AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.883

Höjt förmånsvärde på miljöbilar!

Sida 1 av 2
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Ingen superfärsk nyhet precis, blev väl officiellt i mitten av september, men först nu har jag insett att den helt omottiverade ökningen av förmånsvärde på sk. miljöbilar, verkligen även ska gälla befintliga och redan registrerade miljöbilar.
Lagen som träder i kraft vid årskiftet 20/21 höjer alltså förmånsvärdet på alla förmånsbilar med ca 800kr i månaden!
Snyggt gjort av vår underbara regering att locka tjänsebilsägare att köpa miljöbilar med lågt förmånsvärde och sen höja det för redan registrade bilar! 😠

Tack för det Miljöpartiet!

Tycker du som jag, att det är förjävligt fyll i protestlista här... Länk

Mvh Jimmy
Sn
659
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Gullig partsinlaga från VW:
"Initiativet Grön Bilskatt drivs av Volkswagen Group Sverige."

Men ja, knasigt att ge sig på även rena elbilar. Gasbilarna har misshandlats under lång tid så inget nytt där.
Det var väl väntat, eller ska man säga vad var det vi sa.

Ni går ju på skiten varenda gång och sen står ni och gråter, denna regering är inget annat än ren ondska för landet.
Sista tjänstebilen för min del. Enklare att snabbt ställa om efter politiska vindar med privat ägande.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vi har varit här med både E85, Gas, Diesel och ny den nya klassen miljöbilar. Något oväntat dock att det även drabbar redan registrerade bilar, kan inte minnas att det hänt särskilt ofta. Men å andra sidan ska man väl aldrig förvånas över något som den nuvarande sittande regeringen hittar på...
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag tror den breda massan med bilar som träffas av detta kommer inse det i slutet av januari ungefär. Dvs när kostnaden dimper ned. Sen drabbas personalbilar ännu värre om företaget vill hålla neutral kostnad eftersom de sociala avgifterna går upp. Så säg +400 kr netto pga att rabatten på förmånsvärdet tas bort och ytterligare +300 kr för de sociala avgifterna. Det är inte försumbart med 700 kr upp netto och extra intressant då det drabbar alla fordon i gruppen.

Många i min bekantskapskrets som valt bilar som träffas av detta är mycket ekonomiskt lagda och har valt bilen för att den är ekonomisk. De kommer inte göra vågen...
MU
925
MUC
M240i - 2023
I slutet av Januari kommer man att se en del av det ja.
Men det är inte slut där – detta är en trestegsraket.

1.Vid årsskiftet försvinner miljöbilsreduceringen av förmånsvärdet
2.Den 1:a april blir det ytterligare pålagor genom att Bonus-malus skruvas upp
3.Från 1:a juli ökar schablonvärdet generellt

Det fanns en artikel i mestmotor.se där man jämförde förmånsvärdet på en Volvo XC40 P8 Recharge.
2020 var förmånsvärde per år 48 937kr och 2021 blir det 73 581kr.
Motsvarande för en Volvo XC40 B5 var 2020, 73 341kr/år och för 2021: 92 513kr/år.

Och som DLC skriver, sociala avgifter utöver ovan.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Bra tillägg MUC. Festen tilltar under året..
16.341
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tjänstebilen kommer sannolikt dö som koncept men det är för att det inte längre finns politiskt stöd för att det ska vara billigare att avlöna sina anställda med bil än pengar.
MU
925
MUC
M240i - 2023
Konstigt att man inte har hört mer klagomål ifrån de bilmärken där deras medel/dyrare modeller mer eller mindre enbart säljs som tjänstebilar av något slag.

Alltså Volvo, Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen. Har för mig att nybilsförsäljningen för BMW 5-serie försäljningen ligger på runt 85-90% mot tjänstebilsmarknaden.

