AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Hur demonterar man halvljusreglaget?

Visad 238 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg63st
Postad/Inlagd2020-11-15 14:06
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520d - 13
Hej
Nån som vet hur man demonterar halvljusreglaget på en bmw f10? Tänkte att jag skulle koppla loss kontakten till dimljuskontakten inför besiktningen. Förra gg bröt jag strömmen genom att koppla loss kontakten nere vid dimljusen men tänkte jag skulle slippa kräla på backen den här gg.           IP: ...[.26.120]
Antal inlägg690 st
Postad/Inlagd2020-11-17 18:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -11 (F11)
318dA Touring -11 (E91)
320i -01 (E46)
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga om hur man demonterar ljusvredet.

Det är antagligen enklare att montera lagliga ljuskällor än vad det är att modifiera "light switch unit" .
Det finns ingen separat kabel dedikerad för dimljusen. Knapptryckningarna registreras av "light switch unit" som sedan skickar ett meddelande via LIN-bus om vilken knapptryckning som registrerats. Alla knapptryckningar skickas alltså via samma fysiska kabel.
Utan att veta så gissar jag att det inte är enkelt att modifiera "light switch unit" för att uppnå det du önskar.

Jag ser att det finns några olika möjliga lösningar:
* Koppla ur kontakterna på dimljuslamporna
* Koppla ur kablarna, eller sätt strömbrytare, vid FRM som sitter framför A-stolpen (eller hur man nu förklarar...), vid spaken för att öppna huven. Stift 3 i kontakt A58*2B och stift 37 i kontakt A58*3B.
* Koda bort dimljusen
* Montera lagliga ljuskällor (hett tips! Min favorit).





Följande text är saxad från ISTA, tyvärr saknas bilderna:


Light switch unit
The exterior lights are switched on via the light switch unit.

Depending on vehicle equipment and national-market version, the light switch unit contains the following components in addition to the rotary switch:

Button for the fog lights
Button for rear fog lamp
Knurled wheel for instrument lighting
Knurled wheel for manual headlight beam throw adjustment

For vehicles without automatic headlight beam throw adjustment there is a knurled wheel for manual headlight beam throw adjustment.

Due to the number of equipment specifications and national-market versions, there are several variants of the light switch unit.

Functional description
Depending on the series, the light switch unit is connected via LIN bus to one of the following control units:

Footwell module: E.g. F01, F10
Front Electronic Module (FEM): E.g. F20, F30
Body Domain Controller: e.g. F15, F16, F45
The control unit (FRM or FEM or BDC) controls the exterior lights and adaptive headlight. That means: All the lighting functions are integrated into the control unit.

The following functions of the light switch are described:

Switch position 0: Daytime driving lights and automatic driving lights control

Note!

The automatic driving lights control is also active in switch position 0 of the light switch.

For all new models with series launch from 02/2015 and depending on the national-market version, automatic driving lights control is also active in the switch position 0 of the light switch.

Please comply with instructions in Owner's Handbook.

Switch position 1: Side lights

When the side lights are switched on, the following lamps are activated:

Side lights and daytime driving lights

The side lights and daytime driving lights are generated exclusively via the two lighting rings. The lighting rings are activated by the control unit (FRM or FEM or BDC) by means of a pulse-width modulated signal. When the side lights are switched on, the brightness of the daytime driving lights is reduced to that of the side lights.

Tail light
Number plate light
When the side lights are switched on, an acoustic signal sounds and a Check Control message is displayed. This draws attention to the fact that the side lights are switched on. (Reason: Battery can be discharged).

Switch position 2: Low-beam headlights

The low-beam headlights are switched on as of terminal 15 On.

When the engine is switched off, the side lights remain on although the light switch is in switch position 2. When the driver's door is opened, the side lights are also switched off.

Switch position A: Automatic driving lights control

In switch position A, the low-beam headlight is switched on or off automatically by the control unit (FRM or FEM or BDC) depending on the ambient brightness (e.g. at dawn/dusk or in a tunnel).

A light sensor (component of the rain, light and precipitation solar sensor) picks up the surrounding brightness. The rain-light-solar-condensation sensor is connected across the LIN bus with one of the following control units.

Junction Box Electronics (JBE)

The junction box electronics (JBE) adopt the signals into the corresponding CAN message and send this in cycles (signal values unchanged) or event-controlled (signal values changed). This provides the footwell module (FRM) with the request to switch the driving light on or off when the automatic driving lights control is activated via the CAN bus.

Front Electronic Module (FEM)

The front electronic module (FEM) switches the driving light on or off.

