|
|
---|---|
Hej! Har en E91 320i -2006 som felkodar 2A83. Haft inne bilen på service och de påpekade detta. Felet har varit aktivt i säkert 3 år nu men har inte brytt mig om de då bilen går rätt så bra, ibland är den lite väl seg iväg från start och hostar lite grann. Verkstaden tror att detta kan vara sträckt kamkedja? Men har inte hittat någon direkt lösning på detta efter googlande. Är det någon som är insatt i denna felkod? Mvh Patrik | |
![]() 23.261 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Verkstaden kan mycket väl ha rätt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Ja det är klart. Men är det troligt att kedjan varit sträckt i 3 års tid utan att man hör något "skrammel" från den? När jag upptäckte felkoden första gången hade bilen gått 10800mil, oklart om felkoden varit där tidigare eller om den kommit först då. Idag har den gått 14000mil. |
|
![]() 13.130 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om motorstyrsystemet klagar på problem med att ställa in insug- eller avgas-VANOS (eller båda) eller få till korrekt timing runt detta så är det mycket riktigt ibland en indikation på töjd kamkedja (och en brusten kamkedja kan vara därnäst). Just 0x2A83 är ju felkod för Insug VANOS och kan ibland dyka upp om solenoiden (finns en för insug och en för avgas och båda sitter längst fram på motorn) inte fungerar som den ska. Överensstämmer någorlunda med dina symptom. Det kan vara så enkelt som att solenoiden är igenguckad och kärvar lite då och då. Har du tur så kan byta av solenoiden räcka för att lösa problemet. Men det kan vara värre än så. @hasso : Enda sättet att ens få en uppfattning om hur töjd kamkedjan är - det är väl genom att lyfta bort ventilkåpan och mäta på kedjan mellan kamaxlarnas kugghjul? |
Jag vet att man på vissa motorer kan mäta om en kedja är töjd genom att skruva ur kamkedjespännaren och där montera ett mätverktyg som mäter hur långt in kedjan kan pressas (vilket ska ge en indikation på hur lång den är) - kräver givetvis special-mätverktyget och kunskap om hur det ska användas/tolkas... Om det går på just den motorn ska jag låta vara osagt men jag skulle ändå gissa på det. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.261 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En brusten kedja på en bensinare har jag inte hört el sett vanligaste är att de kuggat över nån kugg eller skenor slitna/trasiga och kedjan sträckt sig i kombination. Man får lajna upp motorn med tolkar för att se hur mycket det flexar eller överkuggat. Och på de som har oljelocket i framkant går det ofta att känna på kedjan. Nått man ALDRIG SKA GÖRA är att flytta bilen bakåt med motorn avstängd och stoppa dem med växeln. Vet inte hur många som kuggat över som varit slitna. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
padde93: Hur gick det med detta problem? | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.