De verkar ha haft dålig lobbying denna gången.
Sn
659
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Se första postningen. Länkas till sajt från VW.
Men håller med. Inget märkbart från lobbying. Än?
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
En inte alltför vild gissning är att intresset för privatleasing kommer öka ännu mer. Därmed kommer fördelningen 80/20 tjänste/privat justeras för märken som BMW.
16.341
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad och var ska de säga något? Importörerna pratar genom BilSweden och de finns med som remissinstans. Sånt här bedriver man inte på facebook liksom.

Det konstiga från regeringshåll tycker jag är att man inte ens verkar reflektera vad detta kommer göra för miljöbilsförsäljningen. Elbilar för 700k säljs inte till privatpersoner direkt. Inte ens hybrider för 400k säljs i någon nämnvärt utsträckning till privatpersoner. Privatpersoner köper VW Golf och Kia Cee'd i bensinversion för 220k.
Sn
659
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Bara för att man är remissinstans så är inte allt frid. Ingen garanti för att särintressen tillgodoses.

Men håller med om slutsatsen, nybilsförsäljningen bör ta en rejäl smäll.
16.341
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Absolut. Men en namnlista på facebook, som verkar vara det som allmänheten tror fungerar, har ännu mindre betydelse.

VW ligger ju bra till på privatleasingfronten så man är nog inte lika orolig. Volvo och BMW har betydligt mindre försäljning till privatpersoner.
MU
925
MUC
M240i - 2023
Jag pratar mer om politisk lobbying eller varför inte intervjuer med upprörda representanter från bilindustrin som intervjuas i ”public service”-media av en skjutjärnsjournalist.

Uppenbarligen lyckades Volvo väldigt bra med denna typ av lobbying förra året/tidigare i år – då hade man åtminstone övertygat Socialdemokraterna att anpassa miljöbilsreglerna till svensk bilindustri.
T ex denna artikel: Länk

Men nu är det förvånansvärt tyst i våra media om de nya reglerna. Det är trots allt en enorm skattehöjning vi talar om.
Jo
25
John2012
BMW 530dx (G31)
BMW 118i (F20)
Dock har jag jättesvårt att se att enbart tjänstebilar ska subventioneras som dem gör idag. Det är ju skattepengar som kanske kan användas bättre (och bilar är ju egentligen en väldigt liten miljöbov jämfört med annat tex mat produktion.

Hur som helst kan jag tycka att privat köpare ska ha samma bonus som tjänstebilar så tycker det är en bra början. Så kan man ge samma bonus oavsett.

Utan subventioner från staten kommer bilföretagen kanske sänka priser och det kommer då gynna samhället i längden.

Lite som ROT/RUT som också är skit ur ett samhällsperspektiv. Subventionerade jobb...
Svårt att se att elbilsförsäljningen minskar; alla Tesla"ägare" intygar ju att det är det mest ekonomiskt fördelaktiga då driftskostnaden är låg och inte tvekar att köpa en ny för 700k+ (den råkar stå på firman men annars hade de köpt en själv).

Sorry var tvungen.
Visa användare
2.310
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Skulle matproduktion vara en miljöbov?
Dumt, vi måste ha mat för att kunna leva.

Minskar svartjobben är ROT/RUT bra ur ett samhällsrespektiv.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ska man få fart på elbilsförsäljningen om man dödar tjänstebilen så krävs det nog åtgärder likt de vi sett i Norge. Bort med momsen på miljöbilar så börjar det nog hända grejer.
Sl
1.129
Slippy
BMW IX 50

Undrar vilken bil man kan köpa nästa gång. Vad jag förstod så är Bonus/malus förslaget i april inte klart än, utan ligger som förslag. Likaså höjda förmånsvärdet från 1 juli.
Folk kommer nog sitta länge i sin bil från 2020 om man får tag i en sådan. alla hybrider kommer vara glödheta om de är registrerade innan 202107.

Nästa steg för mig blir nog en beggad Tesla privat om 2år. Tröttsamma politiker. Jag gillar vänstern bättre än MP, de har varje fall en rödtråd som kan ha förståelse för.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.