Hej
Spelade in en film med en kallstartad n47 motor för att lyssna på om kamkedjan rasslar lr inte, ni vet det så omtalade kamkedje problematiken angående bl a n47 motorn som sitter i 5 serien. I detta fallet gäller det min bil, en f10 520d - 2013. Har inte gjort annat än och lyssnat på motorn sen jag fick reda på att vissa fått problem med kamkedjor som sträcker sig, kuggar över lr går av med katastrofala följder för bilägarnas plånböcker. Låter den ok? Kolla länken nedan
Var det kallstart?
Under kallstarten går motorn alltid hårdare då motorstyrningen vill få upp temperaturen i motor och avgasrening så fort det går.
Slitna kedjor brukar låta mest när motorn är halvvarm och då man varvar upp motorn några gånger. Om de rasslar brukar det höras mest under fasen då man släpper gasen och motorn är på väg ner till tomgång igen.
Jepp, stämmer kallstart. Bmw auktoriserad mekaniker har lyssnat för ca 2 år sen och han sade att det vart ok. Fast oron gnager ändå i mig. För övrigt mycket komfortabel och snygg bil att äga, bara detta orosmoln på himlen. Den har snart gått 18500 mil.
Går som pendlar bil. 10 mil tur och retur fem dagar i veckan, väldigt lite stadskörning samt så har jag kodat bort "stop and go". Mycket bränslesnål. Har kört ca 132 mil på 62 liter diesel. Då ligger inte jag och snålkör. Är nog inte omöjligt att köra 140 mil på en tank (70L). IP: ...[.26.120]