att ligga lågt ett tag. De har säkert annat att göra under tiden. Men dina bilar är helt klart på deras karta.

Kameror hjälper inte förrän något hänt, och knappast ens då, eftersom de där mysiga hoodtröjorna väl gör sitt jobb, som vanligt. "På bar gärning" lockar ju knappast heller, men ett tyst larm kanske ger dig möjligheten att ringa sheriffen, som antagligen befinner sig i andra änden av länet? Men så att de åtminstone hinner varsko de danska väktarna på Pepparholm?

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg529 st
Postad/Inlagd2020-11-19 22:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW CS
medlem nr. länge

M5e34 6vxl
I med minst en spårsändare och plocka av hjulen.

Det kanske inte hjälper alls, men då har du i alla fall gjort något vilket kan ha en terapeutisk placeboeffekt.

Att det skulle hjälpa att "parkera in bilen", nej det hjälper knappast om något "gelångfinger" vill ha en M3e46

Och nej så lätt är det inte att hitta en ersättare som du blir nöjd med, inte när du haft bilen så länge. Det kan du hälsa din fru. Fråga inte hur jag vet...
          IP: ...[140.214]
Antal inlägg167 st
Postad/Inlagd2020-11-20 02:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kävlingepågen,

Du är inte alls för konspiratorisk!
Bra att du gjort lite research. Som nämnts är ett tyst larm som kopplas till dina rörelsedetektorer jättebra, då du får möjlighet att ringa polisen som gärna griper tjyvarna på bar gärning när de får chans till detta! :-)
Vet av egen erfarenhet att Polisen i Gbg gärna åker ut under pågående brott.

Dold GPS sändare i M3:An är också jättebra om du ändå skulle bli av med bilen. Ökar chanserna att du kan få tillbaka den innan den lämnat landet..

Ett mer drastiskt alternativ för den som rejält tröttnat...:
[LÄNK]

IP: ...[4.104.1]
Antal inlägg663 st
Postad/Inlagd2020-11-20 10:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2
BMW 325ti (Trackday)
Bygg ett garage så sover du bättre.           IP: ...[.136.17]
Antal inlägg535 st
Postad/Inlagd2020-11-20 17:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
En morakniv under förarstolen gör susen.
Vill bara till att man kommer ihåg att ta bort den innan man själv ska köra.           IP: ...[188.226]
Antal inlägg300 st
Postad/Inlagd2020-11-20 17:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2 -17
Audi A6 Avant 3.0 TFSI 400hk -12
Volvo S60R -05
10st Bmw inklusive min M2:a blev länsade i förra veckan på rattar, navi, lampor etc i mitt område. Bilen står normalt i garage men jag hade en annan bil där just denna natt då jag mekade med den. De låste antagligen upp med "relä-attack" och de fick upp bilen trots att båda mina nycklar låg i en plåtburk inklädd med 2 lager alu-folie.

Jag hade tipsat polisen om dessa snubbar att de fotograferat bilar, då blir det registrerar någonstans i alla fall.           IP: ...[167.161]
Antal inlägg2.092 st
Postad/Inlagd2020-11-20 21:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Att filma rekande tjuvar live så de ser att de blir filmade kan nog ha en viss avskräckande effekt. Att finnas på film och veta att du har dem på film är nog inte drömmen för Kjell Kriminell.

Jag tror grannen avskräckt båttjuvar som trålade runt hemmavid på det sättet.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
          IP: ...[143.176]
Antal inlägg2.916 st
Postad/Inlagd2020-11-22 21:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
M6 E63
Måste ju säga att det är rätt imponerande att du letat reda på straffregister vilket du ju måste göra via exempelvis lexbase till en kostnad av ca 100 kr/person, vilket ju blir 6 personer vad jag läser mig till.

jag tror inte alls att du är konspiratorisk, jag tror snarare att de preppar för att stjäla bilar. Det kan vara precis lika sugna på en gammal X5 för att exempelvis göra en smash-and-grab-kupp. Eller så är de sugna på att stjäla andra bilar.

Personligen så hade jag dock itne varit rädd för att åka dit och knacka på (jag hade nog haft med mig en kompis) och när vederbörande öppnat dörren så hade jag bara frågat "Jo, jag har sett på mina övervakningskameror att ni varit i vårt villaområde då och då och då vid dessa tidpunkter på nätterna. Om det är något ni vill veta så kan jag och min kompis kanske hjälpa er. Annars kanske det ser lite konstigt ut, någon kan ju lätt få för sig att ringa polisen i tron att ni vill stjäla bilar. Kan vi hjälpa er med något?"           IP: ...[.78.114]
Antal inlägg996 st
Postad/Inlagd2020-11-23 08:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
V60 T8 R-design 2020
E350 CDI T AMG S212 2010
330 E46 cab M-sport 2001
Inget konspiratoriskt alls.
Jag med flera grannar har börjat memorera konstiga regskyltar som passerar gatan och även om de är få (en per kvartal), så är vissa ägare till bilarna allt annat än det du vill se har passerat din gata. Kanske slump, eller inte.

Det är inte svårt att researcha lite och det tar inte lång tid, just DU kan bli drabbad, det är inte något man bara läser om i tidningen.

IP: ...[.202.73]
Antal inlägg1.845 st
Postad/Inlagd2020-11-23 08:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 325i Touring -10

Tipsa polisen med regnr och de iakttagelser du gjort! Ibland görs insatser mot just den typen av brottslighet och det blir såklart mer lättjobbat om de har nåt specifikt att vända upp o ner på..

IP: ...[.153.91]
Antal inlägg669 st
Postad/Inlagd2020-11-23 09:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Melbourne Red F34 LCI, M-sport
Är detta i Skåne?

Haft en silvrig V70 som rekat min BMW inatt norr om sthlm.           IP: ...[.66.103]
Antal inlägg2.516 st
Postad/Inlagd2020-11-23 19:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
318 E90 - Alpenweiss
I Skåne

BMW CS #05XXX

IP: ...[.44.237]
Antal inlägg2.516 st
Postad/Inlagd2020-12-19 13:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
318 E90 - Alpenweiss
Nu har bilen cirkulerat runt i området igen. I grannområdet finns det en del M bilar. Jag gick runt igår och skulle ge en heads up. Då visade det sig att 2 andra (MB ägare) hade haft påhälsning förra veckan.

BMW CS #05XXX

IP: ...[.60.129]
Antal inlägg1.383 st
Postad/Inlagd2020-12-20 12:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Vad menar du mer specifikt med påhälsning"           IP: ...[.120.49]
Antal inlägg2.516 st
Postad/Inlagd2020-12-21 12:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
318 E90 - Alpenweiss
Rattar, frontlyktor, airbags och baklyktor borta.

BMW CS #05XXX

Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 220 i Coupé Sport lin  -15
Pris: 229.000:-

BMW 525i Touring  -01
Pris: 35.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07