Body Domain Controller (BDC)

The Body Domain Controller (BDC) switches the driving light on or off.

If the rain/light sensor fails, the driving light is switched on automatically (prerequisite: Light switch in switch position (A).

The driving light is only switched off with the signal terminal 15 OFF. The side lights can also still be switched on after the signal terminal 15 OFF, as they were switched on by the Automatic Light Control. When the driver's door is opened, the side lights are switched off automatically. If the driver leaves the vehicle by another door, the side lights switch off when the vehicle is locked.

In switch position A, the adaptive headlight is also activated.

The following graphic shows the light switch unit using the example of F01 (shown: European version with bi-xenon and automatic driving lights control).


Item Explanation Item Explanation
1 Button for rear fog lamp 2 Button for the fog lights
3 Switch position A for automatic driving lights control and adaptive headlight 4 Switch position 0
5 Side lights (switch position 1) 6 Low-beam headlights (switch position 2)
7 Rotary switch for side lights and low-beam headlights 8 Knurled wheel for instrument lighting
Structure and inner electrical connection
The light switch unit is connected to the vehicle electrical system by means of a plug connection.

The LIN bus connects the light switch unit to the control unit (FRM or FEM or BDC).

Depending on the series, the corresponding power distribution box supplies the light switch unit with power from terminal 30F.


Item Explanation Item Explanation
1 Light switch unit 2 Locator lighting
3 Button for rear fog lamp 4 Button for the fog lights
5 Rotary switch for side lights, low-beam headlight and automatic driving lights control 6 Knurled wheel for instrument lighting
7 Electronic component
Pin assignments

Pin Explanation
Terminal 30F Shutdown of terminal 30F in event of failure
Terminal 31 Ground connection (Terminal 31)
LIN LIN bus
Nominal values
Observe the following setpoint values for the light switch unit:
Variable Value
Voltage range 8 to 18 V
Temperature range -40 to 85 °C
Diagnosis instructions
Failure of the component:
The only possible malfunction source at the light switch unit is failure of the individual buttons. If individual buttons fail, the following behaviour is to be expected:

Fault code entry in the footwell module (FRM) or front electronics module (FEM) or body domain controller (BDC)
If the bus communication (LIN bus) between the light switch unit and control unit (FRM or FEM or BDC) is interrupted, the following behaviour is to be expected:

The low-beam headlight is automatically switched on by the control unit (FRM or FEM or BDC).
Fault memory entry in the control unit (FRM or FEM or BDC)
Check Control message in the instrument panel
A function check of the buttons can be run using the diagnosis system.           IP: ...[9.29.91]
Antal inlägg63 st
Postad/Inlagd2020-11-17 20:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520d - 13
Hej
Tack för svar. Montera lagliga ljuskällor är ointressant då dessa inte passar så bra ihop med xenonlamporna. Har för nuvarande kopplat loss kontakten vid dimljusen. Koda bort dimljusen verkar intressant men jag har inte ISTA utan Bimmercode, kanske går med den?           IP: ...[.26.120]
Antal inlägg1.939 st
Postad/Inlagd2020-11-17 20:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Går exempelvis med Carly.

Men dimljus ska ju aldrig lysa samtidigt som halvljus...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[.210.44]
Antal inlägg690 st
Postad/Inlagd2020-11-17 20:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -11 (F11)
318dA Touring -11 (E91)
320i -01 (E46)
Ista.. Tveksamt! Jag hade valt ESYS.

Kan inte Bimmercode, men kikade lite i appen. Jag tror att det går men att du måste köra expert mode och sedan hitta rätt val.

Om jag var i din sits så skulle jag testa att sätta dessa till off (0x00):
3063 LceLampMapping2 => MAPPING_NEBELSCHW_L_OUTPUT
3063 LceLampMapping2 => MAPPING_NEBELSCHW_R_OUTPUT

Funkar det så är risken att du kommer ha varning så länge dimljusen är inkopplade. Men det kan du antagligen koda bort, utan export mode, genom att stänga av kontrollen av dimljusen. Men å andra sidan... Har du xenon så har du antagligen redan kodat bort både "Cold check" och "Hot check"... Eller heter det "Voltage monitoring"...

Som sagt, jag har noll erfarenhet av Bimmercode och tar inget som helst ansvar för vad som kan tänkas hända om du testar! =)           IP: ...[9.29.91]
Antal inlägg63 st
Postad/Inlagd2020-11-17 23:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520d - 13
Ok. Ska kolla i Bimmercode om det går.           IP: ...[.26.120]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08
Pris: 180.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen